سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۱۹

درخواست نقد آمریکا از ایران در قبال وعده 15 ساله

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۵
کد مطلب: 408967
پیشنهاد کاهش ظرفیت غنی‌سازی در ایران به جای کاهش تعداد سانتریفیوژها و انتقال مواد غنی‌سازی شده به خارج کشور در کنار بلاتکلیف گذاشتن موضوع لغو تحریم‌ها برای ۱۰-۱۵ سال دیگر می‌تواند بار دیگر مذاکرات هسته‌ای را به بن‌بست بکشاند.
درخواست نقد آمریکا از ایران در قبال وعده 15 ساله
به گزارش جهان به نقل از کیهان، بنابر آخرین گزارش، طرف غربی با انجام یک شعبده‌بازی تاکتیکی پذیرفته‌ ایران به جای ۴۵۰۰ سانتریفیوژ پیشنهادی قبلی، ۶۵۰۰ سانتریفیوژ داشته باشد اما ظرفیت‌ غنی‌سازی خود را پایین آورد!

در حالی که ایران بالغ بر ۱۹ هزار سانتریفیوژ دارد و دستیابی به میزان ۱۹۰ هزار سو را برای استفاده صنعتی از غنی‌سازی هسته‌ای در افق پیشرفت خود ترسیم کرده، روزنامه ‌هاآرتص گزارش داد در آخرین پیشنهاد آمریکا و غرب، ایران می‌تواند ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ سانتریفیوژ نسل قدیم را برای غنی‌سازی ۳/۵ درصد حفظ کند اما نمی‌تواند سانتریفیوژهای نسل جدیدی را که دارد عملیاتی کند. طبق این پیشنهاد ایران باید سرعت سانتریفیوژهای فعال فعلی را نیز کاهش دهد تا سقف تولید ایران از ۶-۷ هزار سو فراتر نرود.

برخی از سانتریفیوژهای پیشرفته ایران که نصب شده‌اند قادرند تا ۸ برابر سرعت، غنی‌سازی کنند.

در پیشنهاد غرب همچنین عنوان شده که ایران باید اکثر اورانیوم غنی‌ شده خود را به روسیه منتقل کند که در آنجا به سوخت غیرقابل استفاده برای تسلیحات هسته‌ای تبدیل می‌شود. ایران قادر خواهد بود که ۳۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی شده خود را نگه دارد. همچنین راکتور آب سنگین اراک باز طراحی می‌‌شود تا میزان تولید پلوتونیومی که می‌تواند تولید کند را کاهش دهد.

در مقابل و درباره مطالبه لغو فوری و همه‌جانبه تحریم‌ها گفته شده که غرب از مدت ۱۵ سال برای توافق نهایی حمایت می‌کند و عملا لغو تحریم‌ها به آینده موهوم موکول می‌شود.

همزمان روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی خاطر نشان کرد: محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران یک پیروزی است و مقامات دولت اوباما به این موضوع متعهد هستند.

نیویورک تایمز می‌نویسد: ایران در چرخه سوخت به مهارت رسیده است. این موضوع شاید تاسف‌بار باشد اما چیزی از حقیقت کم نمی‌کند. ایران به فناوری غنی‌سازی دست یافته است. هزاران سانتریفیوژ در حال چرخش است البته بسیار کمتر از زمان اجرای توافق موقت امضا شده در اواخر نوامبر ۲۰۱۳.
بنابراین برچیدن دانش غنی‌سازی اورانیوم دیگر بی‌معنا است. شما نمی‌توانید دانشی را که مردم به آن دست یافته‌اند نابود کنید.

این روزنامه افزود: ایران به عنوان امضاءکننده پیمان ان‌پی‌تی برنامه هسته‌ای خود را که غرور ملی‌اش تلقی می‌کند و آن را حق خود می‌داند، داوطلبانه برنمی‌چیند. آنچه طرفداران برچیدن برنامه هسته‌ای درباره کاربرد تحریم‌ها برای به زانو در آوردن ایران می‌گویند، مزخرف است. آنها اشتباه می‌کنند تحریم‌ها به اقتصاد ایران ضربه زده، اما این کشور تا حد زیادی به تحریم‌ها عادت کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دولت ... تدبیر و ن...امید
اینکه زمان احمدی نژاد همه رسانه ها از زمین و زمان در مورد شرایط مملکت بد میگفتن و الان با از دست رفتن عزت در دیپلماسی و بدست آوردن هیچ چیز، الان خیلی سرو صدا در نمیاد یا اینکه با این رشد شدید بیکاری و تعطیلی صنعت مملکت باز صدا ها کوتاهه! فقط میشه فهمید که رسانه های داخلی اکثرا همراه جریان غربزده هستند!!
سحر
خدا هست به او تکیه کنید
کربلائی
دست دادن آقای ظریف رو با کری نگاه کنید !
آمریکائی طوری دست میده که نشون بده این ایرانیه که دستشو به طرف ما دراز کرده ، اونها اینقدر دقت دارند و لبخندهای مارو به تمسخر میگیرند ،
کی بالاخره دوزری میافته؟
برای اونا همون آقای جلیلی خوبه!
ننه چاوز
خدا شفات بده ننه
Iran, Islamic Republic of
خدا تو رو شفا بده .کاملا درست میگه
جلیلی خوبه که 5 سال مذاکره کنه و دلار 900 تومنی بشه 4000 تومن
افشین
دلار 5000 تومانی ربطی به جلیلی نداشت ان موضوع زیر سر شما و همحزبی های فتنه گر شما امثال آقا زاده مفسد (م ه)بود که با عوامل اسرائیلی و امریکائی خودتان با یک برنامه ریزی خائنانه به ضرر مردم انقلابی اجرا کردید که متاسفانه قوه قضائیه و سازمانهای اطلاعاتی نتوانستند این توطئه را خنثی کنند .
Iran, Islamic Republic of
باز بقول آقای روحانی از کتو شلوار ظریف ایراد میگیرید که چه رنگی بپوشه هرچی نثار شما کنن از رونمیرین
برا همه آقای جلیلی خوبه
ایشالا جلیلی 96
Iran, Islamic Republic of
این بود می گفتید ما بلدیم بلدیم.
نیمـــــآ
Iran, Islamic Republic of
اگر رهبر انقلاب توافق دو مرحله ای را ممنوع نکرده بودند شک نکنید که دولتی ها هر گونه توافقی را قبول می کردند تا در انتخابات آتی برگ برنده داشته باشند.
عجب برد - بردی،
روحانی مچکریم.
نگار
به خاطر این حرفا ملت ما این همه حقارت رو تحمل کردن.
ارزش این همه تحقیر رو داشت این مذاکرات!!
ما میدونیم وعده های امریکا همیشه به آینده نامعلوم و شرایط نامعلوم موکول میشه، کاش بعضی از دولت مردان ایران هم میدانستند!
اگر تیم مذاکره کننده بیش از این کوتاه بیاد از دید مردم به کشور و مردم خیانت کردند.
190هزار سو ...حتی یک کمتر هم ممنوع ... لغو کامل تحریم ها همین حالا ....
هر توافق دیگه ای حکم توهین به مردم ایران رو داره
Iran, Islamic Republic of
اب زرشك!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کاظم
اقاى کرى مگه کرى صداى مردم را روز 22 بهمن نشنيدى بيخود به صحبتهاى برخى سياسيون دل خوش نکن
بسیجی دلسوخته..
Iran, Islamic Republic of
انرزی هسته ای خق مسلم ماست ..