جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

خاطرای که اثبات می کند آیت الله هاشمی قبل از انقلاب هم لیبرال بوده است!

چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 512372
زیباکلام با اشاره به دومین ویژگی آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی در زمینه ارتباطش با لیبرالیسم، گفت: دومین ویژگی آقای هاشمی این بود که متکلم وحده نبود و این از ویژگی انسان‌های لیبرال است!
خاطرای که اثبات می کند آیت الله هاشمی قبل از انقلاب هم لیبرال بوده است!
گروه سیاسی جهان نيوز: صادق زیباکلام درباره آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی  معتقد است: هاشمی رفسنجانی یقینا با مکاتب لیبرالیسم آشنایی نداشت اما رفتار وی نشان می‌داد که همانا ویژگی‌های یک انسان لیبرال را داراست.

به گزارش جهان نيوز، این استاد اصلاح طلب دانشگاه، طی سخنانی در نشست «بررسی کارنامه سیاسی و علل محبوبیت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی» که در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با طرح این پرسش که هاشمی در کدام پارادایم و جریان سیاسی قرار می‌گیرد، گفت: معتقدم که هاشمی با اندک زیادی تسامح لیبرال بود، نه به این معنا که تعلق به مشرب جان استوارت میل داشت یا به مکتب نئولیبرال ها، یقینا او با این مکاتب آشنایی نداشت اما وقتی تجربه شخصی با چنین کسانی داشته باشیم و آنان را از نزدیک ببینیم و با آنان سخن بگوییم، می‌بینیم که من چندان بی‌راه نمی‌گویم.
 
وی افزود: وقتی کابینه اول او را می‌بینیم، در آن هم مصطفی معین، حسین کمالی، محمد خاتمی و عبدا... نوری هست هم مصطفی میرسلیم، علی اکبر ولایتی و سایر اصولگرایان هستند که این خود نشان می‌دهد که هاشمی اصولگرا نیست!
 
زیباکلام با اشاره به دومین ویژگی آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی در زمینه ارتباطش با لیبرالیسم، گفت: دومین ویژگی آقای هاشمی این بود که متکلم وحده نبود و این از ویژگی انسان‌های لیبرال است!

وی با نقل خاطره‌ای از دبیرکل حزب اسلامی کار درباره آیت ا...هاشمی رفسنجانی، گفت: حسین کمالی که جزو وزرای آیت‌ا... هاشمی بوده است نقل می‌کرد که یک شب در هیات دولت درباره یک بحث اقتصادی ساعت‌ها بحث کردیم و اواخر بحث مشخص شد آقای هاشمی از بحث خسته شدند و نهایتا تصمیم گرفتند این موضوع را به رای بگذاریم و قبل از رای گیری هم گفتند که اگر کسی واقعا با این طرح مخالف است، اصراری نیست در دولت بماند، اما به‌رغم اینکه آقای هاشمی چنین گفت، من و مصطفی معین رای مخالف دادیم.

وی افزود: آقای کمالی می‌گفت که ما تصمیم گرفتیم از دولت خارج شویم و فردای آن روز به حضور آقای هاشمی رسیدیم و گفتیم که با توجه به مخالفت شب گذشته مان با طرحی که در دولت به رای گذاشته شد، می‌خواهیم استعفا دهیم اما پاسخ آقای هاشمی این بود که شما کار و زندگی ندارید؟!

 زیباکلام بدون اینکه اشاره کند که دقیقا کجای این خاطره دلیل علمی برای اثبات لیبرال بودن هاشمی است، افزود: شما این برخورد آقای هاشمی را با مثلا دولت آقای احمدی‌نژاد مقایسه کنید که اگر وزیری در دولت او چنین حرفی می‌زد، چه برخوردی می‌شد؟ به همین دلیل است که من هاشمی را لیبرال می‌دانم!

وی با اشاره به اینکه آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی انسان متساهلی بود، استدلال عجیب دیگری بر لیبرال بودن  هاشمی حتی قبل از انقلاب مطرح می کند، و می افزاید: فقط بعد از انقلاب و جنگ نبود که هاشمی را آدمی لیبرال می‌بینیم بلکه در سالهای پیش از انقلاب هم وقتی در تابستان ۵۴ سازمان مجاهدین اعلام کرد که مارکسیست شده‌ایم و کسانی که در سازمان با این مشی مخالف بودیم را از میان برده‌ایم، اختلافاتی میان مبارزان مسلمان و مارکسیست به وجود آمد اما هاشمی رفسنجانی به کمک آقای طالقانی و مهدوی کنی فتوایی گرفتند که ما فاصله مان با مارکسیست‌ها مشخص است، اما به هیچ وجه به دنبال مبارزه با آنان نیستیم و دشمن اصلی ما رژیم شاه است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *