دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

مرکزاسنادسراغ برادرآیت الله هاشمی رفت

شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 331297
جلد نخست خاطرات محمد هاشمی رفسنجانی، شامل خاطرات وی از دوران کودکی تا سال۱۳۶۰ از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و به همت فاطمه یابنده منتشر شد.
به گزارش جهان به نقل از خبر، ناشر در معرفی این کتاب آورده است: «محمد هاشمی رفسنجانی از جمله شخصیت‌های فعال در نهضت اسلامی است که بخشی از فعالیت‌های وی در بستر خانواده و به‌ویژه برادر بزرگ‌تر خود آیت‌الله اکبر هاشمی صورت گرفته است. حضور محمد هاشمی در قم و آشنایی با رهبر کبیر انقلاب اسلامی و همچنین مشاهده‌ی وقایع تاریخ انقلاب اسلامی در خاطرات وی انعکاس یافته است. بخش دیگری از خاطرات وی به شرح فعالیت‌ها در محافل دانشجویان ایرانی در آمریکا اختصاص یافته است. حضور راوی در فرانسه و فعالیت در بیت امام (ره) بخش‌های دیگر خاطرات محمد هاشمی از تاریخ انقلاب اسلامی است که در کنار سایر خاطرات و منابع، تصویر روشنی را به ما می‌دهد. ضمن این خاطرات، مسائل و ناگفته‌ی بسیاری از دوران تثبیت انقلاب اسلامی هم بازگو شده است.»

همچنین مهر درباره این کتاب نوشت: این کتاب در ۳ بخش و ۹ فصل نوشته شده است و حجمی نزدیک به ۳۲۰ صفحه را در بر می‌گیرد که شامل خاطرات محمد هاشمی تا سال ۱۳۶۰ است و در مجلد دوم آن که در دست تدوین است خاطرات وی در سال‌های بعد از ۱۳۶۰ را نیز شامل خواهد شد.

این کتاب شامل یک دیباچه از راوی و سه بخش است که هر بخش خود به چندین فصل تقسیم می‌شود. مبنای بخش‌بندی‌ها، سه دوره‌ قبل از انقلاب، انقلاب اسلامی و سال‌های بعد از آن است و مبنای تقسیم‌بندی فصل‌ها، فراز و فرودهای مهم زندگی راوی و پیامدهای مهم انقلاب است.

بخش اول کتاب که به سال‌های قبل از انقلاب مربوط می‌شود، شامل چهار فصل (با زیرمجموعه‌های کوچک‌تر) است. طی این چهار فصل، زندگینامه‌ خانواده‌ آقای هاشمی، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی راوی، دوران تحصیل در قم و تهران، فعالیت در دانشگاه صنعتی آریامهر (صنعتی شریف فعلی) و سال‌های فعالیت وی در آمریکا به رشته تحریر درآمده است.

این فصل کتاب ضمن ارائه نمایی از خانواده پدری هاشمی مخاطب در جریان ساختار زندگی وی و نیز ورود وی به مدرسه حجتیه برای تحصیل و نخستین دیدارش با حضرت امام (ره) قرار می‌گیرد و همچنین نمایی از وضعیت شهر مقدس قم پیش از آغاز نهضت امام خمینی (ره) در این بخش از کتاب ترسیم می‌شود.

بخش دوم کتاب به پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص داشته و در دو فصل ارائه شده است. این بخش دربرگیرنده‌ حساس‌ترین لحظات تاریخ انقلاب است که نقش تعیین‌کننده‌ حضرت امام (ه) در هدایت انقلاب، تلاش‌هایی که برای ناکامی آن صورت گرفت، بازگشت امام و همراهانشان و هاشمی به ایران و ایام پرالتهاب دهه‌ فجر را روایت و بررسی می‌کند.

بخش سوم با عنوان پیروزی انقلاب، شامل سه فصل است. در این بخش مهم‌ترین وقایع و رویدادهای کشور انقلابی، از زمان تشکیل دولت موقت و نیز چالش‌هایی که نظام نوپای جمهوری اسلامی با آن مواجه بود مطرح شده است.

نکته قابل توجه در این بخش از کتاب فصل پایانی آن است که در آن هاشمی، ذیل عنوان «چالش‌های جمهوری اسلامی» به بررسی مهم‌ترین چالش‌های موجود در کشور در زمینه سیاسی، اقتصادی و تضاد میان طرفداران اسلام فقاهتی در بخش داخلی و بررسی روابط و سیاست خارجی جمهوری اسلامی و سیاست خارجی در دوران رژیم پهلوی پرداخته است.

همچنین در بخشی از مقدمه این کتاب به قلم تدوینگر آن آمده است: آنچه برای نگارنده در تمام جلسات بارز می‌نمود، ویژگی‌های اخلاقی ایشان به عنوان یک سیاستمدار و یک راوی بود. در تمام طول جلسات ایشان آنچه را که بود، مطرح می‌کردند، نه آنچه را که باید باشد. در هیچ جای مصاحبه‌ها زبان تندی به کار نبردند و به جای تندروی‌هایی که در خاطرات نسبت به عملکردها دیده می‌شود، ایشان عملکردهای هر فرد را با استدلال و با توجه به شرایط تاریخی ارزیابی می‌کردند.

این کتاب در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و ۳۸۴ صفحه به قیمت ۱۲۰ هزار ریال روانه بازار نشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *