کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنی با مدیران سیما؛

پایتخت ۷ باید ساخته شود یا نه؟

17 آبان 1402 ساعت 10:35

سریالی که شاید قرار بود تنها یک فصل داشته باشد اما به دلیل استقبال بسیار بالای مخاطب ادامه پیدا کرد.


گروه فرهنگی جهان نیوز: پر مخاطب‌ترین و خاطره انگیزترین سریال دهه 90 تعابیری است که می‌توان برای مجموعه پایتخت به کاربرد.
 
همان طور که همه خوب به یاد داریم پایتخت سریالی بود که نخستین بار در نوروز سال  1390 مهمان خانه‌های مردم شد و حال و هوای عید نوروز آن سال را برای مردم متفاوت‌تر کرد.
 
سریالی که شاید قرار بود تنها یک فصل داشته باشد اما به دلیل استقبال بسیار بالای مخاطب ادامه پیدا کرد.

فصل‌های دیگر این سریال (2 تا 5) هم مانند فصل نخست آن با استقبال بالای مردم مواجه شد و با اطمینان می‌توان گفت فصل‌های 2 تا 5 این مجموعه، بدون رقیب جدی پرطرفدارترین سریال دهه 90 بود.


دانلود فیلم(کلیپی از سریال پایتخت)

اما مسیر فصل ششم این مجموعه راهی متفاوت با فصل‌های گذشته داشت. نوروز سال 1399 که با روزهای تلخ شروع کرونا همزمان شده بود، مردم در میان آن همه اخبار ناگوار از رسانه‌ها باردیگر منتظر پخش فصل جدیدی از این سریال بودند.
 
پروژه‌ای که فصل یک تا 5 آن روند خوبی را طی کرده بود و فصل ششم آن هم به همین دلیل ساخته شد. ولی علیرغم آشنایی با ذائقه مخاطبان که عملاً می‌دانست در فصل ششم آن چه سناریویی را در پیش گیرد کاملا به انحراف رفت و عملا این پروژه سوخت.

 
اخیرا اخبار ضد و نقیضی درباره ساخت فصل هفت این سریال شنیده می‌شود. این در حالی است که عملکرد فصل ششم پایتخت جای هیچ توجیهی برای ساخت فصل جدید نمی‌گذارد.
 
نکته‌ دیگری که درباره ساخت فصل جدید پایتخت باید اشاره کرد درباره «محسن تنابنده» است که خواه یا ناخواه پروژه پایتخت به آن گره خورده و عملا فارغ از نقش اول سریال، در پشت صحنه هم نقش پررنگی در شش فصل گذشته ایفا کرده است.
 
فردی که شاید مردم او را همه کاره پایتخت می‌دانند اما در موج سواری از ماجراهای تلخی نظیر سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام کرد که دیگر با تلویزیون  همکاری نخواهد کرد. تنابنده پس از اعدام یکی از اغتشاشگران سال گذشته که با قمه کشی خیابان را به روی مردم بسته بود و با مجازات محاربه اعدام شد از او تقدیر کرد و همنامی خودش با محسن شکاری را باعث افتخار دانست!

حتی در زمان باخت تیم ملی برابر تیم انگلیس در جام جهانی قطر هم این باخت را به حق دانست و با قضاوتی مغرضانه و بی‌ربط آن را در نتیجه وقایع سیستان و بلوچستان، کردستان و مهاباد دانست.
 
قطعا باید مدیران سیما فکر ساخت فصل جدید این مجموعه را از ذهن خود بیرون کنند، چراکه وقتی عوامل ساخت این فیلم پس از ساخت پنج فصل دقیقا می‌دانند که مخاطب چه دوست دارد اما چیزی دور از انتظار می‌سازند دیگر توجیهی برای ادامه پروژه وجود ندارد. کما اینکه ای کاش مسئولان سیما با نظاره بی انگیزگی سازندگان پایتخت و متن ضعیف آن علی رغم بازی‌ها و کارگردانی خوب پیش از ساخت فصل شش باید این پروژه را در اوج تمام می‌کردند.

تجربه موفق «پایتخت» و یا «نون خ»  نشان می‌دهد که مخاطب تلویزیون چگونه ساخت سریال‌هایی با محوریت خانواده، هنجارهای جامعه ایرانی و البته با محوریت طنز را می‌پسندند و آن را دنبال می‌کنند. مدیران سیما باید این خواسته را با آغاز پروژه‌های جدید با کیفیتی هم سطح و یا بالاتر از پایتخت پیش ببرند.


کد مطلب: 857803

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/857803/پایتخت-۷-باید-ساخته-شود-یا-نه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com