جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

گام‌های بلند فضایی ایران و ضرورت توجه به یک نکته مهم

شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 171834
ماهواره جدید ایران اسلامی همزمان باتحریم های چند بعدی غرب علیه ایران بویژه در عرصه علوم استراتژیک بود که آسمان را شکافت و با موفقيت در مدار زمين قرار گرفت تا انگشت حیرت به دهن سران کشوری های غرب بماند.
گام‌های بلند فضایی ایران و ضرورت توجه به یک نکته مهم
به گزارش جهان، "رصد" نخستين ماهواره تصوير برداري ايران است که همچون ماهواره "امید" تمامي مراحل طراحي، ساخت، تجميع، آزمايش و آماده سازي براي پرتاب آن در داخل کشور انجام شده است. 

این ماهواره ايراني رصد ۱۵.۳ کيلوگرم وزن دارد و براي تزريق در مداري با ارتفاع ۲۶۰ کيلومتر طراحي شده است که هر شبانه روز ۱۵ بار به دور زمين مي چرخد. 

ماموريت سطح يک ماهواره رصد يک، تصويربرداري از سطح زمين در طيف مرئي با قدرت تفکيک ۱۵۰ متر و ارسال تصاوير و اطلاعات پايشي سيستم در مدار LEO به ايستگاه هاي زميني است. 

علت اهمیت بالای پرتاب "رصد" از آن روست که فناوری پرتاب ماهواره تنها در اختیار ۹ کشور است که جمهوری اسلامی ایران هم با توانمندی متخصصان جوانش، خود را به این باشگاه انحصاری تحمیل کرده و در سطح اول علم فضا خودنمایی می کند. 

کلید عملی حرکت ایران برای ورود به باشگاه فضایی های دنیا در بهمن ۸۶ و با پرتاب "موشك كاوشگر یك" زده شد؛ اقدامی که بهمن ۸۷ و با پرده برداری از ماهواره "امید" موجب شگفتی در جهان شده كه دانش ایرانی توانسته مرزهای دست نیافتنی و انحصاری قدرت‌های بزرگ را درنوردد. 

ایران درست یک سال بعد از آنکه "امید"ش را فضایی کرد، اولين موجودات زنده(موش، لاك‌پشت،كرم‌ خاكي و سلول‌هاي زنده) را در قالب كپسول زيست‌محيطي و توسط كاوشگر ۳ به فضا پرتاب کرد.

گرچه نتایج پیش بینی شده برای این طرح محقق نشد اما چند ماه بعد دکتر احمدی نژاد، رئیس‌جمهور با بیان اینکه فرستادن انسان به فضا از جمله برنامه‌های دولت در زمینه توسعه تکنولوژی هوا و فضا است، خاطر نشان کرد: چندی پیش موجودات زنده‌ای را به همراه کاوشگری به فضا فرستادیم و براساس برنامه سازمان فضایی، فرستادن انسان به فضا در سال ۱۴۰۳ هجری شمسی پیش‌بینی شده بود. اما دولت برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده تا در سال ۱۳۹۶ انسان را به فضا بفرستیم که این اتفاقی عظیم در معادلات دنیا است زیرا ، حضور انسان ایرانی در فضا به معنای تسلط ایران بر فضاست.

سامانه فضایی از سه قسمت "موشك پرتاب ماهواره"، "ماهواره" و "پایگاه پرتاب" تشکیل شده است که جوانان متخصص ایرانی اکنون در سطح اول این سه شاخه تعیین کننده فضایی حرف های بسیاری برای گفتن دارند. 

ماهواره رصد را هم ماهواره بر "سفير" که دومين ماهواره بر ساخت جمهوري اسلامي ايران است، به فضا برد. طول اين ماهواره بر، ۲۲ متر طول، قطر آن ۲۵ /۱ و وزن کل آن ۲۶ تن است. 

ماهواره بر سفير رصد براي اجراي ماموريت خود پس از پرتاب، مراحلي را طي مي کند که از جمله پس از اتمام کار موتور، در مرحله اول جدايش انجام مي شود و در مرحله دوم ماهواره بر به حرکت خود ادامه مي دهد. 

دانشمندان فضایی ایران اسلامی با پرتاب ماهواره رصد به دستاوردهای بزرگی چون بومي سازي دانش و فن آوري طراحي و آزمايش ماهواره، بومي سازي فناوري سنجش از دور و تصويربرداري از زمين به وسيله ماهواره، توسعه فناوري هاي جديد شامل توليد توان در محيط مداري، تعيين و کنترل وضعيت ترکيبي فعال و غير فعال، ساخت پانل ها و حسگرهاي خورشيدي و ساخت بوم گراديان جاذبه که همگي براي نخستين بار در کشور انجام مي شود دست یافته اند. 

این دستاوردهای بزرگ در عین حال که دشمنان ایران اسلامی را خشمگین و شگفت زده کرده، موجی از امید و خودباوری را نه فقط برای ایرانیان سراسر جهان به ارمغان آورده که به قلب های ملت های مسلمان و مستقل منطقه و جهان دمیده است.

به عبارت دیگر از این رهگذر، ناظران منصف و حتی خود غربی ها تایید می کنند که تحریم های ضد ایرانی هرگز به اهداف آمریکا و همپیمانانش لباس واقعیت نپوشانده که زمینه ساز اتکای ایرانیان بر توان خود و تحقق خودباوری و شعار "ما می توانیم" شده است.

ذکر این نکته هم ضروری است که دستاوردهای بزرگ فضایی چند سال اخیر در واقع نتیجه اعتماد و حمایت ویژه مسئولان از دانشمندان متعهد و سختکوش ایرانی است که بسیار زودتر از پیش بینی ها به ثمر نشسته است؛ واقعیتی که ضرورت توجه و سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه و سایر حوزه هایی که از سوی غرب انحصاری شده را روشن می سازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *