شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲
۸
اعتقادی به تلاش برای براندازی نظام کنونی ندارم

روایت بهزاد نبوی از لقب "چریک پیر" به خودش/ پشیمانی از مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی

دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 509458
ما به دنبال براندازي حاكميت قبلي بوديم، اما در مورد حاكميت فعلي، به دنبال براندازي نيستيم. آن زمان معتقد بوديم كه آن نظام، قابل اصلاح نيست و بايد تغيير پيدا كند در حالي كه امروز به نظام‌مان به چشم يك نظام اصلاح‌پذير نگاه مي‌كنيم.
روایت بهزاد نبوی از لقب "چریک پیر" به خودش/ پشیمانی از مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی
گروه سیاسی جهان نيوز: روزنامه اعتماد بخش های از مصاحبه اخیر بهزاد نبوی با یکی از سایت های خبری را به صورت ویژه در صفحه اول خود پوشش داده است.

به گزارش جهان نيوز، در بخش های از این گفتگو بهزاد نبوی درباره لقب "چریک پیر" به خودش می گوید: لقب «چريك پير» شايد به آن دليل باشد كه من قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، عضو يك گروه مسلح بودم و به خاطر عضويت در آن گروه در حالي كه مسلح بودم، دستگير شدم. شايد به همين دليل تصور كرده‌اند كه من هم چريك بودم در حالي كه ما هنوز فعاليت مسلحانه را شروع نكرده بوديم و بنا داشتيم كارهايي انجام دهيم. دليل لقب «پير» را اما نمي‌دانم، چون حدود سي سال است كه به من چريك پير مي‌گويند. علاوه بر موارد فوق، در زمان شاه، هفت سال زندان بودم و بعد بيرون آمدنم انقلاب شد. پس از انقلاب هم عضو سازماني شدم كه مشي ايدئولوژيك، سياسي و نظامي را مدنظر داشت چون ابتداي انقلاب بود و اين تصور وجود داشت كه ممكن است به فعاليت مسلحانه براي حفظ انقلاب نياز باشد. در نتيجه اين مشي مجاهدين انقلاب اسلامي اوليه كه فعاليت نظامي را بخشي از برنامه‌هايش مي‌دانست هم سبب شد من كه عضو آن سازمان بودم، به عنوان چريك پير معروف شوم."

*پشیمانی از مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی

بهزاد نبوی همچنین می افزاید: " امروز ديگر اعتقادي به فعاليت‌هاي چريكي ندارم و معتقد هستم آن زمان هم بي‌جهت فكر مي‌كرديم در حال انجام كار مهمي هستيم و عملا با آن روش‌ها نمي‌شد رژيم موجود را سرنگون كرد. به همين دليل احساس مثبت و منفي نسبت به آن ندارم، اما به‌طور كلي كار چريكي را چندان كار مناسب و مفيدي نمي‌دانم. امروز كه اصلا هيچ كس در دنيا به دنبال اين نوع كارها نيست؛ فقط داعش است و حتي القاعده هم در حال عقب‌نشيني از اين دست اقدامات است. معتقدم بايد كار فكري كرد.

*اعتقادی به تلاش برای براندازی نظام کنونی ندارم

ما به دنبال براندازي حاكميت قبلي بوديم، اما در مورد حاكميت فعلي، به دنبال براندازي نيستيم. آن زمان معتقد بوديم كه آن نظام، قابل اصلاح نيست و بايد تغيير پيدا كند در حالي كه امروز به نظام‌مان به چشم يك نظام اصلاح‌پذير نگاه مي‌كنيم. به همين دليل هم خود را اصلاح‌طلب مي‌دانيم. ما معتقديم اين نظام اصلاح‌پذير است و بايد در جهت اصلاح آن تلاش كرد و به همين دليل است كه لقب چريك پير، امروز بي‌معني است. چرا كه نه من قصد دارم فعاليت مسلحانه جديد شروع كنم و نه معتقدم به اينكه امروز بايد در جهت براندازي نظام حاكم و ايجاد نظام جديد تلاش كرد.

* یک خاطره از امام خمینی (ره) اینبار درباره بازرگان

وی می افزاید: "شنيده بودم فردي خدمت امام گفته بود كه آقاي مهندس بازرگان با انقلاب و نظام مخالف است؛ امام در جواب گفته بود كه «مهندس بازرگان با من و شما مخالف است، با انقلاب و نظام مخالف نيست». استنباط من اين بود كه با وجود اختلاف فكري و نظري، امام به آقاي مهندس بازرگان و امثال ايشان احترام مي‌گذاشت و هيچ‌وقت با آنها برخوردهاي تند نمي‌كرد."

با این وجود لازم به ذکر است، بر اساس اسناد متعدد و غیرقابل انکار حضرت امام (ره) به علت مخالفت دولت بازرگان با برخی از اصول انقلاب همانند استکبار ستیزی و رابطه با آمریکا با دولت موقت و همچنین گروهک نهضت آزادی مقابله جدی را انجام دادند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بازرگان اردوکشی خیابانی نکرد
بازرگان فتنه به پا نکرد
بازرگان اختلاف سلیقه داشت ولی به دشمنان انقلاب و نظام و با کدخدا برای ساقط کردن دولت رجائی و... نبست.
بازرگان با امام و رهبر زمان خویش اختلاف داشت ولی نظر امام را مقدم بر نظر خود می داشت.
و...
کاش شما اصلاح طلبان هم حداقل به مرام و عملکرد بازرگان پایبند بودید ولی افسوس که فقط خوب بلدید لفاظی کنید و مغلطه کنید.
Iran, Islamic Republic of
نظام اصلاح پذیر است، شماچی؟
سید
مال این حرفها نیستی که بخواهی براندازی راه بندازی اربابان شما و کدخدا الان 40 سال هست آرزوشون همینه ولیکن ان شاالله همانند شما این آرزو رو به گور خواهند برد
دکتر باقری
Iran, Islamic Republic of
کاش آقای چریک پیر توضیح دهند چگونه در موضع اپوزیسیون هستند در حالی که ظرفت نزدیک به چهار دهه به صورت آشکار، پنهان و در سایه همیشه چنگال خودش و هم قطاران فلوکس واگن اش بر گلوی منابع قدرت و ثروت کشور بوده است.
Iran, Islamic Republic of
تو ودوستانت خیلی خیلی کوچکتر از ان هستید که بخواهید براندازی کنید اربا بتان کدخدا نتونست شما که هیچی
Iran, Islamic Republic of
هنوز هم با این همه اشتباه باز هم نظر یدهد. خوب بگو کلا نمی فهمم
عادل
Germany
جمله زیر آقای نبوی نشاندهنده شخصیت متزلزل و خطرناک این افراد است :
« معتقد هستم آن زمان هم بي‌جهت فكر مي‌كرديم در حال انجام كار مهمي هستيم »
اینگونه شخصیت های ناپایدار ، گاهی خود را مرکز کهکشان و عالم هستی می پندارند و گاهی احساس پوکی و تهی شدن از درون بر آنان غالب میشود ،
هر دو این حالت روحی بسیار خطرناک اند.
در حالت اول جنون قدرت و زورگوئی پیدا میکنند و در حالت دوم دست به خودکشی و عملیات انتحاری می زنند
Iran, Islamic Republic of
جناب چریک پیر میشه بگید مخالفت با امام که معمار انقلاب است چه معنیی میده و بازرگان وقتی با امام مخالف باشه چه معنی میده...
خدا بصیرت بده و اصلاح طلبها رو هدایت کنه و بجای چوب لای چرخ انقلاب انداختن بیان و کمک کنند برای رضای خدا نه کدخدا