جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۴

نقش ایران در توافق آتش بس در حمص

شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 359466
روزنامه کویتی "الرای" به نقل از منابع آگاه در مذاکرات حمص نوشت ایران و عربستان نقش اساسی در تسریع توافقنامه آتش بس در منطقه حمص قدیم داشتند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، روزنامه الرای به نقل از مقامات ارشد در مذاکرات حمص نوشت: "دولت های ایران و عربستان سعودی با فرایند (توافقنامه) حمص قدیم همراه بودند و از آن حمایت کردند و این دو کشور با تسهیل تماس هایی که از چند هفته پیش برقرار و به تخلیه شهر حمص از عناصر مسلح به صورت مسالمت آمیزی که از قبل میسر نبود، منجر شده است، نقش موثری در تسریع بخشیدن به اجرای این روند داشتند."

این منابع تصریح کردند همگرایی عربستان و ایران نقش اساسی و مثبتی در موافقت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه داشت که بر ضرورت دستیابی به راهکار مسالمت آمیز نه تنها در حمص قدیم بلکه در مناطق دیگر متمرکز بود تا این امر به مبارزه با تروریسم و بازنگری در فرآیند سیاسی سوریه و ایجاد تغییرات لازم در آن به دور از مداخله های منطقه ای و بین المللی تسهیل بخشد.

این منابع اظهار داشتند حمایت ایران نقش اساسی در هماهنگی و مشارکت در اوضاع سوریه داشت همچنانکه نقش عربستان سعودی در هماهنگی با گروه موسوم به جریان اسلامی، بزرگترین گروه معارض مهم بوده است و نتایح این همگرایی همچنین در جنوب سوریه و بویژه در درعا که پایگاه گروه موسوم به "جبهه النصره" وابسته به "القاعده" است، منعکس خواهد شد. عربستان سعودی و همه کشورهای جهان جبهه النصره را یک گروه تروریستی می نامند. از این رو سوریه ۲۰۱۱ با سویه ۲۰۱۵ متفاوت خواهد بود و این دو بازیگر مهم این توافقنامه را رهبری خواهند کرد بویژه اینکه غرب خود را از سوریه عقب کشیده و روسیه نیز سرگرم اوکراین شده است و این مسئولیت به ایران واگذار شده است که بازیگر اصلی در سوریه باشد.

به گفته منابع مذکور، درگیری ها در سوریه هنوز ناتمام است و همگرایی عربستان و ایران تاثیرات مثبت خود را بر مناطق دیگر و نیز همه پرونده های منطقه خواهد گذاشت و امید است دریچه ای برای رسیدگی به اوضاع غوطه یا حلب در مراحل بعدی گشوده شود.

با عقب نشینی بیش از دو هزار تن از شهر حمص قدیم که بیشتر از آنها عناصر مسلح بودند و انتقال آنها به مناطق دیگر یعنی "الدار الکبیره" و آزادی بیش از ۷۰ اسیر و کمک رسانی به روستاهای محاصره شده در ریف حلب بویژه شهرک های شیعه نشین "نبل" و "الزهراء"، مهم ترین پرونده آتش بس در تاریخ حمص بسته شد.

با وجود اینکه هنوز ارتش سوریه اقدام به پاکسازی کامل این منطقه از مین ها و مواد منفجره نکرده است، اما صدها شهروند به خانه های خود در حمص قدیم بازگشتند.

"طلال البرازی" استاندار حمص، عصر جمعه در گفت وگو با روزنامه "السفیر" اعلام کرد "پرونده بسته شد" و تلاش های جدیدی برای تحقق چنین توافقنامه های آتش بس در شهرک "الوعر" آغاز شده است.

عصر جمعه دو روز بعد از تعلیق اجرای توافقنامه آتش بس در این منطقه، ، ۱۲ کامیون حامل کمک های غذایی به شهرک های نبل و الزهرا وارد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *