دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۳
اهداف آنکارا از احیا طرح ایجاد منطقه امن در سوریه

اردوغان و طرح هایی سست تر از خانه عنکبوت

سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 502763
بعد از دوره گردی رئیس سازمان سیا در منطقه، حالا نوبت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور جاه طلب ترکیه است که تور چند روزه سفر به کشورهای عربی راه بیاندازد. یکی از گمانه های جدی که در رابطه با سفر مایک پمپئو، رئیس سازمان جاسوسی امریکا به منطقه غرب اسیا و دیدارش با مقامات سیاسی امنیتی عربستان و ترکیه مطرح شد، تلاش برای تحقق سیاست منطقه به اصطلاح امن در سوریه بود. ظاهرا ترامپ تلاش دارد تا بعد از افتضاح نظامی نیروهای ویژه ارتش امریکا در یمن، این بار ماجراجویی خارجی خود را در سوریه دنبال کند. اما این ماجراجویی همان گونه که ترامپ پیشتر هم عنوان کرده است تنها در صورتی محقق خواهد شد که هزینه آن را دیگران به پردازند.
اردوغان و طرح هایی سست تر از خانه عنکبوت
به گزارش جهان نيوز،  بعد از دوره گردی رئیس سازمان سیا در منطقه، حالا نوبت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور جاه طلب ترکیه است که تور چند روزه سفر به کشورهای عربی راه بیاندازد.  یکی از گمانه های جدی که در رابطه با سفر مایک پمپئو، رئیس سازمان جاسوسی امریکا به منطقه غرب اسیا و دیدارش با مقامات سیاسی امنیتی عربستان و ترکیه مطرح شد، تلاش برای تحقق سیاست منطقه به اصطلاح امن در سوریه بود. ظاهرا
ترکیه در میان همپیمانان منطقه ای تروریست های سوری تنها کشوری است که توان عملیات نظامی به ویژه بر روی زمین را دارد، هرچند درگیریهای اخیر در الباب نشان داده که ارتش ترکیه به شدت دچار فرسایش انسانی و مادی شده است، از سوی دیگر این روزها آنکارا دچار بحران اقتصادی کم سابقه ای شده که ماجراجویی های سران حزب عدالت و توسعه را تحت الشعاع قرار داده است.
ترامپ تلاش دارد تا بعد از افتضاح نظامی نیروهای ویژه ارتش امریکا در یمن، این بار ماجراجویی خارجی خود را در سوریه دنبال کند. اما این ماجراجویی همان گونه که ترامپ پیشتر هم عنوان کرده است تنها در صورتی محقق خواهد شد که هزینه آن را دیگران به پردازند.
اردوغان اولین کسی است که حاضر شده است چنین هزینه ای را بپردازد. تحولات میدانی سوریه در ماه های اخیر به ویژه بعد از آزاد سازی حلب به گونه ای بوده که تروریست ها و به ویژه همپیمانان خارجی شان امیدهای خود را برای هرگونه توفیقی در خاک سوریه از دست داده اند. در چنین شرایطی ترکیه که به دلیل داشتن مرزهای طولانی با سوریه بیشترین سرمایه گذاری را بر روی تروریست ها کرده است و بیشترین اسیب را هم دیده است، تلاش دارد تا از کورسوهای امید برای تداوم آشوب در سوریه بهره ببرد تا شاید بتواند از این نمد برای خود کلاهی بدوزد.
رئیس جمهور ترکیه روز گذشته در سفر خود به بحرین در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که انکارا همچنان به دنبال ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در منطقه ای به وسعت 4 تا 5 هزار کیلومتر مربع در خاک سوریه است. ان چه از روند تحولات این روزهای منطقه بر می آید این است که ظاهرا اردوغان تلاش دارد کشورهای عربی را قانع سازد تا از طرح
از منظر داخلی اردوغان تلاش دارد در آستانه برگزاری همه پرسی تغییر نظام سیاسی این کشور از یک نظام پارلمانی به یک نظام ریاستی، به گونه ای رفتار کند که بتواند آرای بیشتری را برای افزایش اختیاراتش جلب کند.
انکارا در سوریه حمایت مالی کنند. ترکیه در میان همپیمانان منطقه ای تروریست های سوری تنها کشوری است که توان عملیات نظامی به ویژه بر روی زمین را دارد، هرچند درگیریهای اخیر در الباب نشان داده که ارتش ترکیه به شدت دچار فرسایش انسانی و مادی شده است، از سوی دیگر این روزها آنکارا دچار بحران اقتصادی کم سابقه ای شده که ماجراجویی های سران حزب عدالت و توسعه را تحت الشعاع قرار داده است. در چنین شرایطی دلایل اصرار اردوغان بر تداوم سیاست ایجاد منطقه امن در سوریه چه می تواند باشد؟ پاسخ به این سئوال در 3 سطح، داخلی، منطقه ای و بین المللی امکان پذیر است.

تلاش برای جذب رای در سطح داخلی
از منظر داخلی اردوغان تلاش دارد در آستانه برگزاری همه پرسی تغییر نظام سیاسی این کشور از یک نظام پارلمانی به یک نظام ریاستی، به گونه ای رفتار کند که بتواند آرای بیشتری را برای افزایش اختیاراتش جلب کند. وی به
رکیه تلاش می کند در زمانی که جریان سازش در عرب اسیا در افول کامل به سر می برد، خود را به عنوان احیا کننده این ائتلاف شکست خورده معرفی کند تا شاید بتواند اعتبار از دست رفته اش را باز گرداند.
شدت به دنبال جذب رای ملی گرای های سکولار است.  ماجراجویی خارجی و و به ویزه موفقیت در ایجاد یک منطقه امن در سوریه می تواند ضمن افزایش روحیه ملی گرایی در ترکیه شانس اردوغان برای پیروزی در همه پرسی پیش رو را افزایش دهد، از سوی دیگر اردوغان می تواند به بهانه ایجاد منطقه امن در خاک سوریه، جنگی تمام عیار را با کردها سوریه که تهدیدی امنیتی برای آنکارا محسوب می شوند راه انداخته بدون این که بخواهد نگران تبعات بین المللی آن باشد. در حال حاضر کشورهای غربی و به ویژه آمریکا بر روی جریان های مسلح کردی در سوریه سرمایه گذاری کرده اند، اما ایجاد یک ائتلاف منطقه ای برای ایجاد منطقه امن در خاک سوریه که بتواند بحران مهاجران در اروپا را سروسامان دهد، احتمالا باعث تغییر رویکرد غرب نسبت به کردها خواهد شد.

تلاش برای احیا جریان سازش در سطح منطقه
از منظر منطقه ای انکارا
از منظر بین المللی نیز اردوغان تلاش می کند تا با دنبال کردن طرح ایجاد منطقه امن روابطش را هم با اروپا و هم با آمریکا سامان بخشیده و دوباره به اغوش غرب پناه ببرد.
به دنبال رفتار سینوسی در سیاست خارجی، جایگاه خود را در میان بازیگران تاثیر گذار از دست داده است. ترک ها یک روز با پوتین تا مرز یک جنگ تمام عیار پیش می روند و روز بعد نامه عذرخواهی به کرملین می فرستند، یک روز تمام روابط خود را با اسرائیل قطع می کنند و روز دیگر برای صهیونیست ها کارت دعوت می فرستند، آنها یک روز آمریکا را پشت پرده کودتا نافرجام علیه اردوغان می خوانند و روز دیگر با رئیس سازمان سیا برای آتش افروزی جدید در منطقه نقشه می کشند. همین رفتارها باعث شده تا کسی نتواند به ترکیه که پیش تر به عنوان یک میانجی منطقه ای شناخته می شد، اعتماد کند. حالا ترکیه تلاش می کند در زمانی که جریان سازش در عرب اسیا در افول کامل به سر می برد، خود را به عنوان احیا کننده این ائتلاف شکست خورده معرفی کند تا شاید بتواند
این اولین باری نیست که اردوغان تلاش می کند همچون عنکبوت برای جاه طلبی هایش خانه ای از تار بتند. خانه هایی که تجربه نشان داده خیلی سست و کم دوامند.
اعتبار از دست رفته اش را باز گرداند.

تلاش برای بازگشت به دامان غرب در سطح بین المللی
از منظر بین المللی نیز اردوغان تلاش می کند تا با دنبال کردن طرح ایجاد منطقه امن روابطش را هم با اروپا و هم با آمریکا سامان بخشیده و دوباره به اغوش غرب پناه ببرد. اردوغان که تاپیش از اختلافات اخیرش به عنوان سوگولی غربی ها در منطقه شناخته می شد این روزها تصویرش همچون یک دیکتاتور در رسانه های غربی منتشر می شود. او تلاش می کند تا با تحقق منطقه امن هم خیال اروپایی ها را از بابت مهاجران راحت کند و هم با شریک کردن ترامپ در این سیاست خود را در دل این مجنون آمریکایی جای دهد. با این حال این اولین باری نیست که اردوغان تلاش می کند همچون عنکبوت برای جاه طلبی هایش خانه ای از تار بتند. خانه هایی که تجربه نشان داده خیلی سست و کم دوامند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مسولین نظام، مقامات بیدار باشند و رصد کنند که این رفت و آمد سیا به منطقه و سفر رئیس جمهور ترکیه به بحرین و عربستان و قطر حاوی پیام است توطئه را خنثی کنند؟
Iran, Islamic Republic of
شورای همکاری خلیج فارس از یک سو درخواست همکاری برای ایران می فرستد و از سوی دیگر با اردوغان برای ایجاد تنش نقشه می کشند....این ها همه مثل اربابشان غیر قابل اعتماد هستند
United States
وقتی اقتصادش گیر همه چی هست خیلی راحت میشه سر جاش نشوند فقط مرد عمل میخواد تو ایران و روسیه که ان شاء الله ردیف میشه