جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

۱۲ فرصت‌ ویژه صدور انقلاب اسلامی

پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب: 409669
فرصتهای بسیاری برای ایفای نقش فعال در ایجاد همگرایی مسلمین و صدور تفکر اسلام ناب در جهان وجود دارد که متاسفانه کمتر از این فرصتها سود جسته‌ایم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، فرصتهای بسیاری برای ایفای نقش فعال در ایجاد همگرایی مسلمین و صدور تفکر اسلام ناب در جهان وجود دارد که متاسفانه کمتر از این فرصتها سود جسته‌ایم. اگر هم در برخی موارد توفیقاتی حاصل شده است کمتر ناشی از یک فعالیت سیستمی و نظام یافته بوده و بصورت حرکتهایی خودجوش یا قائم به افرادی خاص شکل پیدا کرده است. بر خلاف کشورهای غربی که با برنامه های مشخص، بودجه مشخص و کاملاً جهت یافته و مبتنی بر استراتژی شفاف و تربیت نیروی انسانی ویژه اقدام به ترویج ارزشهای غربی و تهی سازی ارزشهای بومی و مبارزه با اسلام انقلابی می کنند. در ادامه به برخی از این ابزارها و فرصتها بطور خلاصه اشاره می کنیم:

۱- خارجی‌های مقیم ایران

مانند دانشجویان و طلاب غیر ایرانی که بسیاری از آنها در دانشگاهها و مدارس علوم دینی همچون دانشگاه علوم رضوی، مجموعه جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه فردوسی مشهد بخصوص در گرایش زبان فارسی و ... که در ایران مشغول تحصیل هستند و البته گاهی به خاطر برخی مشاهدات از رفتارهای غلط ما که ناشی از درک ناصحیح فرهنگ انقلابی است زده می‌شوند حال‌آنکه این‌ها بهترین افراد برای انتقال پیام حقیقی انقلاب اسلامی به کشورهای خود هستند.

۲- ایرانی‌های مقیم خارج

این‌ گروه نیز گرچه متأسفانه عمدتاً قرابتی با فرهنگ انقلابی ندارند ولی می‌توانند فرصتی جهت ایجاد تصویر ذهنی درست از ایران باشند؛ در این میان، دانشجویان ایرانی خارج کشور قابلیت بالاتری را دارند. این دانشجویان همان هایی بودند که در نهضت انقلاب اسلامی بخصوص در سالهای تبعید معمار انقلاب نقش ویژه ای در مدیریت و انتقال پیام انقلاب به سراسر دنیا ایفا کردند اما این نقش پس از انقلاب تضعیف شد و از این ظرفیت بخوبی استفاده نشد.

۳- حج

موسم حج در زبان رهبران انقلاب یکی از بهترین فرصت‌ها برای ایجاد همدلی و زدودن نگرش‌های غلط ناشی از ایران هراسی و شیعه هراسی است. برائت از مشرکین که امام خمینی(ره) آن را دوباره احیا کرد فرصتی برای یافتن زبانی مشترک بین تمام مسلمانان به استضعاف کشیده شده دنیا و زمانی برای بیداری جهان اسلام بود.

۴- ارگان‌های بین‌المللی نظام

نهادهایی چون وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب و... همه و همه رسالت سنگینی در مسئله صدور انقلاب به عهده‌دارند که بعضاً آن را فراموش می‌کنند. نحوه انتخاب رایزنی های فرهنگی یا انتصاب کارداران فرهنگی در کشورهای مختلف با آسیبهای متعددی روبروست که باعث ناکارآمدی و سطحی نگری در انجام رسالت مهم انتقال تفکر انقلاب اسلامی و دیپلماسی فرهنگی ایران می شود.

۵- تولید یا ترجمه تولیدات فرهنگی هنری

یافتن زبان فرهنگی مخاطبان و ارائه مفاهیم در قالب آثار فرهنگی هنری مانند سریال مختارنامه که استقبال خوبی از آن در میان شیعیان جهان شد یکی از بهترین روش‌های انتقال فکر است که ما در این زمینه دچار کم‌کاری یا ضعف هستیم.

۶- تشکل‌های غیردولتی و دیپلماسی عمومی

انقلاب ما مردمی بود و در دل مردمان و نه دولت‌های جهان نیز نفوذ کرد، این یعنی باید بدنه مردمی برای ارتباط با این ظرفیت بی‌پایان وارد عمل می‌شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد، ارتباط دولتی با بدنه مردمی هم که میسور نیست. برگزاری کاروان جهانی الی بیت‌المقدس و اقدامات مشابه با مشارکت تشکل‌های غیردولتی دنیا و تشکل امت واحده از ایران نشان از قابلیت‌های زیاد این ظرفیت دارد. بسیاری از اقدامات جهانی در دنیای امروز توسط تشکل‌های غیردولتی در حال انجام است اما سهم مردم در ایران از این اقدامات خیلی کم است.

۷- مراودات علمی

ازجمله اقداماتی که می‌تواند بدون شائبه مذهبی یا سیاسی، تبادلات میان فرهنگی را گسترش دهد، روابط علمی میان حوزه و دانشگاه ما با مراکز علمی جهان است؛ مسائل مشترک بسیاری وجود دارد که می‌تواند محل تأمل مشترک باشد، متأسفانه فکر و اندیشه تولیدی در ایران کمتر به گوش مخاطبان جهانی می‌رسد.

۸- توریسم طبیعی پزشکی تاریخی فرهنگی

ایران مهد تمدن تاریخی و الگویی فرهنگی و الهام‌بخش جغرافیای فرهنگی ایران بزرگ است و بعلاوه جذابیت‌های طبیعی بسیار زیادی نیز دارد، ایجاد مراکزی که بتواند فکر و فرهنگ ایرانی و انقلابی را به‌خوبی به نمایش بگذارد، خود فرصتی برای جذب توریست فرهنگی مهیا می‌سازد؛ ظرفیت پزشکی ایران نیز اینک برای خیلی از مردمان منطقه یک فرصت است. نگاه سکولار به عرصه گردشگری یکی از آسیبهای این حوزه است. چرا که فرآیند گردشگری با مضامین انقلابی معمولا ممزوج نمی شود و افرادی که نقش لیدری این جریانات را بر عهده دارند معمولا با این مفاهیم نسبت چندانی ندارند. ورود جدی توریسم خارجی به عرصه هایی مثل دفاع مقدس مانند راهیان نور و ... می تواند خلا این جریان را تا حدودی پر کند.

۹- اقدامات بشردوستانه

جریانات مسیحی سابقه طولانی در گسترش فکر مسیحی از طریق خدمات اجتماعی به مناطق محروم دارند، کمک به کسانی که در بحران یا فشار قرار دارند، زمینه گرایش به تفکر امدادگران را نیز به‌خوبی مهیا می‌سازد. تجربه کوتاه و موفق معاونت بین‌الملل جهاد سازندگی گویای این امر است.

۱۰- شیعیان جهان، مخاطب و مبلغ انقلاب اسلامی

میلیون‌ها شیعه پراکنده در سراسر جهان به‌عنوان عاشقان اهل‌بیت علیهم‌السلام شیفته زیارت ایشان بوده و هستند، شایسته است که نگرش تمدنی اسلام عزیز که توسط حضرت امام(ره) احیا گردید از طریق آستان قدس به ایشان منتقل شود و دغدغه عزت و قدرت اسلام موردتوجه همه آنان قرار گیرد. به هر نحوی ارتباط زائران شیعه پس از بازگشت به وطنشان با حرم مطهر قطع نشود و آستان قدس رضوی از طریق فضای مجازی یا ارسال محصول با تمی متناسب با انقلاب اسلامی و ... ارتباط با این افراد را حفظ کند.

شیعیان جهان علاوه بر آنکه خود مخاطب پیام‌های رضوی می‌باشند مبلغان خوبی برای فکر انقلاب بوده و نیز می‌توانند با تبلیغ فکر صحیح انقلاب، از موج ایران و شیعه هراسی بکاهند. طبعاً انتقال فکر سنتی که صرفاً همراهی سیاسی با انقلاب دارد و روح پیام آن را درک نکرده نمی‌تواند مروج فکر انقلاب در جهان باشد چراکه اساساً به بدنه اهل سنت به‌عنوان تهدید می‌نگرد و در دوگانه شیعه– سنی که امام(ره) آن را به ادبیات مستضعف – مستکبر تبدیل نمود با دیگران تعامل می‌نماید!

۱۱- حب اهل سنت جهان به اهل بیت(ع)

چنانچه می‌دانیم در میان اهل سنت نیز علاوه بر اینکه همگی به اهل‌بیت پیامبر(ص) احترام می‌گذارند جریانات صوفی یا غیرصوفی ولی معتدل بسیاری وجود دارند که زیارت قبور ائمه اطهار(ع) را از سنن اسلامی دانسته و بدان مقید هستند. تصور وهابیت به‌عنوان نماینده اهل سنت تفکری غلط و رهزن است و ما را از برنامه‌ریزی برای میلیون‌ها مخاطبی که عاشق اهل‌بیت(ع) هستند دور می‌نماید.

به عبارت دقیق‌تر از میان ۱.۵ میلیارد جمعیت مسلمان، همه شیعیان که اینک بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون نفر می‌باشند بعلاوه همه جریانات صوفی مسلک اهل سنت که اینک بیش از ۵۰۰ میلیون نفر می‌باشند مخاطب مستقیم ما هستند و چنانچه ذکر شد به همین تعداد نیز جمعیت جریانات معتدلی است که گرچه زیارت در میان آنان رواج ندارد ولی محب اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند.

۱۲- مضجع امام رضا(ع) در ایران انقلابی و نقش انحصاری آستان قدس رضوی

در راستای نکات فوق‌الذکر و با عنایت به وجود «حب اهل‌بیت علیهم‌السلام در همه مسلمانان» و حضور هزاران زائر غیر ایرانی در مشهد، آستان قدس رضوی نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و انحصاری‌ترین فرصت‌های صدور فکر انقلاب اسلامی نقش‌آفرین است و می‌تواند بر زائران غیر ایرانی و مخاطبان خود در سراسر جهان اثرگذار باشد.

تمایزی که مضجع امام رضا علیه‌السلام دارد حضور آن در ایران انقلابی است. اینک ایران همچون عراق یا مدینه نیست و برای همه مردمان جهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان به‌عنوان نماد مبارزه با استکبار جهانی شناخته می‌شود از همین روست که علاقه به زیارت امام رضا(ع) در ایران با زیارت سایر شهرهای مذهبی شیعیان نباید یکسان باشد.

به اعتراف اهل رسانه، اینک بیشتر خبرهای تولیدی در جهان مربوط به منطقه خاورمیانه بوده و در میان آن‌ها نیز بیشترین خبرها مربوط به ایران اسلامی است. کوچک‌ترین دستاوردهای عملی و نظامی ایران اسلامی، امروز با خبرسازی گسترده شبکه‌های خبری جهانی همراه می‌شود و این یعنی ظرفیتی بس عظیم در اختیار ماست که باید از آن بهره ببریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *