سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۴
بررسی اختصاری ابعاد یک دستاورد مهم؛

منافع ایران از عضویت در همکاری‌های شانگهای چه خواهد بود؟/ احتمال تعریف پول واحد در بین اعضای شانگهای

شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب: 776387
عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، به عنوان بزرگترین سازمان منطقه‌ای جهان، ‌می‌تواند یکی از راه‌های گسترش روابط سیاسی کشورمان باشد. این سازمان نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است که دارنده و بزرگترین مصرف کنندگان منابع انرژی جهان هستند.
منافع ایران از عضویت در همکاری‌های شانگهای چه خواهد بود؟/ احتمال تعریف پول واحد در بین اعضای شانگهای
گروه اقتصادی جهان نيوز: سازمان همکاری شانگهای، ابتدا با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه شانگهای۵ پا به عرصه ظهور گذاشت. سپس با پذیرش عضویت ازبکستان در سال ۲۰۰۱ تعداد اعضای آن به شش کشور رسید و نام آن نیز به سازمان همکاری شانگهای تغییر کرد.

تصمیمات این اجلاس پهنه وسیعی معادل ۳۵ میلیون و ۹۷۲ هزار کیلومتر مربع از کره زمین، یعنی حدود ۲۳ درصد از کل وسعت خاکی و جمعیتی افزون بر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر یعنی نزدیک به ۴۵ درصد مجموع جمعیت جهان را در بر می گیرد؛ ضمن آنکه ۲۵ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی جهان در قالب این پیمان منطقه ای به عنوان بزرگ ترین سازمان همکاری متمرکز است.

مجموع ارزش صادرات درون گروهی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۱۷، در حدود ۳۳۰ میلیارد دلار بوده است.

روز گذشته، جمعه ۲۶ شهریورماه، بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد که مهمترین خبر این نشست، افزوده شدن ایران به اعضای دائم این سازمان بود.

با اضافه شدن کشورمان به عنوان نهمین کشور دارای عضویت دائم این سازمان، در حال حاضر علاوه بر ایران، کشور‌های هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان، اعضای اصلی سازمان همکاری‌های شانگهای هستند و سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان به عنوان عضو ناظر و شش کشور آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی این سازمان محسوب می‌شوند.

چرا عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای از نظر اقتصادی مهم است؟
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ایران مانند هر کشور دیگری، برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی در سطح بین المللی، نیازمند این است که در گام ابتدایی، روابط سیاسی خود را با کشورهای مد نظرش توسعه دهد و تعمیق ببخشد. از سوی دیگر، بسیاری از کشور‌ها برای دستیابی به اهداف مشترک اقتصادی، وارد پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای می‌شوند.

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، به عنوان بزرگترین سازمان منطقه‌ای جهان، ‌می‌تواند یکی از راه‌های گسترش روابط سیاسی کشورمان باشد. این سازمان نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است که دارنده و بزرگترین مصرف کنندگان منابع انرژی جهان هستند. مسئولان، کارشناسان و حتی علمای دینی کشورمان مدعی این هستند که با پیوستن ایران به فهرست اعضای دائم این سازمان، پیشرفت‌های اقتصادی مهمی در انتظار ایران خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، ضمن بیان این که شروع فرآیند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای دارای ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی، گمرکی و زمینه‌های متعدد دیگری است، گفت: این عضویت به دولت سیزدهم کمک می‌کند تا برای اجرای سیاست آسیامحور و کار با آسیا به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود، موفق باشد.

او ادامه داد: عضویت ایران در این سازمان را باید یک دستاورد خیلی مهم برای این اجلاس به شمار آورد و مردم عزیزمان حتما آثار آن را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم مشاهده خواهند کرد.

مهدی خورسند کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت عضویت دائم ایران در این سازمان از نظر اقتصادی، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران با عضویت دائم در سازمان اقتصادی شانگهای می‌تواند در مسیر توسعه، گام‌های بلند تری بردارد. ساختار سازمان همکاری شانگهای به دلیل عضویت همسایگان ایران، می‌تواند برای کشورمان زمینه ساز یک بازار جدید و بزرگتر باشد.

او افزود: از سوی دیگر، ایران نیز برای کشور‌های عضو سازمان شانگهای، دارای اهمیت اقتصادی، سیاسی و ژئوپلیتیکی زیادی است. ایران راه دسترسی کشور‌های عضو این سازمان به سمت بازار‌های غرب آسیاست و ژئوپلیتیک امن، کوتاه و به صرفه دارد که می‌تواند محصولات و تولیدات کشور‌های عضو این سازمان را، به سمت اروپا و غرب آسیا برساند. این رابطه می‌تواند مهم و دو سویه برای سال‌های آینده باشد.

پیمان شانگهای غربی‌ها را از پوسته تحریم خارج می‌کند
گفته می شود؛ سفر رئیسی به تاجیکستان شامل وجوهات اساسی است؛ نخست بحث پیمان شانگهای که مستلزم انجام اقداماتی از جانب ایران بود تا به عنوان عضو اصلی برگزیده شود و موضوع بعدی نیز دیدار‌های دو جانبه و چند جانبه‌ای است که بین رؤسای ایران، چین، پاکستان و کشور‌های آسیای میانه شکل خواهد گرفت و از این جهت دارای اهمیت بالایی است.

بعد از عضویت ایران در اجلاس شانگهای نقطه نظرات مثبتی توسط کاربران توئیتر در این شبکه اجتماعی منتشر شد.

خروج از یک چالش گازی، اولین دستاورد حضور فعال در سازمان شانگهای
شاید بتوان توافق مجدد بر سر روابط گازی با ترکمنستان را نخستین دستاورد مهم حضور فعالانه ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای پس از چندین سال انفعال دانست. دستاوردی که روز گذشته پس از دیدار رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور ترکمنستان، به دست آمد.

اهمیت این مسئله جایی خود را نشان می‌دهد که نگاهی به گزارش سال گذشته پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، داشته باشیم.

در این گزارش آمده است: «درآمد‌های حاصل از صادرات گاز سهم ۸۰ درصدی از بودجه ترکمنستان را به خود اختصاص داده و به همین دلیل، برای این کشور بسیار مهم است که بتواند سبد صادرات خود را متنوع کند. از طرف دیگر با توجه به محدودیت جغرافیایی ترکمنستان، این کشور می‌تواند از طریق ایران به دیگر بازار‌ها نظیر ترکیه، هند و پاکستان دست یابد.

همچنین با توجه به شکل‌گیری نهایی بازار تجارت گاز در سالیان پیش رو، نیاز است تا کشور از موضع انفعال درباره تجارت گاز خارج شده و به صورت فعالانه در بازار گاز حضور داشته باشد. با توجه به شرایط موجود، ترکمنستان، به عنوان چهارمین دارنده ذخایر گاز جهان، یکی از فرصت‌های بی نظیر ایران برای واردات گاز خواهد بود.

بازار‌های صادراتی گاز کشور هم شامل کشور‌های حوزه خلیج فارس (عمان، امارات، بحرین، کویت)، هند، پاکستان، عراق و ترکیه است. بازار‌های کوچک دیگری از جمله ارمنستان، افغانستان، گرجستان و حتی سوریه نیز در دسترس ایران قرار دارند».

این دستاورد، می‌تواند بارقه امیدی باشد در این زمینه که سرانجام، مسئولان کشور با در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی فعال، بتوانند از سایر ظرفیت‌های اقتصادی پیمان شانگ‌های برای بهبود امور استفاده کنند.

جالب توجه است که بر اساس برآوردها، اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای حدود ۲۵ درصد از تولید ناخالص ملی دنیا را در اختیار دارند و پیش بینی می شود که در آینده نه چندان دور، دو کشور روسیه و چین که از اعضای اصلی این سازمان هستند، به عنوان یکی از ۵ قدرت برتر اقتصادی جهان شناخته شوند.

لازم به توجه است که عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، درست مانند توافق نامه‌های بین المللی همچون سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، به عنوان یک ظرفیت توسعه‌ای شناخته می‌شود و قطعا، دستیابی به اثرات مثبت اقتصادی، مستلزم استفاده از این ظرفیت هاست. بنابراین، نمی‌توان انتظار داشت که بلافاصله پس از عضویت دائمی کشورمان در این سازمان، شاهد بهبود وضعیت تجارت خارجی باشیم، اما قطعا امکان دستیابی به این موفقیت با استفاده از راهبردهای درست، وجود دارد.

احتمال تعریف پول واحد در بین کشورهای عضو پیمان شانگهای
بر پایه گزارش تسنیم، در حوزه بی‌اثر کردن یا شکست تحریم‌ها یا شکست محاصره اقتصادی عضویت ما در سازمان شانگهای چقدر می‌‌تواند اثر داشته باشد؟ این سوالی است که در  ساعات اخیر به تواتر زیاد مطرح شده است.

در این خصوص ساسان شاه ویسی معتقد است،‌ در بخشی از صحبت هایی که سران کشورها عضو پیمان مطرح می‌کردند چه آن فرمایشی که آیت‌الله رئیسی مطرح کردند و چه صحبت‌هایی که پوتین و دیگران مطرح کردند عمدتا این ظرفیت را می‌رساند که آن نگاه یکجانبه‌گرایانه که از یک طرف با یک رویکرد قلدری و به عبارتی وارد شدن به جنگ‌های نرم از جمله جنگ تجاری و و جنگ اقتصادی بتواند ظرفیت‌های کشورهای هدف را دچار چالش بکند یکی از اهداف اینگونه همکار ی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است که سعی می‌کند آنها را خنثی کند.

وی افزود: به تعبیر منطقی‌تر اگر ما امروز دچار چالش انرژی هستیم بر اساس تحریم‌ها، اگر دچار چالش روابط بانکی و پولی هستیم به خاطر مواردی مثل یوترن و تحریم‌های آن، اگر ما در حوزه سرمایه گذاری ها دچار چالش هستیم، یعنی یک کشوری می‌خواهد بیاید اینجا در ایران سرمایه‌گذاری بکند یا برعکس یا ما می‌خواهیم در یک کشور دیگری یک ظرفیتی بگذاریم و اینها دچار تخاصمات ایالات متحده آمریکا که به شکل یکجانبه‌گرایانه است، چنین همکاری‌هایی در نوع خودش می‌تواند پیمان‌های اقتصادی دو یا چند جانبه را بوجود بیاورد که برای عبور از تحریمهای اشاره شده نقش بسزای دارد. 

شاه ویسی گفت: کشورهای عضو این پیمان نزدیک به 35 درصد خشکی ها جهان را در اختیار  دارند، دو قدرت بزرگ شورای امنیت را دارد، ی 3 کشور قدرتمند گروه بریکس را در اختیار دارد که در داخل خودشان اندام واره های بزرگ  با رویکرد اقتصادی تعریف کردند در آن پیمان گمرکی و ظرفیت های تجاری،  ظرفیت های بانکی است روابط پولی را تعریف کردند و دارند می روند به سمت اینکه یک پول واحد را تعریف کنند همه اینها را وقتی کنار هم می‌گذاریم، نشان میدهد ظرفیت بسیار بزرگی برای کشور ایجاد شده است.

وی افزود: ما از این ظرفیت‌ها کمی غفلت کردیم یا معطل کردیم یا فقط نگاهمان را به یک نقطه معطوف کردیم و از باقی ابزارهایی که در حوزه دیپلماسی به خصوص دیپلماسی اقتصادی به شکل فعال می شد استفاده کرد بهره نبردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Bulgaria
مبارک است انشااله
Iran, Islamic Republic of
ایا اعضای پیمان شانگهای می توانند بدون درنظرگرفتن تحریمهای امریکا با ایران مبادلات بانکی و نفتی داشته باشند؟ خیر چون اگر می توانستند تا حالا انجام می دادند. بنابراین اعضای پیمان شانگهای نمی توانند بدون درنظر گرفتن تحریمهای امریکا با ایران مبادلات تجاری و بانکی و نفتی داشته باشند.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
سوال از کارشناسان: آیا بدون تصویب FATF و با وجود تحریم های آمریکا باز هم باید به تاثیر واقعی این دستاورد در زندگی مردم امیدوار باشیم ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
این هم از برکات دکتر احمدی نژاد بود انصاف داشته باشید وبگید