جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
علی (ع) در گفتار و نوشتار دکتر علی شریعتی

علی شناسی یا علی پرستی؟

پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب: 547832
دکتر شریعتی درد امام علی(ع) را دو گونه می داند: «دردی که از ضربه ی ابن ملجم در فرق سرش احساس می کند و درد دیگر دردی است که او را تنها در نیمه شب های خاموش به دل نخلستان های اطراف مدینه کشانده...و به ناله درآورده است.ما تنها بر دردی می گرییم که از ابن ملجم در فرقش احساس می کند، اما این درد علی نیست دردی که چنان روح بزرگی را به ناله آورده است ،تنهایی است که ما آن را نمی شناسیم .باید این درد را بشناسیم نه آن درد را ، که علی درد شمشیر را احساس نمی کند. و ....ما درد علی را احساس نمی کنیم».
علی شناسی یا علی پرستی؟
به گزارش جهان نيوز، از میان متفکران معاصر که در زندگی و آثار و افکار امام اول شیعیان حضرت علی (ع) آثاری متعددی از قبیل کتاب، مقاله و سخنرانی برجای گذاشته است؛ یکی دکتر علی شریعتی است. آنچه در پی می‌آید اشاراتی است که شریعتی در آثار خود به امام علی (ع) داشته است. بی‌مناسبت نیست در ایام قدر در ماه مبارک رمضان و سالروز شهادت مولی‌الموحدین (ع) جملاتی از دکتر علی شریعتی درباره حضرت علی (ع) را مرور کنیم.
دکتر شریعتی در یکجا درباره علی شناسی و علی پرستی می‌گوید:
 «اگر می‌بینیم کسی که قلبش پر از محبت علی است و از محبت علی اشک می‌ریزد و سرنوشت جامعه آن سرنوشت خوبی نیست و دردناک است. این نشان‌دهنده آن است که علی را نمی‌شناسد
این علی شناسی نیست، علی پرستی است.
علی را نشناختن و محبت علی داشتن مساوی است بامحبت همه ملت‌ها بر پیامبر و معبودشان، نه چیزی بیشتر»
در جای دیگر امام علی (ع) را مظهر پیروزی در شکست می‌داند:
«علی مظهر پیروزی در شکست است. ما همیشه پیروزی را در پیروزی می‌شناسیم ولی علی درس بزرگی به ما داد و آن درس پیروزی در شکست است.
دکتر علی شریعتی سکوت بیست‌وپنج‌ساله امام علی (ع) را آموزنده‌ترین جملات ایشان می‌داند:
در جملاتی که علی در تمام عمرش گفت، این جمله از همه رساتر و عمیق‌تر، زیباتر، اثربخش و آموزنده‌تر بود. کدام عبارت؟ کدام جمله؟ آن ۲۵ سال سکوت علی است.
مگر با کلمات می‌توان از علی سخن گفت؟
باید به سکوت گوش فرا داد تا از او چه ها می‌گوید؟
او با علی آشناتر است.«
دکتر شریعتی درد امام علی (ع) را دو گونه می‌داند:
دردی که از ضربه‌ی ابن ملجم در فرق سرش احساس می‌کند و درد دیگر دردی است که او را تنها در نیمه‌شب‌های خاموش به دل نخلستان‌های اطراف مدینه کشانده…و به ناله درآورده است. ما تنها بر دردی می‌گرییم که از ابن ملجم در فرقش احساس می‌کند، اما این درد علی نیست
دردی که چنان روح بزرگی را به ناله آورده است، تنهایی است که ما آن را نمی‌شناسیم. باید این درد را بشناسیم نه آن درد را که علی درد شمشیر را احساس نمی‌کند.
و …ما درد علی را احساس نمی‌کنیم.»
در جای دیگر برخی از ویژگی‌های شیعه امام علی (ع) را برمی‌شمارد:
ما یک ملت «دوستدار علی» ‌هستیم، اما نه «شیعه علی، چراکه شیعه علی، علی ‌وار بودن، علی ‌وار اندیشیدن، علی ‌وار احساس کردن در برابر جامعه، ‌علی وار مسؤولیت احساس کردن و انجام دادن و در برابر خدا و خلق، ‌علی ‌وار زیستن، علی ‌وار پرستیدن و علی ‌وار خدمت کردن است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *