يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
۱

یک مقام آگاه: ذخاير ارزي صد ميليارد دلار

جمعه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب: 164552
يك مقام آگاه در واكنش به برخي خبرها مبني بر خالي بودن حساب ذخيره ارزي علي‎رغم اعلام گذشته رئيس جمهور كه موجودي ذخاير كشور ۱۰۰ ميليارد دلار است، گفت: ذخاير ارزي غير از حساب ذخيره ارزي است.
يك مقام آگاه در بانك مركزي در گفت‎وگو با فارس با بيان اين مطلب در خصوص برخي اخبار منتشر شده مبني بر خالي بودن حساب ذخيره ارزي توضيح داد و گفت: بايد توجه داشت كه ذخائر ارزي كشور با موجودي حساب ذخيره ارزي كاملاً متفاوت است و عدد ۱۰۰ ميليارد دلاري كه شخص رئيس جمهور و برخي مقامات بانك مركزي سال گذشته از آن خبر دادند، حداقل ذخائر ارزي كشور بود و نه موجودي حساب ذخيره ارزي.

اين منبع مطلع اضافه كرد: از اين رو، اين دو گزاره كه اندوخته ذخائر ارزي حداقل ۱۰۰ ميليارد دلار است با اينكه فرضاً حساب ذخيره ارزي خالي باشد، در تناقض با يكديگر نيستند. اما نكته دومي كه بايد به آن توجه كرد تفاوت حساب ذخيره ارزي با صندوق توسعه ملي است كه از سال ۸۹ كاملاً در مدار استفاده قرار گرفته و بر همين اساس در سال گذشته در حدود ۱۵ ميليارد دلار به صندوق توسعه ملي واريز شده است.

وي ادامه داد : در عين حال بايد به اين نكته هم توجه داشت كه موجودي حساب ذخيره ارزي كاملاً سيال است و در مقاطع مختلف بسته به ميزان ورودي و خروجي آن ممكن است مانده اين حساب متفاوت و گاه صفر باشد.

اين مقام آگاه با اشاره به ذخائر فراوان طلا و ارزهاي متنوعي كه در حال حاضر به عنوان ذخائر ارزي كشور موجود است گفت: بنا بر آمارهاي موجود كشور در حال حاضر از نظر پشتوانه ذخائر ارزي اعم از طلا و سبد ارزي، در موقعيتي كم‎نظير قرار دارد.

وي در پايان تأكيد كرد: از رسانه‎ها انتظار مي رود در شرايط حساسي كه تحريم كنندگان كشور مترصدند تا از هر فرصتي براي ضربه زدن به كشور كمال سوء استفاده را بكنند، درايت و دقت بيشتري در انتشار اخبار داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Latvia
اگر انگيزه اعلام خالي بودن صندوق ذخيره ارزي ، متهم كردن دولت به سوءمديريت و حيف و ميل بيت المال و بهره برداري مغرضانه سياسي باشد بايد پاسخگوي مردم و خدا در روز قيامت باشند.