يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
۱
واکنش های متفاوت به بیانیه شماره 17 میرحسین،

بیانیه موسوی؛ یک گام به عقب یا دورخیز برای حرکت بعدی

شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 86701
انتشار بیانیه شماره 17میر حسین موسوی واکنش های متفاوتی را در میان هواداران و مخالفان وی برانگیخت .

به گزارش جهان ؛ در نخستین مرحله برخی از رسانه ها انتشار بیانیه موسوی را در قالب عقب نشینی تعبیر و تفسیر کردند و با این رویکرد اقدام به انتشار آن نمودند . در مقابل هوادران موسوی این بیانیه را بیانیه ای خردمندانه توصیف و آن را راهکاری برای جلوگیری از فاجعه ! و در عین حال تاکید بر اصلاح ساختارهای بنیادی عنوان کردند. پس از گذشت چند ساعت پایگاه های خبری اصولگرایان آن را تکرار سخنان و اشتباهات گذشته قبلی ارزیابی و این خط را در اطلاع رسانی دنبال کردند.

مهمترین واکنش از سوی کیهان بود .این روزنامه به بیانیه موسوی واکنش تندی نشان داد و آن را بیانیه عمر سعد خواند . کیهان فقط بخش اول بیانیه را مدنظر قرار داد و نوشت : ميرحسين موسوي پس از 5 روز سكوت نسبت به حرمت شكني بي سابقه اوباش ضدانقلاب در روز عاشوراي حسيني، بيانيه اي عمر سعدي صادر كرد و هتاكان به ساحت امام حسين عليه السلام را «مردم خداجو» خواند! عمرسعد در روز عاشورا براي تحريك اوباش عليه امام حسين(ع) گفته بود «اي لشكر خداسوار شويد و حمله كنيد كه حمله به سوي حسين، بشارت بهشت است»!حالا يكي از سران فتنه هتاكان و حرمت شكنان روز عاشورا را كه مورد انزجار ده ها ميليوني ملت ايران قرار گرفتند، مردم خداجو معرفي مي كند.»

حمید رسایی نماینده مجلس و حامی احمدی نژاد با تاکید بر مواضع سابق خود موسوی را با رجوی و بنی صدر مقایسه کرد و گفت :پیش از اين دلسوزان نظام تاکيد داشتند چهره واقعي موسوي و تقابل او با دين و نظام اسلامي و همچنين همسويي او با دشمنان قسم خورده امام و انقلاب براي عموم مردم روشن است که بيانيه اخير وي هم اين موضوع را اثبات کرد، بنابراين ديگر براي کساني که به امام و انقلاب علاقه دارند، جاي ترديدي باقي نمانده است که موسوي، خاتمي، کروبي و برخي فرزندان هاشمي در خدمت اهداف دشمنان امام، انقلاب و مردم هستند که اگر مسئولان به وظيفه خود عمل نکنند، مردم انقلابي به بند ميم وصيت نامه حضرت امام عمل خواهند کرد.

سید احمد خاتمی خطیب جمعه تهران در این باره گفت: آقاي موسوي در بيانيه شماره 17 خود اشتباهات و خطاها و گفتار نادرست گذشته خود را تكرار كردند.

اولین استقبال از بیانیه موسوی از سوی محسن رضایی صورت گرفت. رضایی طی نامه ای به رهبر انقلاب از عقب نشینی میر حسین موسوی استقبال کرد و نوشت: عقب نشيني آقاي مير حسين موسوي از انکار دولت آقاي احمدي نژاد و پيشنهاد سازنده ايشان به اين‌ که مجلس و قوه قضاييه به وظايف قانوني خود در قبال پاسخگو کردن دولت عمل کنند، هر چند دير هنگام بود، ولي مي تواند سر آغاز يک حرکت وحدت بخش در جبهه معترضين با ديگران باشد.

سعد الله زارعي کارشناس مسايل سياسي و از حامیان دولت با تاکيد براينکه بيانيه توجيه کننده فشارهاي نارواي بين المللي برملت ايران است، به "ایرنا" گفت: فشارهاي بين المللي بدنبال تضميني در داخل است که بيانيه موسوي تضمين کننده اين فشارهاست.

زارعی این بیانیه را در راستای قطعنامه های بین المللی تحلیل کرد و استدلالش را این گونه بیان کرد: زماني که عليه کشورمان قطعنامه صادر مي کنند، بايد اثرگذاري داخلي آن توسط برخي جريان ها تضمين شود که بيانيه موسوي در واقع تضمين داخلي فشار بين المللي به حساب مي آيد؛ اين اقدام بسياروقيحانه و ضد ملي است که نمونه آن در طول تاريخ ايران، توسط چهره هاي وابسته به آمريکا و انگليس که بعدها پرونده آنها از جاسوسخانه ها بيرون آمده، سابقه دارد.

در مقابل این انتقادات عماد افروغ پژوهشگر سیاسی صدور این بیانیه را "به فال نیک" گرفت و نوشت : در این بیانیه به صراحت از قدرت های بیگانه مستکبر( آمریکا و انگلیس)، افراد بدنام، جریان های منحوس از جمله منافقین ابراز انزجار شده و بر هویت اسلامی- ملی و مخالفت با سلطه بیگانگان و وفاداری به قانون اساسی تصریح شده است و ضمن نقد نحوه پوشش تلوزیونی مواضع و حوادث پس از انتخابات، امتیاز خواهی های بین المللی و ایجاد بازار مکاره برای کالا های بیگانه در کشور بر تفسیر رحمانی از اسلام، دولت مسئولیت پذیر، قانونمند، صادق، رئوف و حقوق به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی تاکید شده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حركت جديد اين گروه همانند داستان حكميت ابوموسي اشعري مي ماند . ولي كور خواندن كه اين مردم با مردم ان زمان فرق مي كنند