جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

پیشنهاد ایجاد مراکز کشف قیمت پایه زعفران

سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 371634
معادلات اقتصادی، برنامه‌ریزی برای تدوین مراکز مؤثر در قیمت‌گذاری زعفران و توسعه صادرات آن را ایجاب می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: با وجود ارزش افزوده کشت زعفران، مرکز مؤثری برای کشف قیمت پایه زعفران وجود ندارد.

ابراهیم نکو افزود: بازار زعفران بر اساس تقاضاهای موجود به‌ویژه خریداران خارجی شکل می‌گیرد و می‌تواند غیرواقعی، غیرمتعارف و حتی زیر قیمت باشد.

وی خاطرنشان کرد: حضور دلال‌های افغانستانی و چینی در حوزه زعفران باعث التهاب و سرگردانی قیمت‌ها در بازار صادراتی می‌شود.

نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل زعفران به‌دلیل عارضه‌های وارد بر آن و عارضه‌هایی که از نبود مرکز مؤثر برای کشف قیمت ایجاد شده است، باعث بی‌ثباتی بازار است.

نکو تصریح کرد: انتشار شایعه، تبانی و هرگونه اخباری می‌تواند بر قیمت عرضه و تقاضای زعفران اثرگذار باشد، به‌طوری که در سال ۸۵ و ۸۶ بدون هیچ توجیه کارشناسی، قیمت این محصول تا هفت‌برابر افزایش یافت و نتیجه آن، جایگزینی رقبای تولیدکننده ایران و تلاش کشورها برای ورود به تصدی بازار ایران است.

وی یادآور شد: اخباری مبنی بر حضور دلال‌های چینی و افغانستانی در بازار بین‌المللی به گوش می‌رسد که نشان‌دهنده تلاش برای تولید محصول زعفران در این کشورها است.

نکو تأکید کرد: معادلات اقتصادی ایجاب می‌کند برای محصولی که ارزش افزوده قابل توجهی نصیب کشور می‌کند و تولید انحصاری آن در اختیار ایران است، برنامه جامع و مراکز مؤثر تصمیم‌گیر احداث شود تا ارزش افزوده و برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و صادرات آن تسهیل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *