جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱
اهداف اردوغان از تغییر نظام سیاسی ترکیه

اردوغانیسم و میراث اتاتورک

يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۵
کد مطلب: 504709
کمالیسم ایدئولوژی که بر پایه اندیشه های مصطفی کمال اتاتورک، بنیان گذار جمهوری ترکیه بنا شده است، واکنشی مشخصا بومی بود به توسعه نیافتگی جامعه ترکیه؛ آتاتورک معتقد بود، برای دست یابی به توسعه بایستی پیوندهای ترکیه را با گذشته اش از بین برد، اما این تنها راه حل برای توسعه این کشور نبود، بسیاری از اندیشمندان ترک برخلاف مصطفی کمال آینده و توسعه را در گذشته عثمانی این کشور جستجو می کردند.
اردوغانیسم و میراث اتاتورک
به گزارش جهان نيوز- کمالیسم ایدئولوژی که بر پایه اندیشه های مصطفی کمال اتاتورک، بنیان گذار جمهوری ترکیه بنا شده است، واکنشی مشخصا بومی بود به توسعه نیافتگی جامعه ترکیه؛ آتاتورک معتقد بود، برای دست یابی به توسعه بایستی پیوندهای ترکیه را با گذشته اش از بین برد، اما این تنها راه حل برای توسعه این کشور نبود، بسیاری از اندیشمندان ترک برخلاف مصطفی کمال آینده و توسعه را در گذشته عثمانی این کشور جستجو می کردند. اردوغانیسم را می توان بخشی از نگرش دوم به فرآیند توسعه در ترکیه دانست، ایدئولوژی که با قدرت یافتن حزب عدالت و توسعه جایگاه مناسبی برای ترویج در جامعه پیدا کرد. در این یادداشت تلاش می شود تا به تقابل این دو رویکرد  پرداخته شود، سئوال اصلی این است از  میراث اتاتورک چه باقی مانده است؟
پاسخ به این پرسش به ویژه اکنون که رجب طیب اردوغان نخستین رئیس جمهور منتخب آرای مردم تلاش می کند تا با تغییر در قانون اساسی قدرت اجرایی را در دست بگیرد، بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. اردوغان امید دارد
بسياري معتقدند که ترکيه اين روزها در حال گذار است. البته نه گذار به دموکراسی يا از سنت به مدرنيته بلکه گذار از ايدئولوژي کماليسم به ايدئولوژي اردوغانيسم.
که رویای خود مبنی بر ایجاد ترکیه جدید و قدرتمند را تحقق بخشد، ترکیه ای که افتخارات امپراتوری عثمانی را احیا کند. دیگران البته کمتر مشتاق این رویا هستند. لونت گلتکین از چهره های شناخته شده دانشگاهی ترکیه پیش بینی می کند:"ترکیه به یک دیکتاتوری خاورمیانه ای تبدیل خواهد شد"

کاخ سفید اردوغان در مزرعه آتاتورک
شاید این پیش بینی اغراق شده باشد، اما اردوغان قطعا جاه طلبی های بزرگی دارد. در مزرعه آتاتورک در نزدیکی انکارا، اردوغان یک کاخ جدید ریاست جمهوری با 1150 اتاق ساخته است و برای آن 615 میلیون دلار هزینه کرده است. علاوه بر این وی گارد ویژه تشریفات ریاست جمهوری ترکیه را تغییر داده است. گارد ویژه جدید که از آن در دیدار اردوغان با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی رونمایی شد. از شانزده سرباز زره پوش تشکیل شده که نیزه و شمشیر در دست دارند. منابع رسمی ترکیه می گویند این 16 سرباز نمادی از 16 حکومت مهم در تاریخ ترک تباران هستند که از امپراتوری هون ها در سده دوم قبل از میلاد تا حکومت های سلجوقیان و گورکانیان و در نهایت امپراتوری عثمانی را شامل می شود. در اقدامی دیگر رجب طیب اردو غان  دستور داده که تدریس زبان و الفبای قدیم عثمانی (که اتاتورک در سال 1928 آن را با الفبای لاتین جایگزین کرد) در مدارس امام خطیب برای دانش آموزان اجباری شود. تعداد دانش آموزان این مدارس از زمان به قدرت رسیدن
بسياري معتقدند که ترکيه اين روزها در حال گذار است. البته نه گذار به دموکراسی يا از سنت به مدرنيته بلکه گذار از ايدئولوژي کماليسم به ايدئولوژي اردوغانيسم.
حزب محافظه کار عدالت و توسعه در سال 2002 چهار برابر شده است.

مقابله با کمالیسم
ترکيه هشتاد سال تمام تحت حاکميت دکترين کمال آتاتورک يعني «کماليسم» بود اما اردوغان طي دوازده سال حکومت خود در مرحله نخست نخبگان کماليست را از قدرت پايين کشيد، نخبگاني که بيش از هر جاي ديگر در ارتش و سيستم قضايي ترکيه جا خوش کرده بودند. سپس کنترل همه نهادهاي دولتي را در اختيار خود درآورد و حال در کسوت رئيس جمهور خود را تجلي و تجسم عيني ترکيه مي‌بيند.  روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه  می نویسد:" در واقع اردوغان همزمان يک سلطان عثماني و يک لويي هفدهم (پادشاه قرون گذشته فرانسه) است. لويي هفدهم تماميت خواه ترين حاکم تاريخ لقب گرفته است اما ظاهرا اردوغان دست کمي از او ندارد." بسياري معتقدند که ترکيه اين روزها در حال گذار است. البته نه گذار به دموکراسی يا از سنت به مدرنيته بلکه گذار از ايدئولوژي کماليسم به ايدئولوژي اردوغانيسم.

تمامیت خواهی به سبک آتاتورک
کماليسم بر شش ستون استوار بود که از جمله آنها لائيسيسم، برتري دولت و جامعه بي طبقه را مي‌توان نام برد. اما اردوغان هيچ نحله ايدئولوژيکي را نمايندگي نمي کند و با اين وجود حکومت وي از نظر عدم برخورداري از دموکراسي با حکومت کماليست ها شباهت زيادي دارد. رييس جمهور ترکيه پس از شکست سياست هايش در رابطه با اروپا و جهان عرب، در داخل نيز
کماليسم بر شش ستون استوار بود که از جمله آنها لائيسيسم، برتري دولت و جامعه بي طبقه را مي‌توان نام برد. اما اردوغان هيچ نحله ايدئولوژيکي را نمايندگي نمي کند و با اين وجود حکومت وي از نظر عدم برخورداري از دموکراسي با حکومت کماليست ها شباهت زيادي دارد.
ناکامي هايي دارد و آن جامعه سرزنده و شاد برخوردار از تکثرگرايي که اردوغان ادعاي آن را داشت امروزه در چارچوب هايي تنگ گرفتار آمده و روز به روز اين چارچوب و مرزها تنگ تر نيز مي‌شود.  سبک حکومت اردوغان حتي لحن و زبان او را نيز تغيير داد. اردوغاني که زماني در کسوت يک اصلاح طلب وعده «دموکراسي» و «آزادي» مي داد امروزه عليه مخالفان سياسي اش مي غرد و با ادبياتي سخيف مي گويد:«حد و مرز خود را بشناسيد!». اردوغان در برابر مخالفانش هرگز نيازي به کنايه و در لفافه سخن گفتن نمي بيند و به صراحت اعلام مي کند که «چه کسي در ترکيه در صدر و چه کساني در ذيل» قرار دارند. اين عبارتي بود که اردوغان خطاب به معترضان تابستان سال 2013 گفت. روزنامه الاهرام مصر  در این رابطه می نویسد:" اردوغان این روزها کمترین انتقادی را بر نمی تابد، اگر کسی کوچک ترین نقدی به وی در فیسبوک وارد کند، جناب رئیس جمهور تردید نمی کند و سریعا دستور بازداشت وی را صادر می کند " گراهام فولر، معاون پيشين شوراي اطلاعات ملي آمريکا و کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه اندیشکده رند که به تازه گی نیز کتابی در رابطه با تحولات سیاسی اجتماعی ترکیه منتشر ساخته است  معتقد است: "تأثيرگذاري و نفوذ اردوغان به تدریج شروع به کاهش خواهد کرد. وي پس از يک دوره طلايي نخست وزيري در دهه نخست قدرت يابي حزب عدالت و توسعه، در اتهام هاي فساد مالي غرق شده و به صورتي جنون آميز به هر کسي که با شيوه حکومتي غيرمنطقي و دون کيشوت واري وي مخالفت مي کند، حمله کرده است. وي در مسير تخريب نهادها و ميراث خود و حزبش قرار گرفته است."
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کمالیسم برای دوران خودش پدیده ای پیشرو بوده.
اما اردوغانیسم در پی مناسباتیست که دورانش گذشته و جایی در آینده ندارد.
درست است که روح زمانه برای دوران پیش رو به عبور از مادیات و فردگرایی و توجه به همگرایی و معنویات در زندگی اجتماعی و مناسبات جهانی اشاره دارد: اما متاسفانه هنوز درک درستی از چگونگی بکارگیری معنویات در خلق تمامی ساختارهای آینده و روابط داخلی و جهانی آن وجود ندارد. اصولآ چنین طرح جامع جهانی هنوز در دسترس نیست و نبود آن درین دوران گذار برای بشریت خطرناک است. اگر بشر نابود شود همه آنانی که سنگ در پیش راه انقلاب معنوی ایران انداختند مسببان اصلی هستند. چون طراحی ساختارهای آینده بر اساس معنویت توحیدی وظیفه این انقلاب بود.