جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

یک ایرانی مظنون پيچيده ترين سرقت جهان

شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۲۱
کد مطلب: 69259
روزنامه اعتماد: يک مرد ايراني به جرم دست داشتن در يکي از پيچيده ترين سرقت هاي جهان توسط پليس سوئد بازداشت شد و تحقيقات از او در حال انجام است. اين سرقت با استفاده از يک فروند هلي کوپتر در شهر استکهلم انجام شده و پليس علاوه بر اين ايراني 31 ساله، پنج نفر ديگر را نيز بازداشت کرده است.

ساعت 5/5 بامداد چهارشنبه 23 سپتامبر - اول مهرماه- يک فروند هلي کوپتر سفيد رنگ روي پشت بام ساختمان يک شرکت ارائه دهنده خدمات امنيتي و نگهباني فرود آمد. اين شرکت موسوم به «جي 4 اس» يکي از شرکت هاي معتبر و شناخته شده است که در انبار آن مبلغ زيادي پول نقد نگهداري مي شد.

پس از فرود هلي کوپتر در منطقه وست بريا واقع در جنوب استکهلم مردان ناشناسي از آن پياده شدند و بخشي از سقف شيشه ساختمان را تخريب کردند. پس از آن صداي چند انفجار پياپي شنيده شد و 21 کارمندي را که آن زمان در شرکت جي 4 اس حضور داشتند به وحشت انداخت. آنها سراسيمه با پليس تماس گرفتند و از حمله مردان هلي کوپتر سوار خبر دادند. از آنجا که با خودرو نمي شد اين افراد را تعقيب کرد بلافاصله خلبانان پليس استکهلم دستور پرواز گرفتند ولي تمام هلي کوپترهاي آنها به شکل مرموزي از کار افتاده بود. دقايقي بعد خبر رسيد مردان ناشناس در حالي که کيسه هايي را داخل هلي کوپتر خود برده اند، با ارتفاع کمي از آنجا گريخته اند.

آغاز تحقيقات
ماموران پليس زماني به منطقه وست بريا رسيدند که افراد ناشناس گريخته بودند. آنها با پرس وجو و تحقيق از کارمندان شرکت خدمات امنيتي متوجه شدند مردان نقاب پوش سارقان حرفه يي بودند که با ورود به انبار اسکناس هاي شرکت مبلغ کلاني را غارت کردند. در حالي که رقم به سرقت رفته در رسانه ها يک ميليارد کرون سوئد (معادل 150 ميليون دلار امريکا) اعلام شد پليس و شرکت جي 4 اس هرگز اين رقم را تاييد نکردند و از اعلام مبلغ غارت شده خودداري کردند.

کارآگاهان استکهلمي که از اين سرقت بي سابقه شگفت زده شده بودند سعي کردند سرنخ هايي از دزدان به دست آورند اما تحقيقات اوليه آنان هيچ حاصلي در پي نداشت و آنها فقط به اين يقين رسيدند که سارقان قطعاً داخل شرکت يک نفوذي داشتند چرا که چنين دزدي حرفه يي نمي توانست بدون همکاري کارمندان خود شرکت انجام شده باشد.

در همان حال که گروهي از کارآگاهان سرگرم بازجويي از کارمندان و شاهدان دزدي بي نظير بودند تيم ديگري به تحقيق درباره خرابي هلي کوپترهاي پليس پرداختند و متوجه شدند فرد يا افرادي عمداً اين هلي کوپترها را از کار انداخته اند.اثبات اين موضوع از توان و نفوذ سارقان حکايت داشت.

رديابي هلي کوپتر
از آنجا که به دست آوردن هلي کوپتر کار آساني نيست کارآگاهان سعي کردند بفهمند دزدان هلي کوپتر خود را از کجا تهيه کرده اند. آنها ساعاتي بعد از وقوع دستبرد 150 ميليون دلاري هلي کوپتر را بدون سرنشين در منطقه آرنينگر واقع در شمال استکهلم پيدا کردند و متوجه شدند اين هلي کوپتر از يک شرکت کرايه هلي کوپتر در نورتليه اجاره شده بود.

در حالي که موقعيت سارقان و ناتواني پليس در تعقيب آنان به بحث روز رسانه هاي سوئد و بسياري از کشورهاي اروپايي تبديل شده بود مقامات دادستاني اين کشور نيز به خشم آمدند، به گونه يي که وقتي بئاتريس آسک وزير دادگستري سوئد شنيد گروهي از ماموران پليس از وضع خود ناراضي هستند در جملاتي غيرمتعارف خطاب به آنان گفت؛ آنها بهتر است خفه شوند و کار خود را انجام بدهند.

دستگيري مظنونان
فشار رواني سنگيني بر مقامات پليس و دادستاني سوئد وارد مي شد و آنها در نگاه مردم بي اعتبار شده بودند، براي همين از تمام توان شان بهره گرفتند تا به اين غائله خاتمه بدهند. نتيجه تحقيقات صورت گرفته به دستگيري شش مظنون منجر شد که البته هيچ يک از آنان تاکنون اتهامي را قبول نکرده اند.

علاوه بر اين پليس استکهلم سرنخي از سردسته باند سارقان به دست آورد و گروهي را روانه صربستان کرد چرا که مدارک و اخبار گواهي مي داد مغز متفکر اين باند فوق حرفه يي مردي 40 ساله است که قبلاً در سوئد زندگي مي کرده اما شش سال قبل راهي بلگراد شده و در آنجا زندگي و يک کلوپ شبانه را اداره مي کند.

مظنون ايراني
در بين شش مردي که پليس سوئد به عنوان مظنونان اصلي يکي از پيچيده ترين سرقت هاي جهان دستگير کرده است يک مرد ايراني 31 ساله وجود دارد. او بوکسور و صاحب يک کلوپ شبانه است و پليس او را به عنوان مردي خطرناک مي شناسد. اين ايراني که به سگ ديوانه مشهور است يک سايت اينترنتي شخصي دارد که در صفحه اول آن به زبان انگليسي نوشته شده است؛ «حتي اگر خواب شاخ به شاخ شدن با من را مي بيني بهتر است از خواب بيدار شوي و عذرخواهي کني.»

اين مرد تاکنون بارها به خاطر ارتکاب جرائم مختلف توسط پليس دستگير شده است و نام او در فهرست موسوم به «نو وا 2» پليس قرار دارد. در اين فهرست نام 15 نفر از خطرناک ترين بزهکاران استکهلم ثبت شده است. اين مرد 31 ساله آ خرين بار چند روز قبل از دستبرد به شرکت امنيتي به خاطر جرمي که در سال 2006 انجام داده بود، محکوم شد. او متهم است در آن سال بر سر جاي پارک خودرو با مردي درگير شده و با سر ضربه يي به او وارد کرده که باعث مصدوميت شديد طرف مقابل شده است.

اين مرد ايراني در حالي بازداشت شده که مربي او نيز بهار امسال به جرم سرقت مسلحانه ديگري که در شهر امئو انجام شده بود به زندان افتاد. اکنون پليس استکهلم احتمال مي دهد اين ايراني و پنج مرد ديگر از مجرم حرفه يي ساکن بلگراد دستور گرفته و اين سرقت عجيب را انجام داده اند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *