سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
تیم سوم لیگ آسیایی نمی شود

نشانه های کاهش سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا

دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۱:۱۸
کد مطلب: 112784
شايعه كاهش تعداد سهميه‌هاي ايران در فصل آتي ليگ قهرمانان آسيا براي نخستين بار از قول منصور ابراهيم‌زاده عنوان شد.
 او پس از شكست عجيب تيمش در نيمه‌نهايي جام حذفي مقابل فولاد گسترش تبريز مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني با عصبانیت گفت:« اطلاع دارم که تعداد سهمیه‌های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان سال آینده کم شده اما نمی‌دانم چرا مسئولان فدراسیون فوتبال موضوع را فاش نمی‌کنند.» سرمربي ذوب‌آهن چند هفته قبل با شیوه ای تيزهوشانه به اين موضوع اشاره كرد و حالا كه بازرسان AFC به طور تقريبي از تمام باشگاه‌هاي ليگ برتري بازديد كرده‌اند، ماجرا رنگ جدي‌تري به خود گرفته است. اتفاقي كه در صورت وقوع مي‌تواند سرمنشا جنجال‌هاي تازه‌اي در فوتبال ايران باشد. 

پس از برگزاری آزمایشی ليگ قهرمانان آسيا و ارائه شاخص‌های لازم به تیم‌های شرکت کننده شامل محل تمرین، زمین اختصاصی، هتل، تماشاگر و تعداد بازی‌های برگزارشده در لیگ، با بررسي‌هاي انجام شده و نمراتي كه ناظران AFC به باشگاه‌هاي ايراني داده‌اند به احتمال فراوان یکی از سهمیه‌هاي ایران کم خواهد شد. اين دلايل هرچند هنوز به صورت رسمي اعلام نشده اما با توجه به سطح امكانات فوتبال ايران در‌ آيتم‌هاي ياد شده مي‌توان روي صحت اين خبر حساب كرد. جالب آنكه برخي منابع خبري در گزارش‌هايشان آورده‌اند كه مسئولان AFC در ابتدا قصد كم كردن دو سهميه از تيم‌هاي ايراني را داشته‌اند اما با توجه به تعداد بالاي تماشاگران و هواداران اين تيم‌ها از اقدام خود منصرف شده‌اند. 

ایران امسال در آيتم شاخص عملکرد فدراسیونش نمره‌ای بالاتر از سال گذشته را به خود اختصاص داده اما ضعف در چارت مدیریتی تیم‌ها و کیفیت پایین ورزشگاه‌ها باعث شده تا AFC که قرار است تعداد تیم‌های شرکت کننده در لیگ قهرمانان را با حضور کشورهای مختلف افزایش دهد به فکر کاهش سهمیه دیگر کشورها بیفتد. جالب آنكه در اين ميان كشورهاي متمولي مثل قطر و امارات كه تيم‌هايشان از نظر سخت‌افزاري كوچك‌ترين مشكلي ندارند هم به احتمال فراوان با كاهش يكي از سهميه‌هايشان مواجه خواهند شد. اين دو كشور دقيقا عكس شرايط ايران را دارند و دليل كاهش سهميه‌هايشان، تعداد پايين تماشاگر و تعداد بازی‌ها انجام شده در لیگ‌شان است. این خبر در حالی است که بسیاری از مقامات حاضر در فدراسیون فوتبال هم معتقدند که این اتفاق خواهد افتاد و AFC قطعا یکی از سهمیه‌های ایران را کم خواهد کرد. علي كفاشيان، رئيس فدراسيون فوتبال دراين باره مي‌گويد:

« با توجه به اينكه چند كشور رفع تعليق شده‌اند، كاهش سهميه‌ما كاملا طبيعي است. AFC مي‌خواهد با انجام دادن اين كار نمايندگان كشورهايي مثل عراق و كويت كه از سوي فيفا رفع تعليق شده‌اند را هم وارد اين رقابت‌ها كند.» اما عزيزمحمدي، رئيس سازمان ليگ همچنان نسبت به حفظ چهار سهميه ايران در رقابت‌هاي فصل آينده نگاهي خوشبينانه دارد:« نمي‌شود از حالا دراين باره اظهارنظر كرد. حتي نمايندگان AFC كه در كشورمان حضور دارند هم از اين موضوع اطلاعي ندارند. بايد تا آذرماه كه نمايندگان AFC اطلاعات دقيق خود از كشورهاي مختلف را جمع‌آوري كرده و امتياز كشورها را با توجه به معيارهاي اعلام شده مشخص خواهند كرد، منتظر ماند و تعداد سهميه‌ها را فهميد.»

سيگنال‌هاي داخلي
حالا و با بالارفتن احتمال كاهش سهميه ايران، رتبه دوم ليگ ارزش مضاعفي پيدا كرده و از آنجايي كه تيم سوم اين مسابقات راهي به ليگ قهرمانان آسيا نخواهد داشت، بازي‌هاي استقلال و ذوب‌آهن در هفته پاياني ليگ‌برترهم با هيجان فوق‌العاده‌اي انجام خواهد شد. سازمان ليگ هم كه به خوبي در جريان اين هيجان بود زمان اين دو مسابقه را از ساير بازي‌ها جدا كرد و در برنامه جديدش آنها را يك روز به عقب انداخت. استقلال در روز پاياني و براي حفظ جايگاه دومي بايد در قزوين از پس پيكان بربيايد و ذوب‌آهن هم مي‌تواند روي بردن مقتدرانه ملوان در فولادشهر حساب كند. كم شدن سهمیه ها هيجان صدرجدول را در هفته پایانی افزایش خواهد داد .


کره جنوبی و استرالیا در انتظار بچه های علی دوستی
ایران در گروه مرگ


قرعه کشی مرحله نهایی مسابقات قهرمانی جوانان زیر 19 سال آسیا در حالی روز گذشته برگزار شد که با حضور تیم‌های ایران، کره جنوبی، استرالیا و یمن در گروه D، این گروه، عنوان گروه مرگ را به خود اختصاص داد. پایگاه خبری فوتبال آسیا با اشاره به قرعه کشی این مرحله از مسابقات نوشت: « 16 تیم حاضر در مسابقات فوتبال زیر 19 سال آسیا که بر اساس عملکردشان در مسابقات جوانان سال 2008 دسته بندی شده بودند، در گروه‌های چهارگانه مسابقات 2010 قرار گرفتند. در پایان مرحله گروهی این مسابقات دو تیم برتر از هر گروه به مرحله یک‌چهارم صعود می کنند تا در بازی‌های حذفی تکلیف قهرمان مشخص شود. همچنین چهار تیم برتر این مسابقات جواز حضور در مسابقات قهرمانی جوانان جهان 2011 کلمبیا را کسب خواهند کرد. شاگردان علی دوستی، سرمربی تیم ملی جوانان ایران که به همراه ازبکستان از گروه سه تیمی D به مرحله نهایی راه یافته بودند، در مرحله نهایی هم در گروه D باید به مصاف کره جنوبی، استرالیا و یمن بروند. گروهی که می توان از آن به عنوان گروه مرگ نام برد. تیم فوتبال زیر 19 سال امروز ایران استخوانبندی همان تیم نوجوانان را دارد که در دیدار نهایی مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا در سال 2008 با پیروزی برابر کره جنوبی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و حالا این دو فینالیست رقابت‌های نوجوانان، با گذشت دو‌سال از آن رویارویی این بار در رده ای جوانان برابر هم قرار خواهند گرفت. مرحله نهایی مسابقات قهرمانی جوانان زیر 19 سال آسیا از یازدهم تا بیست و پنجم مهرماه سال 89 در دو ورزشگاه « زیبو اسپورت» و
« لینزی استادیوم»شهر زیبو در ایالت شاندونگ چین برگزار می شود. تیم ملی جوانان ایران کار سختی را برای صعود از این گروه پیش رو دارد اما علی دوستی معتقد است تیمی که می خواهد قهرمان شود باید از سد تمام حریفان عبور کند.


تراکتورسازی – گالاتاسرای منتفی شد
شفق: خواسته ترک‌ها نامعقول بود


باشگاه تراکتورسازی تبریز با صدور اطلاعیه ای برگزاری بازی دوستانه این تیم با تیم مطرح گالاتاسرای را منتفی اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه با توجه به عدم توافق در زمینه مالی مسابقه بین دو تيم انجام نخواهد شد. در جلسه ای که با حضور هیات اعزامی از باشگاه گالاتاسرای و مدیر عامل باشگاه تراکتور برگزار شد طرفین به توافق رسیدند که بازی رفت در ایران و بازی برگشت در ترکیه برگزار شود. در این جلسه هیات ترکیه ای علاوه بر هزینه‌های چارتر هواپیما و تمامی هزینه های اقامتی از باشگاه تراکتور مبلغ کلانی را بابت حضور در ایران خواستار شد. از سویی مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی هم برای حضور در ترکیه خواستار تامین تمامی هزینه های سفر طرف ایرانی شد ولی هیات ترکیه ای از این مسئله سر باز زد و پس از کش و قوسهای فراوان توافق نهایی حاصل نشد تا بازی نمادین تراکتور و گالاتاسرای فعلا منتفی شود. ناصر شفق مدیر عامل باشگاه تراکتورسازی با تایید این خبر می گوید:« درست است که باشگاه گالاتاسرای تیم خوبی است و بازی با آن تیم برای کشورمان مغتنم است ولی تراکتور هم تیم کوچکی نیست که به هر خواسته نامعقول گالاتاسرای تن بدهد.» این اما همه ماجرا نیست. طی هفته های گذشته تعدادی از هواداران تراکتورسازی در داخل و خارج کشور پرچم این باشگاه را در کنار پرچم کشور ترکیه استفاده کردند که این موضوع حساسیت مسئولان سیاسی و ورزشی تبریز را به دنبال داشت. به همین دلیل با توجه به احتمال تکرار این حرکت در بازی تراکتورسازی و گالاتاسرای ناصر شفق به عنوان متولی اصلی موضوع انصرافش را از برگزاری بازی دوستانه اعلام کرد.



پنج میلیون تومان، تاوان برهنگی


فرهاد مجيدي، كاپيتان استقلال از سوي کميته انضباطي فدراسيون فوتبال پنج ميليون تومان جریمه شد. مجتبي شريفي، رئيس اين كميته درباره محرومیت مجیدی می گوید:« آقاي مجيدي به دليل رفتار غيرورزشي و اقدام به برهنه شدن، به توبيخ درج در پرونده و پرداخت پنج ميليون تومان جريمه نقدي محکوم شد. ضمن آنكه ايشان بايد بابت برخورد زننده و عدم رعايت اخلاق حرفه‌اي در قبال سرمربي تيمش هم به کميته انضباطي بيايد. تاريخ دقيق حضور اين بازيكن را در كميته انضباطي را به زودی اعلام خواهيم كرد.» دقايقی پس از اعلام اين خبر بود كه علي انصاري به عنوان متمول‌ترين عضو هيات مديره استقلال از مجیدی بابت گل ديرهنگامي كه به راه‌آهن زد تقدیر كرد و پاداش ویژه‌اي به او داد. پاداشي كه احتمالا با جريمه كميته انضباطي سر به سر می شود.



ناپاك مایيم، نه فوتبال



مهدي دادرس
مديرعامل اسبق باشگاه پيكان

به عنوان مدیری که سالها در فوتبال بوده‌ام باید بگویم جامعه فوتبال هم مانند دیگر جوامع و اصناف، صد در صد پاک نیست اما ناپاکی‌اش باید بدون هیاهو پالایش شود. البته درصد این ناپاکی هم آن قدر نیست که برخی از دوستان می‌گویند. نمی‌دانم چرا پول این فوتبال ناپاک برای برخی از ما شیرین است در حالی که به لحاظ اعتقادی و تاریخی پدران ما از ناپاکی‌ها دوری می‌گزیدند. آیا این نشان‌دهنده بازی برخي از آقایان با الفاظ نیست؟ اگر این فوتبال ناپاک است چرا از آن بیرون نمی‌رویم، چرا محکم درونش ایستاده‌ایم و برای بقای بيشتر در آن تن به خیلی كارها می دهیم؟
مهمترین مظهر ناپاکی بداخلاقی است. به تعدد شکایت‌ اهالی فوتبال از یکدیگر نگاه کنید، تعدد بیانیه‌ها را ببینید، از شلاق و دادگاه و تهمت و در برخی مواقع متلک‌‌هایی که نشان می‌دهد تعاملها در جامعه فوتبال به حداقل رسیده، خبر داريد؟ نازک نارنجی شده‌ایم و فضای فوتبال را با فضای ميدان جنگ اشتباه گرفته‌ایم، در حالی که باید در ورزش اوج گذشت و جوان‌مردی را شاهد باشیم. همه از مولا علی (ع)، تختی و پوریای ولی صحبت می‌کنیم اما بعضا هیچ شناختی از آنها نداریم، چون رفتارمان كوچك‌ترين شباهتی به آنها ندارد. من شخصا فوتبال را مقصر نمی‌دانم بلکه جامعه را مقصر می‌دانم. چشم‌ها را بسته‌ایم، دهان‌ها را باز کرده‌ایم. عقل‌ها را بعضا تعطیل کرده‌ایم و حداقل حرمت ورزش را هم حفظ نمی‌کنیم. به جای تعلیم و تربیت جوان‌ها و درست زندگی کردن، در حال باد كردنشان برای بهتر جنگیدن هستیم؛ توگویی مسابقه ناپاکی و بداخلاقی می‌دهیم. یکی می‌گوید من بهتر متلک می‌گویم، آن یکی می‌گوید من بهتر بد دهنی می‌کنم و سومی می‌گوید من بهتر شکایت می‌کنم. این کار درست مثل روی شاخه‌اي نشستن و بریدن همان شاخه از ريشه آن است. خودمان سقوط می‌کنیم در این ورطه بی‌تقوایی و فاقد آرامش. بهانه‌هایی هم هست که می‌توان با استناد به آنها از نگرانی‌ها کم کرد. هنوز هستند برخي آدم‌هاي با ارزش و اخلاق‌مدار در اين فوتبال مريض كه وجودشان مي‌تواند در هر‌زماني سرمنشا پاكي و آراستگي باشد. ما هنوز همه‌چيز را از دست نداده‌ايم و اين بسیار باارزش است.

خیلی‌ها می‌گویند ورود سیاسیون به جامعه فوتبال این ورزش را ملتهب کرده؛ با این حرف مخالف نیستم اما در اين ميان جامعه ملتهب را عاملی اساسی‌تري می‌بینیم. اول باید جامعه را درست کرد، باید فرهنگ را تصحیح کرد و چشم بر منافع مادی بست. فرهنگ اصيل ایرانی و گذشت و رأفت اسلامی را فراموش کرده‌ایم و به خاطر مادیات و پست‌ها به این روز افتاده‌ایم. اين اصلاح کار یک روز و دو روز هم نیست. طی سالها به این روزها افتاده‌ایم و سالها طول می‌کشد که به اصل بازگردیم. در این میان اما از برخی دوستان که صحبت از ارزشها می‌کنند و رنگ و لعاب مذهبی دارند توقع بیشتری می‌رود. آنها باید برای حفظ ظاهر هم که شده بیشتر مراقب کردارشان باشند و مراقب باشند که مارک مسلمانی را بر خود دارند و این مارک‌، مسئوليت‌ها را سنگين‌تر مي‌كند.

پایان ماجرای کشدار انتخاب دستیار ایرانی افشین قطبی
علیرضا منصوریان روی نیمکت تیم ملی


امیر جاملو
تهران امروز
از میان اسامی مربیانی که از سوی فدراسیون فوتبال در اختیار افشین قطبی گذاشته شده بود سرانجام قرعه به نام علیرضا منصوریان افتاد تا پس از ماهها انتظار و گمانه زنی درباره دستیار ایرانی قطبی به کادر فنی تیم ملی اضافه شود.انتخاب منصوریان که حمایت برخی اعضای با نفوذ هیات رئیسه را پشت سرش می دید بدون سفارش و پی‌گیریهای اصغر حاجیلو امکان‌پذیر نبود. سرپرست تیم ملی که این روزها از افراد مورد وثوق قطبی به حساب می‌آید پس از آنکه انتخاب منصور رشیدی را به عنوان مربی دروازه بان‌های تیم ملی به سرانجام رساند، نقش پررنگی را در باز شدن در کمپ تیم‌های ملی به روی منصوریان ایفا کرد. خبر رسمی انتخاب منصوریان به عنوان دستیار قطبی روز گذشته در حالی منتشر شد که پیش از این مربیانی مثل مجید صالح، مجتبی تقوی و افشین پیروانی هم کاندیدای حضور در کادر فنی تیم ملی بودند. به نظر می رسد برای فدراسیون فوتبال پیشینه مربیگری از درجه اهمیت چندانی برخوردار نیست. منصوریان به‌واسطه رابطه دوستانه‌اش با اولیایی، مدیرعامل وقت باشگاه پاس بدون پیشینه مربیگری در ابتدای لیگ نهم حرفه‌ای به نیمکت سرمربیگری این تیم رسید. با گذشت 10 هفته از لیگ برتر هفت باخت، دو مساوی و یک باخت در کارنامه تاریک منصوریان به ثبت رسید و سکوهای ملتهب ورزشگاه قدس همدان فرجامی بهتر از اخراج او را برای او رقم نزد. ایستادگی کاظم اولیایی مقابل منتقدان و تماشاگرانی که اولین تجربه مربیگری منصوریان در پاس را برنمی‌تابیدند عاقبت به قیمت از دست دادن جایگاه و صندلی مدیر عاملی مرد سپید موی فوتبال ایران انجامید.

نقش کمرنگ کمیته فنی
با اینکه گفته می شود کمیته فنی فدراسیون فوتبال به رغم از دست دادن ماهیت اصلی‌اش نقش مهمی را در انتخاب منصوریان داشته اما نگاهی به اتفاقات روز گذشته نقش کم رنگ این کمیته را به تصویر
می‌‌کشد. روز گذشته در حالي اعضاي كميته فني دور هم گرد آمده‌اند كه منصور ابراهيم‌زاده، كريم باقري، مهدي تاج، عزيز محمدي و احمد هاشميان غايبان پرتعداد اين جلسه بودند. جلسه ساعت 9 آغاز شد و برخلاف نشست‌هاي قبلي كه تا ساعاتي پس از ظهر ادامه مي‌يافت؛ ساعت 10:45 به پایان رسید. در اين نشست در مورد انتخاب دستيار افشين قطبي، قرارداد مربيان تيم ملي بانوان و آينده كادرفني تيم اميد بحث شد.
اینکه چطور در اين زمان اندک امكان داشته اعضاي كميته فني در مورد انتخاب دستيار قطبي به اجماع برسند و سپس در مورد كادرفني تيم اميد تبادل نظر شود، محل بحث است. جلسه يك ساعت و نیمه برای اتخاذ چنین تصمیماتی این ذهنیت را تشدید می‌کند که انتخاب منصوریان از قبل و توسط مدیران بالادست انجام شده و نشست کمیته فنی تنها برای حفظ ظاهر برگزار شده. از سویی پس از پایان جلسه کمیته فنی اجازه گفت و گو با خبرنگارانی که ساعتها در محل آکادمی فوتبال به انتظار نشسته بودند داده نشد تا جزئیات این نشست به محافل رسانه ای درز پیدا نکند.
هومن افاضلی که قبلا در مقام سخنگوی کمیته فنی با خبرنگاران صحبت می‌کرد پس از این نشست تمایل چندانی برای گفت و گو با خبرنگاران و تشریح آنچه بین اعضای کمیته فنی اتفاق افتاد، ندارد. افاضلی با ذکر یک جمله کوتاه که نشانی از رضایت مندی در آن یافت نمی شود ازتوضیح دادن در مورد انتخاب منصوریان طفره می رود:
«‌نمی ‌توانم در خصوص جزئیات جلسه حرفی بزنم. معینی سخنگوست و او در این مورد صحبت می کند. منصوریان دستیار افشین قطبی شد. خواهش می کنم بیش از این در مورد حضور او روی نیمکت تیم ملی از من نپرسید.» منصور ابراهیم‌زاده پس از غیبت در جلسه روز گذشته از طریق سایت های خبری از انتخاب منصوریان به عنوان دستیار ایرانی قطبی مطلع شد.
او با گلایه از مسئولان فدراسیون فوتبال انتخاب منصوریان را به چالش می کشد:« متاسفانه یک شب قبل به من اعلام شد اين جلسه برگزار مي‌شود و به همين دليل نتوانستم خودم را به موقع برسانم. شناخت زيادي از منصوريان ندارم. او در گذشته یکی از ملي‌پوشان خوب ما بود.»
در شرایطی که قریب به اتفاق اعضای حاضر در جلسه روز گذشته کمیته فنی از گفت و گو با خبرنگاران درباره انتخاب منصوریان امتناع می کنند، فريدون معيني به عنوان سرپرست كميته تيم‌هاي ملي و عضو كميته فني از انتخاب یک مربی بدنساز ایرانی هم که پیشینه قابل استنادی از او یافت نمی‌شود خبر می‌دهد:« منصوريان با درخواست قطبي و تاييد کميته تيم‌هاي ملي به عنوان دستيار به تيم ملي اضافه شد اما مدت زمان قرارداد او قطعي نشده است. براي انتخاب دستيار ايراني زمان را تلف نکرديم و کميته تيم‌هاي ملي حدود يک ماه براي اين کار زمان گذاشته است. محمد آزادي هم با نظر قطبي به عنوان مربي بدنساز انتخاب و براي تصميم‌گيري نهايي به کميته تيم‌هاي ملي معرفي شده است. اين مربي از خارج کشور به ايران خواهد آمد. باید براي دريافت اطلاعات دقيق تر از قطبي سوال کنيد،‌ چرا که ما اطلاعي از سوابق و گذشته اين مربي در اختيار نداريم و تنها سرمربي تيم ملي او را مي‌شناسد.»

منصوریان: این تیم شبیه تیم 98 است
سکوت طولانی منصوریان همزمان با انتخابش به عنوان دستیار قطبی شکسته شد و او پس از مدتها یک بار دیگر در کانون توجه محافل رسانه‌ای قرار گرفته است. این شاید همان عامل محرکی باشد که باعث شد منصوریان از سایر گزینه‌ها پیشی بگیرد و عاقبت به نیمکت تیم ملی برسد. او با اشاره به اطلاع قبلی‌اش از این انتخاب می گوید:« در چند هفته‌ گذشته مي‌دانستم كه از سوي سرمربي تيم ملي به‌عنوان يكي از گزينه‌هاي مربيگري معرفي شده‌ام، اما دوست نداشتم اين موضوع پر‌سر و صدا باشد. مي‌خواستم كار روال عادي خود را طي كند. حدس من اين بود كه افشين قطبي به دنبال يك مربي ايراني است كه هم بتواند به او اعتماد كند و هم شرايط سني‌اش با بازيكنان اختلاف زيادي نداشته باشد. از نسل گذشته تيم ملي تنها علي كريمي و نكونام باقي مانده‌اند و ساير بازيكنان هم يا به عنوان رقيب يا همبازي در تيم استقلال كنارم حضور داشته‌اند و ارتباط خوبي نيز با آنها دارم. پس از بركناري از پاس همدان هميشه دوست داشتم در كنار چند سرمربي كه يكي از آنها افشين قطبي بود كار كنم. به هر حال قطبی مربی بزرگی است و زیر نظر گاس هیدینگ فعالیت کرده. ازدوران کوتاه مربیگری ام درپاس تجربياتي دارم كه شايد اگر در تيم ديگري بودم با گذشت پنج سال هم نمی توانستم آن را کسب کنم. به نظرم با 20 سال سابقه بازي و يك دوره مربيگري در تيم پاس و حضور در كلاس‌هاي بين‌المللي مي‌توانم در تيم ملي موثر باشم.اميدوارم فضاي بين سرمربي وبازيكن را كاهش دهم و ارتباط دو طرفه را
تقويت كنم.»
منصوریان با آگاهی از دوران طلایی زودگذرش در تیم ملی که به بازیهای مقدماتی جام جهانی 98 و بازی با استرالیا مربوط می شود ذهن اهالی فوتبال را به این دوران سوق می دهد:« من حال و هوای امروز تیم ملی را شبیه تیم ملی سال98 می‌بینم که توانست به جام‌جهانی برود. ما باید خون تازه‌ای به این تیم تزریق کنیم و مطمئن باشید اگر از رکود خارج شویم یک بار دیگر خاطرات خوش گذشته را زنده می کنیم. در دوره بازیگری‌ام جزو 25 بازیکنی بودم که توانستم حضور در جام‌جهانی را تجربه کنم و امیدوارم پا قدمم برای تیم ملی خوب
باشد.»
به رغم پیشینه نگران کننده منصوریان در عرصه مربیگری، او گزینه خنثی و بی سر و صدایی هم برای قطبی و تیم ملی نخواهد بود. چنانکه یکی از چالشهای ذهنی امیر قلعه نویی طی سه‌سال حضور در استقلال شنیدن صدای تشویق منصوریان بود که همواره از سکوهای ورزشگاه آزادی به گوش می رسید. دوران همکاری این دو با فراز و نشیب های زیادی همراه بود. منصوریان با حمایت از ناصر حجازی و فیروز کریمی تلاش بی سرانجامی را برای جلوگیری از بازگشت قلعه نویی به استقلال آغاز کرد اما بعدها قلعه نویی پس از شکست پاس در هفته های ابتدایی این فصل از منصوریان و اولیایی تشکر کرد. بعدها حتی قلعه نویی نیمکت استقلال را حق مسلم منصوریان دانست. مرور رفتارهای اینچنینی فراست منصوریان را نشان می دهد که هیچ گاه رابطه با اطرافیانش را به سیاهی نمی کشاند. امروز در صف طولانی حامیان حضور منصوریان در تیم ملی نفراتی مثل امیر
قلعه‌ نویی، ناصر حجازی،فتح الله‌زاده و اولیایی دیده می شوند.



تصوير امروز


مراقبت
دكتر زرينه پزشك قديمي و حاذق باشگاه پرسپوليس حسابي مراقب بازيكنان اين تيم است تا اين آخر ليگي هم به سلامت بگذرد. او چند ماسك ويژه براي شيث رضايي دم دست گذاشته و به او اجازه نمي‌دهد حتي موقع چك كردن ميل‌هايش در اينترنت هم در خطر باشد. يك ماسك شيميايي هم هست كه براي مواقع لزوم استفاده خواهد شد.





تركيب اصلي
رقابت در خط دفاعي استقلال براي قرار گرفتن در تركيب اصلي به شدت ادامه دارد و كار دارد به جاهاي باريك مي‌كشد. از وقتي كه بيژن كوشكي هم از آسيب‌ديدگي رها شده و خود را براي بازي آماده كرد، كار براي بازيكنان فعلي سخت‌تر شده است. اميرحسين صادقي به اين ترتيب مي‌خواهد از حضور حنيف عمران‌زاده در تركيب اصلي جلوگيري كند.





نمايش
باخت 3 بر يك پرسپوليس به ابومسلم، علاوه بر ناراحتي شديد علي دايي موجب آزردگي بيش از حد هواداران هم شد. كار به جايي رسيد كه چند نفر از هواداران خودشان را از بالاي ورزشگاه به پايين پرت كردند. البته عده‌اي هم مي‌گويند كه اين عكس مربوط به عمليات نمايش تكاوران پيش از شروع بازي است.


حاشيه


قطبي عینک آفتابی تبلیغ نمی کند
مديربرنامه‌هاي قطبي پاسخ كساني كه از این مربی به دليل استفاده از كلاه و عينك آفتابي مارك‌دار ايراد گرفته بودند را می دهد. انتقاداتي كه نخستين بار از سوي هوشنگ نصيرزاده آغاز شد. حاج باقر می گوید:« واقعا مسخره است. کساني که به اين مسائل مي‌پردازند يا بيکارند يا خيلي کوچکند. قطبي هم مثل خيلي از بازيگران و حتي مردم عادي اقدام به استفاده از كلاه و عينك مارك‌دار كرده اما آيا اين دليل مي‌شود كه اين برندها حتما قرارداد مالي و تبليغاتي با او امضا كرده باشند؟‌ مطمئن باشيد اين قضيه کاملا تصادفي و ناخواسته بوده و پاي هيچ اسپانسري در ميان نيست.»

استاندار خراسان دست به جیب شد!
با سقوط ابومسلم و نااميدی مسئولان استان خراسان از بازگشت اين تيم به ليگ برتر، حالا مدیران استانی تلاش مي‌كنند زمينه صعود پيام به اين مسابقات را مهيا كنند؛ تيمي كه درحال حاضر با 32 امتياز در رده چهارم جدول 14 تيمي گروه الف دسته اول ايستاده و با اختلاف يك امتيازي در تعقيب تيم تربيت يزد است. آنها با تيم دوم جدول، يعني صنعت نفت آبادان دو امتياز اختلاف دارند و تلاش مي‌كنند به‌عنوان تيم دوم به پلي‌آف صعود كنند. در همين راستا استاندار خراسان رضوي به بازيكنان پيام قول داده كه در صورت صعود به ليگ‌برتر پاداش بي‌نظيري به آنها پرداخت خواهد كرد. شاید اگر این پاداش خرج بحران مالی ابومسلم می شد ریشه‌دارترین تیم استان به دسته پایین تر سقوط نمی کرد.

جذب تماشاگر ‌به شیوه عربی
همدانی‌ها برای بقای پاس در لیگ‌برتر همه کار می‌کنند. آنها كه اين هفته يك بازي سخت با تراكتورسازي دارند براي كشاندن جمعيت به ورزشگاه در اولين مرحله، تماشاي اين بازي را رايگان اعلام كردند و در ادامه دست به دامن اتوبوسرانی همدان شدند تا از مناطق مختلف شهر، طرفداران را به ورزشگاه بیاورد. در نهايت هم قرار شده بین دو نیمه مراسم قرعه كشي يك دستگاه خودرو و اهدای آن به يك هوادار خوش‌شانس برگزار شود. پاس‌تهران كه با هدف جذب تماشاگر نامش را به پاس همدان تغيير داد، آن‌قدر از بي‌تماشاگري به تنگ آمده كه حالا تلاش مي‌كند با روش‌هاي مختص کشورهای عربی پاي تماشاگران را به ورزشگاه بازكند!


18 قدم


سعیدلو: اول جام حذفی، بعد معرفی هیات مدیره
علي سعيدلو، رئيس سازمان تربيت‌بدني در پاسخ به اين سوال كه چرا در اعلام نام اعضاي هيات‌مديره باشگاه پرسپوليس تا اين حد تعلل به خرج داده مي‌شود، تنها به گفتن يك جمله اكتفا مي‌كند:« مي‌خواهيم در آرامش كامل هيات مديره اين تيم را معرفي كنيم نه در جار و جنجال.» سعيدلو معناي حقيقي آرامش در باشگاهي مثل پرسپوليس را این طور تشریح می کند:« فعلا پرسپوليس درگير مسابقات جام‌حذفي است. سعي مي‌كنيم وقتي كه اين تيم در آرامش بود اعضا را با نظر سرپرست باشگاه معرفي كنيم تا هواداران خيالشان راحت شود. تا به امروز با زحمت عوامل باشگاه اين تيم تا فينال جام حذفي بالا آمده و پس از اين مسابقات هم سعي خواهيم كرد انتخاب‌هاي خود را طوري انجام دهيم كه پشتوانه پرقدرتي براي پرسپوليس و هوادارانش به وجود بيايد.»

در فاصله يک ماه مانده به جام‌جهاني
تيم فوتبال کره شمالي وارد آفريقاي جنوبي شد
تيم ملي فوتبال کره شمالي به فاصله يک ماه مانده تا آغاز جام‌جهاني شنبه راهي آفريقاي جنوبي شد. اين اقدام عجيب اما جالب توجه فدراسيون فوتبال کره شمالي به دستور رهبر اين کشور انجام شده و کشوري که بالاترين درآمد مردم کشورش ماهيانه دو يورو است و بقيه ارزاق و البسه و نيازمندي‌هاي مردم از سوي دولت تامين مي‌شود و مردم اين کشور به هيچ وجه حق مسافرت خارج از کشور را ندارند و حتي براي مسافرت‌هاي شخصي در داخل کشور عجيب و غريب کره شمالي هم بايد با رضايت ژنرال‌هاي منطقه باشد، سفر يک ماهه تيم ملي فوتبال کره شمالي به کشور زيباي آفريقاي جنوبي نشان مي‌دهد که فوتبال چقدر براي سردمداران اين کشور نظامي با سيستم کمونيستي مهم است. در هنگام ترک کشور از سوي بازيکنان، معاون اول رهبر کره شمالي هم براي بدرقه اعضاي تيم ملي فوتبال کره شمالي و حضور در رقابت‌هاي جام‌جهاني در اين مراسم حضور داشت و به شدت به بازيکنان به شيوه خاص خودشان روحيه داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *