پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۳
۱

روز قیامت انسان در صندوقچه ساعات عمرش چه می بیند؟

دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۵
کد مطلب: 381860
روز قیامت به این دلیل که انسان متوجه ضرر از دست رفتن عمرش و عدم استفاده از آن می‎شود تغابن نامیده شده است.
به گزارش جهان، محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
 
عمر سرمایه مهمی برای هر انسان است و از آن دست چیزهایی است که وقتی از دست می‎رود قدر آن به طور واقعی شناخته می‎شود.
 
روز و شب در مجموع 24 ساعت است و از این 24ساعتها خیلی می‎گذرد و ما بعضاً غافلیم. غافل از آنکه معلوم نیست در روز قیامت چه حسرت و تأسفی باید خورد بابت از دست دادن این عمر و ساعاتی که می‎رود!
 
در کتاب شریف بحارالانوار جلد هفتم صفحه 262 حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که حقیقتاً عبرت آموز و تأمل برانگیز است.
 
حضرت در توضیح چرایی نامگذاری روز قیامت به روز تغابن می‎فرمایند:
(روز قيامت براي هر روز از عمر انسان بيست و چهار صندوقچه به تعداد ساعات شبانه‌روز باز خواهد شد. صندوقچه‎اي را باز مي‌كنند و بنده آن را سرشار از نور و سرور مي يابد، در آن هنگام آنقدر خوشحال می‌شود كه اگر آن خوشحالی را به تمام اهل جهنم تقسيم كنند، همه آنها حالتی پيدا مي‌كنند كه درد سوزنده آتش را احساس نمي كنند، آن ساعتی است كه در آن خدای تعالی را اطاعت نموده است.
 
سپس صندوقچه ديگري را باز می‎كنند و می‎بيند كه پر از تاريكی و بوی بد بسيار ناراحت كننده است، در آن هنگام چنان ناله و حالت دردناكی پيدا می‎كند كه اگر آن ناراحتی را به تمام اهل بهشت تقسيم كنند، لذت درك نعمت هاي بهشتي برای آنها کم می‎شود، آن ساعتی است كه در آن، خداي تعالي را معصيت نموده است.
 
پس از آن صندوقچه ديگري را باز می‎كنند و مشاهده می‎کند كه بطور کامل خالی است، يعنی محتوای آن نه باعث خوشحالي او می‎شود و نه باعث آزار او، اين ساعتی است كه در آن خوابيده و يا به كارهاي مباح دنيا مشغول شده است، در اين لحظه است كه احساس خسارت می‎كند و تاسف می‌خورد كه چرا از آن فرصت‎ها استفاده نکرده، در صورتی كه می‎توانست این صندوقچه را پر از كارهای نيك و نور كند كه قابل توصيف نباشد. به همين خاطر است كه قرآن كريم قيامت را روز تغابن ناميده است.)
 
می‎دانید که وقتی من گوشت بخرم و فروشنده من را فریب بدهد و من پول بیشتری برای آن گوشت بدهم و بعداً بفهمم که سرم کلاه رفته است من را مغبون می‎گویند. مغبون یعنی کسی که فریب خورده و ضرر کرده و حالا می‎فهمد که چه بر سرش آمده است.
 
روز قیامت به این دلیل که انسان متوجه ضرر از دست رفتن عمرش و عدم استفاده از آن می‎شود تغابن نامیده شده است.
 
چه بهتر که تا به قبر نرسیده‏ ایم از ساعات عمرمان استفاده بیشتری کنیم و حداقل هر ساعت از عمر تا جایی که ممکن است با یک صلوات یا سه قل هو الله یا یک سوره حمد خواندن، نوری در صندوقچه آن ساعت به امانت بگذاریم باشد که در روز قیامت مغبون نباشیم.
 
والحمد لله رب العالمین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پناه بر خدا