يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - 26 May 2024
 
۰
۶
سقوط حسنی مبارک 32 سال پس از پهلوی

فرعون مصر سرنگون شد

شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۰۶
کد مطلب: 156641
فرعون مصر سرنگون شد
معاون رئيس جمهور مصر در بيانيه‌اي مهم از كناره‌گيري رسمي "حسني مبارك " از سمت رياست جمهوري مصر خبر داد.

به گزارش جهان به نقل از شبكه خبري الجزيره، "عمر سليمان " معاون رئيس جمهور مصر در بيانيه‌اي از كناره‌گيري رسمي مبارك از سمت خود خبر داد و اعلام كرد كه وي شوراي عالي نيروهاي مسلح را مسئول اداره كشور كرد.

مردم مصر هيجده روز پيش در جمعه خشم به خيابانهاي قاهره و ساير شهرهاي مصر آمدند و پايان ظلم و ستم، فساد و بي عدالتي و چپاول ثروت هاي مصر را با تاكيد بر لزوم سرنگوني مبارك و رژيم او فرياد زدند.

استواري و استقامت مثال زدني مردم مصر در شرايط بد معيشتي و آب و هوايي در طول هيجده روز اخير باعث شد كه مبارك با لجاجت ذره ذره شروع به امتيازدهي كند اما ملت مصر بازهم با جانفشاني و نثار صدها شهيد و بيش از ۱۰ هزار مجروح براي تاكيد بر خواست اصلي خود يعني رفتن مبارك به صورت ميليوني به خيابانها آمدند و لزوم سرنگوني او را فرياد زدند.

مبارك شب گذشته در سخناني ضبط شده بار ديگر از كناره گيري از قدرت سر باز زد و مقداري از اختيارات خود را به عمر سليمان معاون خود واگذار كرد اما مردم مصر شب گذشته در حضور چند ميليوني خود بويژه در ميدان التحرير قاهره پيمان بستند تا بار ديگر امروز جمعه با عنوان "روز آزادي" حضور چند ميليوني خود را تكرار كرده و برخواست خود براي لزوم رفتن مبارك تاكيد كنند.

مردم خشمگين مصر امروز نيز با حضور چندين ميليوني خود به خيابانها آمدند و بويژه كاخ رياست جمهوري العروبه و عابدين و ساختمان راديو و تلويزيوني را در قاهره و همچنين كاخ راس التين در شهر اسكندريه را محاصره كردند و شعار لزوم رفتن مبارك را بار ديگر سردادند به گونه‌اي كه فشارهاي مردمي بالاخره جواب داد و عمر سليمان معاون مبارك در سخناني تلويزيوني ساعتي پيش، كناره گيري مبارك از قدرت را اعلام كرد.

شهروندان مصري بويژه مستقر در ميدان التحرير كه نماد مقاومت و پايداري آنها است، با ابراز شادماني و سرور خود در عين حال تاكيد مي كنند كه تا سرنگوني تمام سران رژيم حاكم و سرنگوني كامل اين رژيم به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

يكي از اعضاي جنبش عدالت و توسعه جوانان مصر بعد از سرنگون شدن مبارك در مصاحبه‌اي گفت كه "مبارك بايد مورد محاكمه قرار گيرد. "

بازتاب رسانه های جهان به سقوط مبارک

رسانه‌هاي جهان از ساعتي پيش و در پي انتشار خبر استعفاي حسني مبارك، رئيس جمهور مصر، به پخش تصاوير جشن و شادماني مردم مصر پرداخته‌اند.

زني با صدايي گرفته و بغضي شكسته از پايداري مردم با گزارشگر الجزيره سخن مي‌گفت. وي ‌گفت: ما پيروز شديم، مبارك رفت، ۳۰ سال ظلم و ستم تمام شد.

اين كلمات بريده بريده يك زن مصري بود كه نمي‌توانست اشك‌هاي شادي خود را پنهان كند.

تصوير پيرمردي كه در گوشه‌اي آهسته مي‌گريست، از ديگر تصاوير تكان دهنده شبكه‌هاي خبري بود.

اين پيرمرد ‌گفت: اي كاش فرزندم هم اكنون در ميان ما بود كه شادي‌ام را با او قسمت كنم. او شعله انقلاب را برافروخت، اما نماند كه نتيجه آن را ببيند.

تصاوير جوانان مصري كه يكديگر را به آغوش مي‌كشيدند، مادراني كه هلهله مي‌كردند و پدراني كه نقل و نبات بر سر حاضران مي‌ريختند، پس از شنيدن خبر كناره‌گيري مبارك از رسانه‌هاي جهان پخش مي‌شد.

بالاخره بعد از ۱۸ روز مقاومت و پايداري مردم مصر توانستند طاغوت را به پايين آورند و پرچم آزادي را برفراز كشور خود بيفرازند.

شبكه‌هاي الجزيره، العربيه، ان.‌بي.ان، بي‌.بي‌.سي عربي، ANN، فرانس ۲۴ و ديگر شبكه‌هاي عربي و حتي شبكه‌هاي انگليسي همه و همه بر پيروزي انقلاب مردمي مصر متمركز بودند و تصاوير شادي گسترده مردم و رقص و پايكوبي آنها و شور و شعف آنها را پخش مي‌كردند.

اما شبكه‌هاي مصري كه تا آخرين لحظه گزارشي از واقعيت‌ها به مردم ارائه نمي‌دادند نيز مجبور شدند تصاوير شور و شعف و شادي مردم را پخش كنند و با زيرنويسي مختصر، انتقال قدرت از مبارك به شوراي عالي نظامي را مخابره كردند.

به رغم آنكه كناره‌گيري مبارك از قدرت خواست تمامي مردم مصر است و بسياري فكر مي‌كنند كه انقلاب به ثمر رسيده است و بحران از مصر برچيده خواهد شد، اما گمانه زني‌هاي موجود برخلاف آن را بيان مي‌كند و مردم همچنان خواهان پايان دوره نظامي‌ها در مصر هستند و مي‌گويند كه خواهان برقراري كامل دموكراسي در چارچوب برگزاري انتخابات و انتخاب رييس‌جمهور منتخب مردمي هستند.

بر اساس گزارش‌هاي رسيده، مردم مصر تصميم گرفته‌اند كه تا سحرگاه همچنان به رقص و پايكوبي و تبريك و تهنيت پيروزي انقلاب خود و كناره‌گيري مبارك از قدرت ادامه دهند.

اين در حالي است كه علاوه بر مصر، مردم در بسياري از كشورهاي منطقه از جمله لبنان، بحرين، يمن، تونس و اردن نيز به شادي پرداخته‌اند.

فلسطيني‌هاي ساكن غزه نيز همسو با مردم مصر، پس از شنيدن خبر سقوط مبارك، به جشن و شادي پرداختند.

همچنين هزاران مصري مقيم قطر در دوحه به جشن و سرور پرداختند.

هزاران تن در برابر سفارت مصر در بيروت نيز به شادي و پايكوبي پرداختند.

نيروهاي امنيتي بحرين اجازه ندادند كساني كه قصد شادي و پايكوبي در برابر سفارت مصر در منامه را داشتند به اين سفارت برسند.

الجزيره گزارش داد كه پس از كناره‌گيري مبارك، شاخص بورس‌هاي نيويورك و برخي از بورس‌هاي اروپايي افزايش يافته است.
قطر به عنوان اولین کشور تبریک گفت

قطر به عنوان اولین کشور جهان از کناره گیری مبارک استقبال کرد. دفتر امیر قطر با صدور بیانیه ای ضمن اظهار خرسندی از کناره گیری مبارک بر گشودن صفحه جدیدی از روابط میان قاهره و دوحه تاکید شده است.
بيانيه شماره ۳ ارتش مصر

شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين شورا جايگزين دولت مشروع مورد نظر ملت مصر، نيست.

‌ سخنگوي شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر در بيانيه‌اي كه از تلويزيون رسمي اين كشور پخش شد، اظهار كرد: ملت بزرگ مصر، در اين لحظه تاريخي و سرنوشت‌ساز و با اعلام كناره‌گيري حسني مبارك از مقام رياست‌جمهوري و با مكلف كردن شوراي عالي نيروهاي مسلح جهت اداره امور كشور، همه ما مي‌دانيم كه اين يك مسئوليت مهم و خطير است.

وي افزود: ما بايد جهت برآورده كردن خواسته‌هاي مردم كه همان تغيير است، مسئول باشيم. ما با تكيه بر خدا،‌ اين مساله را بررسي كرده و تلاش مي‌كنيم كه اهداف مورد نظر ملت مصر را برآورده سازيم.

سخنگوي اين شورا ادامه داد: پس از اين بيانيه، بيانيه‌هايي جهت اعلام روش‌ها و اقدامات و مواضع خود صادر مي‌كنيم. شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر تاكيد مي‌كند كه جايگزين دولت مشروع مورد نظر ملت مصر، نيست. از فعاليت‌هاي حسني مبارك در دوران جنگ و صلح و همچنين تلاش‌هايش براي حفظ امنيت كشور تقدير مي‌كنيم.

وي گفت: همچنين اين شورا در برابر ارواح شهيدان راه آزادي و امنيت مصر و همه ملت اين كشور اداي احترام مي‌كند.

عمر سليمان، معاون رئيس جمهور مصر پس از اعلام خبر استعفاي مبارك، خبر داد كه پس از وي شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر اداره امور كشور را برعهده خواهد گرفت.

محمد حسين طنطاوي، وزير دفاع مصر كه قرار است رياست اين شورا را بر عهده داشته باشد، در برابر كاخ رياست جمهوري اين كشور در قاهره به ابراز احساسات مردم پاسخ داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
به اميد سرنگوني تمام فراعنه و تمام ديکتاتورهاي حکومت های عرب
Latvia
وعده خداست که ظلم ماندنی نیست و نامبارک هرچند سرنوشت شوم محمدرضا شاه را دید ولی درس عبرت نگرفت تا خودش نیز به آن سرنوشت دچار شود
Iran, Islamic Republic of
احسنت به غیرت ستودنی مردم بزرگ مصر
انشا الله با تشکیل یک دولت اسلامی بزرگ و مقتدر گامی جهت ایجاد یک ارتش بزرگ اسلامی و متحد بر داشته شود
Sweden
با عرض تبریک به ملت بزرگ و مسلمان مصر
سجده شکر بجا میاوریم.
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
قیام ملتها مانند پدیده سونامی پشت سر هم اتفاق خواهد افتاد تا اینکه به قیام حضرت مهدی (ع) منتهی بشود .
Iran, Islamic Republic of
الحمدلله .