سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

واردات دارو در سال ۹۴ محدود می‌شود

سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 404169
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پیش‌بینی می‌شود که سهم واردات دارو در سال آینده ۸۰۰ میلیون دلار و به همراه سختگیری‌هایی باشد. ایران برنامه‌ای برای بزرگ شدن بازار واردات ندارد بلکه در سال آینده این بازار محدود خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رسول دیناروند در همایش توسعه صادرات دارو گفت: عبور از بحران دارویی بدون کمک و تلاش صنعت داروسازی و شرکت‌ها میسر نبود. کمبودهای دارویی را نمی‌توان با واردات حل کرد و این یک استراتژی اشتباه است بلکه باید هنر داشت و تلاش کرد تا از بروز کمبودها جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: مؤثرترین حرکت در این مدت گردش مناسب چرخ داروسازی است این در حالی است که هیچگونه افزایش قیمت را برای داروهای تولیدی در ۶ ماهه اول سال نداشته‌ایم در حالی که با تورم ۴۰ و ۲۰ درصدی مواجه بودیم که این به صنعت فشار می‌آورد.

دیناروند با اشاره به آخرین نظرسنجی از مردم در مورد عملکرد دولت گفت: رضایتمندی از موفقیت دولت در حوزه دارو و درمان جزو بالاترین آمارها بوده است. در این میان ۲ استراتژی توسعه صنعت در ایران و قبل از انقلاب معطوف به توسعه صنعت به جای واردات بوده و استراتژی دیگر توسعه صنعت برای بازار خارجی و صادرات است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما در این میان ۵۰ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم اما صادرکننده خوبی نبوده‌ایم. به طور کلی دولت اعلام کرده ۴۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم. این نشان می‌دهد که صادرات صنعتی ما ضعیف است البته وضع بهتر شده، زمانی صادرات در داروسازی سالانه ۲ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر صادرات دارو به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده البته کافی نیست و نیازمند جهش صادراتی هستیم چرا که ریال ارزش سالانه خود را از دست می‌دهد و بازار ۴ میلیارد دلاری بازار کوچکی است که در صنعت دارو وجود دارد.

دیناروند گفت: ایران برای بزرگ شدن این بازار برنامه‌ای ندارد چون امکان‌پذیر هم نیست و تا پایان دی ارزی که به دارو اختصاص داده‌ایم در بحث واردات ۷۷۷ میلیون دلار و در بحث صنعت داروسازی ۶۵۲۵ میلیون دلار بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در مورد واردات دارو پیش‌بینی می‌کنیم که سال آینده ۸۰۰ میلیون دلار بازار آن باشد چرا که در سال آینده سختگیری‌هایی برای واردات خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بازار دارویی در عین حال در سال ۸۹ برخلاف گفته برخی‌ها منقبض نشده، این در حالی است که در آن زمان واقعیت تمرکز روی یک دارو دقیق نبوده و با یک کد آمارنامه ۲۰ دارو ثبت شده است بنابراین تا پرتال دارویی ایجاد نشود نمی‌توانیم به این آمارها اعتماد کنیم.

وی در مورد بحث برند و ژنریک گفت: نظام دارویی ایران ژنریک است و اگر داروهای برند ژنریک داریم برند نیست. برند به داروهایی گفته می‌شود که توسط شرکت‌های برندساز به بازار معرفی می‌شود و نمی‌توان داروهای ژنریک را با داروی برند جابه‌جا کنیم.

دیناروند افزود: در مورد بازار دارویی باید سقف انتظار را محدود کنیم، سقف آن بسته است و رشد بازار دارویی محدود شده است چرا که رشد ریالی ناشی از تورم است که وجود دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بنابراین می‌خواهیم در سال ۹۴ واردات دارویی را محدود کنیم و حتماً این کاهش اتفاق خواهد افتاد. باید به سمت توسعه صادرات برویم.

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از داروها به دلیل اینکه به صرفه نیست نمی‌توانیم رویشان کار کنیم. اینکه صنعت پلاسما رشد نکرده یا بخش خصوصی به واکسن ورود نکرده به دلیل این است که به صرفه نیست. بازار خود را در خدمت واردات نخواهیم داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *