شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۷
۸
برکناری ولیعهد عربستان/ زلزله بزرگ سیاسی در خاندان سعودی

کودتا علیه قانون اساسی عربستان/ گزینه فروپاشی آل سعود جدی تر شد

چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 528374
خبرگزاری واس گزارش داده که یکی از بندهای قانون نظام پادشاهی در عربستان هم به فرمان ملک سلمان تغییر کرده که بر اساس آن حکومت تنها در میان پسران عبدالعزیز و پسران آنها خواهد بود و مردم باید با اصلح ترین فرد انتخاب شده از این خانواده به عنوان حاکم بیعت کنند
کودتا علیه قانون اساسی عربستان/ گزینه فروپاشی آل سعود جدی تر شد
گروه بین الملل جهان نيوز: بر اساس گزارش خبرگزاری واس، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان با صدور فرمانی پادشاهی محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد و معاون رئیس شورای وزیران با حفظ سمت وزیر دفاع انتخاب کرد.

این اولین بار در تاریخ عربستان است که حکومت از پدر به پسر منتقل میشود، از زمان تأسیس پادشاهی آل سعود تخت و تاج از برادر به برادر منتقل میشده است. با توجه به اختلافات داخلی  آل سعود بعد از شکست های محمد بن سلمان در جنگ یمن، احتمال مخالفت با این تصمیم نیز وجود دارد.

بر اساس فرمان پادشاهی که در خبرگزاری رسمی عربستان واس منتشر شده، پادشاه عربستان محمد بن نایف برادر زاده خود را از ولیعهدی و معاونت رئیس شورای وزیران و وزارت کشور برکنار کرده است.

بر اساس این خبر عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز وزارت کشور را بعد از محمد بن نایف برعهده خواهد داشت و بندر بن فیصل بن بندر بن عبدالعزیز معاون سازمان استخبارات (اطلاعات) عربستان شده است.

*تغییر قانون اساسی عربستان!

طبق دستور جدید پادشاه عربستان قانون نظام سلطنتی تغییر یافته و شاه باید یکی از فرزندان یا فرزند اصلح فرزندان پادشاه مؤسس (عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود) باشد.

خبرگزاری واس گزارش داده که یکی از بندهای قانون نظام پادشاهی در عربستان هم به فرمان ملک سلمان تغییر کرده که بر اساس آن حکومت تنها در میان پسران عبدالعزیز و پسران آنها خواهد بود و مردم باید با اصلح ترین فرد انتخاب شده از این خانواده به عنوان حاکم بیعت کنند. و بعد از پسران ملک عبدالعزیز که پادشاه موسس خاندان آل سعود بود، هیچ پادشاهی نمیتواند پسر یا برادر خود را به عنوان ولیعهد انتخاب کند.
 
*غافلگیر شدن سعودی‌ها از تصمیم برکناری «بن نایف»

سعودی‌ها صبح روز چهارشنبه از تصمیمات پادشاهی و از همه مهم تر برکناری ولیعهد غافلگیر شدند، تصمیمی که سرعت اتخاذ آن غافلگیر کننده بود.

به گزارش عربی 21، سعودی‌ها صبح امروز از تصمیمات ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و از همه مهم تر برکناری ولیعهد غافلگیر شدند؛ تصمیمی که هرچند قابل پیشی بینی بود اما سرعت اتخاذ آن غافلگیر کننده بود.

به گفته ناظران این تصمیم ملک سلمان یا همان برکناری بن نایف و تعیین فرزندش محمد بن سلمان به جای او قابل پیش بینی بود اما آنچه غیرمنتظره است، سرعت این تصمیم گیری است و اینکه برخی آن را ناشی از نارضایتی بن نایف از روند تحولات با قطر دانسته اند.

در این میان فعالان صفحات اجتماعی عربستان نگرانی خود را از دوران جدید در شرایط پرچالش  منطقه ابراز داشتند.
 
*افشاگر معروف عربستانی چند روز قبل چه گفته بود؟

این در حالیست که دو روز پیش «حمد المزروعی» معروف‌ترین وبلاگ‌نویس و فعال اماراتی نزدیک به محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی در یک توئیت نوشته بود: محمد بن سلمان پادشاه آینده عربستان است.

این توئیت فعال اماراتی تاکیدی روشن و صریح بر قریب‌الوقوع بودن سرنگونی امیر محمد بن‌نایف بود که فرض بر این بود پادشاه آینده باشد.

در همین حال، مجتهد فعال و افشاگر توییتری که چند روز پیش گفته بود محمد بن سلمان قصد دارد به زودی محمد بن نایف را از ولیعهدی برکنار کند در صفحه توییتر خود فرمان پادشاهی جدید و انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد را کودتای محمد بن سلمان توصیف کرده است.

وی در توییتر خود نوشته که به همه کسانی که امید به زوال آل سعود دارند این اتفاق را تبریک میگویم و در عین حال ادامه داد که بحران قطر بن سلمان را تشویق کرد تا محمد بن نایف را برکنار کند زیرا میدانست ضعیف تر از آن است که در برابر این تصمیم مقاومت کند.

مجتهد همچنین تأکید کرده که یکی از نگرانی های پیش رو بازداشت های گسترده در میان اعضای خاندان پادشاهی و اتخاذ تصمیمات صوری برای بهبود جایگاه محمد بن سلمان خواهد بود.

بر اساس گفته مجتهد تا چند روز دیگر سلمان بن عبدالعزیز به سود پسر خود از قدرت کنار خواهد رفت و محمد بن سلمان به زودی شاه عربستان میشود.

مجتهد با به راه انداختن هشتگ کودتای محمد بن سلمان نوشته که خشم زیادی در خاندان پادشاهی بعد از تصمیم اخیر به وجود آمده و با وجود نگرانی گسترده ایی که ایجاد شده مشخص نیست که این تصمیم با مقاومت اعضای خاندان پادشاهی مواجه خواهد شد یا اینکه این خشم کنترل میشود.

به گفته مجتهد شخص دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از تصمیم اخیر عربستان آگاه بوده اما کشورهای اروپایی به ویژه آلمان اطلاعی از این تغییرات نداشته و ممکن است در همین راستا واکنش نشان بدهند.

گفتنی است، بنا بر اعلام العربیه بیعت با محمد بن سلمان ولی عهد جدید عربستان امشب بعد از نماز «تراویح» و در «مکه مکرمه» خواهد بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
انشاللله شاهد سرنکونی کامل سلسله ال سعود باشیم بزودی
علی
Iran, Islamic Republic of
روابطشون که خوبه !!! بن نایف رفته بیعت کرده
عرفان
Iran, Islamic Republic of
قاتل اعظم اطفال یمن به ولیعهدی رسید!
Lao People
در روایات داریم که بروز اختلافات بر سر جانشینی میان شاهزادگان عربستان و کوتاهی عمر پادشاهی آنان ،از علائم نزدیک به ظهور است
سعید110
Iran, Islamic Republic of
تصمیم یک پادشاه آلزایمی چه ارزشی می تونه داشته باشه؟!
این پسرک را هم فقط یک دویونه ایی مثل ترامپ می تونه تحویل بگیره!
چه خوبم بهم میان!
Iran, Islamic Republic of
واقع بین باشید
ال سعود نه ال سلمان
طراحی لازم صورت گرفته ال سعود به آل سلمان تبدیل شود نه جمهوری اسلامی عربستان
هر چه هست همچنان به سفر ترامپ ربط داره
Iran, Islamic Republic of
من امیدم به همون "خبر واحد" شیخ طوسیه. انشاالله فرزند رسول الله بزودی کمر ابن جهنمی ها رو میشکونه
Iran, Islamic Republic of
نگویید زلزله بزرگ بگویید پس لرزه سیلی موشکی سپاه به اربابان داعش