شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۷

نامه توکلی و نادران به لاریجانی درباره بازار ارز

سه شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب: 202180
درپی تشدید اوضاع بحرانی بازار ارز در کشور، احمد توکلی و الیاس نادران با ارائه نامه ای به علی لاریجانی از وی خواستند مجلس برای بررسی اوضاع نابسامان بازار ارز تشکیل جلسه فوق العاده بدهد.

به گزارش الف، متن نامه به شرح زیر است:

برادر ارجمند جناب آقاي دكتر علي لاريجاني
رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي

سلام عليكم؛
وضعيت بازار ارز به عنوان يكي از ابزارهاي مهم سنجش شرايط اقتصادي كشور به مرحله‌اي بحراني رسيده است. افزايش بي سابقه نرخ ارز و از آن فاجعه‌بارتر نوسانات آن طي ماه‌هاي پاييز و به ويژه يكي دو هفته و روزهاي اخير تمامي دلسوزان انقلاب و ايران را كه علم و تجربه لازم براي آسيب‌شناسي وضع موجود را دارند به شدت نگران سرنوشت حال و آينده اقتصاد ملي كرده است. اكثر اقتصاددانان كشور كه سال‌هاست از سياست‌هاي ضد و نقيض، مديريت ضعيف و بعضاً مساله‌دار اقتصادي و اتلاف منابع به دست دولت انتقاد كرده‌اند، تعجبي نمي‌كنند، گرچه به شدت متاسف‌اند.
در شرايطي كه:
۱) به دليل سرازير كردن غير قانوني يارانه‌هاي نقدي به بازار نقدينگي افزايش مي‌يابد،
۲) توليد كشور، به ويژه صنعت در اثر افزايش هزينه انرژي و نقض قانون در حمايت از توليد در ركود بي‌سابقه‌اي قرار دارد،
۳) تحريم‌هاي مالي دشمنان ملت ايران گردش پول را در واردات كـُند و پرهزينه كرده است،
۴) حوزه‌هاي ديگر فعاليت اقتصادي و گردش سرمايه با مشكلات جدي روبروست،
۵) مديريت ضعيف و مساله دار اقتصادي هر روز مساله‌اي مطرح مي‌كند و مقابله با تحريم به كميته‌اي سپرده شده كه رئيس آن فردي فاقد ‌صلاحيت علمي و تجربي و داراي پرونده قضايي مالي است.
۶) دولت با آمارهاي خود ساخته همه چيز را بروفق مراد نشان مي‌دهد و به جاي پرداختن به مسائل اساسي كشور به فعاليت‌هاي انتخاباتي ناسالم مي‌پردازد، در چنين وضعيتي نااطميناني و ريسك در اقتصاد افزايش مي‌يابد و پول‌هاي سرگردان براي حفظ ارزش و سود‌جويي متوجه بازار ارز مي‌شود و چنين بحراني را رقم مي‌زند.

اين اتفاقات نتيجه طبيعي سوء سياست و سوء مديريت دولت و فشارهاي خارجي است كه تعجب ندارد، تعجب‌آور عدم تحرك كافي مجلس كه نماينده مردم است و بايد از حقوق آنان در برابر اين وضعيت بحراني دفاع كند تعجب‌برانگيز است. امروز كه قيمت ارز بصورت ساعتي دچار نوسان و فزايندگي است، ضروري است مجلس براساس ماده ۱۰۴ قانون آيين‌نامه داخلي جلسه فوق‌العاده تشكيل دهد و موضوع وفق ماده ۱۰۳ در جلسه رسمي غيرعلني بررسي و براي نجات اقتصاد ملي تصميم موثر و قاطعي بگيرد. پيشنهاد ما تشكيل جلسه در ۱۴ يا ۱۵ دي ماه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شما هی تصمیم بگیرید و قانون تهیه کنید چه کسی قرار است آن را اجرا کند؟ توانستید دولت را مجاب کنید کمکهای قانونی به مترو را انجام دهد تا مردم هر روز شاهد فشرده شدن جمعیت نباشند؟ فریاد بیهوده نزنید چون کسی به قانون عمل نمی کند!!!!
Iran, Islamic Republic of
بنده بعنوان يك شهروند از جناب آقايان توكلي و نادران بسيار بسيار تشكر مي كنم. بهرحال وضعيت چه خواهد شد. هيچ چيز ثبات ندارد. بنده بعنوان يك شهروند از آقاي دكتر لاريجاني درخواست مي كنم از آقاي رئيس جمهور بخواهند پاسخ دهند در مدت 1 سال و اندي است كه طرح هدفمندي يارانه ها اجرا شده از محل درآمد اين طرح چه اقدامات عمراني در اين كشور انجام شده است. به جرأت مي توانم بگويم كه نه تنها کار خاصی انجام نشده بلكه گراني ارز، طلا، تورم و.... را بدنبال داشته است.
United States
از نمایندگان شجاع مردم تشکر میکنیم روشنگری افکار عمومی خیلی از مشکلات پیشگیری میکند من نمی دانم چه بر سر قشر داشجو امده چرا عملکرد دولت را رصد نمی کنند نکند انها هم محافظه کار شدند.
Latvia
آقايان توكلي و نادران بخوبي مي دانند كه نوسانات شديد قيمت دلار و تورم و بيكاري در روزهاي اخير معلول علتهاي فراواني است كه يكي از آْنها سوءمديريت دولت و بانك مركزي بوده و بسياري از دلايل را در خارج از قوه مجريه و از جمله در مجلس بايد جستجو كرد.اما بدليل بغض شديدي كه نسبت به آقاي احمدي نژاد دارند انصاف و علم اقتصاد را فراموش و منتظر صيد ماهي مقصود از آب گل آلود هستند.
Iran, Islamic Republic of
وقتی یارانه کارخانه های صنعتی را می دهند به مسکن مهر (لابد جهت انجام فعالیت های تبلیغاتی برای انتخابات که بگوید ما ال کردیم و بل کردیم) معلوم است که صنعت به فنا می رود ...
و تو خود حدیث مفصل بخوان از این ...
United States
مگه مجلس سیاست های پولی رو تعیین می کنه که بسیاری!!! از دلایل افزایش قیمت دلارو باید در مجلس جستجو کرد؟!
طرفداری از احمدی نژاد نباید منطق و وجدان آدم رو تحت الشعاع قرار بده
Latvia
بدون رد نقصهاي بزرگ اجراي طرح هدفمندي يارانه ها، بدون شك يكي از محاسن بزرگ اجراي اين طرح آشكار كردن ضعف بزرگ صنايع و توليد ايراني در بهره وري پايين و بالابودن قيمت تمام شده محصولات بدليل سوء مديريت و استفاده آنها از رانت سوبسيدها و استفاده از انرژي ارزان طي سالهاي متمادي بوده است.