جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

شرایط ازدواج موقت از نگاه دین مبین اسلام

حجت الاسلام آقامیری
يکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 78223
شرایط ازدواج موقت از نگاه دین مبین اسلام
به گزارش جهان، ازدواج موقت اگرچه در اسلام به آن اشاره شده اما اظهارنظرهای غیر کارشناسی در این زمینه و عدم هدایت صحیح آن می‌تواند ضمن ایجاد تبعات سوء، منجر به از هم پاشیدگی کانون خانواده و حتی عدم تمایل به تشکیل خانواده در بین جوانان گردد. 

حجت الاسلام آقامیری در گفتگو با خبرنگار جهان عنوان می‌کند که پیغمبراکرم (ص) در جامعه حجاز در میان جماعتی که به روایت قرآن مثل چهار پا یا حتی گمراه تر از چهار پا بودند، ظهور کرد تا عرف آن جامعه را بهم بزند. 

 وی عرف را متأثر از عوامل مختلفی می‌داند و بیان می دارد: زمان گذشته که سلاطین بودند یک عرف داشتند و امروزه که هجوم ماهواره‌ها و سایتهای اینترنتی که فرهنگ فساد و فحشا را گسترش می‌دهند عرف به گونه‌ای دیگر تعریف می‌شود.
 
آقامیری با رد این نظریه که ازدواج موقت به دلیل تعارض با عرف جامعه نباید صورت بگیرد، گفت: عرف را در زمانی می‌توانیم ملاک قرار دهیم که با شریعت اسلام در تعارض نباشد. 

وی مسئله ازدواج را احساس نیاز زن و مرد به یکدیگر دانست که این نسبت نیاز باعث شده تا زوجین یکدیگر را تمکین کنند. و اگر این جاذبه به تشکیل خانواده منجر شود شرعی و درغیر اینصورت غیر شرعی است که اسلام برای پوشش مشکلات ناشی از این مسئله ازدواج را مطرح کرده و شرایطی مانند نکاح دائم، نکاح موقت حتی گرفتن کنیز یا تحلیل امه و ... را در نظر گرفته است. 

وی عنوان کرد به ازدواج موقت به واسطه وجاهت شرعی و آن هم جای خودش می‌توان اعتنا کرد. ضمن اینکه تفاوت ازدواج موقت و دائم در مدت زمان تعیین شده است. البته باید توجه داشت که برای زن و مرد قوانینی در این راستا وضع شده است. شرایط زن یک شرایط خاص است ضمن اینکه زن باید نسبت به این اقدام راضی باشد و هیچکس نباید وی را اکراه کند، حتی ولی و قیم او.

آقا میری با تشریح شرایط ازدواج موقت از نگاه دین اسلام افزود: در ازدواج موقت دختر باید رشیده شده باشد (مصلحت خویش را بداند) و اجازه و اذن ولی را هم با خود داشته باشد. 

وی با انتقاد از مطالبی که در مورد ازدواج موقت جوانان از جمله در دوران دبیرستان مطرح می شود گفت: این نظریه مخالف با شرع و نظر مراجع است و توصیه آن وجهه عقلی و شرعی ندارد.

وی در ادامه به تشریح فتوای مختلف در این زمینه پرداخت و افزود: سه نوع فتوا در این زمینه وجود دارد:

دسته اول:بیشتر فقها از جمله حضرت امام (ره) فرموده‌اند اذن ولی واجب است و بدون اذن ولی عقد باطل است.

دسته دوم: بعضی از فقها رشیده بودن دختر را شرط اصلی می دانند و اذن پدر را واجب نمی دانند.البته ملاک شناخت رشیده بودن هم ولی و قیم  دختر می باشد ولی معتقدند اگر اذن ولی نباشد عقد باطل نیست بلکه دچار معصیت شده‌اند.

 دسته سوم: این فقها معتقدند رشیده بودن دختر رکن اساسی است و چنانچه اذن پدر یا پدر بزرگ در این زمینه نباشد نه تنها طرفین دچار معصیت شده اند بلکه عقد آنها نیز باطل است.

بنابراین هر سه فتوای رایج به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اذن و اجازه ولی را شرط اصلی می دانند و اینکه مطرح می شود طرفین می توانند با رضایت خود اقدام به ازدواج موقت نمایند کاملا اشتباه است.

وی در پایان عنوان داشت بایستی بتوانیم یک وجه شرعی پیدا کنیم که روابط رخ داده در جامعه را از این حالت کذا یی خارج کنیم زیرا معصیت خداوند نظام اجتماعی را بهم می‌ریزد و برای این وجه شرعی نیاز به اجازه فقها داریم. 

آقامیری بار دیگر تاکید کرد: نکاح موقت یک نکاح اضطراری است در صورتیکه وجاهت شرعی داشته باشد. 

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *