يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۱

حامیان غیر دولتی تروریست های وهابی چه کسانی هستند؟

جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 506907
تجار ثروتمند قطری هم به طور غیر مستقیم اقدام به کمک های مالی به تروریست های داعش می کنند.از جمله حامیان این تروریست ها (عبدالرحمن النعیمی) است که ماهانه ده ها میلیون دلار به گروه های داعش در عراق کمک کرده است.گروه های مسلحی که علیه نیروهای دولتی در حال جنگ هستند ،در اردو گاههای در خاک اردن و از سوی افسران آمریکایی آموزش نظامی را فرا می گیرند.
حامیان غیر دولتی تروریست های وهابی چه کسانی هستند؟
گروه بین الملل جهان نيوز، عبدالمنافی: عمده تروریست های منطقه ای وجهانی تحت تاثیر گرایشات وهابیت قرار دارند و از سوی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مورد تغذیه مالی وتسلیحاتی قرار می گیرند.

عربستان سعودی یکی از بزرگترین حامیان و پرورش دهندگان گروه های تروریستی در منطقه غرب آسیا به شمار می رود. خاستگاه اصلی فکری گروههای تروریستی عمدتا به گرایشات وهابیت بر می گردد.ابن تیمیه بنیانگذار فکری وهابیت است. پس از گذشت سال ها از مرگ ابن تیمیه ، محمد بن عبدالوهاب تحت تاثیر افکار وی قرار گرفت و فرقه وهابیت را به وجود آورد. به همین دلیل پیروان محمد بن عبدالوهاب ،وهابی نامیده می شوند.

کشور عربستان سعودی مهد تبلیغ وهابیت است و تمام وهابیان سراسر جهان ، خود را منتسب به وهابیت عربستان سعودی می دانند. وهابیت تاکنون الهام بخش بسیاری از گروههای تروریستی و تکفیری مانند داعش و القاعده بوده است.

با این وجود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به حمایت مالی وتسلیحاتی لجستیکی از گروهای تروریستی مشغول هستند. در حال حاضر شهروندان سعودی مهم ترین منبع مالی تامین کننده گروه های تروریستی محسوب می شود و تا کنون صدها میلیون دلار برای گروهای تروریستی داعش درعراق وسوریه و همچنین برای طالبان والقاعده در افغانستان وپاکستان ارسال کرده اند.

همچنانکه اندیشکده آمریکایی واشنگتن بر این باور است که برای تضعیف پایگاه مالی گروه های تروریستی ،باید از دسترسی این گروهها به کمک های مالی بلا عوض سعودی ها جلوگیری کرد. یا رابرت فیسک روزنامه نگار مشهور انگلیسی در روزنامه ایند یپندت می نویسد عربستان سعودی با کمک های میلیارد دلاری خود نقش بسزایی در تشکیل گروه های تروریستی داعش ایفا کرده است.  

اما عموما اهدا کنندگان سعودی برای اینکه مطمئن شوند ،کمک هایشان واقعا به سوریه می رسد ، وجوه خود را به کویت می فرستند. کویت مدت هاست که یکی از آسان گیر ترین محیط های تامین بودجه ای برای تروریست ها در منطقه خلیج فارس محسوب می شود.

بر اساس آماری که از سوی وزارت کشور کویت اعلام شده ، در حال حاضر بیش از 50 شهروند کویتی از گروههای تروریستی حمایت مالی می کنند.گزارش  نهاد های امنیتی و جاسوسی آمریکا بر این باور هستند که 131 شخصیت دینی وسیاسی در 31 کشور جهان که اغلب از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستند مسئول اصلی تامین مالی گروهای تروریستی داعش هستند.

بر اساس این اسناد 28 شخصیت سعودی و12 شخصیت عراقی در صدر کمک کنندگان به داعش قرار دارند که 6 نفر از این عراقی ها افراد با نفوذی در بازار عراق هستند.

تجار ثروتمند قطری هم به طور غیر مستقیم اقدام به کمک های مالی به تروریست های داعش می کنند.از جمله حامیان این تروریست ها (عبدالرحمن النعیمی) است که ماهانه ده ها میلیون دلار به گروه های داعش در عراق کمک کرده است.گروه های مسلحی که علیه نیروهای دولتی در حال جنگ هستند ،در اردو گاههای در خاک اردن و از سوی افسران آمریکایی آموزش نظامی را فرا می گیرند.
 
*اهداف راهبردی عربستان برای حمایت از تروریست هاب وهابی

دلایل وشواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد مهمترین علت حمایت عربستان و کشور های تحت الامرش از تروریسم در منطقه غرب آسیا جلوگیری از نفوذ انقلاب اسلامی  و کم کردن نقش ایران در تحولات منطقه و همین طور جلوگیری از موج آزادی خواهی و عدالت گستری در بین کشور های منطقه است.

ریاض ایران را به تلاش برای صدور انقلاب وتفکر اسلام انقلابی متهم می کند و به همین خاطر برای جلوگیری از نفوذ ایران در کشور های عربی که اقلیت شیعه وجود دارد مانند عراق ،سوریه ، بحرین، یمن، با حمایت از گروه های تکفیری تروریستی هچون داعش دست به نا امن کردن منطقه زده است.

همچنین حمایت عربستان از سرکوب قیام های مردمی علیه حاکمان دیکتاتور در بحرین و یمن و مخالفت با انقلاب های مردمی هم به این دلیل است که سعودی ها می ترسند گفتمان جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا گسترش یابد و نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نمونه موفق مردم سالاری دینی ، منجر به قیام مردم منطقه علیه حکومت های سلطنطی و دیکتاتور شود و منجر به فروپاشی نظام های آل سعود و آل خلیفه گردد.

از سوی دیگر آل سعود برای مقابله با رادیکال های وهابی قصد دارد توجه آنها را به خارج از مرزهای خود جلب کند تا ضمن تخلیه انرژی این گروه ها در کشور های دیگر ،خود را از درد سرهای احتمالی سلفی در قالب وهابیت در داخل کشورش در امان دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *