سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۲۴
پاسخگویی در فضای حقیقی، مصونیت در فضای مجازی!

ولنگاری فضای مجازی در اوج/ بفرمایید تولید و انتشار «حقایق تحریف شده» با خیال راحت!

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 735847
وضعیت فعلی فضای مجازی یعنی اینکه هر چقدر که خواستید، می توانید دروغ بگویید، به مردم عادی و یا مسئولین کشور تهمت بزنید، در مورد هر موضوعی و یا راجع به هر کسی شایعه بسازید و به مغز مردم داخل کنید، هیچ کس هم جلودارتان نیست!
ولنگاری فضای مجازی در اوج/ بفرمایید تولید و انتشار «حقایق تحریف شده» با خیال راحت!
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: رهبر انقلاب در سخنرانی روز عید قربان، بسیار هوشمندانه اشاره کردند که به موازات جریان تحریم، یک جریان «تحریف حقایق» و واژگون نشان دادن واقعیات هم وجود دارد و هدف این جریان، ضربه زدن به روحیه‌ مردم و دادن آدرس غلط درباره‌ علاج تحریم است. همچنین ایشان در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند: «اگر جریان تحریف شکست بخورد، قطعاً جریان تحریم هم شکست خواهد خورد، زیرا عرصه‌ی کنونی، میدان جنگ اراده‌ها است و اگر اراده‌ی ملت ایران مستحکم باقی بماند، بر اراده‌ دشمن غلبه خواهد کرد.»

اما چند نکته در این باره قابل گفتن است:

1. در کنار همه فعالیت های شبکه های ماهواره ای و رسانه های معاند، اما در حال حاضر، حلقه وصل و شاهراه این «تحریف حقایق» و از مصادیق اصلی آن، همین فضای مجازی فعلی و مخصوصاً شبکه های اجتماعی خارجی است که برخی از مسئولان به دلیل ناتوانی در اداره فضای مجازی کشور به عنوان یک بستر حیاتی، سال هاست که به توجیه و سخنان عوام فریبانه روی آورده اند.

متأسفانه از مسائل اعتقادی و هجمه به مقدسات دینی گرفته تا مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و ....، هیچ خط قرمزی برای این تحریف نمی توان در نظر گرفت.

2. اگر مطبوعات و رسانه های دولتی و خصوصی کشور، حق کسی را ضایع کنند، آبروی کسی را ببرند، مطلبی خلاف واقع بگویند و یا ضد امنیت کشور و منافع مردم سخن پراکنی و شایعه سازی کنند، قطعاً در برابر قانون و مردم باید پاسخگو باشند. اما چگونه است که مسائل بدیهی اطلاع رسانی و مسئولیت سخن گفتن در سطح جامعه، در فضای مجازی کشور و مخصوصاً شبکه های اجتماعی خارجی نه تنها اهمیتی ندارد بلکه عده ای این موضوع را از فضیلت های این سرویس ها می دانند؟!

3. وضعیت فعلی فضای مجازی یعنی اینکه هر چقدر که خواستید، می توانید دروغ بگویید، به مردم عادی و یا مسئولین کشور تهمت بزنید، در مورد هر موضوعی و یا راجع به هر کسی شایعه بسازید و به مغز مردم داخل کنید، هیچ کس هم جلودارتان نیست!

واقعاً هم چه سفره پر چرب و نرم و ارزانی برای صهیونیست ها، آمریکایی ها، سلطنت طلب ها، سعودی ها، منافقین و...، آن هم در سایه کج اندیشی برخی از مسئولین و با استفاده از امکانات جمهوری اسلامی، پهن شده است؟!

4. از آنجایی که فضای مجازی، امروزه بخشی از فضای حقیقی و حتی از جهاتی، بسیار مهمتر و تأثیرگذارتر از فضای حقیقی است، بنابراین باید بگوییم که امروز، دشمنان مملکت، از مرکز کشور گرفته تا حاشیه نشینان لب مرز و از جیب مردم گرفته تا اتاق خواب های کودکان بی پناهمان حضور دارند و مدام مشغول لجن پراکنی و تحریف حقایق هستند، بدون آنکه کسی جلودار آنها شود!

دقیقاً مانند این است که به تروریستها از همان اول اجازه دهیم که از خارج مرز به داخل کشور بیایند و جلیقه های انتحاری خود را در اقصی نقاط کشور منفجر کنند. علاوه بر آن، فرض کنید که این امکان وجود دارد که تروریست ها، با ده ها میلیون نفر از مردم تماس برقرار کنند و ذهن کودکان و نوجوان و جوانان را هم منحرف کنند. چه اتفاقی رخ می دهد؟

در کمترین حالت، اگر هر روز فقط یک چالش دروغ، سخن پراکنی، شایعه، تحریف، بزرگنمایی از مشکلات و ... گریبان گیر جامعه شود، در آن صورت چقدر وقت مردم و مسئولین باید گرفته شود تا به آن بپردازند و یا آن سوء برداشت را رفع کنند و چقدر از کار کردن در جاهای مهمتر باز می مانیم؟

5. به دلیل اهمیت موضوع فضای مجازی، مقام معظم رهبری، ضمن بیان اظهارنظرهای راهبردی در این زمینه طی سال های قبل، در همین چند ماه گذشته از سال 99 نیز باز هم نسبت به آن بی تفاوت نبودند. ایشان در سخنرانی نوروزی خود، قوی شدن در فضای مجازی را حیاتی دانستند و در اولین دیدار خود با نمایندگان مجلس یازدهم نیز در زمینه مسائل اجتماعی، در کنار موضوعات «مسکن»، «ازدواج جوانان و راه‌های تسهیل آن»، مسئله‌ «فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت»، «مدیریت فضای مجازی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت» را جزو مسائل اصلی کشور برشمردند.

در سال های گذشته ایشان بارها به موضوع مدیریت فضای مجازی، به طور ضمنی و یا صراحتاً اشاره داشته و در این زمینه گله کرده اند: «ما به دستگاه‌های ارتباطی خودمان، به مجموعه‌ وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی -که بنده از آن هم گله دارم- سفارشمان این است. ما نمیگوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به‌عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ی درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ی درست میکنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمیکنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها میکنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکی از مسئولین هم همینها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است.» (دیدار با معلمان و فرهنگیان، 13 اردیبهشت 95)
 

 « کشورهایی که شبکه‌ ملّی اطّلاعات درست کرده‌اند و [فضای مجازی را] کنترل کرده‌اند به نفع خودشان و به نفع ارزشهای مورد نظر خودشان، یکی دو تا نیستند. بهترینِ کشورها، قوی‌ترینِ کشورها، در این زمینه‌ها خطّ قرمز دارند؛ راه نمیدهند؛ خیلی از بخشهای فضای مجازی اعزام‌شده‌ی از سوی آمریکا و دستگاه‌های پشت سر و پشت صحنه‌ی این قضیّه را راه نمیدهند؛ کنترل میکنند. ما هم باید کنترل کنیم؛ این کنترل کردن معنایش این نیست که ما ملّت را از فضای مجازی محروم کنیم؛ نه، معنایش این نیست....»
 
همچنین ایشان در ادامه در مورد مطالب موجود در فضای مجازی می فرمایند: «... امروز بهمنی از گزاره‌های درست و نادرست دارد روی سر مراجعین اینترنت ما فرود می‌آید؛ اطّلاعات غلط، اطّلاعات نادرست، اطّلاعات مضر، شِبه اطّلاعات -بعضی چیزها اطّلاعات واقعی نیست، اطّلاع‌نمایی است- خب اینها دارد مثل یک بهمنی فرود می‌آید؛ ما چرا باید اجازه بدهیم این اتّفاق بیفتد؟ ما چرا باید اجازه بدهیم آن چیزهایی که برخلاف ارزشهای ما است، برخلاف آن اصول مسلّمه‌ی ما است، برخلاف همان اجزا و عناصر اصلی هویّت ملّی ما است، به­‌وسیله‌ی کسانی‌ که بدخواه ما هستند، در داخل کشور توسعه پیدا کند؟ نه. کاری کنید که از منافع و سودها و بهره‌های فضای مجازی همه بتوانند استفاده کنند، سرعت اینترنت را افزایش هم بدهید -این کارهایی که باید انجام بگیرد، انجام بگیرد- امّا در آن چیزهایی که به ضرر کشور شما، به ضرر جوان شما و به ضرر افکار عمومی شما نیست؛ این چیز خیلی مهمّی است؛ این کار باید انجام بگیرد. بنابراین، مسئله‌ی شبکه‌ ملّی اطّلاعات هم خیلی مهم است.» (دیدار با مسئولان نظام، 22 خرداد 96)
 
در هر صورت مخفی نیست که ادامه مدیریت فاجعه بار فعلی، به ضرر مردم و کشور تمام خواهد شد و تک تک کسانی که در به وجود آمدن وضعیت فعلی فضای مجازی نقش داشته اند، باید بازخواست شوند. بدیهی است که یک خانواده چند نفره هیچ گاه نمی گذارند که امنیت روانی و آرامش آنها توسط عده ای خارج از محیط خانواده به بازی گرفته شود، چگونه اجازه می دهیم امنیت روانی و احساسات پاک مردم یک کشور اینگونه به بازی گرفته شود؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
یعنی الان توی بله و سروش شایعه و تهمت نیست؟..
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
ما به نمایندگان فعلی رای دادیم و یکی از مطالبه ی ما همین مسأله مدیریت فضای مجازی است..
Iran, Islamic Republic of
شاید باشه اما اکثریت مطالبشون نیست.
United Kingdom
شما پیام های خصوصی کاربران بله و سروش را مطالعه کرده‌اید تا به این نتیجه برسید؟ اگر خیر از چه طریقی متوجه این موضوع شدید؟
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
نه اینکه نیست....
Romania
اگر همین فضای مجازی نبود فساد خیلی از مسولین فاش نمیشد
Iran, Islamic Republic of
چرا مغالطه می فرمایید. بی قانونی در هر جایی خودش بدترین فسادها رو به وجود میاره....
Iran, Islamic Republic of
...
مدیریت فضای مجازی مدنظر است نه بستن آنها. درضمن در شبکه ملی اطلاعات بیشتر میتوان فساد را افشا کرد و به تور سیاه نمایی هم نیفتاد
Iran, Islamic Republic of
قضای مجازی طیف وسیعی از شبکه های داخلی و خارجی را شامل می شود و هر کسی که خط قرمز را شکست باید توبیخ و بازخواست شود تا امنیت در فضای مجازی حاکم باشد.
هر چند که شایعه پراکنی گاه غیر قابل کنترل می باشد به خاطر این که احساس مسئولیت برخی از افراد بسیار پایین است. معاندین نظام هم که جای خود دارد و حسابشان سوا است.
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
.......
....
.....
مهدی
Iran, Islamic Republic of
از امام رضا علیه السلام روايت نقل شده است كه فرمودند: هرگاه بندگان، مرتكب گناهانى شوند كه پيش‌تر انجام نمى داده اند، خداوند بلاهايى را برايشان پديد می آورد كه سابقه نداشته است و آن را نمی شناسند.

كافی، ج ۲، ص ۲۷۵
United States
به داد نوجوون ها برسید فاضلاب اینستاگرام داره داغونشون میکنه
United States
اپلیکیشن های فضای مجازی که در کنترل کشورهای دیگر هستند به هیچ وجه پاسخگوی مقامات قضایی کشوری تحت تحریم مانند ایران نیستند. تنها راه آن فیلتر کردن و ممنوع کردن استفاده از آنها است که با فیلتر شکن و اینهمه کاربر فیک به هیچ وجه مقدور نیست. بیشتر از الآن نمیتواند کنترلی باشد.
Iran, Islamic Republic of
آقا جنگ فناوری هست. بله بشینیم و تماشا کنیم راهی وجود نداره. خب همین آدم هایی مثل من و شما اونها رو درست کرده. قطعاً راه حلی وجود داره.
Iran, Islamic Republic of
....
مجید
Iran, Islamic Republic of
از طریق فضای دیجیتال و شبکه های ارتباطی بین المللی به راحتی میشه تحریم رو دور زد و آمار بیکاری رو به شدت کاهش داد ....
Iran, Islamic Republic of
مگه کسی گفت فضای دیجیتال و شبکه ارتباطی رو قطع کنیم.بین مسائل تفکیک قائل بشیم. الان تلفن شما با دنیا قطعه؟ به وقت خودش با خارج هم مرتبط هست.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
خدا میداند جهرمی در قیامت چه جوابی دارد