سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۴
۲۸
همزمان با اعتراف رسمی آل سعود به قتل خاشقچی

در عربستان چه خبر است/ آمریکا نقشه بزرگ را برای عربستان اجرا می‌کند؟/ مراسم رونمایی از پادشاه و ولیعهد جدید کی خواهد بود؟

شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 647586
محمد بن سلمان به مهره ای سوخته برای آمریکا تبدیل شده که ماجرای قتل جمال خاشقچی مجالی برای خلاص شدن از شر وی را فراهم نموده است. با این تفاسیر چنانچه مدیریت تغییرات سیاسی در عربستان از دست کاخ سفید خارج شود، آمریکا به پایان عصر خود در خاورمیانه نزدیکتر خواهد شد.
در عربستان چه خبر است/ آمریکا نقشه بزرگ را برای عربستان اجرا می‌کند؟/ مراسم رونمایی از پادشاه و ولیعهد جدید کی خواهد بود؟
گروه بین الملل جهان نيوز: عربستان سعودی بالاخره بامداد شنبه کشته شدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود را تأیید و اعلام کرد خاشقچی بعد از درگیری در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است.

به گزارش جهان نيوز، بر این اساس دادستان کل پادشاهی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد بین خاشقچی و افرادی که روز ۲ اکتبر با او داخل کنسولگری سعودی در استانبول ملاقات کردند درگیری رخ داد که به کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی منجر شد.  

دادستان کل اعلام کرده افرادی که بین آنها و خاشقچی درگیری رخ داده برای گفت‌وگو با وی درباره احتمال بازگرداندنش به عربستان به استانبول رفته بودند.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، «واس» در بیانیه‌ای به نقل از دادستان کل اعلام کرد ۱۸ نفر در ارتباط با همین پرونده دستگیر شده‌اند.(1)

موج برکناری در سازمان اطلاعات عربستان
این در حالیست که سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان در احکامی "سعود القحطانی"مشاور دیوان پادشاهی و "احمد العسیری" معاون سازمان اطلاعات عربستان را برکنار کرد.

همچنین پادشاه عربستان دستور تشکیل کمیته ای از وزیران به ریاست ولی عهد را صادر کرد که وظیفه آن بازنگری در ساختار ریاست سازمان اطلاعات کل این کشور است.

همچنین سرلشکر خلبان "محمد بن صالح الرمیح" از سمت معاون رئیس اطلاعات کل در امور اطلاعاتی برکنار شد.سرلشکر "عبدالله بن خلیف الشایع" معاون رئیس اطلاعات کل در منابع انسانی نیز برکنار شد.

همچنین سرلشکر "رشاد بن حامد المحمادی" مدیر اداره کل امنیت برکنار شد و همچین تعدادی از مقام‌های نظامی عربستان نیز به دستور دیوان پادشاهی از سمت های خود برکنار شدند.(2)
 

 
مخالفان «بن سلمان» در حال جمع شدن گرد «احمد بن عبدالعزیز» هستند!
یکی از ستون‌نویس‌های شناخته‌شده نشریه «واشنگتن‌پست» به نقل از منابع مطلع نوشته منتقدان ولی‌عهد کنونی سعودی در حال جمع شدن حول محور «احمد بن عبدالعزیز» هستند.

«دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس مطرح روزنامه «واشنگتن‌پست» بامداد جمعه (به وقت تهران) از شکل‌گیری جریانی در عربستان سعودی حول تنها فرزند زنده و به سلطنت‌نرسیده بنیانگذار حکومت سعودی خبر داده است.

وی در یادداشتی با موضوع لزوم تحقیق و تفحص کنگره از عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در موضوع مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، نوشته است: «منابع سعودی به من می‌گویند کسانی که با "محمد بن سلمان" [ولی‌عهد سعودی] مخالف هستند، به صورت پنهانی دارند گرد شاهزاده "احمد بن عبدالعزیز" آخرین پسر باقی‌مانده شاه "عبدالعزیز ابن سعود" جمع می‌شوند.»

ایگناتیوس سپس این سوال را مطرح می‌کند که «آیا آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده هیچ ارزیابی‌ای درباره دیدگاه‌های احمد و چشم‌انداز سیاسی او در اختیار کاخ سفید قرار داده‌اند؟ آیا او این پادشاهی را بعد از زلزله محمد بن سلمان آرام می‌کند یا او هم بر این بی‌ثباتی می‌افزاید؟»

احمد بن عبدالعزیز که گفته می‌شود سی و یکمین پسر ابن سعود است، از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۲ معاون وزیر کشور عربستان سعودی بود و برای مدت کوتاهی هم وزیر کشور شد. او در نوامبر گذشته و ساعاتی پیش از بازداشت یازده نفر از شاهزادگان توسط بن سلمان، موفق به فرار و عزیمت به آمریکا شد.

او چندی پیش زمانی که گروهی از معترضان به جنگ یمن در لندن در برابر منزل او شعار می‌دادند، به میان آن‌ها رفت و گفت باید حساب آل سعود را از سلمان پادشاه عربستان و محمد بن سلمان جدا کنند. او از معترضان خواست از شاه و ولی‌عهدش انتقاد کنند.

نشریه «فیگارو» روز پنج‌شنبه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که هیأت بیعت عربستان سعودی همزمان با بالا گرفتن بحران مرتبط با خاشقچی، تشکیل جلسه داده و در حال بررسی جایگزین‌های احتمالی برای محمد بن سلمان است. بنا بر گزارش این روزنامه، احتمال دارد «خالد بن سلمان» سفیر کنونی عربستان سعودی در واشنگتن به عنوان نایب ولی‌عهد انتخاب شده و پس از مدتی با کنار رفتن محمد بن سلمان، ولی عهد شود.(3)

ترامپ گزینه تحریم عربستان به دلیل قتل خاشقجی را مطرح کرد
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد واکنش کشورش به ماجرای کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی ممکن است شامل اعمال تحریم علیه عربستان باشد.

بر پایه گزارش، اسپوتنیک، ترامپ که روز جمعه در ایالت آریزونا سخنرانی می کرد، اعلام کرد هنوز برای صحبت در مورد عواقب کشته شدن خاشقجی زود است، ولی واکنش آمریکا ممکن است شامل گزینه تحریم عربستان نیز باشد.
وی بیان کرد: «ما قرار است به سرعت به تعدادی پاسخ (درباره پرونده خاشقجی) دست یابیم.»(4)
 

رونمایی از ولیعهد جدید آل سعود!
در همین حال، رضا سراج کارشناس ارشد مسایل سیاسی طی یادداشتی نوشته است: برخی تحلیل‌گران احتمال می‌دهند که شاید کشته شدن جمال خاشقچی سناریوی مشترک آمریکا، اسرائیل و عربستان برای خلاص شدن از بدل «محمد بن سلمان» باشد تا قبل از مرگ پادشاه، «خالد بن سلمان» را به ولیعهدی عربستان منصوب کنند.

این دسته از تحلیل‌گران همچنان بر این باورند که در ماجرای تیراندازی چند ماه گذشته در کاخ الخزامی ریاض، محمد بن‌سلمان کشته شده است. پیشتر «سی‌بی‌اس» به نقل از یک مقام مطلع آمریکایی مدعی شده بود که محمد بن سلمان، به خاطر زندانی کردن مادرش «فهدة بنت فلاح» با برادرانش دچار اختلاف شدید گردیده است.

اگر تحلیل مذکور صحیح باشد؛ باید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد زلزله سیاسی شدید در ریاض باشیم که امواج آن در منطقه نیز احساس خواهد شد.

این یادداشت می افزاید: واشنگتن، حتی با فرض زنده بودن محمد بن سلمان، ناگزیر به تغییرات سیاسی در ریاض شده است. آمریکا دو سناریوی تغییر سیاسی در عربستان پیش رو دارد.واشنگتن در سناریوی اول تغییرات سیاسی در ریاض، احمد بن عبدالعزیز را جایگزین محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی آل سعود، خواهد کرد و در سناریوی دوم، خالد بن سلمان را بر مسند ولیعهدی عربستان خواهد نشاند. در این ارتباط روزنامه فرانسوی فیگارو بازگشت تعجیلی خالد از آمریکا را دلیلی بر تغییرات قریب الوقوع در عربستان و ولیعهدی وی دانست. همچنین واشنگتن پست با رونمایی از ولیعهد جدید عربستان سعودی نوشت : " بن سلمان برکنار می شود؛ مخالفان [ولیعهد] در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزیز هستند. او در نوامبر گذشته و ساعتی پیش از بازداشت یازده نفر از شاهزادگان توسط بن سلمان موفق به فرار و عزیمت به آمریکا شد."

محمد بن سلمان به مهره ای سوخته برای آمریکا تبدیل شده که ماجرای قتل جمال خاشقچی مجالی برای خلاص شدن از شر وی را فراهم نموده است. با این تفاسیر چنانچه مدیریت تغییرات سیاسی در عربستان از دست کاخ سفید خارج شود، آمریکا به پایان عصر خود در خاورمیانه نزدیکتر خواهد شد.


پی نوشت:
1)https://www.farsnews.com/news/13970728000031
2)https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/07/28/1856790
3)https://www.farsnews.com/news/13970727000036
4)https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/07/28/1856774
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
رسانه های آزاد در دنیا محشر میکنند
...
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
بن سلمان، هر خواسته و قراردادی که کدخدا می خواست قبول کرد تا «بهانه» را از دست آمریکا بگیرد و غلام حلقه به گوش آمریکا بود. اما حالا یک دفعه خاشقجی پیدا می شود و بن سلمان، باز هم مثل سری های قبل به خیال اینکه آمریکا پشت اوست(مثل قتل نمر، زندانی کردن شاهزادگان و چاپیدنشان و دزدیدن سعد حریری) فردی مثل خاشقجی را در کشور دیگری، خورشتی کرد ولی آمریکا به او فشار می آورد که مجبور می شود قتل خاشقجی را بپذیرد و آماده عزل خود باشد یا اینکه باید قبول کند که به ایران حمله کند. یعنی هر کاری که برای آمریکا انجام دهند باز هم یک بهانه ای می تراشد که طرف مقابل چاره ای جز پذیرفتن و حذف شدن ندارد. تازه اگر مثل صدام، مجبور شود که به ایران حمله کند باز هم هر وقت آمریکا بخواهد او را برای اهداف خود، اعدام می کند...
United States
این قدرت خبر نگار را در دنیا به همه گوش زد میکنه که زورش از هر رییس جمهور و پادشاهی بیشتر است
به شرط این که این خبرنگار سرش در آخور بازیگران اصلی قدرت باشد و گرنه این همه خبرنگار که سرشان را زیر آب کردند و آب از آب تکان نخورد!
Iran, Islamic Republic of
داداش گلم این قضیه فرصت طلبی اردوغان رو میرسونه جهت رهبری تسنن در دنیای اسلام اهل سنت
سروش
Iran, Islamic Republic of
فک می کنید جانشین بن سلمان کیست؟ خیلی مهم است جانشینش کی باشد؟
Iran, Islamic Republic of
در عربستان هر اتفاقی بیفته حتی اگه آل سعود نابود بشه آیا در وضع ما تاثیری میذاره چند میلیون بیکار نگرفتن حق آبه هیرمند از افغانستان و ...
Iran, Islamic Republic of
این مشکلات ناشی از انتخابی هایی است که کرده ایم. آخوندی برای کشور چه کرد.
سید علی
Iran, Islamic Republic of
هنوز تغییر بن سلمان معلوم نیست
Iran, Islamic Republic of
عجب اشتباه استراتژيكي كردند
گل افشان
Iran, Islamic Republic of
با سلام واقعا واقعه اسفباریست که آل سعود یک خبرنگار را خودش و برادرش و زن برادرش را کشته اند و فقط آنکه خبرنگار بود توانسته سر و صدا کند یعنی هر چه آل سعود یمنیها سوریه ها لیبیها عراقیها افغانستانیها و پاکستانیها و بخرینیها و شیعه ها و مردم عربستان را می کشد مردم دنیا صدایشان ضعیف در می آید ولی واقعا معجزه هست که کشته شدن یک منتقد اینطوری داره آل سعود را زیر و رو می کنه
علی
Switzerland
برادرش و زن برادرش؟؟؟ این داستان را فقظ و فقط همین جهان نیوز گفت و هیچ جای دیگری مطزح نشد. اگر همچین واقعه ای بود که مثل بمب منفجر میشد. مثل قتل خود خاشقچی. هیچ رسانه ای دیگری این موضوع را مطرح نکرد. جهان نیوز هر چی خبر به گوشش میرسه بدون ذره ای تحقیق درباره اصالتش پخش میکنه. مثل اتهام بزرگی که به استاد دانشگاه تربیت مدرس در مورد سرقت علمی زد.
Bulgaria
غرب پرستان ببینند آمریکا با نوکران حلقه بگوشش چقدر متکبرانه برخورد میکند .دشمن آمریکا با ایران همین علت است که ایران نوکری نمیکند.
علی
Switzerland
خوب نوکر حلقه به گوش امریکا نباش. چرا فکر میکنی فقط دوگزینه داریم. یا اینکه فقط دشمن باشیم یا نوکر حلقه به گوش. من نمیفهمم این چه تفکریه. این ناشی از عدم توانمندی ما در ایجاد رابطه است. من از کشورهای اروپایی نمیگم. از شرق اسیا هم نمیگم. کشوری مثل هند.با امریکا ارتباطات خیلی خوب و گسترده دارد. اقتصادی و سیاسی و نظامی و غیره. ایا نوکر حلقه به گوش امریکاست؟؟ ایا حاکمان هند توسط امریکا انتخاب میشوند؟ ایا هند مستعمره امریکا شده؟؟ هند داره پیشرفت میکند. ایا با تحریم پیشرفت کرده؟؟ عامل پیشرفتش تحریم بوده؟؟
این ما هستیم که بلد نیستیم چجور رابطه ایجاد کنیم که نهنوکر حلقه به گوش باشیم و نه دشمن.
Iran, Islamic Republic of
شجاع ترين مرد و زن قرن بيست و يك كسي است كه جرات رفتن فقط يكبار به سفارت عريستان داشته باشه .من ديگه از صد قدمي سفارت هم رد نميشم خطريه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بن سلمان چقدر خنده های مصنوعی و کریه داره.
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
جهان.متاسفم که تحلیلگر خوب نداری.کشتن خاسقچی با برنامه ریزی برای برکناری عوامل داخلی ضد بن سلمان صورت گرفت و دیدیم که به بهانه قتل خاشقچی،کلی ازمقامات عربستان عوض شدند تا راه برای حکومت بن سلمان بازترشود.
سید علی.
Iran, Islamic Republic of
با سلام.تحلیل جهان رو قبول ندارم.اصلا سیستم ال سعود چون قبیله ای هست و مردم هم این سیستم را پذیرفته اند.به این زودی ها نباید از سقوط ان صحبت کرد.البنه ان چیزیکه همه احلیلگران برش اتفاق نظر دارند این است که این قضیه به شدت برای ال سعود مخرب بود و وجهه جهانی اونها رو خدشه دار کرد.به این مطلب شک نکنید
Iran, Islamic Republic of
...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بنظر می رسد که برکناری تنهای عوامل قتل خاشقچی نوعی تبانی بین بن سلمان و عوامل باشد اگر واقعا بن سلمان در قتل دست نداشته است حداقل باید کسانی که در قتل و مثله کردن دست داشته اند به حکم شریعت اعدام و قصاص شوند
Iran, Islamic Republic of
اللهم اشغل الظالمین بالظالمین و اجعلنا من بینهم سالمین غانمین
محسن
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
همش سناریو است.
Iran, Islamic Republic of
یک جنایتکار برود یک جنایتکار دیگر پادشاه عربستان می شود.

خدا لعنتشون کنه.
Iran, Islamic Republic of
واقعا که !!! قابل توجه کسانی که می گویند با امریکا مذاکره کنیم حکام عربستان اینقدر برای امریکا خوش رقصی می کنند اینهمه منابعشان را مفت می دهند کلی سلاح می خرند و بجان هم افتاده خرج می کنند و غیره وذالک بازم امریکاییها دو قوت و نیمشان باقیه پس بیایید و با هم بگویید هیهات من الذله این درسیه که از مولایمان حسین بن علی باید بگیریم .
Sweden
مظمئن باشید این تله ترامپ برای سعودیها بوده تا ۸۰۰ میلیارد دلار عربستان رو بالا بکشند. آمریکا نیاز به پولهای قلنبه و درشت دارد تا اقتصادش را از ورشکستگی نجات دهد.پشت این ماجرا ترامپ هستش و با ترفندهای اطلاعاتی و غیره عربستان را در این دام انداخته اند. بن سلمان هر چقدر هم خر باشد نمیاید وقتی نامزد طرف بیرون سفارت منتظره داخل سفارت او را قیمه قیمه کند.نقش ترامپ و دامادش در این ماجرا در آینده بیشتر نمایان خواهد شد.بن سلمان میتوانست به تروریستهای فراوانی که در اختیار دارد دستور بدهد خاشقجی در هر کجای جهان نابود کند چنانچه قبلا بسیار انجام داده اند. اما اینکه این واقعه در سفارت اتفاق میافتد بسیار بودار است.