جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۲

رستم؛یل خاندان سورن

يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب: 370558
سیستان در آن زمان بیشتر شبیه به ایالت خود مختاریست که توسط این خاندان اداره می شده و فرماندهان و پهلوانان مدافع وطن را در خود داشته است.
به گزارش جهان، نویسنده وبلاگ "ژخار" نوشت:
اشکانیان که در اواسط سده ی سوم  ق. م. موفق به تشکیل حکومتی ملی و ایرانی شدند ، توانستند با تهاجم فرهنگی یونان که در یک سده قبل علیه ایران اعمال شده بود مقابله کرده و مجددا فرهنگ اصیل ایرانی را احیا کنند.

هنوز از تحولات نوین ایران به دست اشکانیان مدتی نگذشته بود که قوم سکاها منطقه سیستان را به اشغال خود درآوردند و از آن پس بود که این منطقه سگستان نام گرفت. بعد از گذشت یک ربع از سده ی اول ق.م. اشکانیان مجددا بر منطقه تسلط یافتند و پس از بیرون راندن سکاها از منطقه سیستان خاندان "سورن پهلو" را که از خاندان های بزرگ اشکانی بود بر این منطقه حاکم کردند.

دوره ی سکایی و اشکانی مصادف است با ظهور داستان های پهلوانی و ملی در ایران؛ رستم و خاندان وی نیز از سورن پهلو های ساکن سگستان بوده اند.سیستان در آن زمان بیشتر شبیه به ایالت خود مختاریست که توسط این خاندان اداره می شده و فرماندهان و پهلوانان مدافع وطن را در خود داشته است.

فرمانده جوان ایرانی که در نبرد مشهور کرهه شکست سختی را بر طرف غربی وارد کرده و سپاه روم را مغلوب میکند از خاندان سورن پهلو بوده است؛فردی که امروزه در تاریخ ما با نام "سورنا" شناخته می شود و مورخین کمتر درباره نام کوچک او سخن گفته اند.

به گفته برخی از صاحب نظران، سپهبد سورنا همان پهلوان شاهنامه فردوسی "رستم" است که در تابستان سال 53 (قبل از میلاد) سرداران سپاه روم (ژولیوس سزار،پومپه و کراسوس) را شکست داده است.

دوره اشکانیان را از این حیث میتوان دوره ایستادگی نظامی و فرهنگی ایرانیان درمقابل تهاجم غربی نام نهاد.پی نوشت: سزاست که انسان ایرانی با بازخوانی دوره اشکانیان ،غرور ،عزت و ایستادگی گذشتگان خود را در مقابله با غرب مرور کرده و در کنار "الگوهای ارزشمند دینی" پهلوانانی چون رستم سورن پهلو را "الگو ملی" خود قراردهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *