جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱۲
در سر فرزند ارشد هاشمی رفسنجانی چه می گذرد؟

محسن هاشمی می‌تواند نجفی و روحانی را کنار بزند؟/ اول بهشت و بعد پاستور

پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 595204
صادق زیباکلام گفته بود:" محسن هاشمی یک شهردار ایده‌آل برای تهران است؛ او یک تکنوکرات است. کسانی که می‌گویند محسن هاشمی شهردار نشود، بگویند اصلا کسی مثل او را دارند؟" غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران هم فرزند ارشد رفسنجانی را گزینه پست شهرداری می دانست: "محسن هاشمی از گزینه‌های شهرداری تهران است."
محسن هاشمی می‌تواند نجفی و روحانی را کنار بزند؟/ اول بهشت و بعد پاستور
گروه سیاسی جهان نيوز: خیلی تلاش کرده تا خود را در قامت شهردار تهران به اثبات برساند ولی هر بار با مانعی روبه رو شده و وی از این آرزو بازمانده ولی با این وجود فرزند ارشد هاشمی رفسنجانی دست از تلاش برنداشته و همچنان در کمین آروزی همیشگی اش است.

به گزارش جهان نيوز،  یکبار در سال 1392 رقیب محمدباقر قالیباف در صحن شورای شهر چهارم شد، جایی که اصلاح طلبان توانسته بودند 14 کرسی نصیب خود کنند ولی رای تعیین کننده الهه راستگو، محسن هاشمی را از رسیدن به پست شهرداری بازداشت. اما وی پا پس نکشید و 4 سال بعد نیز به عنوان سر لیست اصلاح طلبان در شورای شهر راهی شورای شهر شد. تلاش بی وقفه ای صورت گرفت تا محسن هاشمی در قامت شهردار جدید تهران نقش آفرینی کند اینبار دیگر هیچ رقیب قدری از جریان مقابل روبه رویش نبود ولی سیاست برایش سرنوشت دیگری را رقم زد.

هم قطاران محسن هاشمی با مصاحبه ها و موضع گیری های پی درپی مانع از شهردار شدن او شدند. ایجاد تابوی ورود مهندس مهدی چمران نفر بیست ودوم  انتخابات شورای پنجم به عنوان یکی از موانع شهردار شدن هاشمی عنوان می شد. خیز بلند وی برای رسیدن به طبقه هفتم ساختمان شهرداری با ورود گزینه جدیدی به نام محمدعلی نجفی از دولت ناکام ماند. هاشمی گمان می کرد با 13 سال تجربه مدیریت در شهرداری تهران و آنهم در بخش استراتژیک مترو، بهترین گزینه برای زمامداری تهران است ولی با توافق حزب اتحاد ملت و کارگزاران بر سر نجفی، نقشه هاشمی نقش بر آب شد.

در زمان شایعه شهردار شدن هاشمی رفسنجانی برخی از حامیان این خاندان تمام تلاش خود را برای توافق بر این گزینه به کار بردند. به عنوان مثال صادق زیباکلام  گفته بود:" محسن هاشمی یک شهردار ایده‌آل برای تهران است؛ او یک تکنوکرات است. کسانی که می‌گویند محسن هاشمی شهردار نشود، بگویند اصلا کسی مثل او را دارند؟" غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران هم  فرزند ارشد رفسنجانی را گزینه پست شهرداری می دانست: "محسن هاشمی از گزینه‌های شهرداری تهران است."

علی صوفی، عضو شورای عالی سیاستگذاری نیز در سخنانی، از نظر برخی از نیروهای اصلاح طلب بر هاشمی سخن گفته بود: ""قطعا یکی از گزینه‌های شهرداری تهران، آقای محسن هاشمی است. قبلا هم او به عنوان گزینه‌های شهرداری اصلاح طلبان مطرح بود که رای نیاورد، اکنون هم نزدیکان وی مثل حزب کارگزاران و آقای کرباسچی سعی می‌کنند یکی از گزینه‌های مطرح را محسن هاشمی بدانند."

در بیش از 6 ماهی که از عمر شورای شهر پنجم به ریاست محسن هاشمی و مدیریت نجفی بر تهران می گذرد، پایتخت حال و روزی خوشی ندارد. محمدعلی نجفی پس از چندماه عیارش را در مدیریت اجرایی تهران نشان داد. عدم عملکرد اجرایی اش تا به آن حد با ضعف همراه بوده که برخی از اعضای شورای پنجم را برای دفاع از وی به صرافت انداخته است. زهرا نژادبهرام، عضو شورای پنجم تهران عنوان داشته که وظیفه شهردار کار اجرایی نیست و قرار نیست به مانند شهردار سابق از 4 صبح تا 11 شب به دنبال کار اجرایی باشد و سوار بر ترک موتور بر سر حوادث حاضر شود بلکه وظیفه نجفی مدیریت است! یا در موارد دیگر شهردار برای دفاع از عملکرد خود دست به نمره دادن شد و در برف اوایل بهمن به مدیریت بحرانش از سوی استانداری تهران نمره 18 داد و پس از مدتی مجبور شد تا به کمک روزنامه شرق ویژه نامه ای 160 صفحه ای برای تمجید از مدیریتش چاپ کند.

در روی دیگر سکه محسن هاشمی نیز بیکار نمانده و هرازگاهی در مقام رئیس شورای شهر انتقاداتی را به عملکرد مدیریت شهری ایراد کرده است. اما هاشمی قصد دارد بسیاری حرفه ای تر عمل کند تا به عنوان منتقد عملکرد نجفی شناخته نشود. یکی به میخ و یکی به نعل زدن های فرزند ارشد محسن هاشمی نه تنها مختص مدیریت شهری بلکه در عرصه سیاسی نیز زبانزد است. او هم می خواهد نظر حاکمیت را نسبت به خود مساعد سازد و از سوی دیگر به دنبال آن است تا پایگاه اجتماعی گسترده ای از میان اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو برای خود ایجاد کند. رای یک میلیون و هفتصد هزار نفری محسن هاشمی در انتخابات شورای یکی از شاخص های اصلی وی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری 1400 است.

با این حال محسن هاشمی برای آنکه در انتخابات ریاست جمهوری دارای سابقه پررنگ تری باشد به نقشی بالاتر از ریاست شورای شهر نیاز دارد! دقیقا در همین نقطه است که سیاست بازی بزرگ خانواده هاشمی رفسنجانی بروز و ظهور می یابد. او استاد تکذیب و مغالطه است. روزی در شورای شهر از مدیریت شهرداری در برف انتقاد تندی می کند و روز دیگر با متهم کردن رسانه ها به تحریف سخنانش، از اتحاد شورا و شهرداری سخن می گوید. هرچند بارها سعی کرده تا در قضاوت مدیریت سابق شهری جنبه انصاف را رعایت کند ولی در جای خود تیزی اش را می زند. روزنامه منتسب به خاندان هاشمی نیز هر ازگاهی با انحراف واقعیات به تخریب مدیریت قالیباف می پردازد. برای نمونه در شماره روز 5 اسفند با تحریف سخنان قاضی سراج درباره ارجاع ادعاهای تخلف شهرداری سابق به دادسرا، با تیتر«محاکمه شهردار 52000 میلیاردی»، در یک اقدام غیراخلاقی انحراف 180 درجه ای از واقعیت ایجاد کرده بود.

به هر حال محسن هاشمی رفسنجانی در گوشه رینگ ایستاده تا در یک موقعیت مناسب خود را بر شورای شهر تحمیل سازد و راهی طبقه هفت ساختمان شهرداری شود. تحلیل رفتاری وی نشان می دهد او سخت به دنبال اعاده حیثیت خاندان هاشمی رفسنجانی با بازگشت قدرتمندانه در عرصه سیاست است. مسیری که از شهرداری تهران می گذرد. با بروز بیشتر ضعف محمدعلی نجفی در ادامه کارش، گزینه محسن هاشمی از سوی حامیانش پررنگ تر خواهد شد. از همین اینک وی در حال چیدن مهره هایش در سازمان های زیرمجموعه شهرداری است. در سازمان فرهنگی و هنری در حالیکه گزینه مدنظر هاشمی فرد دیگری بود، ولی وی در تعامل با شهردار تهران رای خود را به نفع نجفی در گلدان انداخت اما سهم وی از این سازمان کوچ یاران یاسر هاشمی به این سازمان استراتژیک در شهرداری تهران شده است.

محسن هاشمی در ماههای آینده بازی قمارگونه ای را دنبال خواهد کرد تا سایر رقبای وی در میان اصلاح طلبان حذف شوند و این بازی را به منتقدین شهردار سابق از هر دو طیف واگذار کرده است. منتقدینی که به هر حال از ضعف مدیریت نجفی انتقاد خواهند کرد ولی در این میان هاشمی از این انتقادات بیشترین بهره برداری را به نفع خود خواهد کرد. جلوس بر جایگاه شهرداری، مسیر وی را برای پاستور هموارتر خواهد ساخت . طراحي بعدي محسن هاشمي رفسنجاني، ادامه هجمه رسانه اي و تخريب عليه منتقدين است تا بتواند اكنون بدون حضور يك رقيب اصلاح طلب، رقباي قوي اصولگراي خود را نيز از صحنه خارج و جايگزين حسن روحاني در پست رياست جمهوري باشد و عملا فرزندان مرحوم هاشمي رفسنجاني كه در يك بلاتكليفي به سر مي برند را سر و ساماني دهد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حالا اگر تونست جایگزین نجفی باشه بعد به این حرفا فکر کنه
بعدش هم خاندان هاشمی تمام شدند، دیگه در خواب ببینند که در قدرت باشند
Canada
اگه مرحوم هاشمی بیاد بخوابم و از من بخواد ممکنه که با محسن آقا رو اسکایپ صحبت کنم و او را مجاب کنم که دور بعد رئیس جمهور بشه.
مهران
Iran, Islamic Republic of
محسن هاشمی هم یکی مثل نجفی است اینها توان مدیریت کلانشهر تهران را ندارند
Iran, Islamic Republic of
اره والله
اگر ایشون رئس جمهور شه دوباره صدای اون خانم در میاد که چرا روحانی ساعت 9میرفته سر کادر باید محسن هاشمی 12بره پس این همه وزیر و معاون چیکار :)
Iran, Islamic Republic of
پس بگوجهان این همه داری دست وپامیزنی میخای هاشمی هاروبرگردونی/اگه غیرازاینه اینهمه مصاحبه با اینها برای چیه؟
کاظم
Iran, Islamic Republic of
ما هم دعا میکنیم بره بهشت.!!!
امان از دست آل هاشمی
Iran, Islamic Republic of
...
United States
محسن هاشمی ... همش دو پهلو موضع میگیره...
مهماندار
United Kingdom
...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
پدر چه کرد پسر بتواند بنظرم خاطره تلخ دوران هاشمی از ذهن ها نرفته است علی الصوص مردم از همه اقازاده ها بیزارند
قادر
Iran, Islamic Republic of
به نظر من، محسن هاشمی در پازل آینده نظام نقش مهمی خواهد داشت. گذشته پرستی ایرانیان و حس نوستالژیک آنها در کنار مواضع سنجیده و سیاستمدارانه او در جلب حمایت مراکز قدرت، شانس او را بالا برده است اما اگر فضای سیاسی به هر طرف تند شود، او جایی در عرصه حاکمیت نخواهد داشت. زندگی و عملکرد سالم محسن هاشمی و شناخت دقیق ملزومات بازی سیاسی در ایران، نقطه قوت اوست. من فکر می کنم، ضرورت حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاب می کند، حاکمیت باید گزینه های مختلف از جناح های متفاوت سیاسی را که در عرصه اجرایی کارایی خوبی نشان داده اند، حفظ کند و بستر برای فعالیتشان فراهم کند؛ مخصوصاً آنهایی که به چارچوب های انقلابی و اعتقادی نظام وفادار هستند.
Iran, Islamic Republic of
محسن هاشمی بجای سیاسی کاری باید برای مردم و زیبایی شهر کار بکنه .مثلا قانونی باید در شورای شهر تصویب بکنند که این قدر برچسب تخلیه فاضلاب و توالت را به در و دیوار منزل مردم نچسباند.