جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

چرا رییس جمهور و اطرافیانش تلاش می کنند جامعه را دوقطبی کنند؟

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب: 400452
با توجه متن صریح قانون، کاملا مشخص است که نقش رییس جمهور، تنها اجراکننده احکام و نتیجه همه پرسی احتمالی است و مشخص نیست که در کجای قانون اساسی، نام رییس دولت به عنوان پیشنهاددهنده مطرح شده است؟!
به گزارش جهان، علی اکبر کهنسال در وبلاگ "سرود انتظار" نوشت:
با ذکر برخی سخنان حسن روحانی، تحلیلی کوتاه در هر مورد ارایه شده و در نهایت، قضاوت بر عهده مخاطبان گرانقدر گذارده می شود:
1- شیخ حسن روحانی گفت: "یكی از اصول قانون اساسی كه از روز اول تاكنون اجرا نشده و به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی خیلی تمایل دارم تا شرایطی فراهم شود تا یكبار هم شده آن اصل عملی شود و این است که یک مساله مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در قالب ماده قانونی یا برنامه به آرای عمومی مردم و همه پرسی گذاشته شود"!
در این خطابه روحانی که البته از مناسبت آن اطلاعی در دست نیست، چند نکته مهم حایز اهمیت است:
الف) او گفته که همه پرسی از روز اول تاکنون اجرا نشده در حالی که در روز 6 مرداد 1368، برای اعمال اصلاحات در قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی همه پرسی برگزار شده است و عدم اشاره رییس دولت به این اتفاق تاریخی، عجیب به نظر می رسد.
ب) در اصول مختلف قانون اساسی، پیرامون مساله "همه پرسی" تصریحاتی مطرح شده است از جمله:
- اصل ‏ششم: در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ امور کشور باید به‏ اتکاء آراء عمومی‏ اداره‏ شود از راه‏ انتخابات‏، انتخاب‏ رئیس‏ جمهور، نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏، اعضای‏ شوراها و نظایر اینها، یا از راه‏ همه‏ پرسی‏ در مواردی‏ که‏ در اصول‏ دیگر این‏ قانون‏ معین‏ می‏ گردد.
- اصل‏ پنجاه و نهم: در مسایل‏ بسیار مهم‏ اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ ممکن‏ است‏ اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از راه‏ همه‏ پرسی‏ و مراجعه‏ مستقیم‏ به‏ آراء مردم‏ صورت‏ گیرد. در خواست‏ مراجعه‏ به‏ آراء عمومی‏ باید به‏ تصویب‏ دو سوم‏ مجموع‏ نمایندگان‏ مجلس‏ برسد.
- اصل یکصد و دهم؛ وظایف و اختیارات رهبری؛ بند سوم: فرمان همه پرسی.
- اصل‏ یکصد و هفتاد و هفتم: بازنگری‏ در قانون‏ اساسی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏، در موارد ضروری‏ به‏ ترتیب‏ زیر انجام‏ می‏ گیرد:
‎‎‎‎‎‎مقام‏ رهبری‏ پس‏ از مشورت‏ با مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏ طی‏ حکمی‏ خطاب‏ به‏ رئیس‏ جمهور موارد اصلاح‏ یا تتمیم‏ قانون‏ اساسی‏ را به‏ شورای‏ بازنگری‏ قانون‏ اساسی‏ با ترکیب‏ زیر پیشنهاد می‏ نماید:
‎‎‎‎‎‎1 - اعظای‏ شورای‏ نگهبان‏.
‎‎‎‎‎‎2 - رؤسای‏ قوای‏ سه‏ گانه‏.
‎‎‎‎‎‎3 - اعضای‏ ثابت‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏.
‎‎‎‎‎‎4 - پنج‏ نفر از اعضای‏ مجلس‏ خبرگان‏ رهبری‏.
‎‎‎‎‎‎5 - ده‏ نفر به‏ انتخاب‏ مقام‏ رهبری‏.
‎‎‎‎‎‎6 - سه‏ نفر از هیأت‏ وزیران‏.
‎‎‎‎‎‎7 - سه‏ نفر از قوه‏ قضائیه‏.
‎‎‎‎‎‎8 - ده‏ نفر از نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏.
‎‎‎‎‎‎9 - سه‏ نفر از دانشگاهیان‏.
‎‎‎‎‎‎شیوه‏ کار و کیفیت‏ انتخاب‏ و شرایط آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند. مصوبات‏ شورا پس‏ از تأیید و امضای‏ مقام‏ رهبری‏ باید از طریق‏ مراجعه‏ به‏ آراء عمومی‏ به‏ تصویب‏ اکثریت‏ مطلق‏ شرکت‏ کنندگان‏ در همه‏ پرسی‏ برسد.
اصول فوق، اصولی است که در قانون اساسی درباره "همه پرسی" سخن به میان آمده است. با توجه متن صریح قانون، کاملا مشخص است که نقش رییس جمهور، تنها اجراکننده احکام و نتیجه همه پرسی احتمالی است و مشخص نیست که در کجای قانون اساسی، نام رییس دولت به عنوان پیشنهاددهنده مطرح شده است؟! همچنین، روحانی اعلام نکرده که همینک، کدام مشکل بزرگ لاینحلی وجود دارد که نیاز به "همه پرسی" درباره آن ضروری است؟!
