شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۲۲
یادداشت قابل تامل الیاس حضرتی در اعتماد:

قدردانی از حضور سرزده «مخبر» در جایگاه‌های عرضه سوخت/ نمونه بارز این نوع ارتباطات در رفتار شهید رجایی قابل مشاهده است

شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 847829
یکی از این نوع رفتارهای ارزشمند، رویکردی است که معاون اول رییس‌جمهوری در ایجاد مناسبات ارتباطی نزدیک و چهره به چهره با اقشار مختلف و کسب و کارهای گوناگون و طیف‌های متفاوت به کار گرفته است.
قدردانی از حضور سرزده «مخبر» در جایگاه‌های عرضه سوخت/ نمونه بارز این نوع ارتباطات در رفتار شهید رجایی قابل مشاهده است
گروه سیاسی جهان نيوز: الیاس حضرتی، چهره اصلاح طلب و صاحب امتیاز روزنامه اعتماد طی یادداشتی با عنوان «اقدام مسوولانه معاون اول»؛ از حضور سرزده معاون اول رئیس جمهور در جایگاه های عرضه سوخت قدردانی کرده و این نوع ارتطابات را یادآور رفتار ومنش شهید رجایی دانسته است.

گفتنی است حضرتی پیش از این هم از سفر سرزده رئیس جمهور به منطقه زلزله زده اندیکا قدردانی کرده و نوشته بود: «سفر آقای رییسی نشان داد که وی هیچگاه قصد تهران‌نشینی ندارد».

به گزارش جهان نيوز، متن کامل یادداشت حضرتی را در ادامه خواهید خواند:

روزنامه اعتماد به‌رغم رویکرد تخصصی که در نقد برخی سیاست‌ها و تصمیمات اجرایی و مدیریتی دارد، برخی عزل و نصب‌های دولت را نقد کرده و همواره خواستار استفاده از رویکردهای تخصصی و شایسته‌سالاری می‌شود، اما هر جا که نشانه‌ای از رفتارهای معقول، رویکردهای درست و الگوهای مناسب ببیند به تقویت آنها اقدام کرده و از افراد و جریانات مسبب آنها قدردانی می‌کند. یکی از این نوع رفتارهای ارزشمند، رویکردی است که معاون اول رییس‌جمهوری در ایجاد مناسبات ارتباطی نزدیک و چهره به چهره با اقشار مختلف و کسب و کارهای گوناگون و طیف‌های متفاوت به کار گرفته است.

روز پنجشنبه تصاویری از تلویزیون پخش شد که بازتاب‌های مثبت فراوانی در افکار عمومی پیدا کرد و به نظرم لازم است درباره آن صحبت کرد و بانیان آن را ارج نهاد. محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور به صورت سرزده و بدون اینکه از قبل اطلاع داده باشد از جایگاه‌های عرضه سوخت تهران و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بازدید کرد. مخبر پس از انتشار اخبار و تصاویر شلوغی جایگاه‌های سوخت و پمپ‌بنزین‌ها، بین صفوف جایگاه‌های سوخت حاضر شد و با راننده‌ها و مردم عادی صحبت کرد، درددل‌های‌شان را شنید و نهایتا با ماموران، متولیان و مدیران جایگاه‌های سوخت هم صحبت کرد. اقدامی که به نوبه خود، باعث آرامش افکار عمومی و پایین آمدن التهاب ایجاد شده طی روزهای اخیر شد.
 
اساسا یکی از مهم‌ترین آرزوهای مردم ایران و مبارزان انقلابی، بهره‌مندی از دولتمردان و مسوولانی بود که بتوانند به صورت عادی و معمولی میان مردم بروند، با اقشار مختلف سخن بگویند و با حوصله و صبر حرف‌های مردم را گوش بدهند. البته نه فقط شنوای صحبت‌ها و درددل‌های مردم باشند، بلکه به سرعت با استفاده از اختیارات و ظرفیت‌هایی که قانون در اختیار‌شان قرار داده، مطالبات بحق را پاسخ داده و مشکلات و نارسایی‌ها را حل کنند. نمونه بارز این نوع ارتباطات در رفتار و منش مردمی شهید رجایی در سال‌های ابتدایی انقلاب قابل مشاهده است. زمانی که شهید رجایی در شمایل رییس‌جمهور کشور در میان مردم و اقشار مختلف از جمله روستاییان حاضر می‌شد و به راحتی با آنها ارتباط برقرار می‌کرد.

خاطرم هست یک عکس تاریخی و فراموش نشدنی از دیدار شهید رجایی و یک پیرمرد روستایی منتشر شده بود که در آن، فرد روستایی شانه شهید رجایی را گرفته و خطاب به رییس‌جمهور وقت ایران می‌گفت: «آقای رجایی، من هم مانند شما مقلد امام(ره) هستم.» در واقع در این تصویر جاودانه به دلیل رفتار درست یک مقام مسوول در عالی‌ترین سطح و یک شهروند روستایی، نقطه مشترکی میان خود و یک دولتمرد پیدا کرده و بر آن پافشاری می‌کرد. این روند اما طی سال‌های بعد ادامه‌دار نبود؛ هرچه از سال‌های ابتدایی انقلاب فاصله گرفتیم، متاسفانه دولتمردان ایرانی به جای زبان و گویش مردمی، بیشتر زبان کارشناسی و روشنفکری را برگزیدند؛ حتی در دوره‌هایی شاهد آن بودیم که جز صحبت و اقناع و استدلال در جلسات روشنفکری و دانشگاهی، دولتمردان قادر به صحبت کردن و ایجاد ارتباط مناسب با مردم عادی، اعم از کارگران، بازنشستگان، کشاورزان و... نبودند. این موضوع آرام آرام به یک نقطه ضعف جدی در مناسبات ارتباطی مسوولان جمهوری اسلامی با مردمی بدل شد که با حضور و مشارکت خود خیمه‌های انقلاب را برپا کرده بودند.

این مشکل و نارسایی، امروز هم وجود دارد و جز برخی موارد استثنایی، اغلب مسوولان و متولیان کشور قادر به ایجاد ارتباطات نزدیک و چهره به چهره با مردم نیستند. محمد مخبر در این میان، یکی از معدود افرادی است که از این ویژگی مهم برخوردار است. او به راحتی می‌تواند در صحنه‌های مختلف از جمله بازارها، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، جایگاه‌های سوخت، فروشگاه‌های عرضه اقلام اساسی و... حاضر شده، با اقشار مختلف صحبت کرده و شنوای خواسته‌ها و مطالبات مردم باشد. لازم است از این روحیه مثبت، نقطه قوت و ویژگی درست معاون اول رییس‌جمهوری قدردانی کرد و آن را ستود. البته یک فرد به تنهایی قادر به حل تمامی مشکلات نخواهد بود و نیاز است سایر مقامات دولتی هم از این رفتار درست تبعیت کرده و آن را نهادینه سازند.

هنر محمد مخبر و رییس‌جمهوری باید این باشد که مجموعه دولت، هم از توانایی حل مسائل کلان کشور و هم از روحیات مردمی برخوردار شوند. البته جا داشت چنین رفتار و ارتباطی توسط وزیر نفت برنامه‌ریزی و ساماندهی می‌شد. جواد اوجی باید در جایگاه‌های عرضه سوخت حاضر می‌شد و با راننده‌ها و اقشاری که به دلیل نااطمینانی، نبود اعتماد و گسترده شدن شایعه گرانی و کمبود بنزین نگران، مضطرب و ملتهب شده‌ بودند، صحبت می‌کرد. سایر وزرا هم باید این مناسبات ارتباطی را در سطوح و بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده و حلقه اعتماد نزدیکی میان دولت و مردم شکل بدهند. این‌گونه است که مردم نظام را از خود دانسته و با مشارکت بالای خود کشور را از بزنگاه‌های سخت عبور می‌دهند.

بیشتر بخوانید:
«رئیسی» الیاس حضرتی را هم ناچار به تمجید کرد +جزئیات

یادداشت کم سابقه مدیرمسئول روزنامه اصلاح طلب در تقدیر از رئیسی
https://jahannews.com/vdcf0edc1w6djca.igiw.html
jahannews.com/vdcf0edc1w6djca.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هرجای دنیا که بود دکتر مخبر به دلیل عدم وفای به تعهد تولید واکسن مناسب در زمان مناسب سوال میشد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
هرجای دنیا بود رئیس جمهور سابق بدلیل ترک فعل در خرید واکسن محاکمه شده بود.
Iran, Islamic Republic of
واکسن تولید شد ، و همین امر باعث شد برای واردات واکسن قدرت های خارجی کارشکنی نکنند
Iran, Islamic Republic of
علیرغم هم مشکلات و کارشکنیها ایشان به تعهد خودش عمل کرد اما تولید یه واکسن اونم برای اولین بار احتیاج به یه روال و زمان خاصی داره .
Iran, Islamic Republic of
برخی ها یه کم از اصلاح طلبها یاد بگیرن
Iran, Islamic Republic of
بالام جان ! خیلی جوگیر نشو لطفا" ! حالا در بین انبوه تخریبها و طلبکارشدنهای بلاوجه جماعت افسادطلب یه نفر به خودش جرأت داده و برخلاف رویه همفکرانش از یکی از کارهای این دولت تعریف و تمجید نموده !
Iran, Islamic Republic of
آیا باید همیشه از ما تعریف کنند تا صحبت های دیگران را بازتاب دهیم چقدر خوب بود به انتقادهای سازنده و بحق و عقلانی مردم توجه می شد و آنها را هم منعکس می کردید.
Iran, Islamic Republic of
تعریف؟؟
اصلاح طلبا کلا دارن به دولت چنگ میزنن جفتک میندازن... چی میگی؟ حالت خوبه
Iran, Islamic Republic of
در کل مطلب الیاس خان جالبه
وسط این همه ضربه به دولت یهو یه تعریف میره
به نظرم سوپاپه بیشتر

من که حس خوبی ندارم از این حرفا
البته که دم مخبر گرم
Iran, Islamic Republic of
امروز دولتمردان در کنار مردم هستن و کشور ویدئو کنفرانسی اداره نمی شود.
Iran, Islamic Republic of
کرونا را چه زود فراموش کردید
United States
خیلی عجیبه یه تصمیم اشتباه مبنی بر ایجاد سقف برداشت از کارت سوخت میگیرن صف و بحران ایجاد میشه بعد تصمیم لغو میشه بعنوان دستاورد کنترل بحران براشون کف میزنید خخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
شما تو امریکا بشین نقطه ضعف مدیریتی کشف کن!!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اگه سرزده بود آنهمه خبرنگار و دوربین در آنجا چکار می کردند
Iran, Islamic Republic of
برای مردم سرزده بود نه خبرنگاران.
اصغرح
Iran, Islamic Republic of
البته حضورسرزده دربین مردم خیلی خوبه.
Iran, Islamic Republic of
نون بازوتو بخور
Iran, Islamic Republic of
نتیجه حضور سرزده چی شد؟
به چه منظور سرزده حضور پیدا کردن؟.
ا
Iran, Islamic Republic of
دمش گرم .
ناصری
Iran, Islamic Republic of
چه عجب یک نفر اصلاح طلب ‌پیدا شد که اقدام مقام دولتی را وارونه وسیاه نمایی نکرد .