دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

پشت پرده تعلیق سوریه از اتحادیه عرب

يکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 194947
شبکه خبری «سی.ان.ان» آمریکا در گزارشی، پشت پرده به تعلیق درآمدن سوریه از اتحادیه عرب را افشا کرد.

به گزارش تابناک به نقل از «سی.ان.ان»، هدف اعراب از تعلیق عضویت سوریه، نه نگرانی از سرکوب مردم این کشور، بلکه ترس از قدرت‌گیری بیشتر ایران در منطقه بوده است.

بنا بر این گزارش، در ده سال گذشته، آمریکا خدمات شایانی به ایران کرده است؛ نخست این که طالبان را سرنگون کرد و بعد نوبت دشمن دیگر ایران یعنی صدام حسین رسید و وی را نیز از سر راه ایران برداشت.

در سال 2006، حزب‌الله لبنان از متحدان ایران در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی، مقاومتی اصولی انجام داد و یک سال بعد، حماس توانست فتح را از غزه بیرون کند؛ هم حماس و هم حزب‌الله از دوستان ایران هستند و همه اینها در حالی بود که پیشرفت‌های ایران در صنایع هسته ای هم وجود داشته و دارد.

به همه اینها باید این را افزود که آمریکا در حال بیرون بردن نیروهای نظامی خود از عراق و افغانستان هم هست. شرایط اقتصادی آمریکا و نزاع قدرت برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در آمریکا نیز این کشور را از مدیریت اوضاع منطقه دور نگه خواهد داشت و در چنین شرایطی و در خلأ قدرت پدید آمده و همچنین وجود ناآرامی در کشورهای عربی، این ایران است که به عنوان برنده نهایی در منطقه معرفی خواهد شد.

این گزارش همچنین آورده است، عربستان سعودی و دیگر کشور‌های عربی، اکنون در حال واکنش به این مسأله هستند و می‌خواهند با منزوی کردن سوریه، یکی از متحدان کلیدی ایران را در منطقه ـ که پل ارتباطی با حزب‌الله و حماس هم هست ـ از این کشور بگیرند.

بازیگر مهم دیگر نیز که در این میان به دنبال انزوای سوریه و سرانجام قدرت نگرفتن ایران است، ترکیه است. این کشور می‌داند که در اوضاع کنونی، هیچ کشور عربی در منطقه وجود ندارد که بتواند مانع قدرت گرفتن ترکیه شود؛ بنابراین، تنها کشوری که می تواند با ترکیه رقابت کند، ایران است و به همین جهت ترکیه هم برای کاهش نفوذ ایران در منطقه به کشور‌های عربی پیوسته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *