شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲
۲۸
به بهانه دادگاه طبری؛

چه باید کرد تا عده‌ای برای قبول مسئولیت صف نکشند؟!

يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 730609
بعضا شاهد بوده ایم که وزیری، پس از آنکه کِشتی وزارتخانه را به گِل نشانده، برای فرار از پاسخگویی و استیضاح مجلس و ... به راحتی استعفاء کرده است و عجیب تر اینکه نه تنها از مردم عذرخواهی نکرده بلکه به کارنامه فضاحت بار خود افتخار هم کرده است!
چه باید کرد تا عده‌ای برای قبول مسئولیت صف نکشند؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: این روزها شاهد اقدامات مقتدرانه قوه قضائیه در برخورد با مفاسد هستیم. هر چند خبرهایی که این روزها از دادگاه ها بیرون می آید، کمی ممکن است با روح و روان مردم بازی کند، اما در هر صورت چاره ای نیست جز اینکه با فساد در هر سطحی که است، برخورد شود و اتفاقاً این خواسته قلبی همه مردم است. اساساً در سایه ضعف مدیریتی دولت، چشم و دل مردم به همین اقدامات قوه قضائیه بند شده است تا با از میان برداشتن لانه های فساد، شاهد رشد و تعالی کشور باشیم. از طرفی هم، مدت ها بود که نظام به یک حجامت اساسی نیاز داشت تا خون های کثیفی که  سال ها در رگ های جمهوری اسلامی جاخوش کرده بودند را بیرون بکشد، و این رویه نیز همین طور باید ادامه یابد.

با در نظر داشتن اتفاقات مثبتی که در حال رخ دادن است، به چند نکته دیگر نیز باید توجه داشت:

یکم. در گذشته شاهد بوده ایم که بعضی از نمایندگان مجلس، دارای پرونده های قضایی بودند و اتفاقاً محکوم هم شدند اما اجرای حکم آنها، به بعد از اتمام دوران نمایندگی موکول شد. و یا مثلاً سال گذشته بود که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در همان مرحله اول تأیید صلاحیت های انتخابات مجلس یازدهم گفت: « از حدود 247 نفر نماینده فعلی مجلس {مجلس دهم}، صلاحیت 90 نفر عمدتاً به خاطر مسائل مالی تایید نشده است»، و به همین دلیل عده ی زیادی از نمایندگان نتوانستند در مجلس جدید حضور داشته باشند.

حال سؤال اینجاست که چرا نماینده ای که ارتکاب جرم او مسلم است و یا به مردم خیانت کرده است، باز هم می تواند در جایگاه وکالت از طرف مردم و تصمیم گیری برای امورات مهم و حیاتی کشور حضور داشته باشد؟ آیا بهتر نیست به مجرد اثبات جرم و یا فساد، از لباس نمایندگی خلع شده و دوران محکومیت خود را پشت سر بگذارد؟

دوم. بعضی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس، ممکن است که در دوران انتخابات برای جلب نظر مردم، وعده های به اصطلاح سر خرمن دهند و رأی مردم را به سوی خود جلب کنند، اما وقتی صاحب کرسی ریاست جمهوری و یا نمایندگی مجلس شوند، به خلاف آن وعده ها عمل کنند و یا حتی از اساس، منکر آن وعده ها شوند.

شایسته است که قوه قضائیه به نیابت از مردم و به عنوان مدعی العموم، در این زمینه ها ورود پیدا کند و نسبت به خسارت هایی که احیانا متوجه مردم می شود، حساسیت نشان دهد. قطعاً در اینصورت هر کاندیدایی جرأت نخواهد کرد که با افکار عمومی و امور کشور بازی کند.   

سوم. مورد دیگر در مورد مسئولین اجرایی کشور است. مثلا بعضی از وزرا توانایی اداره یک وزارتخانه را ندارند و یا اینکه خلاف قوانین بالادستی قدم بر می دارند و یا حتی ممکن است به فساد و جرم در زیر مجموعه خود دامن بزنند. سؤال اینجاست که چرا نباید در همان موقع که در جایگاه وزارت هستند، با آنها برخورد شود؟ اتفاقا بعضا شاهد بوده ایم که وزیری، پس از آنکه کِشتی وزارتخانه را به گِل نشانده، برای فرار از پاسخگویی و استیضاح مجلس و ... به راحتی استعفاء کرده است و عجیب تر اینکه نه تنها از مردم عذرخواهی نکرده بلکه به کارنامه فضاحت بار خود افتخار هم کرده است! از آن بدتر، حتی از نظام، طلبکار هم شده است!

اگر یک وزیر و یا مسئول بداند که برای تک تک کارهای خود باید به مردم و نهادهای نظارتی مانند مجلس و قوه قضائیه جوابگو باشد و حتی ممکن است در زمان مسئولیت خود دادگاهی شده و  مجرم شناخته شود، به همین راحتی قبول نمی کند که مسئولیت بگیرد. در اینصورت صف طولانی برای قبول مسئولیت هم تشکیل نخواهد شد!

چهارم. بعضی از تصمیم گیری ها مخصوصاً در سطح کلان و ملی خسارت های سنگینی به مردم و کشور وارد می کند. این ضررها و خسارت ها ممکن است در دوران مسئولیت یک وزیر یا مدیر خود را نشان ندهد و به مرور زمان رخ دهد. در اینگونه موارد باید سراغ مدیران قبلی را  نیز گرفت. مدیران باید بدانند که حتی بعد از اتمام دوران مدیریتی خود نیز در امان نیستند و چه بسا به دلیل تصمیمات غلط  خود به عنوان مجرم و مفسد شناخته می شوند.
 
اگر به این موارد توجه کنیم، حداقل عده ای از مدیران فاسد و ناکارآمد، اساسا قبل از آنکه وارد گود شوند، از دور خارج می شوند. در اینصورت هم مردم ضرر نمی کنند و هم بار کمتری بر دوش قوه قضائیه گذاشته می شود.
برچسب ها: رضا صفری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ديگه هيچي براي من فرق نمي كند از اين حرفها خسته شده ام دست از سرمون برداريد هي هوار
Iran, Islamic Republic of
باید استعفای وزرا مانند معرفی آنها به تآیید مجلس برسد...
Iran, Islamic Republic of
ما ول كرديم اينها از اين سفره چرب و چيل بلند نميشوند
Iran, Islamic Republic of
احسنت چرا ديار ديگر نمي رو.يد اين استراتژي و نظريات خود را پياده كنيد براي ما و هفت پشتمون بس است
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
یه راه داره راههای سو استفاده از پستها بسته شود همین
Iran, Islamic Republic of
. ول کردید و بی تفاوت بودید که فرصت طلبان جلو آمدند و بر مسند قدرت نشستند و تو و من و یک ملت را بیچاره کردند .یک انسان متعهد باید موضعش را مشخص کند .بابت این بی تفاوتی ها بسیار ضربه خوردیم بسیار .
Iran, Islamic Republic of
به نظر من هر مسئولی که انتخاب میشود باید تک تک در رسانه آورد و شرح وظایفش را برای مردم بخواند و مردم بدانند چه حقی دارند و اگر در زمان معینی به وظایفش درست عمل نکرد نظر سنجی در مجلس و مردم انجام شود و اگر رای نیاورد عذرش خواسته شود ،این باعث میشود که مسئولی که توانایی پستی را ندارد وارد نشود .
Iran, Islamic Republic of
باید مسئولین از خودشان سوال کنند که با این کشور وسیع و ثروتمند با این همه منابع خدا دادی و این همه نیروی خوب و خلاق چرا همه در حال فرار از این کشور هستند ،و چرا پولها و علم و خلاقیتشان را در کشور دیگر میبرند .....
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
چقدر ناظر و پلیس؟ خود ناظر و پلیس، نظارت نمی‌خواهند؟ تنها راه نجات کشور از مشکلاتش، پرورش نسل‌های آینده است....
ب
Iran, Islamic Republic of
جهان کسی گوش می کنه؟ قانون از کجا آورده مسئولینی که چند سال وکیل وزیر قاضی و... وبودند اجرا کنند ؟ خیلی کار مشکلی هست؟
عزیز
Iran, Islamic Republic of
کارتون شده میتینگ و تبلیغات. تیترهای مغرضانه و مطالب سطح پایین....
Iran, Islamic Republic of
من حاضرم هر جاي كه شما بگيد بروم و بگوئيم كتبا شرعا و عرفا و قانونا اشتباه كردمكه اينگونه مصيبتي بخاطر چند شعار بر سر خود نازل نمودم
حاجی حجی
Iran, Islamic Republic of
جانا سخن از زبان ما می‌گویی.....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
جواب آن ساده است. ۱-حقوق و مزایای آن را به حداقل حقوق کارگری تقلیل دهند۲- شفافیت را توسعه دهند
صدای ایران
Iran, Islamic Republic of
...
یکیش خود علی زاکانی !!!
علی
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
این تمام کار نیست .....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
فقط وفقط نظارت دقیق وهمه جانبه ومطالبه گرانه ازمسوولین ودرصورت سوءمدیریت آنهابرخوردتنبیهی شدید باآنهامی تواندعامل بازدارنده باشد.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
United States
مدیریت در سطوح بالا بسیار جذاب و راه های بخور بخور آن بسیار وسوسه انگیز است....!!!! نمیشود بالای سر هرکس یک پاسبان گذاشت..... خود اشخاص ایمانشان ضعیف شده و شخصیتشان متزلزل است. شیفتگان خدمت باید بیایند....
Ama1991
Iran, Islamic Republic of
از دست شما خبرگزاری ها هم خسته شدیم با این تیترهای منقضی شدتون. ....
.
Iran, Islamic Republic of
چرا توی مملکت شیعه تفاوت زیادیه بین افراد با پستهای مختلف.....
Iran, Islamic Republic of
دوستان متاسفانه گویی خوب نخوانده واظهار نظرکرده اند
اگر هرفردی که میخواهد مسوولیتی بگیرد بداند که اگر عملکردش بد بود مواخذه و مجازات می شود واموالش پس گرفته میشود حتی اموال خانواده ونزدیکانش وزندان و..... میشود هیچ فرد ناپاکی جرات اینکه بیاد مسوول شود به خود راه نمی دهد.