سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۲۴
هیچ کولبری نمی‌خواهد کولبر باشد

این زخم را باید درمان کرد نه به آن رسمیت بخشید/ اشتباه راهبردی درباره «کولبران» چیست؟/ چه باید کرد؟

پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 733085
قطعا هیچ کولبری دوست ندارد کولبری کند اما به رسمیت شناختن این آسیب و زخم اجتماعی و اقتصادی خود به عمیق تر شدن و بیشتر شدن آن کمک می کند.
این زخم را باید درمان کرد نه به آن رسمیت بخشید/ اشتباه راهبردی درباره «کولبران» چیست؟/ چه باید کرد؟
گروه جامعه جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: کولبری به عنوان یک پیشه در مناطق مرزی برای امرار معاش و گذراندن زندگی جا افتاده است. نزدیک به چهل هزار نفر در حال فعالیت در این حوزه هستند تا مگر نانی به سر سفره های خانواده خود ببرند. زن و مرد و پیر و جوان به امید کسب روزی و درآمدی در این عرصه پای در راهی ناهموار می گذارند و باری سنگین به دوش می کشند. متاسفانه اخبار ناگورای از غرق شدن و یخ زدن این قشر ضعیف به گوش می رسد که همواره قلب مردم را به درد می آورد.


مرگ تلخ برادارن خسروی غم و اندوه زیادی را در سال گذشته در کشور ایجاد کرد. در روزهای پایانی آذر ۹۸، خبر مفقود شدن دو کولبر در ارتفاعات ژالانهٔ کردستان رسانه‌ای شد. آزاد خسروی ۱۷ ساله و فرهاد خسروی ۱۴ ساله دو برادر کولبر، اهل روستای نِی در شهرستان مریوان بودند. جسد آزاد، در ۲۶ آذر در حالی پیدا شد که بر اثر سرمازدگی شدید جانش را از دست داده‌بود.

سه روز بعد، با کمک صدها نفر از مردم محلی، جنازهٔ فرهاد خسروی که بر اثر یخ‌زدگی جان باخته بود، در نزدیکی جادهٔ اصلی پیدا شد. به‌نظر می‌رسد پس از آن‌که دو برادر گرفتار بوران شدید و بهمن شدند و راه‌شان را گم کردند، فرهاد به دنبال کمک به آنجا رفته‌بود. براساس گزارش منابع محلی کُت فرهاد بر روی پیکر بی‌جان آزاد قرار داشته و جسد خودش در محلی یافت شد که مسافت کمی مانده بود تا به جاده و شهر مریوان برسد.
 


بسیاری این سئوال برایشان مطرح می شود که آیا نمی شود به حال این قشر کاری کرد تا مجبور نشوند که جانشان را به کف دستشان بگذارند و دل به کوه و بیابان بزنند؟

موضوع دیگری که در این خصوص مطرح است قاچاق کالاست. هر چند که قاچاق کالا در این عرصه به چشم نمی آید اما کولبری شغلی قانونی نیست و آسیب های زیاد هم دارد. راه حل های مختلفی برای این معضل در رسانه ها مطرح شده است. از ایجاد سهمیه برای کولبران تا به رسمیت شناختن این شغل تا به امروز مباحث مختلفی در این بار مطرح شده است، اما موضوعی که در این عرصه وجود دارد این است که راهکارها گشایش اساسی برای حل مسئله کولبری نیست.

 کولبری هر چه باشد یک شغل محسوب نمی شود و مزایای یک شغل را نیز به همراه ندارد و تنها فعالیتی است که از سرناچاری برخی از افراد برای امرار معاش به آن روی می آورند. در میان کولبران افراد تحصیل کرده فراوانی وجود دارد و قطعا میان آنها نخبگانی هم هستند که از سر ناملایمتی روزگار تن به این کار داده اند.

قطعا هیچ کولبری دوست ندارد کولبری کند اما به رسمیت شناختن این آسیب و زخم اجتماعی و اقتصادی خود به عمیق تر شدن و بیشتر شدن آن کمک می کند و متاسفانه ممکن است با رسمیت بخشیدن به آن به عنوان یک شغل محسوب شود.
 

از سوی دیگر برخی از کولبران تنها به کالاهای مجاز و رسمی روی نمی آورند و آسیب این کار سبب شده است که مواد مخدر نیز در کوله آنان دیده شود. اخیرا فرمانده انتظامی مهریز از دستگیری سه کولبر با 107 کیلو تریاک در بیابان‌های این شهرستان خبر داده است.

اما راهکار اصلی مقابله با این وضعیت چیست؟ «الیاس نادران»، نماینده مجلس یازدهم درباره ساماندهی وضعیت مرزهای کشور و مسئله قاچاق بیان می کند: «با ساماندهی یک میلیارد دلار قاچاق می‌توان برای همه کولبران شغل ایجاد کرد.»

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران مطرح می کند: «سازوکار برای حل مساله کولبری و به سامان کردن اقتصاد کشور وجود دارد، زیرا مردم برای رفع نیازهای خود به اجبار به سمت اقتصاد غیررسمی و زیرزمینی و کولبری روی می‌آورند و برای امرار معاش به کارهایی تن می‌دهند که در شان آنها نیست. به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که اگر فقط یک میلیارد دلار از حجم قاچاق کالا را مدیریت کند و برای سرمایه‌گذاری ایجاد اشتغال رسمی برای صد هزار کولبر خرج کند به فرض اینکه برای هر شغل صد میلیون تومان هم نیاز باشد مشکل کولبری رفع می‌شود.»

متاسفانه کولبران از یک در هزارم اقتصاد کولبری هم سهم نمی‌برند آنها باید شغل آبرومند داشته باشند و زندگی بی‌خطری تجربه کنند. اما وقتی نرخ بیکاری مرتب بالا می‌رود کولبر باید چه کار کند.
 

با این نگاه چه از لحاظ خطرات جانی و انسانی و چه از لحاظ اقتصادی که کولبری قاچاق محسوب می شود و ضرر آن بیش از منفعت است و چه از لحاط استفاده از نیروی انسانی و ... به هر شکل به کولبری نگاه بکنیم این شغل غیررسمی و زیر زمینی یک آسیب اجتماعی و اقتصادی است و چاره کار این است که با تقویت اقتصاد این مناطق مردم را از این آسیب جدی رهایی بخشیم و به جای پاک کردن صورت مسئله خود مسئله را حل کنیم. 

 رسمیت دادن به این فعالیت غیر مولد در مناطق مرزی خود به خود هل دادن اقتصاد این مناطق به سمت قاچاق محسوب می شود؛ این درحالی است که با کار تولیدی می توان وزنه را به سمت کشورمان سنگین کرد و این ایران باشد که با استفاده از مناطق مرزی که با کشورهای مختلف دارد و یکی از پرهمسایه ترین کشورهای جهان محسوب می شود، کالاهای تولیدی خود را به مناطق مختلف جهان صادر کند. اینکه از درآمد مقابله با قاچاق برای ایجاد شغل در این مناطق کاری کنیم درست تبدیل تهدید به یک فرصت و امتیاز است. امتیازی که متاسفانه با عدم توجه کافی و برنامه ریزی صحیح برای این مناطق هر روز بیشتر از دست می رود. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مجلس انقلابی بدون حضور تاج گردون باید مشکل کولبران را هر چه سریعتر حل کند.
Luxembourg
مشکل کولبر مالی است اگر اطلاع نداری تحقیق کن .
Iran, Islamic Republic of
تحقیق شده است . مشکل انتظار زیاد است . .....
Iran, Islamic Republic of
.......
مهدی
Iran, Islamic Republic of
کولبر معنا ندارد ..
وزارت کشور باید قاطع باشد تردد از مرز تعریف شده و طبق قانون باید باشد
Iran, Islamic Republic of
کولبری می تواند یکی از نشانه های اقتصاد بیمار باشد که باید درمان شود
Iran, Islamic Republic of
درمانش اینه که شغل های محلی رو ول نکنن و دنبال همون کشاورزی ای باشن که نسل های قبلشون هم مشغول بودن. خب هر جائی شغل مناسب همون جا رو داره
کشاورزی؟
Iran, Islamic Republic of
حتما پدرت ارث خوبی در کشاورزی به جا گذاشته. وگرنه کسی جونش رو نمیزاره کف دستش و این کار رو کنه.
Iran, Islamic Republic of
خب پس معلوم شد درد از کجاس.....
Iran, Islamic Republic of
کشاورزی شغل رسمی مردم اون منطقه است و همین طرز تفکر امثال توست که کار رو به کولبری رسانیده
Iran, Islamic Republic of
کولبری نشان فقر بالاتر از متوسط کشور در استانها مرزی غربی است.
Iran, Islamic Republic of
.....
علی محمد نصیری
Iran, Islamic Republic of
به امام حسین شغل باشد.کسی دنبال کولبری و شوتی نمی رود..
Iran, Islamic Republic of
کولبران را دریابید
Iran, Islamic Republic of
چه قدر از دیدن این جمله که کولبری یک اشتباه است نباید به آن رسمیت داد. داغ دلم تازه شد. ....
Iran, Islamic Republic of
کولبری امنیت مرزها را به خطر می اندازد و کشور را در معرض مخاطرات سخت قرار می دهد و باید از آن جلوگیری شود
Iran, Islamic Republic of
من واقعا ازاین موضوع کولبری رنج می برم .....
Iran, Islamic Republic of
کسانی که میگویند مولبری معنا ندارد باید در مرزها زندگی کنند تا طعم آن را بچشند کولبری شغل نیست اجبار است درود بر هر کولبر
Iran, Islamic Republic of
از اینهایی هستی که نمی خونی و نظر می دی
سید جواد
Iran, Islamic Republic of
کافی است برای اخذ مجوز یک واحد تولیدی در یک روستا به ادارات مربوطه مراجعه کنید تا متوجه شوید که تقریبا هر گونه کسب و کار تولیدی در داخل بافت روستا طبق قانون "ممنوع" است. دولت لازم نیست کاری برای اشتغال روستائیان انجام بدهد، کافی است زانویش را از گلوی اشتغال جوانان روستا بردارد!
Luxembourg
مشکل کولبری همان مشکل بیکاری مردم است چرا به آن توجه نمیشود و بودجه را در جاهای دیگر خرج می کنند اولا سیاست کشور ما از اتکا به چین و روسیه که در این چند سال اقتصاد ما را بنفع سیاست منطقه ای خود هدر داده اند تغییر کند و ثانیا مقامات را کنترل کنیم که جرات فساد مالی را نداشته باشند.
ایران
Canada
در کل استان های مرزی هیچگاه شغل نداشتن تا در آینده داشته باشن چون در کل مدریت صفر هستش و کسی نیست به فکر باشد حالا از آقایان بپرسید آیا در استان های مرزی چه کاری انجام دادید می گن بله ما این کردیم ولی هیچ گاه هیچی نکردی و نخواهی کرد چون مناطق محروم این قد درد رنج داره یک هزارسال تمومی نداره بقیه ............حرف باشما
هدي
United States
٨٠٠ ميليارد درآمد ارزي را دولت بهار حيف وميل كرد و دريغ از ساخت يك كارخانه يا فرودگاه و توليد اشتغال !
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی