سریالی که شاید قرار بود تنها یک فصل داشته باشد اما به دلیل استقبال بسیار بالای مخاطب ادامه پیدا کرد.
گروه فرهنگی جهان نيوز: پر مخاطبترین و خاطره انگیزترین سریال دهه 90 تعابیری است که میتوان برای مجموعه پایتخت به کاربرد.
همان طور که همه خوب به یاد داریم پایتخت سریالی بود که نخستین بار در نوروز سال 1390 مهمان خانههای مردم شد و حال و هوای عید نوروز آن سال را برای مردم متفاوتتر کرد.
سریالی که شاید قرار بود تنها یک فصل داشته باشد اما به دلیل استقبال بسیار بالای مخاطب ادامه پیدا کرد.
فصلهای دیگر این سریال (2 تا 5) هم مانند فصل نخست آن با استقبال بالای مردم مواجه شد و با اطمینان میتوان گفت فصلهای 2 تا 5 این مجموعه، بدون رقیب جدی پرطرفدارترین سریال دهه 90 بود.
اما مسیر فصل ششم این مجموعه راهی متفاوت با فصلهای گذشته داشت. نوروز سال 1399 که با روزهای تلخ شروع کرونا همزمان شده بود، مردم در میان آن همه اخبار ناگوار از رسانهها باردیگر منتظر پخش فصل جدیدی از این سریال بودند.
پروژهای که فصل یک تا 5 آن روند خوبی را طی کرده بود و فصل ششم آن هم به همین دلیل ساخته شد. ولی علیرغم آشنایی با ذائقه مخاطبان که عملاً میدانست در فصل ششم آن چه سناریویی را در پیش گیرد کاملا به انحراف رفت و عملا این پروژه سوخت.
اخیرا اخبار ضد و نقیضی درباره ساخت فصل هفت این سریال شنیده میشود. این در حالی است که عملکرد فصل ششم پایتخت جای هیچ توجیهی برای ساخت فصل جدید نمیگذارد.
نکته دیگری که درباره ساخت فصل جدید پایتخت باید اشاره کرد درباره «محسن تنابنده» است که خواه یا ناخواه پروژه پایتخت به آن گره خورده و عملا فارغ از نقش اول سریال، در پشت صحنه هم نقش پررنگی در شش فصل گذشته ایفا کرده است.
فردی که شاید مردم او را همه کاره پایتخت میدانند اما در موج سواری از ماجراهای تلخی نظیر سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام کرد که دیگر با تلویزیون همکاری نخواهد کرد. تنابنده پس از اعدام یکی از اغتشاشگران سال گذشته که با قمه کشی خیابان را به روی مردم بسته بود و با مجازات محاربه اعدام شد از او تقدیر کرد و همنامی خودش با محسن شکاری را باعث افتخار دانست!
حتی در زمان باخت تیم ملی برابر تیم انگلیس در جام جهانی قطر هم این باخت را به حق دانست و با قضاوتی مغرضانه و بیربط آن را در نتیجه وقایع سیستان و بلوچستان، کردستان و مهاباد دانست.
قطعا باید مدیران سیما فکر ساخت فصل جدید این مجموعه را از ذهن خود بیرون کنند، چراکه وقتی عوامل ساخت این فیلم پس از ساخت پنج فصل دقیقا میدانند که مخاطب چه دوست دارد اما چیزی دور از انتظار میسازند دیگر توجیهی برای ادامه پروژه وجود ندارد. کما اینکه ای کاش مسئولان سیما با نظاره بی انگیزگی سازندگان پایتخت و متن ضعیف آن علی رغم بازیها و کارگردانی خوب پیش از ساخت فصل شش باید این پروژه را در اوج تمام میکردند.
تجربه موفق «پایتخت» و یا «نون خ» نشان میدهد که مخاطب تلویزیون چگونه ساخت سریالهایی با محوریت خانواده، هنجارهای جامعه ایرانی و البته با محوریت طنز را میپسندند و آن را دنبال میکنند. مدیران سیما باید این خواسته را با آغاز پروژههای جدید با کیفیتی هم سطح و یا بالاتر از پایتخت پیش ببرند.
فصلهای آخر این سریال پر از تیکه های جنسی و روابط غیرشرعی جنس مخالف ، بی احترامی به بزرگترها ، ریشخند کردن مذهبیون ، دستمایه های آبکی و خلافکاری و مواد مخدر و سرقت و داستانهای حاشیه ای بی ربط و بی مزه، دلت برای دیدن این صحنه ها تنگ شده؟
این سریا واقعا جالب بود وهنوز هم درفضای مجازی طرفدار داره وباعث خوشحالی وخنده مبشود ولی دیگه دوست نداریم کسانی که مقابل ملت وخون شهدا می ایستند در آن بازی کنند مگراینکه عذرخواهی کنند بازیگر قحط نیست
میلاد مرادی هستم در شهر تهران زندگی میکنم سن من ۲۰ سالم
سریال پایتخت ۷ خیلی زیبا و قشنگ است . بازیگران پایتخت عالی و خوب است و مخصوصا محسن تنابنده خیلی نقش ایفا انجام میدهد و مخصوصا علیرضا خمسه خوب نقش ایفا انجام میدهد و خیلی باحال است. و مخصوصا سارا و نیکا مقولی نقش ایفا انجام میدهد
این تعدادی که نظران متفب دادند یعنی معتقدند که نظرات و عقاید افراد مهم و محترم نیست، اوکی با این شرایط پس اگه يکی به اعتقادات و باورهای شما هم توهین کرد، نباید ناراحت شوید.
خدا میدونه که این همه بودجه ای که صداوسیما، فارابی، سوره و حوزه هنری بابت تربیت هنرمند انقلابی و متعهد (با همین عنوان-برنامه در قانون بودجه سالانه) گرفتند، چرا به پای امثال تنابنده «حرام» شده و رفته؟!
زیبایی پایتخت بخاطر هنر و پختگی نویسنده اش بود. متاسفانه نویسنده هنرمند پایتخت از بین ما رفته است. فصل هفت نشان داد که بدون او، دیگر طنز زیبایی در ادامه این سبک بدست نمی آید.
نویسندگان دیگر باید فضای دیگری خلق کنند.
با نمکی سریال پایتخت به خاطر مرحوم الوند (نویسنده پایتخت) بود. وقتی ایشان فوت شدند و خود تنابنده نویسندگی کرد دیگه از حرمت ها و انسان خانواده دار خبری نبود (ضمن اینکه بی مزه هم شده بود) و به جای آن زندگی آدم های تازه به دوران رسیده تصویر میشد.
در قسمت های اول روابط هما و نقی بسیار انسانی و مودبانه بود درحالیکه در قسمت آخر پر از شوخی های جنسی، بی ادبی های کلامی بود و روابط نقی و هما هم به روابط آدم های تازه به دوران رسیده تبدیل شد.
ساخت پایتخت ۷ ، ظلم در حق شهدای عزیز امنیت کشور است . چرا باید کسانیکه آتش بیار اغتشاشات بودند و در تحریک اغتشاش گران نقش کلیدی داشتند چون کفگیرشان به ته دیگ خورده و محتاج شدند الان به آنها اجازه داده شود تا سریال بسازند
احسنت
اگه تلوزیون نبود چه کسی تنابنده رو میشناخت؟
البته تلوزیون جمهوری اسلامی ایران
ولی این تنابنده ناشکر در این چند سال چه موضع هایی بر علیه این نظام مظلوم نگرفا؟
نباید دیگر این ناسپاسی به حکومت علوی رو پرو بال داد
کجای دنیا به براندازان و مخالفینشان هر کسی که می خواهد باشد چه سلبریتی و ... اینگونه آزادی می دهند که در ایران هست؟ امثال تنابنده در اوج فتنه هر دشمنی و تهمتی که می تواند به کشور و نظام میزند و بدون پاسخگویی و محاکمه دوباره به تلویزیون بر می گردد آیا خون شهدا برای صدا و سیما ارزشی ندارد؟ در صدا و سیمای ما چه خبره؟
سریال پایتخت یا امثال اینجور سریال ها چه نکته مثبت و آموزنده ای برای بیننده دارد که بخواهیم از پول بیت المال ملت میلیاردها پول خرج کنیم تا برای دهها نفر از بازیگران همچین سریال های بی ثمری از پول ملت ایران هزینه کنیم!!!! ما در ایران برای خرج پول بید المال باید اولویت بندی کنیم و برای کارهای تولیدی و خودکفایی در بهش های مهم هزینه گذاری کنیم
اگر مسئولین صداو سیما بعد از این همه دهن کجی تنابنده به آرمانهای انقلاب و ضدیت او با جمهوری اسلامی باز هم به او میدان دهند واقعا کاری منافی با غیرت انقلابی و آرمانهای انقلاب انجام داده اند .
ما در طول سال دوبار دستگاه دیجیتال مون روشن میشه یکی موقع بازی تیم ملی یکی پخش قسمتهای جدید پایتخت. این سریال کاملا مردمی هست و ۹۰ درصد مردم ایران عاشقش هستن .!!!