جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۲

تمام پشت پرده رابطه دولت و اصلاح طلبان

پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 551367
نکته مهم‌تر اینکه ما در شرایط حاد فعلی به حفظ پیوند نیازمندیم. یعنی هم دکتر روحانی به حمایت ما احتیاج دارد و هم ما نیازمند تداوم و موفقیت دولت هستیم. به هرحال کشور در شرایطی است که ما محکوم هستیم وعده‌های مردم را تا آنجا که می توانیم محقق کنیم. روشن است که هرقدر این وعده ها بیشتر محقق شود، پیوند دو طرف مستحکم‌تر می شود.
تمام پشت پرده رابطه دولت و اصلاح طلبان
گروه سیاسی جهان نيوز: روزنامه اصلاح طلبان قانون نوشت:اردوگاه اصلاح‌طلبان این روزها بیش از پیش پر سر و صداست. بعد از انتقادات از عملکرد دولت در انتصابات و معرفی وزاری کابینه دوازدهم به مجلس، حال بحث عبور از روحانی از محافل سیاسی این جریان به گوش می رسد. گفت و گوی محمد رضا عارف با سایت شفقنا در چند روز گذشته بحث‌های فراواني را برسر ماندن یا ترک ائتلاف با حامیان روحانی با خود به همراه داشته است. اما آیا خروج از این ائتلاف خواست همه اصلاح طلبان است؟ برای بررسی این موضوع به سراغ مصطفی تاج‌زاده، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب رفتیم تا نظر او را درباره بحث هایی که این روزها در عرصه سیاسی مطرح می شود، جویا شویم. تاج‌زاده معتقد است که باید ائتلاف اصلاح طلبان و دیگر حامیان دولت حفظ شود و نباید به سمت عبور از روحانی حرکت کرد.

در ادامه، بخشی از گفت‌و‌گوي «قانون» با اين فعال سياسي اصلاح طلب را مي‌خوانيد.

تحقق یا عدم تحقق وعده هایی که دولت در زمان انتخابات داد مانند رفع حصر، به کارگیری اقوام و مذاهب و مواردی از این دست، چقدر می‌تواند در تقویت و یا تخریب رابطه اصلاح طلبان و دولت نقش داشته باشد؟

دو مساله را باید از يكديگر جدا کرد. اول اینکه عدم تحقق وعده های رییس جمهور به هردلیلی که باشد به پایگاه اجتماعی و مردمی دولت و اصلاح طلبان، هر دو لطمه می زند. به هرحال مردم با امید فراوانی به روحانی و اصلاح طلبان در چند انتخابات پی در پی رای داده اند تا همین قول ها به مرحله اجرا برسد. بنابراین گذشته از موانع و مشکلات، عدم تحقق وعده های ريیس جمهور بدون تردید آسیب زاست؛ اما اینکه ارتباط دولت با اصلاح‌طلبان تا چه میزان تحت تاثیر عدم تحقق وعده‌ها قرار می گیرد که البته امیدوارم وعده‌هاي رییس‌جمهور یکی پس از دیگری اجرایی شود و تا حدودی نيز خوش‌بین هستم، به این مساله برمی‌گردد که دولت چقدر برای تحقق وعده‌های خود تلاش کرده یا خدای ناکرده آن‌ها را پشت گوش انداخته است.

به هر حال روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی وعده هایی داد که باید عملی شود. اگر دولت نتواند به وعده هایی که داده عمل کند سرنوشت این رابطه دوطرفه دولت و اصلاح طلبان چه می شود؟

بگذارید درباره مساله حصر که رفع آن یکی از وعده‌های رییس جمهور بود مثالی بزنم. اگر دولت همه توان خود را برای رفع حصر به‌کار ببرد ولی نتواند کار چندانی پیش ببرد، درست است که وعده او محقق نشده، اما این موضوع کمترین آسیبی به رابطه اصلاح طلبان و دولت نخواهد زد. برای اینکه ما می دانیم که دولت، تمام تلاش خود را برای حل این مساله کرده اما نتیجه نگرفته است. این وضعیت فرق می کند با اینکه خدای نکرده دولت هیچ گامی در راستای تحقق وعده هایش برندارد و در نتیجه اتفاقی صورت نگیرد.

نکته مهم‌تر اینکه ما در شرایط حاد فعلی به حفظ پیوند نیازمندیم. یعنی هم دکتر روحانی به حمایت ما احتیاج دارد و هم ما نیازمند تداوم و موفقیت دولت هستیم. به هرحال کشور در شرایطی است که ما محکوم هستیم وعده‌های مردم را تا آنجا که می توانیم محقق کنیم. روشن است که هرقدر این وعده ها بیشتر محقق شود، پیوند دو طرف مستحکم‌تر می شود.

در شرایط فعلی به نظر شما اصلاح طلبان باید چه موضعی را نسبت به دولت نشان دهند؟ این تحلیل که باید به دولت فشار وارد کرد برای گرفتن امتیازات بیشتر را قبول دارید؟

به نظر من اصلاح طلبان در شرایط فعلی باید به طور همزمان دو کار را انجام دهند. اول اینکه از دولت قاطعانه حمایت کنند و موانع و مشکلات پیش روی دولت را افشا کنند. دوم اینکه باید وعده هایی را که شخص رییس جمهور داده است، زنده نگه داریم. مردم بر اساس این وعده ها به او رای دادند. مهم هم نیست نام این کار چیست؛ فشار است یا چیز دیگری. مهم این است که ما پیمانی با مردم بسته ایم و دکتر روحانی نیز قول هایی به مردم داده است که شرعي و اخلاقي موظف به انجام آن‌هاست. بنابر این تاکید بر وعدههایی که دولت داده است و پیگیری آن‌ها و کمک به دولت برای به سرانجام رساندن این وعده‌ها و افشای موانعی که با آن رو به‌روست، جزو وظایف اصلاح‌طلبان است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


افشین
Iran, Islamic Republic of
از کی تابحال آقای تاج زاده نماد اصلاح طلبی شده است
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان را نباید یک جریان فکری واحد دانست اما قطعا هسته ای اصلی اصلاح طلبان به دروغ از اصلاح طلب بودن حرف می زنند.هسته اصلی اصلاح طلبان که عده ای به دلایلی با آنان همراهی کرده اند دنبال استحاله انقلاب و نظام اسلامی اند. تاکنون اصلاح طلبان رسما اعلام نکرده اند که چه چیزی می خواهند اصلاح کنند.چرا اصلاح طلبان به غرب گرایش دارند؟اینها اعتراف کردند که در فتنه88«تقلب در انتخابات» رمز براندازی نظام بود.چرا در 88وقتی دیدند کشور دچار آشوب شده و امریکا و اسراییل از آنها حمایت می کند برای حفظ کشور دست از آشوب برنداشتند؟و تا چند ماه بعد سران فتنه مردم را به حضور اعتراض آمیز و آشوب در خیابانها و بازسازی بهار عربی دعوت می کردند؟تاج زاده و دوستانشان چرا همچنان راه آشوب را دنبال می کردند؟آیا اصلاح طلب مانند برانداز رفتار می کند؟!