جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

۲ وظیفه مسلمانان پس از پیروزی ازنظر قرآن

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 392893
پیامبر اکرم(ص) یکی از خواص تلاوت صد و دهمین سوره قرآن کریم را غلبه بر دشمن می‌دانند و در این باره می‌فرمایند: هر کس این سوره مبارکه را در نماز‌های واجب و مستحب بخواند خداوند او را در برابر دشمنانش پیروز می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس؛ در ادامه بیان مفاهیم آیات الهی که توسط حجت‌الاسلام «حمید محمدی» در برنامه فهم زبان قرآن رادیو قرآن پخش می‌شود به سوره مبارکه نصر رسیدیم.

سوره مبارکه «نصر» سوره‌ای است مدنی که به عنوان صدودومین سوره بر قلب پیامبر (ص) نازل شد و در مصحف شریف به عنوان سوره صدودهم جای گرفته است.

به نام خدای بخشاینده مهربان

ای رسول ما! هنگامی که بیاید یارى خدا و پیروزی (۱) و ببینی مردم را که داخل می‌شوند در دین خدا، گروه گروه (۲) پس تسبیح گوى به همراه ستایش پروردگارت و طلب مغفرت کن از او که همانا او هست بسیار توبه پذیر (۳)

سوره مبارکه «نصر» از سوره‌های مدنی و به معنای یاری دادن است. درباره فضیلت تلاوت این سوره در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «کسی‌ که آن را تلاوت کند، همانند آن است که همراه پیامبر(ص) در فتح مکه بوده است». حضرت(ص) در روایت دیگری فرمودند: «هر کس سوره «نصر» را بخواند، گویا با پیامبر(ص) در فتح مکه حاضر بوده و هر کس در نمازهای واجب و مستحب آن را بخواند، خدا او را بر دشمنانش نصرت می‌دهد». (مجمع البیان، ج ۱۰ ، ص ۵)

خداوند سبحان در سوره نصر، به پیامبر بزرگوار خود بشارت می‌دهد که با یاری خدا به زودی مکه فتح خواهد شد و به دنبال آن، مردم گروه گروه وارد دین خدا می‌شوند.

پس از این پیروزی، مسلمانان دو وظیفه مهم دارند

وظیفه نخست اینکه به تسبیح حامدانه خدا بپردازند؛ یعنی به این حقیقت توجه کنند که همه نعمت‌ها و موفقیت‌ها از خداست؛ زیرا همه کمالات از آن خداست؛ پس این فتح و پیروزی هم از آن اوست.

وظیفه دوم این است که به شکرانه این نعمت، بیش از پیش در بندگی خدا و اطاعت فرمان‌های او کوشا باشند و اگر خطایی مرتکب شدند، به درگاه الهی توبه و استغفار کنند و به این وسیله زمینه برخورداری مستمر از رحمت الهی را فراهم کنند.

https://jahannews.com/vdcb95bffrhb9wp.uiur.html
jahannews.com/vdcb95bffrhb9wp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *