يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
۲۴
اصلاح طلبان امروز چه نوشتند؟

عدم مهلت اجل به آیت الله هاشمی درباره تغییرات در قانون اساسی/ تبعات عدم پیوستن جلیلی به اصولگرایان!

پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب: 502136
همواره اصلاح طلبان و رسانه های زنجیره ای این طیف در ایام نزدیک به انتخابات تلاش می کنند با طرح مباحثی همچون برخی تغییرات در بخش های از قانون اساسی موج تبلیغاتی و انتخاباتی ایجاد کنند.
عدم مهلت اجل به آیت الله هاشمی درباره تغییرات در قانون اساسی/ تبعات عدم پیوستن جلیلی به اصولگرایان!
گروه سیاسی جهان نيوز:  با بررسی روزنامه های امروز  اصلاح طلب به مطالب و گزارش های جالبی برخورد می کنیم که به بخش های از آن به شرح ذیل می توان اشاره کرد: 

*عدم مهلت اجل به آیت الله هاشمی برای سخن گفتن درباره تعییرات قانون اساسی
همواره اصلاح طلبان و رسانه های زنجیره ای این طیف در ایام نزدیک به انتخابات تلاش می کنند با طرح مباحثی همچون برخی تغییرات در بخش های از قانون اساسی موج تبلیغاتی و انتخاباتی ایجاد کنند.

در تازه ترین از این مدل گزارش ها، روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان " مجلس ضرب در دو" می نویسد: «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سال 58 تدوین شد؛ لیک از همان ایام بازنگری در آن، مطالبه سیاسیون بسیاری به ویژه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که از آن زمان تاکنون، تنها یکبار در سال 68 شاهد بازنگری در اصول قانون اساسی بوده‌ایم. در چندماه اخیر نیز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از رحلت، در چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی عنوان کرد که همانند دیگر کشورها قانون اساسی ما نیز نیازمند تغییرات است. با این حال روزگار مهلت نداد که رئیس دولت سازندگی در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه دهد. اکنون نیز با گذشت نزدیک به یک ماه از فوت هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و محمدرضا باهنر در اظهارنظرهایی جداگانه خواهان تغییراتی در قانون اساسی شده‌اند؛ با این تفاوت که یکی به دنبال بازسازی ساختار سیاسی است و دیگری در پی تغییر قوه مقننه.»

این گزارش می افزاید: محمدرضا باهنر که ید طولایی در نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دارد و به گفته خود 28 سال از عمرش را به فعالیت در این زمینه پرداخته، ضمن سخنان اخیر خود در باشگاه دانشگاه تهران اعلام کرد که مملکت با یک مجلس اداره نمی‌شود و این مجلس اصولاً منافع ملی را نمی‌تواند تامین کند؛ چرا که تمرکز ندارد. او در ادامه با اشاره به بازنگری در قانون اساسی پیشنهاد داد که اگرچه در اصلاح قانون اساسی نمی‌توانیم به طور کل مجلس را حذف کنیم، اما زمان دوره‌های مجلس را بیشتر کنیم و یا دو مجلس داشته باشیم. برخی سیاسیون معتقدند که با تعدد نماینده و تشکیل شورا کاری پیش نمی‌رود؛ چراکه در ایران به رغم وجود منابع و ثروت، مدیریت تخصصی و درست نداریم. از سویی این مسئله نیز مطرح است که آیا اصلا نیازی به بازنگری در قانون اساسی و ایجاد نهادهای تازه وجود دارد یا بهتر است از راه تعامل و گفت‌و‌گو به مشکلات پایان داد؟

*نیازی به تغییر قانون اساسی نیست
احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به اینکه باهنر، شخصیت باسابقه و باتجربی است، گفت: یک وجه بازنگری در قانون اساسی است، که با آن موافق نیستم؛ چراکه بحثی انحرافی است. مازنی معتقد است که اگر همین قانون اساسی درست اجرا شود، انتظار و مطالبات مردم و مقاماتی که دغدغه اسلام و انقلاب دارند، محقق می‌شود. به گفته او، بایستی بدون تنازل اجرای قانون اساسی را در اولویت قرار دهیم. مازنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان اخیر باهنر، به ذکر خاطره‌ای از امام خمینی(ره) پرداخت: شما را به سخنان امام(ره) و نظری که به مجلس سنا داشتند، ارجاع می‌دهم. ایشان گفتند که مجلس سنا، جای پیرمردانی است که کنار یگدیگر نشسته و درباره دارو و خوراک صحبت می‌کنند. مازنی ادامه داد: اگر منظور چنین مجلسی است که قبل از انقلاب نیز وجود داشت و نه تنها مشکل را حل نمی‌کرد بلکه خود معضل بود.
 

*تیم اطلاع رسانه ای دولت یا مساله دارند یا ضعیف هستند
تیم اطلاع رسانی طی چندین ماه گذشته مورد انتقاد بسیاری از چهره های اصلاح طلب قرار گرفته است.
در همین راستا عبدا... رمضان زاده ،سخنگوی دولت اصلاحات در گفت و گو با «قانون» اظهار داشت: «متاسفانه آقاي روحاني، تيم اطلاع‌رساني قوي ندارد كه دستاوردهاي دولت را در زمينه‌هاي مختلف به اطلاع مردم برسانند. تيم اطلاع‌رساني آقاي روحاني، اگر نگوييم مساله‌دار هستند، بسيار ضعيفند. ايشان سخنگوي ستاد رقيب خود را به عنوان مسئول اطلاع رساني دفتر خود انتخاب كرده است. اين مساله در سياست معناي خاصي ندارد و قابل فهم نيست. به طور قطع آقاي روحاني بايد فكري به حال نشان دادن دستاوردهاي دولت خود بكند كه اين اتفاق تا به امروز رخ نداده است و مشكل‌ساز خواهد بود.»

وی درباره تحلیل خود از وضعیت اقتصادی دولت نیز گفت: »كاهش نرخ تورم به معناي ارزاني نيست كه مردم آن را درك كنند. اتفاقي كه افتاده اين است كه پيش‌تر، قيمت‌ها از ابتدا تا پايان سال چيزي ميان 40 تا 45درصد افزايش پيدا مي‌كرد؛ يعني اگر يك بطري شير را در ابتداي سال به قيمت 2000 تومان خريداري مي‌كرديد، در پايان سال قيمت آن به 3000 تومان افزايش پيدا مي‌كرد. اما امروز اگر شير را در ابتداي سال 2000 تومان بخريد، در پايان سال نهايت قيمت آن به 2100 تومان افزايش پيدا مي‌كند ولي بازهم گراني اتفاق افتاده است. در حال حاضر،چهار سال وضعيت به همين صورت است. در واقع شاهد كاهش رشد تورم بوده‌ايم، نه اينكه نرخ تورم منفي شده باشد و بنابراين حرف مردم درست است كه چرا ارزاني را احساس نمي‌كنند. در دولت آقاي روحاني به حقيقت، سيل گراني كنترل شده است ولي هنوز دستاوردهاي اقتصادي براي مردم ملموس نشده است.»

*تحلیل اصلاح طلبانه از تبعات عدم همراهی جلیلی با اصولگرایان
محمد جمواد حق شناسی از اعضای برجسته حزب اعتماد ملی طی یادداشتی در روزنامه آرمان درباره شرایط انتخاباتی اصولگرایان نوشته است: «محمدرضا باهنر در تازه‌ترین اظهارات خود به سعید جلیلی پیشنهاد داد که ورود جداگانه به عرصه انتخابات نداشته باشد و با اصولگرایان به وحدت برسد. دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین از جمله شخصیت‌هایی است که سعی در حل‌ و فصل چالش‌های بین جریانات اصولگرایی دارد و هدفی که دنبال می‌کند رسیدن به وحدت از مسیر کاهش چند دستگی‌هاست. باهنر به دلیل تجاربی که دارد، درصدد است تعدد نامزدها را به نفع گرایش خود در این جریان مدیریت و آقای جلیلی را مجبور به اجماع با سایر اصولگرایان در انتخابات سال ۹۶ کند.»

این یادداشت درباره تبعات عدم همراه جلیلی با اصولگرایان نیز می افزاید: «اگر جلیلی با اصولگرایان به وحدت نرسد، آرای او با رای بذرپاش تقسیم می‌شود و در نتیجه هیچ کدام قادر به رقابت با روحانی نخواهند بود. بنابراین باهنر به جلیلی توصیه می‌کند که با آنها همراه شود و به اصولگرایانی بپیوندد که علاقه‌مند به وحدت با یکدیگرهستند. اصولگرایان برای تعیین کاندیدای نهایی خود به مسائل بسیاری مانند رای آوری کاندیدا، برجام، وضعیت منطقه و ترامپ توجه خواهند داشت. حمایت جریان‌های سیاسی از یک کاندیدا، بسیار حائز اهمیت است. کاندیدایی که حمایت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را نداشته باشد و زیر چتر آنها نباشد، شانسی برای انتخاب شدن ندارد.»

لازم به ذکر است، طی ماه های اخیرا بسیاری از چهره های اصولگرا بر حفظ وحدت و ایجاد اجماع تاکید ویژه داشته و ایجاد اجماع و وحدت را اصلی ترین راهبرد پذیرفته شده برای انتخابات آتی ریاست جمهوری می دانند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درود بر سعید جلیلی متاسفانه باهنر بیشتر به طیف هاشمی متمایل بوده و هست
Iran, Islamic Republic of
چه با اتحاد چه بدون اتحاد روحانی پیروز انتخابات خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
وحدت فقط باید گفتمانی باشه، وگرنه نظیر این وحدت برای رسیدن طیف ما به قدرت همان تزی است که صدها سال این مملکت رو زیز یوغ شاهان گرفتار کرده بود. امام و رهبری با تمام وجود ایستادند که گفتمام انقلابی و اسلامی مبتنی بر ولایت حاکم باشه، نه به هر قیمتی! نتیجه 30 بر صفر و باختن لیست آقای باهنر به فریده آغ بالا و... نشون میده تز ایشون تز پلاسکوئیه!!
Iran, Islamic Republic of
اصولگرايان بخاطر انتخاب و حمايت غيرمنطقي از احمدي نژاد براي ساليان سال اعتبار خودشان را از دست داده اند مگر اينكه نامزدي بيايد كه مورد توجه آحاد ملت باشد و اصولگرا باشه وگر نه جريان اصولگرايي واقعا افول كرده است .
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد باعث افتخار ماست و فتنه گران و سازشکاران با فتنه88 و برجام هست که آبرویشان رفته است
شهروند
Iraq
احمدی نژاد جاده روحانی(اصلاح طلبان، مشارکتی ها، دوم خردادی ها و..) را تسهیل کرد. اصلاح طلبان باید خود را مدیون احمدی نژاد بدانند.
Iran, Islamic Republic of
اصولگرایان با ازدست دادن دکتر احمدی نژاد ضرر کردن نه بالعکس
اصولگرایی دیگر معنا ندارد و انقلابی بودن مهم است
رسولی
Iran, Islamic Republic of
ما رییس جمهوری شجاع و انقلابی در حد احمدی نژاد نیاز داریم تا مملکت را از وابستگی و سازش و عقب نشینی در برابر حریفان نابکار دور کنه
Iran, Islamic Republic of
هنوز هم یک موی احمدی نژاد را به صدتای امثال باهنر نخواهیم داد.
روحانی مرفه و اصلاح طلبان فتنه گر که بماند...
کدوم احمدی نژاد ؟!! متاسفانه احمدی نژادِ دولت نهم دیگه وجود خارجی نداره.
احمدی نژاد الان هم بیشتر به درد انجمن حجتیه میخوره تا انقلاب اسلامی.
حمزه
Iran, Islamic Republic of
احمدی نزاد ا مشایی وجن گیر بازی خودش رو خراب کرد. او در دوره دوم به صورت فتنه دیگری رو بروی رهبری ایستاد
مازیار
Iran, Islamic Republic of
سلام-احمدی نژاد واسه انقلاب مث سیب سرخ و شیرینی بود که نمیشد بهتر از اونو تصور کرد و همه ما از داشتن چنین نیرویی با این همه امتیازات به وجد اومده بودیم-ولی دریغ و دردا این سیب دچار کرم شد و الان فقط پوسته ای از اون باقی مونده و از درون خورده شده -این واقعیت تلخه جوری که خیلیا نمیخوان باورش کنن-اما واقعیته
Iran, Islamic Republic of
در هر صورت چاره ای جز وحدت نیست هر کسی بیاد باید اولویت اولش وحدت باشد در غیر اینصورت قبل از اینکه به رقیب باخته باشند به خودشان باختند و زمینه را برای پیروزی رقیب فراهم کردند.
Iran, Islamic Republic of
دیگه باختین تموم شد
Iran, Islamic Republic of
تصویری که گذاشتین چه ربطی به متن داره؟ چه ربطی به دکتر احمدی نژاد داره؟دکتر اصولگرا نیست،خیالتان راحت.
سرور
Iran, Islamic Republic of
آیت الله هاشمی کیه؟
خود رهبری معظم انقلاب به وی گفتند حجه الاسلام و المسلمین آنوقت شما دیگر چرا؟
Iran, Islamic Republic of
آیت الله هاشمی کسی است امام خمینی در باره اش فرمودند: مخالفان هاشمی بدانند هاشمی زنده است تا نهضت زنده است
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
اولا همه فرمایش امام را با هم ببینیم. وصیت نامه امام رو چند بار خوندی؟ امام فرمایشی به این مضمن دارند که ... میزان حال فعلی افراد است. دوما شما امام حاضر را فرمان نمی برید. زیرا امام رحلت کرده را هر طور که بخواهید تفسیر می کنید
Iran, Islamic Republic of
هاشمی یار امام و رهبری و فرمانده کل قوای خمینی کبیر در جنگ بود و اگر بازم نفهمیدی هاشمی کیه مشکل از درک و فهمته که درست شدن اون با کرام الکاتبینه
سرور
Iran, Islamic Republic of
سلام.
Iran, Islamic Republic of
«و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما»....سلام!!!
Iran, Islamic Republic of
ابر سیاستمدار ایران زمین حضرت آیت الله هاشمی روحت شاد
Iran, Islamic Republic of
سعید جلیلی بهترین گزینه است . و دیگران قصد دارند مانع حضور و پیروزی وی شوند
حسن
Iran, Islamic Republic of
آقاي باهنر مثلا با سابقه !!!مثل پاكستان و تركيه هر روز قانون اساسي را تغيير بدين !!! هر دولت كه اومد به نفع خودش قانون را عوض كنه !!! اره بابا باريك اله