جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۷
خاطره ناطق از شکست در انتخابات؛

ناطق نوری: چوب حمایت از هاشمی رفسنجانی را خوردم

چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب: 201235
مواضع آقای هاشمی رفسنجانی در جریان انتخابات خرداد سال 1376 از جمله رفتارهای سوال برانگیز اوست.
به گزارش جهان، حمایت های ویژه حجت الاسلام و المسلمين ناطق نوری از آقای هاشمی در این سال، نه تنها پاسخ مورد انتظار را از سوی هاشمی در پی نداشت که حتی هاشمی به مدافع و حامی محمد خاتمی، رقیب ناطق نوری، تبدیل شد.

متن زير بخشي از خاطرات حجت الاسلام و المسلمين ناطق نوري است كه از كتاب خاطرات وي نقل شده است. او در این کتاب عنوان می کند که چوب حمایت از هاشمی را خورده است: در یک مقطعی، تحکیم وحدت و جریان‌های مقابل، حمله به آقای هاشمی را شدید کرده بودند و نسبت‌های آمریکایی و غیرآمریکایی و این حرفها را به ایشان می‌دادند. یک سال جلوی لانه جاسوسی، بخش عظیمی از سخنرانی‌ام در دفاع از شخص آقای هاشمی بود. گفتم:«شما که می‌گویید ایشان آمریکایی است، این را بدانید او کسی بود که در پرونده  حسنعلی منصور دستگیر شد او کسی است که پیشکسوت است، کسی است که در حمله مسلحانه ضد آمریکایی آن موقع، حضور داشته است، ما جزو نوچه‌ها و دست پرورده‌های او در انقلاب هستیم».

بنابراین طبیعی بود که مرا حامی مطلق ایشان بدانند و عده‌‌ای از مخالفین و جناح مخالف تبلیغ می‌کردند که اگر آقای ناطق بیاید، وضعیت مثل سابق خواهد شد. چون یک عده مذهبی که از آقای هاشمی دلخور بودند هم حرف داشتند، زیرا کارگزاران را وابسته به آقای هاشمی می‌دیدند. کمی اباحه‌گری و غیره در آن موقع وجود داشت که مذهبی ها اعتقاد داشتند دولت آقای هاشمی عامل عمده آن است؛ به ویژه زمانی که دختر ایشان فائزه به میدان آمد، زمینه آزادی‌های این چنینی فراهم شد. مساله دیگر این بود که وقتی من از سیاست های اقتصادی، دولت و شخص ایشان دفاع کردم، می‌گفتند:"پس ناطق که شق‌القمری نمی‌کند و تحولی در کشور ایجاد نمی‌شود، او هم راه رفسنجانی را ادامه می‌دهد." طبیعتا این جریان اثر خود را روی آرا می‌گذاشت. در واقع یکی از عواملی که سبب شد من رای نیاورم، حمایت از آقای هاشمی، به این بیانی که عرض کردم بود و حمایت از آقای هاشمی، چوب خوردن داشت.

یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت من در پیروزی انتخابات، موضع‌گیری آقای هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری بود. به نظر من ایشان مقهور آن جوسازی‌هایی شد که می‌گفتند تقلب می‌شود. ایشان می‌خواست به عنوان رئیس قوه مجریه که وزارت کشور هم زیر نظر ایشان است، ژستی بگیرد که، نخیر من هستم و نمی‌گذارم تقلب شود. لحن صحبت ایشان که چرا می‌خواهید تقلب کنید، به معنی تایید آنهمه جوسازی بود. بالاخره هرکس می‌توانست بگوید:«این که از خودشان است دارد می‌گوید، تقلب، پس معلوم می‌شود تقلبی وجود دارد». خطبه ایشان در نماز جمعه، واقعا اثر بسیار سویی در جامعه داشت و هیچ توجیهی هم ندارد. اخیرا شنیدم که بعضی اطرافیان ایشان می‌گفتند:«ما در تحلیل‌هایمان اشتباه کردیم، فکر می‌کردیم که اگر آقای ناطق بیاید مستقل عمل می‌کند و خلاصه به آقای هاشمی توجه نمی‌کند و اگر آقای خاتمی بیاید بهتر است چون  مشورت پذیر است، البته بعدا معلوم شد که اشتباه کرده‌ایم».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اقای خاتمی در آن مقطع از پتانسیل بالایی برخوردار بود کمتر کسی می توانست با ایشان رقابت کند
Iran, Islamic Republic of
باسلام

عمده ترین دلیل شکست آقای ناطق همین بود که در خاطرات وی آمده است.حمایت و طرفداری هاشمی رفسنجانی از خاتمی که هنوز هم ادامه دارد به دو دلیل است: اول تشابه فکری و مرامی هاشمی با خاتمی در سیاستهای فرهنگی و اجتماعی است که بعدها به تشابه اقتصادی هم رسید دوم روحیه دستوری و همراه با تکبر و غرور هاشمی است که حاضر نیست افرادیکه دارای منش مستقل هستند بر سر کار بیایند چون اگر دچار اختلاف سلیقه و روش شوند مشاوره های هاشمی (بخوانید دستورات) را احتمالا نادیده خواهند گرفت .منظور از مشورت پذیرتر بودن خاتمی نسبت به ناطق نوری همان مطیع تر بودن وی است
در این دنیا هیچ چیز بی حساب و کتاب نیست. آقای هاشمی هم اگر دچار مشکلی شده است بیشتر به خاطر برخی رفتارهای خود و اطرافیانش بویژه برخی فرزندانش می باشد.
Iran, Islamic Republic of
پتاسیل خاتمی رو هاشمی و کارگزارن ایجاد کردند به این صورت که در ظاهر از دولت هاشمی دفاع کردند و پول و هزینه تبلیغات و به خاتمی دادن و خودشان شایعه پراکنی کردن در مورد اینکه ناطق مثل هاشمیه اما عجب فریبی خوردن در دوره دوم خرداد به عالیجناب سرخ و خاکستری و تبدیل شد و تازه فهمید چه بلایی سرش اومده هاشمی و این پاسخیست برای کسانی که میگن هاشمی سیاستمدار و چیه و چیه
درود و سلام بر مقتدایمان امام خامنه ای
ای کاش میشد آقای ناطق دوباره به صحنه سیاست برگردند.ایشان میتوانند با درایت، تجربه بالا آرامش و وحدت را به جامعه برگردانند.
Iran, Islamic Republic of
سلام عجب از ساده انگاری اقای ناطق اقای هاشمی در برنامه تبلیغاتی دوره نهم ریاست جمهوری ادعا کردند که پایه گذار اصلاحات بودند لذا بعد از دوم خرداد بدنه اصلی دولت وی به دولت خاتمی منتقل شد. از معاون اول رئیس جمهور تا حدود سی وزیر و معاون رئیس جمهور و استاندارانی که وزیر شدند
United States
آقای ناطق نوری!
اشتباه شما فقط در سال 76 نبود بلکه در فتنه اخیر هم اشتباه بزرگی کردید. عدم موضع گیری صریح و سریع شما در قبال فتنه، ضربه بزرگی بر وجهه و جایگاه شما وارد نمود. امید است در آینده از این اشتباهات نکنید.