دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۱۲
كودكان در خطر مرگ؛

هزينه تاخير ما در كمك به سومالي چقدر است؟

يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب: 182336
واحد مركزي خبر چند روز قبل به نقل از شبكه الجزيره انگليسي نوشت: هر6 دقیقه یک کودک بر اثر گرسنگی در جنوب سومالی جان می‌دهد.
هزينه تاخير ما در كمك به سومالي چقدر است؟

سرويس بين‌الملل جهان – علی‌رضا کریمی: اين آمار كه عبارت است از مرگ ۲۴۰ كودك در شبانه‌روز به خاطر نداشتن يك لقمه نان، ابعاد ديگري از فاجعه‌اي را پيش روي ما مي‌نهد كه تمام بشريت در قبال آن مسئوليت دارند.

از مسئوليت‌پذيري غربي‌ها كه در اين خصوص نبايد چندان چيزي گفت! براي نمونه "پاول مولینارو" از مسئولان صندوق بین المللی حمایت از کودکان سومالی مهمترین نیازهای این سازمان را کمبود نقدینگی خواند و افزود: این سازمان از شرکت‌های هواپیمایی خواسته است برای ورود اقلام مورد نیاز از اروپا به هند و سپس به سومالی از دریافت هزینه پرواز خودداری کنند!

كشورهايي كه ميلياردها دلار صرف جنگ در افغانستان و ليبي و حفظ نيروهاي نظامي خود در عراق و ديگر نقاط جهان مي‌كنند به حدي صندوق حمايت از كودكان سومالي را در مضيقه قرار داده‌اند كه مسئول آن از شركت‌هاي هواپيمايي طلب مساعدت كند كه بياييد و براي ما مجاني كالا حمل كنيد. برنز از کارشناسان سازمان ملل نيز گفت یکی از مشکلات موجود در شرایط بین المللی کنونی، کشورهای اهدا کننده هستند. کشورهای غربی، چین و هند از کشورهایی هستند که برای کمک به سومالی واختصاص بودجه مورد نیاز هیچگونه مشارکتی نداشتند.

برخي كشورهاي اسلامي ثروتمند نظير عربستان سعودي نيز فعلا ترجيح مي‌دهند پول‌هايشان صرف تثبيت رژيم سركوبگر آل‌خليفه شود تا شكم‌هاي به پشت چسبيده مردم سومالي كه قربانيان زياده‌خواهي‌هاي غرب از يكسو و سلفي‌گري صادر شده از سوي وهابيون سعودي از سوي ديگر هستند. گروهي نظير الشباب كه چندان در فجايع سومالي بي‌تقصير نيست و نگذاشته است در اين كشور يك دولت متمركز مستقر شود تا دست‌كم در صورت بروز قحطي بتواند كمك‌رساني كند، گروهي وهابي و تكفيري است. از شاهكارهاي اين گروه چندي پيش اين بود كه خوردن سمبوسه را حرام اعلام كرد، آن هم براي مردمي كه به خاك خوردن افتاده‌اند و اصلا چيزي براي خوردن نمي‌يابند.

در برخي وبلاگ‌ها فعالان هموطنمان چنين نوشته‌اند كه اگر هر ايراني مبلغي معادل ۲۰۰هزار ريال (۲۰ هزار تومان) به قحطي‌زدگان سومالي كمك كند، تمامي ۱۲ ميليون نفر مردم اين كشور از قحطي نجات مي‌يابند. البته بديهي است كه وظيفه كمك به مردم سومالي تنها وظيفه ايرانيان نيست اما طبع بلند ايرانيان بر آنان واجب مي‌سازد كه آنچه در توانشان دارند را براي ياري رساندن به مردم سومالي صرف كنند. طبعا توان برخي از اقشار از مردم كشورمان براي كمك كمتر از اين است اما برخي اقشار هم هستند كه توان كمكي چندين برابر اين مبلغ را دارند.

مردم گرسنه و قحطي‌زده سومالي چشم‌انتظار كمك‌هاي برادران و خواهران مسلمان خود هستند چرا كه مي‌دانند از كسي جز آنان كمكي برنمي‌آيد. البته منكر آن نمي‌شويم كه در غرب نيز بسياري نهادهاي مردمي براي كمك به مردم سومالي تلاش مي‌كنند و انصافا زحمت آنان قابل تقدير است. اينها البته به عكس دولت‌هاي خويش عمل مي‌كنند و تلاششان از هر جهت قابل ستايش است.

نبايد فراموش كرد كه پس از جنگ اول جهاني، ملت ايران خود نيز در بحبوحه اشغال و جنگ‌هاي داخلي گرفتار وضعيتي مشابه با همين وضعيت شده بود تا آنجا كه مردم چيزي براي خوردن نمي‌يافتند و بسياري تلف شدند. امروز مردم سومالي در همان شرايطي قرار دارند كه در حافظه تاريخي ايرانيان نيز وجود دارد. اگر به اين مثل ايراني معتقديم كه "به دريا رفته مي‌داند مصيبت‌هاي طوفان را"، اكنون اين ماييم كه مصيبت‌هاي ملت سومالي را در حافظه تاريخي خود به خوبي درك مي‌كنيم و بايد به ياري آنان بشتابيم. در اين بين ملت و دولت ايران هر دو در كمك به مردم سومالي در يك وظيفه انساني مشترك سهيم‌اند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا باز هم فرمایش آقا به زمین مانده و هیچ گونه تحرکی از طرف دولت برای ساماندهی کمک های مردمی صورت نمی گیرد. خیلی از ایرانی ها قصد انجام این کار را دارند لیکن با توجه به اینکه این کشور 100 درصد مسلمان و حدود 30درصد شیعه دارد هیچ عزمی برای سازماندهی به این کار در دولت وجود ندارد. واقعا متاسفم
بهتره دولتمداران درخصوص شعار عدالتخواهی و مهرورزی تجدید نظر کنند و لاف نزنند.
Iran, Islamic Republic of
کو اون احمدی نژادی که مستضعفین جهان یه زمانی برای انتخاب شدنش دلشون خوش شده بود.
Iran, Islamic Republic of
شعار " گوش به فرمان توایم خامنه ای"
در رفتار مسئولین و دولتمردان واقعا قابل لمسه!!! حداقل در ظاهر هم شده ولایتمدار باشید. ای کاش اینقدر بی فکر نبودید. تا چه حد ... چرا آخر باید آقا فرمان دهند و باز هم ..... اهمال کاری
Iran, Islamic Republic of
در خبرها آوردید که ایرانیان 3 میلیارد تومان به مردم سومالی کمک کردند . واقعا تاسف خوردم به اینکه فقط هر ایرانی 43 تومان کمک کرده است!!!
پس کجایید کسانی که از فرهنگ چند هزارساله دم می زنید ، پس کجایید کسانی که از علی ( ع) به عنوان پیشوای خود سخن می گویید
Iran, Islamic Republic of
در اين فاجعه انساني بزرگترين مسئوليت بر دوش مسلمانان و در راس آنها سازمان كنفرانس اسلامي است. بايد پرسيد كشورهاي مسلمان كه بسياري از آنها داراي درآمدهاي چندين ميلياردي نفتي هستند، چه كمكي به همنوعان خود كه فاقد اين نعمت هستند كرده اند؟
در سومالي شبه نظاميان نه تنها با ايجاد جنگ هاي داخلي طولاني مدت عامل اصلي چنين فاجعه اي هستند بلكه هم اكنون نيز مانع رسيدن كمك هاي بين المللي به گرسنگان مي شوند. سوال اينجاست كه كشورهاي اسلامي تا كنون كدام فشار سياسي را براي كنترل اين گروه ها اعمال كرده اند؟ تا كنون كي در مقابل اين جنگ هاي داخلي مسئوليتي پذيرفته اند؟ در كدام اجلاس كنفرانس اسلامي مصوبه اي براي كمك به ايجاد يك حكومت باثبات و قانوني در سومالي تصويب شده است؟ كدام كشورها حاضر شده اند در خصوص آن مسئوليت قبول كنند؟ ساده انگاريست كه فكر كنيم اين فاجعه يك شبه رخ داده است.
Saudi Arabia
پیامدهای قحطی در سومالی ناشی از انعکاس نادرست اخبار این کشور است. بیش از بیست سال است که این کشور با جنگ و نداری و فقر دست به گریبان است. رسانه های خودمان را نگاه کنید ببینید انعکاس فقر در این کشور در بیست سال گذشته چگونه بوده است. آیا اصلا خبری از سومالی بجز در برخی موارد که نیروی دریایی ایران مثلا یک کشتی را از چنگ دزدان دریایی در نزدیکی سومالی نجات داده بوده است؟ حالا هم اخبار را درست منعکس نمی کنیم. تو گویی همه دنیا خوابند و این رسالت یکدفعه بر دوش ایران و ایرانیان افتاده تا به کمک سومالی برود و ایران اولین کشوری بوده که در سومالی حضور پیدا کرده است. نمی گوییم مثلا عربستان شصت میلیون دلار کمک کرده یا مالزی و قطر چقدر.
سلام من دانشجوی بورس خارج از کشور هستم با وجود مشکلات 50000 تومان کمک کردم.
Iran, Islamic Republic of
ذسیاست را کنار بارید
وقتی سر سفره های رنگی افطاری نشستید به یاد چهره این بچه بیفتیدو ... یه قدم بردارید
Iran, Islamic Republic of
ای مردم ایران
شما که از عاشقان امام حسین ع هستید
چرا کاری " کمکی" نمی کنید
در سومالی 99 درصد مسلمان هستند و از مهاجرین بنی هاشم اند و از فرزندان
امام حسین و مسلم بن عقیل (سید) هستند
در هر 24 ساعت 25 نفر از گرسنگی می میرند
شما میتوانید با هر ( 800 ) تومان
کمک 24 ساعت زندگی را به یکی از فرزندان امام حسین هدیه بدهید
هر چه سریعتر از طریق سایت کمیته امداد
و انتخاب گزینه کمک به مردم سومالی
انسانیت _ ایرانیت و مسلمان بودن خود را
نشان دهید
یا علی
Iran, Islamic Republic of
ساعت 12 كه مي خواستم يك مبلغي به حساب 99999 هلال احمر واريز كنم موجودي حساب كه هر لحظه داشت اضافه مي شد 172 ميليارد تومان بود اما آيا اين پول صرف مردم قحطي زده سومالي خواهد شد ؟؟ اعتماد به مسؤلين در بين مردم بسيار كاهش يافته است . خداكند كه جمعيت هلال احمرتوضيحات اعتماد سازي را براي دلگرمي مردم و تشويق بيشتر مردم به كمك كردن به مردم فقير سومالي ارائه نمايند.
Iran, Islamic Republic of
مردم به دولت اعتماد ندارند که کمک ها را به اونا بسپرند آقایون سرگرم کارهای خودشونن از کجا معلوم کمک ها به موقع دست نیازمندها برسه این اطمینان را به مردم برگردونید
United States
تا اون جایی که من راجع به گروه شباب مطالعه داشتم به نظر میاد عملکرد مثبتی توی سومالی داشتن البته هنوز فرصت پیدا نکردم که بیش تر راجع به این گروه تحقیق کنم