پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۲
۲
گزارش ویژه//

رد برنامه انتخاباتی پزشکیان/ خاتمی دنبال چیست؟

سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 506432
البته خاتمی بارها تاکیده کرده که گزینه در سایه برای روحانی به نفع جبهه اصلاحات و اعتدال است و نهایتا کاندیدای اجباری آنها روحانی خواهد بود. با این وجود نزدیکان دولت نمی توانند اقدامات اخیر خاتمی را تماما خوشبینانه قضاوت کنند.
رد برنامه انتخاباتی پزشکیان/ خاتمی دنبال چیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز: طی چند هفته گذشته رییس دولت اصلاحات خود شخصا پیگیر معرفی یک "کاندیدای اصلاح طلب در سایه" برای روحانی بوده است.

به گزارش جهان نيوز، اینکه اهداف خاتمی از معرفی کاندیدای اصلاح طلب در سایه چه بوده در محافل سیاسی با گمانه زنی های گاه متضادی روبه رو بوده است.

برخی اعتدالیون معتقدند که خاتمی با معرفی "کاندیدای در سایه" نه تنها تلاش می کند که از روحانی امتیازات ویژه ای را طلب کند بلکه اگر شرایط ایام انتخابات به نفع کاندیدای مد نظر او پیش برود؛ دیگر به راحتی حاضر نخواهد بود که گزینه مورد نظرش را مجبور به کناره گیری کند.

البته خاتمی بارها تاکیده کرده که گزینه در سایه برای روحانی به نفع جبهه اصلاحات و اعتدال است و نهایتا کاندیدای اجباری آنها روحانی خواهد بود.

با این وجود نزدیکان دولت نمی توانند اقدامات اخیر خاتمی را تماما خوشبینانه قضاوت کنند و اعتماد صد درصدی داشته باشند.

از سوی دیگر برای برخی اصلاح طبان نیز برنامه انصراف کاندیدای اصلاح طلب به نفع روحانی آنهم همانند داستان کنار رفتن عارف در انتخابات 92 قابل پذیرش نیست و معتقدند این تاکتیک سیاسی تکراری تبعات اجتماعی و گفتمانی بسیار بیشتری به جبهه اصلاحات وارد بکند.

با این وجود یکی از گزینه هایی که خاتمی طی هفته های اخیر علاقه مندی زیادی برای کاندیداتوری وی از خود نشان داده، دکتر مسعود پزشکیان، نماینده فعلی مردم تبریز و وزیر سابق بهداشت دولت اصلاحات است.

البته خود پزشکیان نیز پیشنهاد کاندیداتوری در ریاست جمهوری را قابل تامل دانسته و حتی در این زمینه برنامه پیشنهادی برای دولت مدنظرش تهیه و به خاتمی داده است.

 در برنامه‌های ارائه شده توسط پزشکیان در حوزه اقتصاد، حوزه سلامت و حوزه اشرافی‌گری مدیران دولت انتقادهای جدی به دولت فعلی شده است. به همین دلیل برنامه پیشنهادی مسعود پزشکیان - به علت انتقادی بودن نسبت به دولت روحانی- از طرف خاتمی رد شده است.

در این زمینه آقای خاتمی خطاب به پزشکیان گفته است: "شما قرار شد حامی و یار آقای روحانی باشید؛ یعنی در کنار ایشان مکمل باشید و به نوعی هم این دولت هم کارنامه‌اش برای همه ما هست و الآن شما به عنوان یک منتقد و رقیب روحانی برنامه‌هایتان را نوشتید، قطعاً روحانی این را نمی‌پسندد و این طور نمی‌شود کار کرد"

هرچند با توجه رویه انتقادی پزشکیان از برخی اقدامات دولت تدبیر و امید و منش نسبتا مستقل سیاسی وی و همچنین عدم تمایل به پذیرش نقشی همانند عارف 92، پیش بینی می شود که پزشکیان زیر بار چنین مساله ای نخواهد رفت.
 
اما استدلال های خاتمی در رد برنامه های پیشنهادی پزشکیان به خوبی نشان می دهد که وی همچنان یکی از بهترین روش ها را برای ماندن موثر در فضای سیاسی کشور، قربانی کردن مجدد یک چهره دیگر اصلاحات -همانند عارف- در انتخابات پیش رو می داند.

البته خاتمی عبور از روحانی را به نفع خود در شرایط فعلی نمی داند ولی با معرفی کاندیدای اصلاح طلب در کنار رئیس دولت تدبیر و امید یکبار دیگر می خواهد اعتدالیون را وام دار خود بکند.

این در حالیست که روحانی نیز نوع بازی خاتمی را خوانده و به همین دلیل است که در مواجه با اصلاح طلبان از موضع بالا به پایین رفتار می کند و با وجود نیازمندی که به اصلاح طلبان دارد؛ مواضب رفتارها و سهم خواهی های آنها نیز است.

در هر صورت محافظه کاری خاتمی در قبال دولت تدبیر و امید گرچه سبب تضعیف اقتدار سیاسی و کاهش نفوذ اجتماعی وی شده ولی او چاره ای جز بازی های سیاسی اینچنینی برای موثر ماندن در سپهر سیاسی کشور ندارد.

ضمن اینکه خاتمی در انتخابات می خواهد این پیام را به جامعه نیز منتقل که گزینه ای عیر روحانی را مد نظر داشته ولی ناچارا با توجه به شرایط مجبور به حمایت مجدد از روحانی است.

دلیل این نوع رفتار نیز این است که خاتمی تا حدودی در افکار عمومی راه گریز و فرار از پذیرفتن مسئولیت عملکرد روحانی برای آینده برای خود باز می کند و بدین ترتیب سرنوشت کامل سیاسی خود را نیز با دولت تدبیر و امید گره نمی زند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرتضی
Iran, Islamic Republic of
مهدی دقت کن. «مواضب»؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مواضب ؟؟؟!!!رفتارها و سهم خواهی های آنها نیز است.