جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۸
از اسحاق پرجنب و جوش انتخابات تا معاول اول کم اثر این روزها

جهانگیری چگونه به نماد سرخوردگی اصلاح طلبان تبدیل شد؟

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 562054
اسحاق جهانگیری از فردای انتخابات، به عنوان مهره ای فرض شد که می تواند در آینده با کنش های خود باعث به حاشیه رفتن روحانی و گزینه های مطلوب اعتدالیون شود. در ماه های اخیر به همان میزان که جهانگیری پشت تریبون قرار می گیرد، به همان اندازه زمزمه های قهر و دلگیری وی از دولت و شخص رئیس جمهور بیشتر به گوش می رسد.
جهانگیری چگونه به نماد سرخوردگی اصلاح طلبان تبدیل شد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: اصلاح طلبان از حسن روحانی و دولتش ناراضی اند و به حاشیه رفتن اسحاق جهانگیری نیز مزید بر علت گشته تا تیغ انتقادات تیزتر از همیشه شود.

به گزارش  جهان نيوز، سالی که نکوست از بهارش پیداست. بهاری که در سال 96 با انتخابات ریاست جمهوری و شوراها رقم خورد و خروجی آن نیز برای پاستور، حسن روحانی بود. روحانی که این بار برای خود یک یار کمکی نیز آورده بود تا در مقابل رقبا، یار و یاوری آمار دان! داشته باشد. اما اسحاق جهانگیری به عنوان پدیده انتخابات فراتر از انتظارات ظاهر شد و زمزمه هایی به وجود آمد تا وی به عنوان نامزد نهایی ائتلاف در انتخابات باقی بماند و روحانی به نفع وی کناره گیری کند.

هرچند جهانگیری کناری نشست ولی از همان زمان اصلاح طلبان نسخه وی را برای سال 1400 پیچیدند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 و اجماع اولیه اصلاح طلبان پیرامون این موضوع، زنگ خطری بود برای گزینه های احتمالی که آنها نیز در آرزوی پاستور 1400 به سر می برند. طیفی از گزینه ها که همگی به پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان دل بسته اند و از اطرافیان حسن روحانی را شامل می شود تا علی لاریجانی و زعمای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان.

به هر حال اسحاق جهانگیری از فردای انتخابات، به عنوان مهره ای فرض شد که می تواند در آینده با کنش های خود باعث به حاشیه رفتن روحانی و گزینه های مطلوب اعتدالیون شود. در ماه های اخیر به همان میزان که جهانگیری پشت تریبون قرار می گیرد، به همان اندازه زمزمه های قهر و دلگیری وی از دولت و شخص رئیس جمهور بیشتر به گوش می رسد. اصلاح طلبان که گمان می کردند با وجود جهانگیری قدرت چانه زنی قوی در دولت دوازدهم دارند و می توانند گزینه های مورد نظر خود را در حلقه قدرت قرار دهند، با معرفی اسامی کابینه و عدم تحقق مطالبات و وعده های انتخاباتی روحانی، متوجه یک تغییر رفتار اساسی در روحانی شدند. قدرت چانه زنی آنها کمرنگ شده و جهانگیری نیز نمی تواند مانع از تصمیماتی شود که برخلاف مطالبات اصلاح طلبان هستند.

علاوه بر این نقش اقتصادی جهانگیری در دولت به شدت کاهش پیدا کرده است. وی دیگر به مانند قبل سیاستگذار اقدامات اقتصادی دولت نیست و با انتصاب محمد نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور، تاثیرگذاری معاون اول رو به نزول گذاشته است. معاونت اقتصادی رئیس جمهور، پستی است که در دوره جدید خلق شده است. همچنین اخباری در میان است که اسامی پیشنهادی جهانگیری برای کابینه مورد قبول روحانی واقع نشده و در حالیکه انتظار می رفت پس از انتخابات به پاس حمایت همه جانبه در مناظرات، نقش جهانگیری پررنگ تر شود، تصمیم حلقه اطراف رئیس جمهور این است که معاون اول محدودتر از گذشته شود.

به نظر می رسد حال و روز جهانگیری و اصلاح طلبان در دولت دوازدهم، دو روی یک سکه باشد. اصلاح طلبان نیز اقدامات روحانی در ماه های اخیر را به شدت زیر سوال برده اند و عدم توجه به مطالبات آنها را مورد نکوهش قرار داده اند. صادق زیباکلام یکی از مدافعان سرسخت روحانی در 5 سال گذشته، موضوع روابط بحرانی اصلاح طلبان و روحانی را بسیار عمیق تر از وجود شکاف ارزیابی کرده است: "معتقدم که مساله فقط این نیست که بین اصلاح‌طلبان و دولت آقای روحانی شکاف به وجود آمده است. من فکر می‌کنم مساله عمیق تر از این حرف‌هاست. اساسا یک سرخوردگی و یک احساس ناامیدی گسترده، نه تنها در بین اصلاح طلبان، بلکه در بین آن 24 میلیونی که به آقای روحانی رای داده‌اند به وجود آمده است."

اما آیا در فصل جدایی اصلاح طلبان و روحانی، می توان پایگاه اجتماعی راقانع ساخت، مسئولیت اقدامات رئیس جمهور تنها متوجه اوست و زعما و فعالین اصلاح طلب در آن نقشی ندارند؟ اصلاح طلبان و شخص جهانگیری در انتخابات بیشترین تلاش خود را به کار بردند و مردم را قانع به رای دادن به حسن روحانی و از عملکردش دفاع کردند. این دفاع از عملکرد همان بار مسئولیتی است که بر دوش جریان اصلاح طلب است و اشتباهات دولت به حساب اصلاح طلبان نیز نوشته می شود. امری که آنها قصد دارند با انتقادات تیز و تند خود از دولت مانع آن شوند و جهانگیری را برای انتخابات بعدی به عنوان آلترناتیو حفظ کنند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تمها ایشان نیست که کم اثر شده اند ؟؟؟ مشاهده کنید وزیر بهداشتی را که میلیلاردها پول به هدر داد و سکوت اختیار کرده و وزیر ضد مسکن که مثل اینکه به مرض سیاتیک دچار شده و رفاه .... وزیر کار هم که خدا بدهد کجاست //انگار نه انگار وزیر و رئیس جمهوری مملکت دارد و باید کاری کرد . از بس هرت و پورت بیجهت کردند خودشان و مردم را خسته و این سکوت مرگ آور در مملکت حاکمیت پیدا کرده است !!!
ساسان
Iran, Islamic Republic of
یاد این مثال قدیمی افتادم:
دزد میدوه و داد میزنه آی دزد آی دزد....

الان هم 4 ساله یه عده داد میزنن آی احمدی نژاد آی احمدی نژاد.
Iran, Islamic Republic of
این کار ایشان زمینه سازی جهت کسب رای برای ریاست جمهوری سال۱۴۰۰ است
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان گول بازی اصولگرایان را خوردند الان هم سرخورده شده اند هم ریزش عجیبی در نیروهایشان بوجود آمده است و هم اعتماد عمومی را از دست داده اند روحانی آنها را به باتلاق برد و وسط دریاچه باتلاقی ولشان کرد هر چه دست پا میزنند بیشتر در آن فرو میروند باید دست طراح این ماجرا را بوسید کسی فکرش را نمی‌کرد آفرین به روحانی زرنگ
Iran, Islamic Republic of
کاش یه تکه ذغال تو دست برادرش می گذاشت وخودش هم داستان عقیل را می خواند!
احمد
Iran, Islamic Republic of
"اصلاح طلبان از حسن روحانی و دولتش ناراضی اند و به حاشیه رفتن اسحاق جهانگیری نیز مزید بر علت گشته تا تیغ انتقادات تیزتر از همیشه شود"
آقا این نگید تو رو خدا / حزب اللهی نباید گول این قضیه رو بخورن/ دولت،صفر تا صدِش دولت اصلاح طلبانه/
این جوری میگن که از زیر بار مسئولیت فرار کنن و بگن ما مسئول نبودیم
Iran, Islamic Republic of
داداش دزدشو را گرفتند ناراحته جالب اینکه رئیس مفاسد اقتصادی هم هست ...
Iran, Islamic Republic of
موضوع نارضایتی و مسئله جهانگیری را اطاق فکر اصلاح طلبان ساخته است تا از مسئولیت حمایت و همکاری با دولت یازدهم و دولت فعلی فرار کنند و نهایتا خود را منجهی مشکلات اقتصادی،سیاسی و اجتماعی در انتخابات بعد معرفی نمایند. چرا در چهار سال اول ابراز ناراحتی نمی شد و چرا در انتخابات از روحانی حمایت شد؟