دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۲

امر به معروف و نهی از منکر در آیات و روایات

سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۳۸
کد مطلب: 390309
در آیه 110 سوره مبارکه آل عمران ویژگی بهترین امت امر به معروف و نهی از منکر نمودن ذکر شده است.
به گزارش جهان، محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
یکی از مهمترین دلایل قیام عاشورا، احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود. چنانچه اباعبدالله الحسین علیه السلام در بیان علت قیام خود به نقل مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، ص 241 فرمود که (اریدُ ان آمُرَ بالمعروف و انهی عن المُنکر : من برای امر به معروف و نهی از منکر نمودن قیام کرده‌ام).
 
امروز در مجلس شورای اسلامی طرحی موسوم به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در حال بررسی است. همزمانی این بررسی با جنایت اسیدپاشی در اصفهان که منجر به سوءاستفاده برخی سودجویان در داخل و دشمنان این نظام در خارج شد نباید سبب کوتاه‌آمدن از این فریضه الهی باشد.
 
اسیدپاشی به صورت بانوان شیعه و مسلمان و حتی غیرمسلمان امری زشت و خلاف شرع است و نسبت دادن آن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر جنایتی کمتر از خود اسیدپاشی نیست. تخریب چهره دین و فرایض الهی به این سبب باید مورد توجه واقع و عاملان این جنایت هم به سبب عمل خلاف شرع و قانون که مرتکب شده‌اند و هم به سبب تخریب چهره نظام اسلامی باید مجازات شوند.
 
امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه با تذکر لسانی (زبانی) باید انجام شود و حتی کوچکترین اهانت جایز نیست و کمترین اقدام عملی نیازمند حکم قاضی است. اما همین تذکر لسانی نباید به فراموشی سپرده شود.
 
در قرآن کریم آیات گوناگونی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر پرداخته‌اند. در سوره مبارکه آل عمران آیه 104 خداوند متعال می فرماید باید گروهی از مردم دیگران را امر به معروف و نهی از منکر کنند. (وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)
 
در آیه 110 همین سوره مبارکه ویژگی بهترین امت امر به معروف و نهی از منکر نمودن ذکر شده است. (كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ)
 
در آیه 114 همین سوره مبارکه ویژگی صالحین انجام این فریضه الهی عنوان شده است. (يُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَـٰئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ)
 
در آیات 71 و 112 سوره مبارکه توبه، ویژگی مؤمنان اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر عنوان شده است. (وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ 71/ التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّـهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ 112) و این فقط نمونه است و گرنه در آیات 17 سوره مبارکه لقمان، 41 سوره مبارکه حج و غیره مصادیق دیگری هم یافت می شود.
 
اگر مردم از این فریضه الهی دست بکشند زنان فاسد و جوانان فاسق می شوند و این فرمایش رسول الله صلی الله علیه و آله است. (وسایل الشیعه، ج 16، ص 122)
 
امیر مؤمنان علی علیه السلام در وصیتی به امام حسن و حسین علیهما السلام فرموده‌اند : امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید (که اگر اینکار انجام شود) اشرار (ظالمان) بر شما مسلط می‌شوند و (برای رهایی از این وضع) آنوقت دعا می کنید ولی خدای متعال دعایتان را اجابت نمی فرماید. (نهج البلاغه، نامه 47)
 
البته این پدیده منحصر به حجاب هم نیست و دعوت به همه خوبی ها و اعمال نیک و پرهیز دادن از همه گناهان مانند دروغ و غیبت و رباخواری و غیره را هم شامل می شود.
 
ان شاء الله همه ما عامل به این فریضه بزرگ الهی باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *