پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۳
۳۴
ادامه گزارش‌های بی‌بی سی علیه رئیس دولت اصلاحات

بی‌بی سی فارسی از جان خاتمی چه می‌خواهد؟ + تصاویر

آینده بی‌بی سی فارسی و اصلاح‌طلبان به چه سمتی خواهد رفت؟
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 588103
بی بی سی فارسی در گزارش جدید خود علیه خاتمی با اشاره به انتقاداتی که پس از اعتراضات سراسری به خاتمی و اصلاح طلبان شده است نتیجه گرفته است که خاتمی و یارانش اکنون در برابر چالش جدیدی قرار گرفته اند که رویکرد آن ها می تواند به تداوم محبوبیت آن ها یا عدم آن منتهی شود.
بی‌بی سی فارسی از جان خاتمی چه می‌خواهد؟ + تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز: رابطه اصلاح طلبان با تلوزیون بی بی سی فارسی رابطه عمیق و چندین ساله ای است. بسیاری از گردانندگان بی بی سی فارسی خود روزگاری در روزنامه های اصلاح طلب قلم می زدند و خط تخریب اصلاح طلبان نیز در رسانه سلطنتی انگلیس ممنوع و می شود گفت خط قرمز بوده است.

به گزارش جهان نيوز، بی بی سی فارسی همچنین در تمام این سالها نقش مکمل رسانه ای را برای اصلاح طلبان بازی کرده و همواره در همه انتخابات ها نیز از گزینه اصلاحات حمایت تمام قد کرده و تاکنون ده ها رپرتاژ تبلیغاتی رایگان برای این جریان سیاسی در خارج از کشور ساخته و برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی در داخل ایران آنها را به صورت ویژه پخش کرده است.

در سال 88 و حمایت همه جانبه بی بی سی از نامزدهای اصلاح طلب، جنبش سبز و ضریب بخشیدن به رمز آشوب یعنی تقلب، رویکرد حمایتگرانه این رسانه از لیست های اصلاح طلبان در انتخابات اخیر و حضور گسترده کارشناسان و فعالین اصلاح طلب در برنامه های مختلف این شبکه، همه این موارد تنها نمونه هایی از هم سویی رسانه های معاند و اصلاح طلبان بوده است. با این وجود رویکرد بی بی سی در  ماه اخیر در حمایت از آشوب گران و میدان دادن به افرادی چون رضا پهلوی، سلطنت طلبان و مجاهدین خلق، باعث شکایت اصلاح طلبان از نادیده گرفتن آنها شده است.

اما در حالیکه طی چند هفته اخیر برخی اصلاح طلبان تندرو از بی بی سی به علت گزارش های کم سابقه علیه اصلاح طلبان در ایام اغتشاشات گلایه و انتقاد کرده اند؛ اما بی بی سی فارسی حتی گزارش و تحلیل علیه خاتمی را نیز تکرار کرده است!
 
*گزارش جدید بی بی سی علیه خاتمی
بی بی سی فارسی در گزارش جدید خود علیه خاتمی با اشاره به انتقاداتی که پس از اعتراضات سراسری به خاتمی و اصلاح طلبان شده است نتیجه گرفته است که خاتمی و یارانش اکنون در برابر چالش جدیدی قرار گرفته اند که رویکرد آن ها می تواند به تداوم محبوبیت آن ها یا عدم آن منتهی شود.

این گزارش تحلیلی می نویسد: "از ۲۰ سال پیش که ستاره بختش در سپهر سیاسی ایران طلوع کرد، هیچگاه چنین محبوبیت و اثرگذاری اش محل تردید نبوده. شاید به همین دلیل است که بر خلاف روال چندسال گذشته، محمد خاتمی این روزها بیشتر بر صحنه ظاهر می‌شود و خود را ناچار از مداخله در فضا می‌بیند.زمانی در کتاب «بیم موج» در خصوص تهدیدهایی که متوجه نظام انقلابی ایران است، نوشته بود: «اکثریت است که باید تشخیص دهد حد آزادی کجاست، و هم اوست که حد آزادی یعنی قانون را وضع می‌کند».در آن کتاب که چاپ نخستش به بهار سال ۱۳۷۲ و چاپ دوم آن به بهار ۱۳۷۶ باز می‌گشت، خاتمی مهمترین فقدان «حکومت اسلامی- انقلابی» ایران را توجه به مسئله آزادی های فردی و اجتماعی می‌دانست.پس از به قدرت رسیدن اصلاح‌طلبان در سال ۷۶ نیز این تأکید بر حوزه «آزادی فردی و اجتماعی» به نحوی جوهر گفتار اصلاح‌طلبی آن سال‌ها بود.اما ۲۰ سال بعد، اصلاح‌طلبان و در رأس آن محمد خاتمی از یکسو متهم‌اند که دیگر مانند گذشته مدافع سرسخت این آزادی‌ها نیستند و از سوی دیگر در تمام طول این سال‌ها به مسئله عدالت اجتماعی بی‌توجه بوده‌اند و هیچ «برنامه عملی و مدونی» برای تغییر در وضعیت فعلی ندارد. این انتقادات بیش از هر زمان دیگر در جریان اعتراضات سراسری دیماه شدت گرفت."

این گزارش تصریح می کند: "اما اعتراضات اخیر ورق را برگردانده و انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۸ و ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ می‌تواند چالشی جدی برای این جریان باشد.در تمام این سال‌ها اما هسته غایب گفتار اصلاح‌طلبی فقدان برنامه‌ای برای عدالت اجتماعی بود. آنچه در مرکز مطالبات و اعتراضات دیماه قرار داشت.اکنون به نظر می‌رسد بازسازی گفتار و بازآرایی سازمان سیاسی اصلاح‌طلبان بر حسب عدالت اجتماعی مأموریت دشواری است که نیازمند جراحی‌های بزرگ است. از جمله به حاشیه رفتن برخی چهره‌های مرکزی اصلاحات از جمله محمدرضا عارف و دادن ابتکار عمل به چهره‌هایی که در این سال‌ها در حاشیه بودند.واقعیت آن است که اصلاح طلبان در طول سال‌های فعالیتشان ماهیت دوگانه داشتند. از یک سو در برهه‌هایی مانند انتخابات چهره جنبشی و خارج از قدرت از خود به نمایش می‌گذاشتند اما در موازات اصرار داشتند به عنوان سیاستمدارانی رسمی آنقدر از هسته اصلی قدرت فاصله نگیرند که صندلی و مناسب و جایگاه خود در قدرت را از دست بدهند. 20 سال بازی دوگانه و حفظ این چهره همزمان خودی و غیرخودی باعث بی‌اعتمادی افکار عمومی و اقشار فرودستی شده که زیر فشار فساد و تبعیض و سیاست‌های طبقاتی سوژه اصلی اعتراضات دیماه بودند.اکنون پرسش اصلی این است که آیا اصلاح‌طلبان اراده و توان لازم برای مقابله با هسته اصلی قدرت در ایران را دارند یا نه؟ آنچه در این بیست سال گذشته خوشبینی و امد چندانی برای مردم نگذاشته است.به نظر می‌رسد چالش اصلی، آزمون تاریخی و برزخی که اصلاح‌طلبان یکبار دیگر روبروی آن قرار گرفتند، در همین جاست و خاتمی در آستانه این برزخ."
 

 
* ماجرای گزارش بی بی سی با هشتگ #براندازم
پس از سخنان محمد خاتمی در دیدار اعضای انجمن مدرسین دانشگاه‌ها و تاکید وی بر مشخص کردن مرزهای اصلاحات با ضدانقلاب و براندازن و همچنین محکوم کردن اغتشاشاگران فتنه 96 بی بی سی گزارشی با عنوان #براندازم علیه خاتمی منتشر کرد.

بی بی سی طی گزارشی در اینباره نوشت: گواکنش بی‌سابقه شهروندان ایرانی فعال در شبکه‌های اجتماعی در قالب هشتگ #براندازم به سخنان تازه محمد خاتمی، که از او به عنوان رهبر اصلاحات یاد می‌شود، نشانه روشن دیگری از تغییر جغرافیای سیاسی ایران و صف‌بندی‌های جدیدی است که آینده معادلات سیاسی ایران را رقم خواهد زد.شاید کمتر کسی در این نکته تردید داشته باشد که آقای خاتمی در دو دهه گذشته، محبوب‌ترین چهره جمهوری اسلامی در افکار عمومی داخل و خارج از کشور و مشی اصلاح‌طلبانه او، اصلی‌ترین گفتمان سیاسی این دوران بوده است، اما مجموعه تحولاتی که از اعتراضات سال ۱۳۸۸ شروع شد و در اعتراضات سال ۱۳۹۶ به اوج خود رسید، از پایان این تسلط خبر می‌دهد.

این گزارش می افزاید: "سخنان اخیر خاتمی نه تنها با استقبال و رضایت دست کم بخشی از مخاطبان و معترضان روبه‌رو نشد، بلکه آنان را به واکنشی تند و بی‌سابقه سوق داد.در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت، هشتگی به نام #براندازم نزدیک به ۳۰ هزار بار توییت شد. محتوای این توییت‌ها انتقاد شدید از آقای خاتمی، تاکید بر برانداز بودن و مخالفت تمام‌عیار با هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرای جمهوری اسلامی بوده است. شاید هنوز نتوان شعارها علیه اصلاح‌طلبان و یا واکنش‌ها به سخنان آقای خاتمی را به کل جامعه یا اکثریت شهروندان تعمیم داد و گفت که این دیدگاه، در ایران امروز به تمامی تثبیت شده است، اما تقریبا با قطعیت می‌توان گفت که در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگر تسلط نسبتا بی‌چون و چرای تفکر اصلاح‌طلبی در چارچوب جمهوری اسلامی در نزد افکار عمومی به‌ویژه جوانان مورد سوال قرار گرفته است."(1)

 

 
*بی بی سی از اصلاح طلبان چه می خواهد؟
بی محلی چند وقته بی بی سی به اصلاح طلبان در حالیست که فعالین این جریان همچنان انتظار دارند که این رسانه رویه خود را اصلاح کند و بار دیگر دست در دست هم همان سیاست های گذشته را دنبال کنند!
البته بی بی سی فارسی سال های گذشته نیز تلویحا به اصلاح طلبان درباره جدا کردن خط خود از نظام هشدار داده بود و رفتار کج دار و مریز آنها را شکست خورده می دانست. در تیرماه سال 1391، بی بی سی فارسی در یادداشتی به یکی از عناصر پاریس نشین خود اصلاح طلبان را به تغییر رویه خود دعوت کرده بود و راه آن نیز تنها از طریق براندازی می گذشت:« اگر اصلاح طلبان می خواهند به یک نیروی بالقوه در برابر رژیم تبدیل شوند، باید طرحی نو با بازیگرانی نو بریزند، با ویژگی براندازی جمهوری اسلامی به عنوان هدف اما با روش اصلاح جزء به جزء و هدف آنها باید به صراحت تغییر رژیم -همان که حکومت براندازی نرم می نامد و اصلاح طلبان از بیان آن شرمنده اند- اعلام شود. فاصله گیری شفاف و قابل احساس از اسلامگرایی به نحوی که مخالفان میان آنها و ایدئولوژی رژیم تفاوت را ببینند.» شاید با توجه به روندهای ماههای گذشته، و ناامیدی از تغییر رویه رسانه انگلیسی، این بار صراحتا توصیه بی بی سی را حلق آویز گوش خود کنند و باطن خود را بیشتر عیان سازند.(2)
 

 
*آینده بی بی سی فارسی و خاتمی به چه سمتی خواهد رفت؟
پیوند بی بی سی فارسی با اصلاح طلبان و به خصوص با محمد خاتمی رابطه عمیقی است که در این سالها روز به روز سنگین تر نیز شده است. این رابطه البته به دو طرف ملزوماتی را تحمیل کرده است. در طول سال های اخیر هر گاه اصلاح طلبان و شخص رئیس دولت اصلاحات مواضع غیر همسوتری با جمهوری اسلامی داشته اند، مورد حمایت بیشتری از طرف بی بی سی قرار گرفته اند. از این طرف خاتمی و نزدیکانش نیز موضع جدی علیه بی بی سی اتخاذ نمی کنند و حتی برخی اصلاح طلبان بخشی از تامین  اخبار، گزارش ها، مصاحبه ها و خوراک محتوایی را برای این رسانه انگلیسی برعهده گرفته اند. در چند هفته اخیر نیز بی بی سی فارسی با تهیه برخی گزارش های نصفه و نیمه علیه اصلاح طلبان در واقع به برخی لیدرهای اصلاحات ملزومات و تعهدات دو طرفه را یادآوری کرده است.

اما در روزهای آتی گزارش های بی بی سی نشان می دهد که خاتمی تا چه میزان رویکرد همسویی یا غیر همسویی با حاکمیت جمهوری اسلامی را ادامه خواهد. به عبارت دیگر از تعداد و محتوایی گزارش های بی بی سی فارسی می توان کارنامه خاتمی و دوستان اصلاح طلبش را مورد ارزیابی حقیقی و دقیق قرار داد. در هرصورت بی بی سی حمایت خود از اصلاح طلبان را ادامه خواهد داد ولی شدت و ضعف آن را برعهده خود اصلاح طلبان و نوع عملکردشان در سپهر سیاسی ایران خواهد گذاشت.


پی نوشت:
1)https://www.jahannews.com/news/584252
2)https://www.jahannews.com/report/585149
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نشان دهنده راه ... م . خ. است.
سروش
Iran, Islamic Republic of
اونا برای رسیدن به هدف از همه چیز استفاده می کنند، هیچ کس رو دور نمی اندازن، میگن ممکنه یه روز بدرد مون بخوره، حالا شماها صداو سیمای ما یه الک ورمی داره، اونا دارن از همه چی استفاده می کنند از فوتبال تا ... با مسخره کردن با جک درست کردن با و... تا نظام رو بزنن زمین، تا یه جای سوار آقایان موسوی وو کروبی می شن بعد احساس می کنند باید سوار کسی بشن که تند تر بره و... با این حال وانا سعی می کنند با خائن جلوه دادن امثال خاتمی دوباره از اونا سواری بگیرن، اونا اینقدر زرنگن که گاهی افراد جاهل و نفهم رو می اندازن جلو تا امثال خداتمی برای نجات دوباره به روباه پیر پناه ببرن، اونا از موضع تند شماها هم استفاده می کنند.
علی
Iran, Islamic Republic of
جناب سروش چطور روباه پیر از موضع تند صداوسیما و اصولگرایان به نفع اهدافش سود می بره؟
Iran, Islamic Republic of
تنها راه مقابله با روباه پير اتحاد است
لقمان
Iran, Islamic Republic of
بنده با سروش موافقم بعضی چه بسا افرادی مثل امیر فرشاد ابراهیمی با نفوذ در خطوط افراد انقلابی آنها در موضع حمله به افراد سست ایمان و.. قرار می دهند تا زمینه را مساعد کنند برای افرادی مثل خاتمی در دامن روباه پیر، اینکه خاتمی را مثال زدم نه او را قبول دارم نه ردش می کنم، حرفم این است افراد حکیم باید موضع گیری کنند بقیه هم تمکین کنن،
Iran, Islamic Republic of
بي بي سي رسانه روباه پير است و نه تعريفش خوب است و نه تكذيبش و نبايد به آنها بها داد و چرا جهان نيوز چند روزه چسبيده به بي بي سي بهتره خودش جواب بده
لقمان
Iran, Islamic Republic of
بنظرم بی بی سی فارسی کارگاه آموزشی خوبی برای صداو سیما وجهان نیوز و... است تا یاد بگیرند چطور محترمانه یه خم حریف را بگیرن و به زمین بزنند، بجای حمله های تند و بی محابه، یا بجای حرفای زشت و ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سبک بی بی سی همینه.مواضع سینوسی متناسب با موج شده در جامعه.یه زمان علیه مصدق و به نفع شاه.یه زمان دیگه برعلیه شاه.یه دوره به نفع خاتمی.یه دور علیه خاتمی.موذی ترین شبکه وخط فکری متعلق به همین شبکه است.تکلیف صدای آمریکا و رادیوفردا و امثال اون مشخصه که از چه طرز فکری حمایت می کنند.ولی بی بی سی هردور متناسب با شرایط یه موضع می گیره.لازم شد از رجوی و منافقین هم علنا حمایت خواهد کرد برای رسیدن به منفعتش.چون این شبکه وظیفه داره در جهت تامین منافع ملکه انگلیس تلاش کنه.
فرداد
Iran, Islamic Republic of
محمد خاتمی و اصلاحطلب ها دیگه کارشون تموم شده دستشون بدجور رو شده عرضه هیچکاری را ندارند نه در زمینه اقتصادی حرفی برای گفتن دارند نه در سایر زمینه های کاری از دستشون برمیاد اینها هم مثل اصولگرا دستشون رو شده و بی بی سی فارسی هم دیگه هیچکس بهش اعتماد نداره
علی
Iran, Islamic Republic of
شما برو شاخص های اقتصادی دولت خاتمی را مطالعه کن متوجه می شوید کی کار بلده کی نیست. کی کار کرده کی کار نکرده
Iran, Islamic Republic of
خاتمی و اصلاح طلبان در همه زمینه ها که عملکرد بهتری از اصولگراها داشتند.علاقه دارید گزارش منابع رسمی در سال 84 و 92 را با هم مرور کنیم؟
Iran, Islamic Republic of
افزایش اختلاف طبقاتی و نابرابری بزرگترین ارمغان دولت اصلاحات بود که خروجی اش نه قاطع مردم در سال 84 به مشی سرمایه داری و رای معنادار مجدد مردم در سال 88 به گفتمان عدالت و برابری بود! همچنین رای 50 و پشیزی که با ضرب و زور 92 گرفتند. سال 96 هم که ... .

البته رویکرد اصلاح طلبی و عملکرد همان وزرای دولت اصلاحات در 5 سال اخیر هم که معرف حضور هست!!!
ali
Iran, Islamic Republic of
کاهش اختلاف طبفاتی دولت کریمه شمارو دیدیم تا قبل از سال 84 مازراتی لامبورگینی پورشه و اختلاسهای میلیاردی رو مردم ندیده بودیم که چشم مان به جمال اینها روشن شد التماس دعا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات ريشه در قلبهاي مردم دارد و هيچگاه بي بي سي و امثالهم نخواهند توانست اين ريشه را قطع كنند
Iran, Islamic Republic of
اونها بخاطر موانع اطلاعاتی
چون نمیتوانند به راحتی با سرمایه هایشان در داخل ارتباط بگیرند
و اینها هم نمیتوانند بروند
و گاهی این رفت و آمد ها گندش در می آید و هزینه زیادی به این جریان تحمیل میکند(مثل ملاقات با سوروس)
از این طریق و در لابلای برنامه هایشان به داخل کد می دهند.
البته باید بدانند که در هر صورت کور خوانده اند.
چون اینجا بیشه شیران است که اجازه عرض اندام به روباه و شغال و لاشخور داده نمیشود.
Iran, Islamic Republic of
هماهنگی بی بی سی با گروه اپوزیسیون( اصلاح‌طلبان - کارگزاران - مشارکتی ها ومنافقین )مبارک باشد که صدای روباه پیر جهت موجه جلوه دادن سران فتنه وارد گود شده است
Iran, Islamic Republic of
شما الان ناراحتین که چرا بی بی سی از اصلاح طلب ها حمایت نمیکند
چون دیگه بهانه ندارید بگید دشمن از اصلاح طلب ها حمایت کرد
Iran, Islamic Republic of
دقیقا شگردشون همینه
قبلا واضح حمایت میکردن و باعث دردسر اینا میشد
الان یه جوری نشون میدن که اینا در داخل رسوا نشن
تا شما الان این طور بگی...
علی
Iran, Islamic Republic of
این ها دستشان در دست هم است فعلا سیاه بازی می کنند چون پای منافعشان در میان است
رضا
Iran, Islamic Republic of
قیاس به نفس میکنی علی آقا ! ...
حسن
Iran, Islamic Republic of
دارد تحریکشان می کند که اگر بر علیه نظام شمشیر نکشند قافیه را باخته اند.
بالاخره این برنامه از انگلیس این روباه پیر پخش می شود.
شما هم نباید با بی بی سی ، خاتمی را بکوبید. لطفا جذب حداکثری را اشاعه دهیم ما بیشتر به وحدت نیاز داریم.
Iran, Islamic Republic of
عملکرد خاتمی را همه ما به یاد داریم.خاتمی باید یک مسئله را روشن کند و آنگاه بگوید برانداز نیست و آن اینکه طبق اظهار صریح آقای کیان تاجبخش(مرتبط با جورج سوروس)خاتمی در دوران ریاست جمهوری با جورج سوروس امریکایی(طراح انقلاب های رنگین)دیدار کرده است.آقای خاتمی! هدف دیدار و مطالب مطرح شده با جورج سوروس چه بود؟!
Iran, Islamic Republic of
تفرقه بینداز کار استعمار پیر است. پس همه باید جلوی این حیله گر سیری ناپذیربایستند راه مقابله با او حمایت از فرهنگ و ارزش ها و و وحدت و منافع کشور است
Iran, Islamic Republic of
خاتمی امادگی نزدیک شدن به حاکمیت و کوتاه امدن از مواضع تند تر تندروهای اصلاحات رو داره.. اما با دو جریان مواجهه یکی پدر خوانده ها که نمی گذارند به این راحتی نظر حاکمیت رو جلب کنه و دیگری مخالفهای جمهوری اسلامی که فکر می کنند مردم از اصلاحات هم عبور کردند ..کاش خاتمی حساب خودش رو از مشارکتی ها و تندروهای مجاهین جدا می کرد
Iran, Islamic Republic of
مطمئنا بی بی سی واذناب امپریالیست از فردی که امام راحل او را فرزند فاضل خود نامید خوششان نمی آید و او را تخریب می کنند.
United States
نه عزیز من، اگر مردم از امثال خاتمی عبور کنند به شما نخواهند رسید ،پس خوشحال نباشید ،از انجاییکه شما افرادی خود حق پندار ،متوهم و صد البته ناکارامد هستید لذا هیچگاه هیچگاه صدای اکثریت جامعه را نخواهید شنید،و این داستان تاریخ است که همیشه تکرار میشود البته این تکرار متفاوت است از تَکرار
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
من هیچ وقت به خاتمی رای ندادم و شاید نخواهم داد اما همواره خاتمی را دوست داشته ام و معتقدم انسان شریفی است حتی بر خلاف بسیاری از اطرافیانش که این صفت را ندارند. من با همه اختلاف فکری که با خاتمی دارم معتقدم او آدم متعادل و عادلی است اما ممکن است اسلامگرای درستی نباشد.او در بسیاری مواقع میتوانست تندروی کند اما نکرد و برای همین از جانب بعضی طرفدارانش و شاید نزدیکترین وابستگان به او به بی عرضگی متهم شد.
United States
روباه اصلی همین خاتمیه
.....
Iran, Islamic Republic of
....
اردکان یزد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یعنی هیچ وقت فکر نمیکردم اینقدر پر رو باشید که تکرار را هم مورد تمسخر قرار دهید، اینو دیگه مردم رای دادن کوته نگرها. البته میتونم درک کنم این سوزش شما از چی ناشی میشه. اینکه با یه تکرار ساده به جای اینکه تو مجلس باشین تو خونه دارین سماق میمکین. به قول بعضی ها اب را بریز اونجا که میسوزه.
Iran, Islamic Republic of
...