دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۲۰
۴۴

نکته جالب در گزارش روحانی درباره بدهی احمدی‌نژاد +سند

سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 329262
گزارش رسمی بانک مرکزی حاکی است: دولت هشتم، خرداد ۸۴ با ۴۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بدهی و تعهد خارجی (قطعی و احتمالی) تحویل دولت نهم شد و دولت دهم نیز سال ۹۲ با کمتر از ۱۶ میلیارد دلار بدهی و تعهد خارجی تحویل دولت یازدهم گردید.
نکته جالب در گزارش روحانی درباره بدهی احمدی‌نژاد +سند
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، این روزها بحث تحویل دولت دهم به دولت یازدهم با تعهدات مالی بسیار زیاد یکی از سوژه های داغ رسانه هاست و حسن روحانی رئیس جمهور نیز در گزارش صد روزه خود بر این مساله تاکید کردند. یکی از این تعهدات مالی که دولت ها در پایان عمر خود برای دولت بعدی به ارث می گذارند، تعهد و بدهی خارجی است که شامل بدهی های قطعی و احتمالی از جمله اعتبارات اسنادی گشایش یافته که کالای آن هنوز حمل نشده و همچنین بهره های آینده است.

گزارش نماگرهای بانک مرکزی حاکی است: مجموع بدهی ها و تعهدات خارجی (قطعی و احتمالی) در پایان سه ماهه اول سال ۱۳۸۴ به ۴۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که مجموع این بدهی ها و تعهدات برای دولت نهم به ارث گذاشته شد. مجموع بدهی های قطعی دولت هشتم هنگام تحویل به دولت نهم نیز بیش از ۱۶.۱ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس گزارش های رسمی بانک مرکزی، طی هشت ساله دولت های نهم و دهم بخش قابل توجهی از این بدهی ها و تعهدات خارجی قطعی و احتمالی بازپرداخت شد و مجموع بدهی ها و تعهدات خارجی (قطعی و احتمالی) در پایان سال ۹۱ به ۱۵.۹ میلیارد دلار کاهش یافت که حاکی از بازپرداخت بیش از ۲۴ میلیارد دلار بدهی خارجی به ارث گذاشته شده از دولت هشتم طی ۸ سال گذشته است. بدهی خارجی قطعی دولت دهم در پایان سال ۹۱ نیز ۷.۶ میلیارد دلار بوده است.

هر چند بانک مرکزی آمار مجموع تعهدات و بدهی های خارجی (قطعی و احتمالی) در پایان خرداد ۹۲ را هنوز اعلام نکرده است، ولی بر اساس آمار بدهی های قطعی تا خرداد ۹۲ که نشان از کاهش این رقم از ۷.۶ میلیارد دلار به ۷.۱ میلیارد دلار دارد، مجموع بدهی های قطعی و احتمالی نمی تواند از ۱۶ میلیارد دلار فراتر رفته باشد.بنابراین دولت دهم با کمتر از ۱۶ میلیارد دلار بدهی و تعهد خارجی (قطعی و احتمالی) تحویل دولت یازدهم شده است.

با این حساب، دولت نهم و دهم نه تنها بدهی و تعهد خارجی جدیدی برای دولت یازدهم به ارث نگذاشته است، بلکه بیش از ۲۴ میلیارد دلار از بدهی های خارجی که از دولت هشتم برایش به ارث گذاشته شده بود را هم تسویه کرده است.

جداول رسمی بانک مرکزی از بدهی و تعهدات خارجی کشور در سالهای ۸۴، ۹۱ و ۹۲ به شرح زیر است:

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نویسنده در اول مقاله خودش گفته:
"یکی از این تعهدات مالی که دولت ها در پایان عمر خود برای دولت بعدی به ارث می گذارند تعهد و بدهی خارجی است"
مشکل احمدی نژاد بدهی داخلی زیاد است نه خارجی
بدهی داخلی مشکل آفرین تر است
علی
آخه چیزی نمیدونی مجبوری نظر بدی؟
سوادتو عشق است
محسن
Iran, Islamic Republic of
آمار جالبی بود کاش دولت راستگویان اینها را نیز می گفتند ،هرچند توقعی نمی رود که ...
دولت را با 40 میلیارد بدهی گرفته با 16 میلیارد پس داده!
با این حساب، دولت نهم و دهم نه تنها بدهی و تعهد خارجی جدیدی برای دولت یازدهم به ارث نگذاشته است، بلکه بیش از ۲۴ میلیارد دلار از بدهی های خارجی که از دولت هشتم برایش به ارث گذاشته شده بود را هم تسویه کرده است.

گزارش 100 روزه واقعا عوام فریبانه بود
مصطفی
واقعا خامی! با ثروت بادآورده 700 میلیارد دلاری ....احمدی نژاد هم از خودش بهتر جهان رو مدیریت می کرد
... دولت نهم و دهم از 850 میلیارد دلار درآمد خود فقط 24 میلیارد از بدهی ها را پرداخت کرد ...
سید
United Kingdom
24 میلیارد دلار بدهی خارجی+100 میلیارد طلا،54 میلیارد صندوق توسعه ملی+50 میلیارد پول بلوکه شده که به این دولت رسیده=228 میلیارد دلار.میماند 472 میلیارد دلار که تقسیم بر 8 سال میشود 59 میلیارد دلار در هر سال!!!عدد بزرگی نیست.
اون حقوقدانانی که با انتصاب دکتر قالیباف به اسم دفاع از قانون به دیوان عدالت شکایت کردند کجا هستند! آیا مجموعه ای هستند که بخاطر این گزارش های خلاف واقع شکایت کنند! من از احمذی نژاد در تعجبم که با وجود داشتن حق دفاع چرا به صدا و سیما نمی اید تا از حق نه خودش بلکه دو دولت و همکارانش دفاع کند؟
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم منظور روحانی از" دروغ بد است" فقط شنیدنش بوده نه گفتنش!
اگر ارزش دلار اون وقت رو با الان محاسبه کنی بدهی الان سنگینتر میشه
Iran, Islamic Republic of
البته قیمت لواشک رو هم میشه مبنا قرار داد !!!!!
مگه دولتهای قبل و بانک مرکزی وقت محاسباتش بر اساس دلاره و یا واحد پول ملی عوض شده و ما خبر نداریم ؟ یه کلمه بگید گزارش 100 روزه عوامفریبی بود و خلاص چرا اینقدر یه اشتباه رو تکرار میکنید؟
Iran, Islamic Republic of
بدهي خارجي رو به ريال كه نمي‌دن
اما به صورت ریالی از سفره مردم کم میشه برادر...
قیمت های اون روز جهان رو با الانم مقایسه کنی بد نیست منفی نگر !
جالب است وقتی دبیرکل سازمان ملل هم اعتراف می کند ایران بین سالهای 84 تا 92 به پیشرفته ترین و قدرتمندترین اقتصاد جهان تبدیل شده است باز هم آقایان بهانه جویی می کنند و سعی در منفی نشان دادن کارنامه دولت دکتر احمدی نژاد دارند
موسی
برادر عزیز قیمت پنیر را در سال 84 با نود دومقایسه کن و حقوق 84 را با 94 مقایسه کن تا خودت نتیجه بگیری نه رئیس سازمان ملل متحد
اخه رشد اقتصادی فقط شکمی نیست و این با تورم داشتن و نداشتن دو مقوله جدا هستن
عباس
Iran, Islamic Republic of
آفرين !! هميشه مستند صحبت كنيد وبا صداقت با مردم برخورد كنيد ...گرچه خود دل خوشي از احمدي نژاد نداشتم وليكن گزارش صد روزه رئيس جمهور متا سفانه در كمال بي انصافي بود .
ایرانی
این دولت دولت راستگویان نیست...
ایرانی
اقای روحانی دروغ بد است...
Iran, Islamic Republic of
در همه جای دنیا، میزان بالای بدهی دولت ها یکی از معیارهای اعتبار آن دولت است چرا که نشان می دهند وام دهندگان به این دولت اعتماد کرده و به او اعتبار داده اند. دولت آمریکا 14 هزار میلیارد دلار بدهی دارد. دولت آلمان 4 هزار میلیارد دلار، دولت ژاپن 10 هزار میلیارد دلار.
اما دولت احمدی نژاد آنقدر بی اعتبار شده بود که نه تنها هیچ کشور و بانکی حاضر به وام دادن به او نبود بلکه پول های خودمان را هم بلوکه کردند و ندادند. پس این هم اتفاقا یکی از نقطه ضعف های بزرگ دولت قبلی بود.
ظاهرا در منطق شما از زمین به اسمون می باره نه از اسمون به زمین!
برای کوبیدن احمدی نژاد حتی حاضرید به اباطیل رو بیارید. متاسفم براتون
اینها به نظر زمینه چینی میاد برای اینکه کشورو تا خرخره زیر بار قرض و قوله ببرید
من هم برای شما متاسفم که بدون کمترین دانشی این گزارش های فریبنده را قبول می کنید. به نظرم کمی هم مطالعه اقتصادی داشته باشید برای تان بد نیست
Iran, Islamic Republic of
اگه بدهی خارجی بالا نقطه قوت حساب میشه پس چرا آقای روحانی در گزارششون از اون به عنوان یک میراث بد دولت قبلی یاد کردند ؟!!!
آقای روحانی در هیج جای گژارشش بدهی خارجی رو به عنوان یک میراث منفی نام نبرد. منظور از بدهی دولت قبل بدهی 60 هزار میلیارد تومانی به تامین اجتماعی،بدهی 40 هزار میلیارد تومانی به بانک مرکزی بابت یارانه ها،بدهی هزاران میلیارد تومانی به سیستم بانکی و موارد فراوانی از این دست است که بزودی کمر دولت یازدهم را خواهد شکست
علی
داداش چرا توجه نمی کنی یه کم مختو به کار بنداز دولت قبل بدهی رو تصفیه کزده پس دادن بدهی چه ربطی به بدهی داره پس اگه اینطوریه من فرد موفقی هستم چون بدهیم به خارج از خانه خیلی بالاست به خودم امیدوار شدم.
یک سوال از شما دارم. اگر شما از یک بانک درخواست وام کنید بانک بر اساس کدام معیار به شما وام خواهد داد؟ آیا جز این است که به اعتبار شما نگاه می کند؟ حالا اگر بانک درخواست شما را برای رد کند چه حالی به شما دست خواهد داداین حال شما دقیقا حال دولت ایران در سال های آخر آقای احمدی نژاد خواهد بود. چون هیچ کشور و بانکی دولت ایران را واجد اعتبار لازم برای دادن وام نمی دانست. حتی کشور دوست و برادر چین هم ما را بارها سر کار گذاشت. در نتیجه وضعیت کشور هر روز وخیم تر شد.پس بدانید که کاهش بدهی ایران در دولت قبلی به هیچ عنوان ارادی نبوده و بهیچ عنوان نقطه قوت محسوب نمی شود.این پنبه ها را از گوش تان بیرون بیاورید
دولت خاتمي نفت را 6 دلار از دولت قبلي گرفت و100 دلار با صندوق ذخيره ارزي پر تحويل دولت بعد داد ولي دولت قبلي نفت تحريمي و صندوق هاي خالي وشركت هاي صنعتي ورشكسته وتعطيل شده را تحويل دولت جديد داد همه چيز كاملاً مشخص است
سید
United Kingdom
صنوق ذخیره ارزی پر؟؟؟؟؟؟؟از این اعداد و ارقامی که دادید مشخص شد چقدر اطلاعاتتون دقیقه!
از کی تا حالا پر،کم،خالی،مقداری شد آمار؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خبرا رو نمیخونی یا خودتو زدی به خواب !! وزیر اقتصاد خودتون 2 روز پیش گفت خزانه بیش از 100 میلیارد دلار ...
نيازي به آمار ومستندات وسند ومدرك نيست كافي است دوري در جاده مخصوص وقديم كرج وشهرك هاي اطراف تهران و داورخانه ها وبيمارستانها بزنيد وعملكرد دولت قبل را ببينيد
هستا
چه ربطی به موضوع مورد بحث داشت.الان بحث در مورد بدهی خارجی آقای احمدی نژاده نه عملکردش تو زمینه های دیگه.تعجبم میگیره چه طور بعضیا حاضرن واسه دفاع از یه نفر آسمونو به زمین بدوزن.تو عمرم از یه فرد سیاسی دفاع کردم و وقتی یکم اشتباه ازش سر زد اولین کسی که تو خانواده ایشونو نقد کرده خودم بودم.آقا هم میگه:
رصد هوشمندانه،حمایت حکیمانه و نقد منصفانه دیگه راهنمایی از این واضح تر.الکی از یه نفر حمایت میکنن اونوقت انگ تحجر به دیگران میزنن.
علی
United States
منظور از بدهی های دولت قبل در اظهارات روحانی بدهی خارجی نبود بلکه کل بدهی که دولت به نهادها، سازمان‌ها ، بانک‌ها و حتی مردم دارد بود که سر به فلک می‌گذارد. دولت احمدی‌نژاد طرح‌ها، برنامه‌های زیادی را آغاز کرد و بدون کمترین منبع مالی به دولت بعدی تحویل داد . حال این دولت بیچاره مانده با کوهی از بدهی‌ای که دولت قبل بر جای گذاشته است
نظر از امریکا بگذاری بهتر از این نمیشه !
محمد
Iran, Islamic Republic of
عجب!!!! پس ایشان با دلار برای داخل کشور محاسبه می کنند؟ جل الخالق از این اباطیل.
حبیب
Latvia
این همه طرح و پروژه رو کلنگ زد فقط برای عوام فریبی !
احسان
و حالا مجبوره کارهای نیمه کاره رو انجام بده
پس از عیش و نوشش کم میشه
برا همین زورش گرفته
عیبی نداره قل موتوا بغیضکم
علی
دولت راسگویان را ببین.نفر اولش که اینه وای به بقیه
دیگه خاتمی به اندازه کافی مشکل داره که حالا امارشم در میاد
1.روحانی چیزی درباره بدهی خارجی نگفت که شما این مطلب را نوشته اید؟!!! تناقضی با سخنان روحانی ندارد
2.دلار 8 سال پیش چند بود و حالا چند؟ چرا واقعیت را نصف و نیمه می گویید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اشتباه شما در گزارش این است که بدهی دولت فقط بدهی خارجی نیست اگر کل بدهی دولت شامل بدهی به بانک مرکزی پیمانکاران دولتی وشرکت ها ی دولتی و... در نظر بگیریم مب بینیم چه بلایی سر کشور آمده .
کارشناس کوچک اقتصاد دانشگاه علامه
دولت راستگویان است دیگه توقع چی دارید؟!!