2- شیخ حسن روحانی گفت: "کارهای سیاسی و حزبی اشکال ندارد سال آینده هم سال انتخابات است و از الان نسیم آن می‌وزد"!
اگرچه ظاهرا روحانی این سخن را در نقد فعالیت زودتر از موعد انتخاباتی به کار برده، اما بیان آن از جانب رییس دولت، خود یک تبلیغ برای ورود زودرس در فضای انتخاباتی می شود. فضایی که البته ظاهرا برخی از دولتمردان و حامیان آنها دوست دارند مردم و کشور را در چنین فضایی نگهدارند و بعضا، به جای انجام وظیفه قانونی که برای قوه مجریه پیش بینی شده (اجرا)، به سخنرانی های تبلیغاتی - انتخاباتی ادامه می دهند.
در این باره، و جهت اطلاع رییس دولت راستگویان از اینکه چه کسانی از مدتها قبل تلاش می کنند تا هرچه زودتر نسیم انتخابات سال آینده در کشور وزیدن بگیرد، تنها به 3 خبر اشاره می شود:
الف) شهیندخت مولاوردی، معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، در گفت و گو با روزنامه آرمان در تاریخ 15 مهر 93 که با تیتر "آماده باش انتخاباتی معاون رییس جمهور به زنان" منتشر شده است، گفته: "تا آنجایی که من خبر دارم، خانم‌هایی که قبلا فعالیت سیاسی داشتند مشغول هستند و برنامه‌های خودشان را دارند و ان‌شاا... زمینه فراهم شود که زنان بیشتر بتوانند در قالب تشکل‌های سیاسی سازماندهی شوند و بتوانند برای انتخابات مجلس خودشان را آماده کنند"!
ب) اکبر ترکان، مشاور ارشد رییس جمهور، در گفت و گو با روزنامه آرمان در تاریخ 22 دی 92، گفته: "مردمي كه به اين نمايندگان راي دادند به رفتار، افكار و عملكرد آنها به دقت نگاه كنند اگر رفتار آنها را نمي‌پسندند براي مجلس آينده فكري كنند. ما بايد این دو سال مجلس را تحمل كنيم، ما از مردم استدعا مي‌كنيم كه فعاليت آنها را به خوبي رصد كنند و اگر ديدند كه اين رفتار درست و منطقي نيست در انتخابات مجلس آينده تجديدنظر كنند"!
پ) علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهوری، در دیدار با اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سیستان و بلوچستان در تاریخ 3 دی 92 از اعضا خواسته تا همچنان فعال باقی بمانند. او تاکید کرده که باید برای انتخابات مجلس از هم‌اکنون فعالیتشان را آغاز کنند!
حال، مردم قضاوت کنند که چه کسانی از چه زمانی، در تلاش برای وزیدن نسیم انتخابات (بخوانید انتخاباتی کردن فضای سیاسی کشور) بوده اند؟!
3- روحانی گفته: "مگر کسی در میز مذاکره بر اصول و آرمان‌ها صحبت می‌کند، یک عده در توهمات زندگی می‌کنند، دنیای امروز بحث منافع است... آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست... اگر از آن طرف ما شفافیت بیشتری نشان دهیم و فلان غنی سازی که به آن نیاز نداریم متوقف کنیم یعنی آرمان ما رفت؟"!
نوع ادبیات به کارگرفته شده در کلام رییس دولت مدعی اعتدال، به تنهایی کفایت می کند و نیازی به تحلیل های پیچیده ندارد. بازهم توهین به منتقدان، تصریح بر توقف بخشی از برنامه هسته ای که با عقل و تدبیر سازگاری ندارد و کنارزدن آرمان ها در مذاکرات با شیطان بزرگی که برای آرمانش (از تلاش برای حفظ امنیت اسراییل گرفته تا اسقاط انقلاب اسلامی) همه امکانات نظامی، مذاکراتی، مالی و... را بسیج کرده است.
این چه دیدگاه و ادبیاتی است که رییس یک دولت با افتخار آن را مطرح می کند؟! چرا رییس جمهور و اطرافیانش تلاش می کنند تا جامعه را دوقطبی کرده و با توهین به طرف مقابل، به حرکت کند خود ادامه دهند؟ چرا رییس دولت یازدهم از اتفاقات به وقوع پیوسته در دولت گذشته درس عبرت نگرفته و هر از گاهی با بیان خطابه های آتشین، تشنج را در فضای سیاسی کشور وارد می کند؟
خطابه اخیر روحانی، نکات دیگری هم داشت؛ از تکرار آمار و ارقام پیرامون مساله رکود و تورم گرفته تا سیاه نمایی نسبت به دولت گذشته که بیشترین حد نصاب آرای مردمی را به نام خود ثبت کرده است.
در یک جمعبندی نسبت به این خطابه، تنها یک جمله می توان گفت و آن اینکه: متاسفیم!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *