چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

نحوه برخورد با مطیوعات و نشریات زرد

دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 157047
مديركل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد درخصوص نحوه برخورد با نشريان زرد گفت: نشرياتي كه مسير درآمدزايي و تجارت را در اولويت قرار دهند، پرونده آنها به هيئت نظارت بر مطبوعات ارجاع مي‌شود.
سيد احسان قاضي‌زاده در گفت‌وگو با فارس درباره وضعيت نشريات زرد و عدم رعايت بسياري از حدود اخلاقي و هنجاري جامعه در قالب تصاوير نامناسب و مطالب زننده از سوي اين دسته از نشريات اظهار داشت: با مسئولان اين دسته از مطبوعات و نشريات جلسات متعددي را برگزار كرده‌ايم و مسئولان آنها ديدگاه‌هاي معاونت مطبوعاتي و وزارت ارشاد را به‌صورت كاملا شفاف مي‌دانند و به‌صورت موردي نيز وزارت ارشاد نكات لازم را به آنها متذكر مي‌شود.

وي خاطر‌نشان كرد: در حال انجام دادن يك بازنگري مجدد در‌خصوص نشريات زرد و عامه‌پسند هستيم؛ در روند حركت اين دسته از نشريات اگر تذكرات و يادآوري‌ها مثمرثمر نباشد، پرونده آنها به هيئت نظارت بر مطبوعات ارجاع مي‌شود البته بايد توجه داشت كه وزارت ارشاد در هيئت نظارت بر مطبوعات تنها صاحب يك رأي است و تعيين تكليف نهايي نشريات متخلف منوط به رأي نهايي هيئت نظارت خواهد بود.

قاضي‌زاده با بيان اينكه معاونت مطبوعاتي تعامل لازم را با تمام نشريات دارد، خاطر‌نشان كرد: تمام نشريات كشور ديدگاه‌هاي وزارت ارشاد را مي‌دانند و هيچ نشريه‌اي نمي‌تواند مدعي شود كه به طور مثال در انعكاس فلان مطلب يا تصوير، شرايط و ضوابط لازم از سوي وزارت ارشاد به آنها ابلاغ نشده است.

مدير‌كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي معاونت مطبوعاتي با تذكر اينكه بسياري از موارد و تذكرات به نشريات و مطبوعات رسانه‌اي نمي‌شود، تصريح كرد: معتقديم كه كار بايد سازنده باشد و اثرگذاري لازم را داشته باشد اما طبعا اگر كار به جايي برسد كه اين روند تعاملي و اصلاح و رابطه دوسويه ثمربخش نباشد و نشريات مسير درآمدزايي، تجارت و بيزينس را براي خود در اولويت قرار دهند و اين رويه را به فضاي فرهنگي جامعه ترجيح دهند، ديگر تصميم با هيئت نظارت بر مطبوعات خواهد بود كه برخورد لازم با نشريات متخلف صورت گيرد.

قاضي زاده افزود: ضمن اينكه مرجع قضايي نيز مي‌تواند اين موارد را بررسي و رسيدگي كند و دادسراي عمومي انقلاب تهران نيز بر اين موضوعات حساسيت ويژه‌اي دارد.

وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا تعداد نشريات زرد هر روز بيشتر و عدم مراعات هنجار‌هاي جامعه توسط اين نشريات نيز بيشتر مي‌شود، گفت: واقع امر به اين صورت نيست چرا كه اين دسته از نشريات در دوره‌اي بسيار جولان مي‌دادند و در حال حاضر كنترل بيشتري از خود نشان مي‌دهند.

قاضي‌زاده متذكر شد: برخي از اين نشريات تعطيل مي‌شوند اما با لگويي متفاوت و با زد‌و‌بندهايي كه بين خود دارند مجددا اقدام به انتشار نشريه ديگري مي‌كنند البته با نشريات اجاره‌اي طبق قانون و به‌صورت جدي برخورد مي‌كنيم.

مدير‌كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي معاونت مطبوعاتي با بيان اينكه نمي‌خواهيم رفتارمان با مطبوعات صرفا سلبي باشد، يادآور شد: رفتار ما بر اساس تعامل، احترام متقابل، رابطه صميمانه بوده و تذكرات را هم سعي‌مان بر اين بوده كه به‌صورت دوستانه به نشريات بدهيم و براي اين منظور نيز جلسات مختلفي را با آنها برگزار كرده‌ايم.

قاضي‌زاده توزيع سي‌دي همراه برخي نشريات و يا برگزاري كنسرت از سوي نشريات را از موارد خلاف قانون دانست و گفت: معاونت مطبوعات تعامل لازم را با نشريات مطبوعات مختلف دارد و تصميم‌گيري در خصوص سرنوشت اين نشريات در گرو تصميم هيئت نظارت بر مطبوعات است البته مرجع قضايي نيز مي‌تواند راجع به اين نشريات تصميم‌گيري كند اما كاري كه وزارت ارشاد برعهده دارد نظارت و تذكر به مطبوعات است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *