شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۷
۳
ثروت بادآورده

اتکا به نفت برای کشور زیان دارد

سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 401255
همین که ایران به دلیل لجبازی سعودی ها اقتصادش دچار مشکل شود خود یک مشکل بسیار عظیم است.
به گزارش جهان، پایگاه تحلیلی اثبات نوشت:
هر روز کشور های تولید کننده و خریدار نفت یک بازی در می آورند. یک روز برای برای تحریم پول فروش خود را نمی دهند و یک روز دیگر به برای لجبازی قیمت نفت را پایین می آوردند و یک روز دیگر به بهانه ی... .
اقتصادی که متکی به نفت و یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب ثروت باد آورده باشد و از همه مهم تر تمام خرج و مخارج آن کشور متصل به یک درآمد باشد در مقابل بحران های اقتصادی از قبیل تحریم و غیره به زودی ورشکست می شود و البته بحمدالله وضعیت اقتصادی کشور تا این حد مشکل ندارد. یک کشور باید متصل به درآمد هایی چون تولید، کشاورزی، صادرات و یا حتی گردشگری هم باشد، خیلی از کشور های پیشرفته با چند منبع درآمدی خرج و مخارج خود را درمی آوردند و دلیل پیشرفت اقتصادی آن ها همین چند منبع اقتصادی است. البته لازم به ذکر است که مقایسه کشورهای خارجی و غربی پیشرفته با جمهوری اسلامی کاری کاملا اشتباه است چون جمهوری اسلامی به دلیل شرایطی خاصی که دارد نمی توان با دیگر کشور ها مقایسه کرد. جمهوری اسلامی در تحریم اقتصادی است و مسائل هسته ای و بعضی کارشکنی طرف مذاکره کننده قرار دارد کار را پیچیده تر میکند و جمهوری اسلامی از اوایل انقلاب با جنگ تحمیلی دشمن روبرو شدند و خب هر سال جنگ حدود چند سال کشور را عقب نگه میدارد. البته با همین اوضاع جمهوری اسلامی با ارشادات رهبر معظم انقلاب و نصیحت های ایشان در بحث اقتصادی به خوبی توانسته است اقتصاد خود را پایدار نگه دارد.
اما همین که ایران به دلیل لجبازی سعودی ها اقتصادش دچار مشکل شود خود یک مشکل بسیار عظیم است. یعنی اتکا به نفت برای ما دچار زیان هایی هم است، کشور نباید فقط متکی به یک منبع درآمدی باشد بلکه باید چند منبع دیگر هم داشته باشد و کنار این ها از منبع نفت هم درآمدی داشته باشد. رهبر انقلاب بارها این موضوع را به صورت علنی به مسئولین کشوری گوش زد کردند، البته نه کاری نشد بلکه کاری هم شد اما اصلا کافی نبود و ما با از بین بردن اتکا به نفت بسیار فاصله داریم و البته این پروژه ای است که سال ها باید روی آن کار کرد تا این درآمد نفتی که سالهاست بر اقتصاد کشور رخنه کرده را به بیرون بیندازیم. 
برای نمونه می توان بحث تولید را مثال زد که فواید زیادی برای اقتصاد کشور دارد و رهبر انقلاب بسیار در سخنرانی های خود برای قوی کردن اقتصاد خود تولید را مثال زدند. 
در کل رهبر انقلاب دو تعبیر زیبا از اقتصاد نفتی بیان کردند، اولی بچه پولدار ملی بود و دیگری ثروت بادآورده بود. بچه پولدار ملی یعنی کسی که هیچ زحمتی برای بدست آوردن ثروت خود انجام نداده و به راحتی هم آن را از دست می دهد، و دومین تعبیر رهبر انقلاب ثروت بادآورده است که واقعا هم همینطور است. ثروتی که از اول به آن متکی بودیم و اگر روزی او از ما جدا شود قطعا اقتصاد کشور هم به بن بست میخورد و قطعا روزی سوخت فسیلی به پایان میرسد در نتیجه برای مقابله با بحران نفتی باید به ارشادات رهبر انقلاب و معیار هایی که ایشان انتخاب کرده اند عمل کنیم. همچنین رهبر انقلاب از متکی نبودن به نفت یک آرزو یاد می کنند.
 
جملات رهبر انقلاب درباره اقتصاد بدون نفت بسیار زیاد است بنابراین ما در آخر هم چند جمله از رهبر انقلاب در باب موضوع نفتی گردآوری کردیم:
امروز شما ملاحظه كنید، وقتی روی نفتِ ما فشار می‌آورند، ما دچار مشكل میشویم، این ناشی از چیست؟ ناشی از این است كه ما تكیه‌مان را به نفت از بعد از دوره‌ی جنگ و پایان جنگ تا امروز، نتوانستیم كم كنیم، اگر ما تكیه‌مان را به نفت كم میكردیم، فشار بر روی نفت این‌قدر برای ما سخت تمام نمیشد.۱۳۹۲/۰۶/۱۴
 
 آرزوی واقعی من این است كه ما در چاههای نفت را ببندیم و اقتصاد خود را براساس كالاها و محصولات غیر نفتی بنیاد نهیم.
۱۳۷۳/۰۲/۱۳
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سینا
بسیار عالی ممنون
...
ساخته شدن این مملکت و رفاه اجتماعی به سن ما قد نمیده. هر چی میخاد بشه بذار بشه.
علی-30 ساله-مجرد-بیکار.
matin
عالي بود دسته شما دردنكنه استفاده كرديم