جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

آیا 'شیشه' اعتیادآور نیست؟

سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب: 404087
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس با اشاره به اینکه باید با آموزش صحیح و به ‌موقع افراد جامعه را در برابر آفت خطرناک و مُهلک اعتیاد، واکسینه کنیم گفت: تبلیغ اعتیادآور نبودن «شیشه» یک دروغ بزرگ است.
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس، محمدرضا ابراهیمی، اظهار داشت: اعتیاد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه بشری است که با افزایش جمعیت جوان، میزان آسیب‌پذیری از ناحیه آن نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: جوانان به دلایل مختلف ازجمله هیجان‌طلبی و تأثیرپذیری از گروه دوستان یا باانگیزه کنجکاوی، لذت‌جویی، هویت‌یابی و فرار از مشکلات و مسئولیت‌ها به‌سوی مصرف انواع مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی استان فارس به اثرات مخرب مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: گرایش افراد به مصرف مواد مخدر می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سرمایه‌های انسانی جوامع وارد و خانواده را که عالی‌ترین نهاد اجتماعی است، متزلزل کند.

ابراهیمی، بیان داشت: اگر پیش‌ازاین مصرف مواد مخدری نظیر تریاک و هروئین، اثرات مخرب و نامطلوبی بر فرد و جامعه داشته است، امروزه مواد مخدر جدید، با اثرات تخریبی بسیار شدیدتر در جامعه ورود پیدا کرده و موجب شده تا الگوی مصرف مواد مخدر سنتی به سمت این مواد سوق داده شود.

دبیر شورای هماهنگی استان فارس، شناخت و مقابله همه‌جانبه با پدیده شوم مواد مخدر را ضروری دانست و گفت: علل و عوامل فردی و اجتماعی متعددی در گرایش به مصرف مواد اعتیادآور جدید وجود دارد که شناخت و مقابله با هر یک از آن‌ها در پیشگیری از اعتیاد مؤثر است.

وی آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی را در امر مبارزه با مواد مخدر مهم دانست و اظهار داشت: آگاه‌سازی و اقناع افراد جامعه به‌ویژه افراد در معرض خطر، نقش منحصربه‌فردی در پیشگیری از اعتیاد خواهد داشت.

ابراهیمی در ادامه به خطرات ماده محرک شیشه پرداخت و گفت: سرسلسله‌‌ مواد اعتیادآور صنعتی و ترکیبی، ماده‌ای از خانواده مت آمفتامین «شیشه»، خطرناک‌ترین محصول این نوع ماده صنعتی امروزه مصرف آن در میان جوانان شایع شده است.

دبیر شورای هماهنگی استان فارس، تبلیغ اعتیادآور نبودن شیشه را کذب دانست و بیان داشت: تبلیغات وسیع مبنی بر اعتیادآور نبودن شیشه، یکی از دلایل گرایش به آن است که یک دروغ بزرگ بوده و به‌ جرئت می‌توان گفت که این مواد دارای پیامدهای منفی و آثار مخرب بیشتری نسبت به مواد دیگر در ابعاد فردی و اجتماعی هستند.

وی افزود: با تبلیغات فریبنده‌ای که در محیط‌های زنانه مانند آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی صورت می‌گیرد، مصرف این ماده به‌ منظور رفع افسردگی، لاغری و حفظ تناسب اندام توصیه می‌شود که این تبلیغ به‌طورکامل دروغ است.

ابراهیمی، در تحلیل آسیب‌شناسی مربوط به مواد اعتیادآور نوین، گفت: همان‌طور که در دیگر عرصه‌ها، سرعت تغییرات و نوآوری خیره‌کننده است، بحث بروز آسیب‌های اجتماعی جدید و مصادیق آن نیز از این قاعده مستثنا نبوده و جامعه هر روز با شکل و نوع خاصی با این معضل روبه‌رو خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی استان فارس، در پایان سخنان خود بیان داشت: لازم است تمام متصدیان امر مبارزه با مواد مخدر، با درکی صحیح و آینده‌نگری مناسب، نسب به امر آگاه‌سازی و آموزش صحیح و به‌موقع افراد جامعه را در مقابل آفت خطرناک و مهلک اعتیاد، واکسینه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *