جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
باقری در همایش «پلمپ‌ها را می‌شکنیم»:

برجام حیثت و آبروی یک جریان سیاسی است

سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب: 603134
معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت گفت: ملت ایران به خوبی متوجه است که برجام موضوع حیثت و آبروی یک جریان سیاسی است و منافع ملی ملت ایران وجه‌المصالحه آبروی یک جریان سیاسی قرار گرفته است.
برجام حیثت و آبروی یک جریان سیاسی است
به  گزارش جهان نيوز،  علی باقری معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی در همایشی که به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای با عنوان « پلمپ‌ها را می‌شکنیم» و به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: یکی از کار ویژه‌ای دولت در جریان مذاکرات هسته‌ای و پس از حصول توافق آن بود که برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود، بعضاً واقعیت‌ها را پنهان کرده و حتی برخی اوقات نیز تلاش می‌کرد تا امور غیرواقعی را به عنوان مسایل واقعی به ذهن افکار عمومی تحمیل کند.

وی ادامه داد: برخلاف آنچه دولت ادعا می‌کند که بر اساس واقعیت‌ها برآورده کرده، بر مبنای واقعیت‌ها برنامه‌ریزی کرده و با لحاظ واقعیت‌ها اقدام می‌کند و از همین‌رو ادعای واقع‌گرایی دارد و مخالفان خود را به بی‌اعتنایی به واقعیت و حتی خیال‌پرداز خطاب می‌کند، واقعیت آن است که در بسیاری از موارد، این واقعیت‌ها است که زیر پای دولتمردان له می‌شود تا آنچه خواسته و مطلوب آنها است حتی به دروغ به‌عنوان واقعیت به افکار عمومی القا شود.

باقری تصریح کرد: یکی از خلاف واقع‌گویی‌های دولت در روند مذاکرات و پس از آن، ادعای دروغین وقوع جنگ در صورت عدم پذیرش توافق هسته‌ای است. این در حالی است که بارها مقام‌های امریکایی به ناتوانی خود برای راه‌اندازی جنگ علیه ملت ایران اذعان کرده‌اند.

معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این موضوع تا جایی بود که «رابرت گیتس»، که در دوران بوش و اوباما وزیر دفاع امریکا بوده‌است، در دیماه 1393 در پاسخ به این پرسش مجری بی بی سی که می‌پرسد در زمان وزارت شما، آمریکا تا چه حد به حمله به ایران نزدیک شده بود، تصریح می‌کند: «به نظر من چه در زمان بوش و چه در زمان اوباما، ما اصلاً به گرفتن چنین تصمیمی نزدیک نبودیم»

باقری ادامه داد: مورد دیگر از خلاف واقع‌گویی‌های دولت این است که حال که آنها نتوانسته‌اند حتی با توافق هسته‌ای تحریم‌ها را بردارند، ادعا می‌کنند هدف مذاکرات هسته‌ای لغو تحریم‌ها نبوده‌است! در این ارتباط یکی از دست‌اندرکاران اصلی مذاکرات هسته‌ای چند بار ادعا کرده که مذاکرات «اساساً» برای لغو تحریم‌ها نبوده، بلکه هدف از مذاکرات هسته‌ای فقط و فقط تثبیت حق هسته‌ای بوده‌است. 

وی گفت: مایه تأسف است که این فرد دست‌اندرکار مذاکرات هسته‌ای یا واقعیت‌ها را نمی‌داند و یا خدای‌نکرده برای بازی‌های سیاسی، واقعیت‌ها را وارونه جلوه می‌دهد.

معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: واقعیت این است که تثبیت حق هسته‌ای هدف مذاکرات نبود، بلکه مبنا و اساس مذاکرات بود، به همین جهت هم بود که ما در دور قبل با تلاش فراوان توانستیم این مبنا و اصل را به امریکایی‌ها تحمیل کنیم که مذاکرات جدی هنگامی شروع می‌شود که آنها به این مبنا و اصل اذعان کنند.

وی افزود: از این‌رو رئیس جمهور امریکا در فروردین ماه 1391، طی پیام کتبی به طرف ایرانی بر این مبنا و اساس اذعان کرد و حقوق هسته‌ای ملت ایران در چارچوب معاهده «ان پی تی» را به رسمیت شناخت و بعد از آن بود که اجازه داده شد تا پیشنهادها برای نحوه دستیابی به توافق مطرح گردد.

باقری ادامه داد: برخلاف اظهار دولتمردان تدبیر و امید که ادعا می‌کنند هدف واقعی مذاکرات هسته‌ای لغو تحریم‌ها نبوده‌است، اتفاقاً هدف اصلی مردم و نظام از مذاکرات هسته‌ای رفع تحریم‌های ظالمانه بود، چرا که در خصوص دانش، فناوری و صنعت هسته‌ای، جوانان ایرانی بدون کمک بیگانگان و حتی با وجود مخالفت، کارشکنی و مانع‌تراشی آنها به موفقیت دست یافتند و این موضوع تحریم‌ها بود که از طریق مذاکرات می‌خواستیم آن را از سر راه برداریم.

وی تاکید کرد: اتفاقاً اگر به فرمایش‌های رهبری هم دقت شود، ایشان بارها بر روی این موضوع تأکید کردند که هدف از مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است. بد نیست دولتمردان تدبیر و امید فرمان رهبری در مهرماه 1394 خطاب به رئیس جمهور را دقیق مطالعه کنند و بعد اظهارنظر کنند. در متن فرمان رهبری برای اجرای برجام در 29 مهرماه 1394، معظم له تصریح فرمودند: «از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه‌ اقتصادی و مالی صورت گرفته است ... باید ... این تحریم‌ها به‌کلی برداشته شود.».

معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: خلاف‌واقع‌گویی دیگر دولتمردان تدبیر و امید، در مورد ضمانت اجرای برجام در طرف ایرانی است.

معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: هنگامی که از دولتمردان سئوال می‌شود که باوجود این که امریکا بازگشت تحریم‌ها را به‌عنوان ضمانت اجرای توافق در متن برجام تعبیه کرده‌است، چرا طرف ایرانی هیچ سازوکاری برای ضمانت استمرار و اجرای توافق در متن توافق تدارک نکرده‌است، پاسخ‌های خنده‌داری می‌دهند که دل انسان به حال آنها می‌سوزد که برای توجیه خطاها و اشتباهات خود در دوره مذاکرات و هنگام تدوین متن توافق، مجبورند به چه چیزهایی متشبث شوند. 

وی افزود: یکی از دست‌اندرکاران مذاکرات ظاهراً با این فرض که مخاطبانش هیچ فهم و درکی ندارند، در یک ژست انقلابی و با فیگور وطن‌دوستی، می‌گوید ضمانت اجرای برجام خود ما هستیم! وی ادامه می‌دهد که ضمانت اجر آن است که هرگاه خواستیم می‌توانیم دوباره از اول فعالیت‌های هسته‌ای را شروع کنیم! ظاهراً این دسته از دولتمردان آنقدر از مردم دور هستند که تصور هم نمی‌کنند که حتی مردم عادی در کوچه و بازار هم بی‌پایه و اساس بودن این اظهارات مضحک را متوجه می شوند. 

باقری تصریح کرد: سخن این دولتمرد مانند آن است که کسی برای خرید خانه، قبل از آن که خانه را تحویل بگیرد، همه پول آن خانه را به فروشنده پرداخت کند و هنگامی هم که از فرد خریدار سئوال شود که حال که همه پول خانه را داده‌ای، اگر فروشنده خانه را به تو تحویل ندهد، چه کار می‌کنی،با کمال اقتدار بگوید، من به هیچ کس و هیچ چیز وابسته و متکی نیستم، بلکه به خودم اتکا دارم و چنانچه فروشنده خانه را تحویل ندهد، دوباره می‌روم کار می‌کنم و پول جمع می کنم و مجدداً خانه‌ای دیگر می‌خرم! 

وی گفت: اگر دولتمردان تدبیر و امید کمی دقت می‌کردند متوجه می‌شدند که ضمانت اجرای برجام یعنی این که هرگاه اراده کردیم، جلوی تعدی و بدعهدی امریکا را بگیریم. این که دوباره بخواهیم 10 هزار کیلو مواد 3/5 درصد را بسازیم و یا مجدداً 500 کیلو مواد 20 درصد را درست کنیم و یا از ابتدا راکتور آب سنگین اراک را بسازیم و ... هر انسانی که از مختصر عقلی برخوردار باشد، متوجه می‌شود که اینها ضمانت اجرا نیست.

باقری یادآور شد: ضمانت اجرا همان بود که رهبری در فرمان 29 مهر 1394 به رئیس جمهور ابلاغ کردند و دستور دادند 10 تن مواد 3/5 به تدریج به خارج فرستاده شود و این مواد یک‌جا از ایران خارج نشود، ولی همین آقایان حتی یک گرم از مواد را هم نگه نداشتند و همه مواد را یکجا و برخلاف دستور صریح رهبری از دسترس ملت ایران خارج کردند. 

معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر فقط همین دستور رهبری اجرا شده بود، اکنون ما چند هزار کیلو مواد غنی‌شده در اختیار داشتیم، که هر دیوانه‌ای حتی ترامپ را سر عقل می‌آورد و اجازه نمی‌داد که امریکایی‌ها با نمایش دیوانگی، اقتدار ما را به سخره بگیرند.

باقری ادامه داد: مورد دیگر از خلاف واقع‌گویی‌های دولتمردان تدبیر و امید آن است که ادعا می‌کنند همه خطوط قرمز رهبری درطول مذاکرات رعایت شده و اگر هم جایی رعایت نشده، پس از اطلاع رهبری و تغییر آن خط قرمز با موافقت معظم له صورت گرفته است. 

وی گفت: در پاسخ به این ادعا باید گفت اولاً هنر دیپلماسی این نیست که این که شما خطوط قرمز ابلاغی را اجرا نکنید و بر اساس خواست دشمن آن را تغییر دهید، بلکه هنر دیپلماسی آن است که خواسته‌های نظام را در مذاکرات محقق کنید.

باقری تصریح کرد: ثانیاً فرمایش رهبری در نوروز 1395، دقیق نبودن ادعای دولتمردان تدبیر و امید را اثبات می‌کند. ایشان در اولین روز فروردین 1395 در دیدار با مردم فرمودند: «وزیر خارجه محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما مثلاً اینجا را یا این خط قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم». دقت کنید رهبری نفرمودند که وزیر خارجه در مواردی به بنده گفت "نمی‌توانیم" این خط قرمز را رعایت کنیم، بلکه فرمودند، وزیر خارجه در مواردی به بنده گفت "نتوانستیم" این خط قرمز را رعایت کنیم.

باقری اظهار داشت: موضوع دیگری که دولتمردان تدبیر و امید با طرح آن قصد دارند تا واقعیت را از منظر افکار عمومی پنهان کنند، موضوع بقا و یا خروج امریکا از برجام است. واقعیت این است که برجام مسئله مردم ما نیست، بلکه همان طور که رهبری فرمودند، موضوع اصلی و اساسی رفع تحریم‌ها است. حال باید از دولتمردان تدبیر و امید پرسید، وجود و یا خروج امریکا از برجام چه تأثیری بر تحریم‌ها داشته و دارد؟

معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: آقایان دولت تدبیر و امید! تصویب تحریم جدید آیساتوسط کنگره و امضای اوباما، در زمان حضور امریکا در برجام روی داده است. تصویب تحریم جدید کاتسا و امضای ترامپ، در زمان حضور امریکا در برجام رخ داده‌است. عدم گشایش تعاملات بانکی، در زمان وجود امریکا در برجام رخ داده‌است. منع سفر ایرانی‌ها به امریکا، در زمان حضور امریکا در برجام رخ داده‌است. تحریم‌ها ده‌ها فرد و شرکت ایرانی در زمان حضور امریکا در برجام اتاق افتاده است. 

وی افزود: فزونی تصاعدی و شتابان نرخ ارز و گذر از مرز 60 هزار ریال، در زمان حضور امریکا در برجام اتفاق افتاده است. پس، آقایان دولت تدبیر و امید! توجه کنید که برجام مسئله ملت ایران نیست، بلکه برجام مسئله شما است.

معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: ملت ایران به خوبی متوجه است که برجام موضوع حیثت و آبروی یک جریان سیاسی است و منافع ملی ملت ایران وجه‌المصالحه آبروی یک جریان سیاسی قرار گرفته است. 

باقری گفت: حضور و یا خروج ایران از برجام مطابق دستور رهبری باید عمل شود، ولی موضوع این است که مهم‌تر از برجام دشمنی امریکا است که با برجام و بی‌برجام ادامه دارد منتهی با این تفاوت که پس از برجام امریکایی‌ها پرروتر، گستاخ‌تر و وقیح‌تر شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هرکس ویا کسانی در این کشور ادعا کنند . مابودیم که این کشتی سرگردان را بساحل نجات رساندیم بعقیده من مقداری بی انصافی کرده زیرا موضوعی با این اهمیت که همه زندگی روزانه مردم را درگیر خود کرده بود کارساده ایی نبود. هر دولتی که این پرونده را دنبال کرده درزمان خودش هم نکات قوت وهم ضعف هایی داشته که اگر انسان منصفی بدون وابستگی مانند کرسی قضاوت یک قاضی انهارابررسی کند قطعا"انها اشکار خواهد شد .در حال حاضرهم قوت و ضعف وایرادات کاملا" برای عقلهای سلیم قابل مشاهده است درگذشته هم بوده ولذا متفکرین حقوق بین الملل -عمومی ویا خصوصی ویا افرادی که دل در گرو اقایی این مردم سپرده اند توجه کنند که جامع نگر باشند وهر آنچه که مردم در سایه آن آرامش میابند سرلوحه مقاصد خود قراردهند نه موضوعاتی شبیه به همین اتفاقات اخیر!!!!!!!!!!