يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱
محک آمریکا در یمن

آیا ماشین نظامی ترامپ در یمن زمین گیر می شود؟

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب: 506347
این روزها یمن محلی شده برای رفتار شناسی ترامپ و محک سیاست های نظامی دولت جدید آمریکا در منطقه غرب آسیا. هلی‌برن اخیر نیروهای آمریکایی به جنوب یمن به بهانه «جنگ با تروریسم» از یک سو و حمله بالگردها و پهپادهای ارتش این کشور به یمن با مستمسک مبارزه با القاعده از سوی دیگر در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که با «اشغالگری آمریکا در عراق و لیبی مخالف است»
آیا ماشین نظامی ترامپ در یمن زمین گیر می شود؟
گروه بین الملل جهان نيوز: این روزها یمن محلی شده برای رفتار شناسی ترامپ و محک سیاست های نظامی دولت جدید آمریکا در منطقه غرب آسیا. هلی‌برن اخیر نیروهای آمریکایی به جنوب یمن به بهانه «جنگ با تروریسم» از یک سو و حمله بالگردها و پهپادهای ارتش این کشور به یمن با مستمسک مبارزه با القاعده از سوی دیگر در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که با «اشغالگری آمریکا در عراق و لیبی مخالف است»

با این حال  ترامپ تنها اندکی بعد از حضور در کاخ سفید فرمان یک عملیات نظامی توسط نیروهای ویژه ارتش آمریکا را صادر کرد. عملیاتی که می توان ان را یک فاجعه و بی آبرویی نظامی نام داد. آمریکایی ها در این عملیات تلفات نظامی و لجستیک سنگینی دادن و بعد هم مشخص شد که این تلفات را در درگیری با یگان های ویژه زنان القاعده در یمن متحمل شده اند.

هرچند سخنگوی کاخ سفید بعدا عنوان داشت که، هدف از عملیات اخیر در یمن جمع‌آوری اطلاعات بوده که با موفقیت انجام شد! این در حالی است که پیشتر عنوان شده بود هدف از این ملیات ترور الریمی یکی از سران القاعده در یمن بوده است. الریمی در نوار ویدیویی که از او منتشر شده، با اشاره به عملیات ارتش آمریکا در یمن گفت: احمق جدید (ترامپ) در کاخ سفید سیلی‌ محکمی خورد.

با این حال از دو روز گذشته ظاهرا موج جدیدی از عملیات های نظامی پنتگون در یمن آغاز شده است. به گزارش اسکای نیوز ، عملیات جدید که با هلی‌برن نیرو در استان ابین انجام شده، پس از حملات جنگنده‌های بدون سر نشین آمریکا در این استان و استان البیضاء انجام شده است. این اقدام نشان می‌دهد ارتش آمریکا قصد دارد حملات شدیدتری علیه آنچه مواضع القاعده در یمن می‌نامد، انجام دهد.

جف دیویس، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرده است که هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا و همچنین جت‌های جنگنده این کشور در در دو شب متوالی (۲ و ۳ مارس)۳۰ بار به پرواز درآمده و به مواضع شاخه شبه‌جزیره عربی القاعده در یمن  حمله کرده‌اند.

سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که این حملات بخشی از استراتژی آمریکا برای کنترل شبکه تروریستی القاعده در یمن است. او خاطر نشان کرد که شاخه یمنی القاعده نیز چون جریان تروریستی داعش بسیار خطرناک است.

جف دیویس در ادامه گفت شاخه یمنی القاعده تاکنون در حمله به نیروهای آمریکا بسیار موفق بوده است و این سازمان تروریستی "بیش از هر سازمان تروریستی دیگری دست‌اش به خون آمریکایی‌ها آغشته است."

 هر چند سازمان تروریستی القاعده در یمن، شاخه‌ای بسیار پرقدرت از این شبکه تروریستی است که در سراسر جهان فعالیت می‌کند و توانسته از خلا امنیتی موجود در یمن نهایت استفاده را برده و موقعیت خود را در این کشور تا حد ممکن بهبود بخشد، اما بعید است که اقدامات پنتاگون در یمن تنها با هدف مقابله با القاعده صورت گرفته باشد.

يمن، به عنوان بخشي از شبه جزيره عربستان به دليل موقعيت ويژه ژئوپلتيک خود يعني اشراف بر خليج عدن، اشراف بر تنگه استراتژيک باب المندب و اشراف بر آبراه حساس درياي سرخ، گلوگاهی استراتژیک محسوب می شود. به گونه ای که آمریکایی ها از دیرباز به دنبال ایجاد پایگاه دائمی در منطقه" لحج"بوده اند.

لذا یکی از گمانه های جدی که می شود در رابطه با دلیل پشت پرده اقدامات نظامی اخیر آمریکا در یمن مطرح کرد، تسلط بر تنگه باب‌المندب است که در واقع، نوعی باج‌خواهی از اروپا و چین معترض به سیاست‌های ترامپ به شمار می‌آید. بخش قابل‌توجهی از تجارت شرق و غرب از طریق این معبر استراتژیک صورت می‌گیرد و مانور پنتاگون با القاعده ! زنگ خطری جدی برای کشورهایی است که ساز مخالفت با دولت آمریکا را سر داده‌اند و با این روش، قدرت برتر نظامی این کشور را گوشزد می‌کند.

به‌عبارت‌دیگر، سیاستمداران کاخ سفید در پی آن هستند که مانند دهه‌های گذشته، بار دیگر خود را حافظ منافع سرمایه‌داری جهانی نشان دهد و حق ژاندارمی خود را از دوست و دشمن بگیرند.

در جنگ اول و دوم خلیج‌فارس، آمریکایی‌‌ها از ژاپن که متحد نزدیک این کشور است، برای تأمین امنیت نفت‌کش‌هایی که به مقصد سواحل ژاپن حرکت می‌کردند، باج‌خواهی کردند و در قبال اروپایی‌ها هم به بهانه دفع خطر صدام و حفاظت از نفت‌کش‌های حامل سوخت به سمت اروپا همین رویه را در پیش گرفتند؛ اکنون دقیقاً همان سیاست باج‌خواهی در دستور کار دولت آمریکا قرار دارد و مقدمه طلبکاری این کشور از تمام دنیا با حضور نظامی در پنج قاره آغاز شده است.

با این حال در صورت تحقق چنین امری یمن می تواندمحک خوبی برای سیاست های دولت جدید آمریکا در غرب اسیا باشد. تجربه نشان داده حضور بر روی زمین در یمن بدون تلفات نخواهد بود. زمین گیر شدن آمریکا و همپیمانانش در یمن می تواند برای رئیس جمهور بی تجربه امریکا درسی مهم در حوزه سیاست های امنیتی دفاعی باشد. ترامپ به زودی خواهد فهمید بازی در دنیای واقعی به اسانی سخنرانی کردن و بازی در توئیتر نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به لطف حق تو دهني خواهد خورد.
ايران بايد به همين بهانه ها متوسل شود و پاي روس و چين را بيشتر به يمن باز كند.