سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
با حضور رئیس جمهور

آغاز آبگیری بلندترین سد خاکی ایران

پنجشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 178223
آبگیری سد گتوند علیا بلندترین سد خاکی کشور با حضور رئیس جمهور و با رمز یا مهدی (عج )آغاز شد .

به گزارش جهان به نقل ازواحد مرکزی خبر ، این سد آخرین حلقه از مجموعه سدهای ساخته شده بر روی رودخانه کارون است و از شاهکارهـای مهندسی کشور به شمار می‌رود .

عمیق‌ ترین دیوار آب‌ بند در میان سدهای خاکی جهان ، بلندترین سد خاکی کشور با ظرفیت ذخیره سازی ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب ، بزرگترین مخزن آبی کشور پس از کرخه ، تولید بیشترین میزان انرژی برق آبی در میان نیروگاه‌های برق آبی کشور ، دارای سیستم منحصر به فرد آب‌بندی ترکیبی دیوار آب بند و پرده آب بند ، نقش تعیین‌کننده در افزایش قدرت مانور سدها و نیروگاه‌ های بالادست از ویژگی های این سد می باشد که به دست متخصصان داخلی ساخته شده است .

این سد با ۲۷ کیلومتر تونل همچنین بزرگترین تونل‌های آب‌ بـر نیروگاه‌های آبی در کشور را بـه لحاظ طول و سطح مقطع دارد .

ساخت این سد از سال ۱۳۷۶ آغاز شد و روند ساخت آن در دهه ۱۳۸۰ شتاب گرفت . بـا بهره برداری از سد گتوند علیا علاوه بر تضمین آب دشت خوزستان و پایداری شبکه برق کشور ، آب آشامیدنی شهرهای گتوند ، شوشتر ، ملاثانی ، اهواز و آب کشاورزی ۲۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی تامین می شود .

طرح سد و نیروگاه آبی گتوند علیا در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از مصب رودخانه کارون ، در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان گتوند و ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان شوشتر ساخته شده است .

بـرای ساخت این سد با ارتفاع از پی ۱۸۰ متر و طـول تـاج ۷۶۰ متـر بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومـان سرمایه گذاری شده است .

طول دریاچه این سد ۹۰ کیلومتر و مساحت آن ۹۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع است و ۲۴۴ متر بـالاتر از سطح دریا قرار دراد .

تولید انرژی برق‌آبی به میزان ۴ هزار و ۵۰۰ گیگاوات ساعت در سال، کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه کارون و آب ‌هـای خروجی از سد‌هـای بـالا دست ، تنظیم آب کشاورزی پایین‌ دست و ایجاد جاذبه‌های گردشگری از اهداف ساخت این سد است .

آبگیری این سد در ۴ مرحله اجرا می شود .

در مرحله اول به مدت سه ماه ، سد ، حداکثر تا تراز ۱۴۰ آبگیری می شود ؛ در این تراز ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره می شود.

در این مرحله قرار است ضمن کنترل تمام موارد فنی طرح با استفاده از بهترین و کامل ترین تجهیزات روز دنیا ، کیفیت آب تمام نقاط مخزن سد و اعماق آن کنترل و آزمایش شود .

مرحله دوم تا تراز ۱۶۰ و مرحله سوم نیز تا تراز ۱۸۵ آبگیری خواهد شد ، تراز نرمال سد نیز ۲۳۰ است که تا سال آینده آبگیری می شود .

ساحل سازی برای این سد به طول ۳۰۰ کیلومتر از دیگر ویژگی های این طرح ملی است که به توسعه صنعت گردشگری در استان خوزستان کمک شایان توجهی خواهد کرد .

طرح سد و نیروگاه گتوند علیا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده است .

در سد گتوندعلیا حدود۸۰ میلیون متر مکعب عملیات خاکی انجام شده که بیش از ۳۲ میلیون متر مکعب آن خاکریزی بدنه سد بوده است .

در مجموع اشتغال‌زایی ، ایجاد جاذبه‌های گردشگری ، افزایش ظرفیت برق‌آبی کشور ، رشد صنعت و تکنولوژی برق‌آبی ، افزایش قدرت عمل و ارتقای مشاوران و پیمانکاران داخلی ، فعال نمودن کارخانه های سازنده تجهیزات انرژی ، ارتقای جایگاه بین‌المللی کشور با توجه به ارتقای صنعت آب و برق کشور ، محرومیت‌زدایی غیرمستقیم از طریق رشد منابع برق کشور ، ایجاد منبع بزرگ آبی جهت استفاده و بهره‌برداری‌های مختلف از قبیل شرب ، آبیاری زمین‌های کشاورزی،گسترش صنعت ماهیگیری و ایمن نمودن زمین‌های پایین‌دست در مقابل سیلاب‌های مخرب رودخانه کارون از مهمترین مزایا و آثار اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی سد گتوند علیا است .

'محمود احمدي نژاد' تاكيد كرد: تحولات منطقه بايد آغاز تجديد قوا، بيداري مجدد ملت ها ،انتخاب تاريخ ساز مجدد آنان و همچنين در هم شكستن هيمنه شيطاني سلطه گران باشد.
رييس جمهوري خطاب به كشورهاي منطقه گفت: توطئه گران مي خواهند در واپسين دوران عمرشان اختلاف و در منطقه ما درگيري ايجاد كنند تا رژيم صهيونيستي را نجات دهند.
احمدي نژاد يادآور شد : سلطه گران اسلحه ها را مي فروشند و پول آن را دريافت مي كنند و سپس در منطقه درگيري راه مي اندازند و بعد آن ها اين اسلحه ها را مصرف مي كنند و با آن ها سرزمين ها را نابود مي كنند و در نهايت به سراغ ملت ها مي آيند و ثروت و نفت آنان را به بهانه آباد كردن كشورشان غارت مي كنند و اين دور باطلي است كه آن ها براي تامين منافع خود و غارت ثروت ملت ها انجام مي دهند.
احمدي نژاد با تاكيد بر اين كه بايد هوشيار باشيم تا حلقه هاي شيطاني را در هم بشكنيم، افزود: آن ها ناراحت هستند زيرا ايستادگي ملت ايران را مشاهده مي كنند و مي بينند كه اين ملت، اين دور آنان را در هم ريخته است.
رييس جمهوري افزود : سردمداران منطقه بايد هوشيار باشند و تصميمي نگيرند كه آينده را از دست دهند و خفت و ذلت را براي خود ثبت كنند.
رييس قوه مجريه با بيان اينكه دشمن هميشه از مسير مديران و حاكمان كوچك ، پست، خودخواه و دل سپرده به پستي هاي دنيا وارد مي شود، گفت: آن ها در ۱۰۰ سال اخير در منطقه ما از همين روش استفاده كردند و مي خواهند خود را تجديد و نوسازي كنند.
**ايران بايد پيشرفته و قدرتمند باشد
احمدي نژاد بخش ديگري از سخنان خود را به مقوله ساختن ايران اختصاص داد و افزود: در يك دوره اي به ما القا مي كردند كه نمي توان ساخت و اگر امكان پذير نيز باشد شما نمي توانيد. آن دوره تمام شد و ديديم كه ما مي توانيم ، بسازيم.
رييس جمهوري با تاكيد بر ساختن ايران، به گذشته مروري كوتاه كرد و گفت: مقاطعي از تاريخ بر ما گذشت كه وقتي امروز آن را مطالعه مي كنيم جز حسرت چيزي براي ما نمي ماند.
احمدي نژاد با اشاره به رونمايي مجموعه پنج جلدي اسناد اشغال ايران در جنگ جهاني دوم، گفت: متفقين در آن زمان ايران را اشغال كردند و به قول خودشان كشورمان را پل پيروزي قرار دادند. ما تبديل به پل پيروزي شديم اما حق وتو در شوراي امنيت به آن ها تعلق گرفت. شوراي امنيت ، سازمان هاي اقتصادي و پولي ، سياست و فرهنگ دنيا متعلق به آن ها شد. اما براي ما فقر و زير سلطه بودن حاكميت ديكتاتوري، كودتا عليه دولت ملي ، سركوب كردن نهضت ملي نفت و غارت منابع مان توسط مستكبران به جا ماند.
احمدي نژاد افزود : البته آنان به همين هم اكتفا نكردند و در آن دوره اي كه در ايران بودند تا حد امكان غارت كردند و با خود بردند.
رييس جمهوري در ادامه اين بخش از سخنان خود گفت: در جنگ جهاني دوم دولت وقت به يك دولت اروپايي اجازه داد كه پول و سكه ما را چاپ و ضرب كند و با آن پول در بازار ايران خريد كند.
رييس جمهوري تصريح كرد: تجربه ما از مطالعات آن دوران اين است كه اگز مي خواهيم تكرار نشودو در دنيا عزيز و اثرگذار و براي ملت ها حرفي براي گفتن داشته باشيم، بايد پيشرفته و قدرتمند باشيم زيرا كه سلطه گران تغييري نكرده اند و اگر فرصت پيدا كنند همچون گذشته اند.
رييس جمهوري با بيان اين كه براي قدرتمند شدن بايد ايران را بسازيم، گفت: بايد خود را به سرعت به سطح اقتصادهاي اول دنيا برسانيم و اين ها شدني است.
احمدي نژاد يادآور شد :‌ ايران به لحاظ طبيعي و انساني غني است و كانون جوشش انسان هاي بزرگ است . چنان چه استان خوزستان به لحاظ طبيعي مي تواند همه ايران را اداره كند البته بايد گفت، به حدي ثروت در كشورما انباشته است كه هر نقطه آن برويم و هر استان مي تواند به تنهايي كشور را اداره كند.
رييس جمهوري در عين حال خاطرنشان كرد: البته بايد از اين ثروت درست استفاده كنيم و ايران را به لحاظ عمراني، سرمايه گذاري و توليد، بسازيم.
**سال گذشته ۳۳ ميليارد دلار صادرات غير نفتي داشتيم
رييس جمهوري با بيان اين كه زماني گفته مي شد كه محال است صادرات غير نفتي به ۱۵ ميليارد دلار افزايش يابد ، گفت: سال ۱۳۸۳ صادرات غير نفتي به هفت ميليارد دلار توسعه يافت و طي سه - چهار سال اين ميزان به بيش از ۳۰ ميليارد دلار افزايش يافت به طوري كه سال گذشته ميزان صادرات غير نفتي ۳۳ ميليارد دلار بوده است .
احمدي نژاد گفت: سرمايه گذاران، كارآفرينان، متخصصان، همه و همه بايد دست به دست دهيم تا كشور را بسازيم. كشور بايد به دست ملت ساخته شود و بايد به نقطه اي برسيم كه در معاملات جهاني اثرگذار باشيم.
ربيس جمهوري با بيان اين كه دشمنان از پيشرفت ايران وحشت دارند، دليل آن را اين گونه بيان كرد: پيشرفت ايران پشتوانه فرهنگ متعالي ملت ايران است. آن ها مي دانند كه با پيشرفت ايران ، انديشه ها، آداب و رسوم و باورهاي ملت ايران دنيا را خواهد گرفت.
احمدي نژاد با بيان اينكه آن ها هر روز به بهانه اي متوسل مي شوند، گفت: موضوع هسته اي را بهانه كرده اند تا از پيشرفت ايران جلوگيري كنند و گرنه خودشان نيز مي دانند كه ما به دنبال ساختن بمب نيستيم.
رييس جمهوري خاطرنشان كرد: هر آن چه را كه ما مي خواهيم بخريم مثل پمپ يا دستگاه حفاري و يا هر كالاي ديگر ، مي گويند كاربرد دو گانه دارد چرا كه اگر ايران پيشرفته شود بساط آن ها در دنيا جمع مي شود.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه هر فردي در هر نقطه از ايران بايد كشور را بسازد، متذكر شد: هر فردي با هر شعاري ذهن مردم ايران را از پيشرفت به نقطه ديگر معطوف كند به طور حتم خائن به ملت ايران است.
**منحرف كردن ذهن ملت ايران از پيشرفت خيانت است
رييس قوه مجريه با يادآوري اين كه جريان پيشرفت توقف پذير نيست، گفت: ديگران منتظر ما نمي مانند. رقابت ها در دنيا ميلي متري و ثانيه اي است.
احمدي نژاد از تمام كساني كه به ساختن ايران و آينده آن دل داده اند، قدرداني كرد و آنان را به آباداني و ساختن هر چه بيشتر كشور دعوت كرد و گفت: ما در اين راه آنان را پشتيباني و كمك مي كنيم.
رييس جمهوري، داشتن نقطه محروم براي سرزمين ايران را عيب دانست و افزود : ملت ايران نشان داده است كه ظرفيت عظيمي براي تحول دارد و بايد دست به دست هم دهيم تا اين ظرفيت عظيم براي اعتلاي ايران و فرهنگ متعالي آن باشد.
احمدي نژاد در ادامه سخنان خود درباره پروژه عظيم بلندترين سد خاكي كشور گفت: مديريت اين پروژه عظيم كار بسيار بزرگي است و گفته اند در برخي از مقاطع همزمان بيش از ۱۰ هزار نفر در اين نقطه مشغول به كار بوده اند.
وي ، هماهنگ كردن عوامل، رعايت زمان بندي و كنترل كيفيت را كار دشواري خواند و گفت: از همه عزيزان، كارگران، متخصصان، مشاوران، مجريان، زنان و مردان مومن و با همت كه تا امروز تلاش كرده اند كه سد گتوند به اين نقطه برسد، صميمانه تشكر مي كنم.
رييس جمهوري با بيان اين كه بايد همه ظرفيت هاي موجود سد سازي در كشور فعال شود خطاب به متخصصان گفت: فرصت نا محدود ديگري در برابر شما است و آن حضور در بازارهاي جهاني است.
رييس جمهوري گفت: زماني كه مي گويم كه فرصت ها را فعال مي كنيم، برخي اظهار مي كنند كه منابع نداريم و پول مي خواهيم.
وي در ادامه با طرح سوالي گفت: آيا واقعا پول نداريم و ايران كشور فقيري است؟ ما در يك دوره طولاني عادت كرده بوديم كه بر سر خزانه دولت برويم و بگوييم منابع مي خواهيم. البته ‌اين راحت ترين كار است كه بگوييم پول بده تا كار كنيم.
رييس جمهوري خاطرنشان كرد: چندين برابر منابع عمراني قانون بودجه، دستگاه ها مي توانند، استحصال و كار كنند.
وي به وزارت نيرو اشاره كرد و گفت: اگر زمين هاي مازاد وزارت نيرو به فروش برسد،مي توان چهار- پنج سد مانند گتوند ساخته شودكه 'نامجو' وزير نيرو نيز توان آن را دارد.
احمدي نژاد با بيان اينكه بودجه عمراني امسال نسبت به سال گذشته ۵۰درصد افزايش داشته است، گفت: از لحاظ منابع مشكل وجود ندارد،مشكل از خودمان است. بايد گره هاي كاري را باز كنيم.
وي در پايان، آغاز عمليات آبگيري سد'گتوند' بلندترين سد خاكي كشور را به مردم خوزستان تبريك گفت.
رييس جمهوري ظهر پنج شنبه پس از اين مراسم و آغاز عمليات آبگيري سد 'گتوند' ، شهر 'گتوند' در استان خوزستان را به مقصد تهران ترك كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *